Japanse auto's hadden op papier een maximum vermogen van 280 pk en een speed limiter op 180 km/h Dit gold alleen voor auto's voor de Japanse markt. Dat is de reden dat er best veel verschil zit tussen een Japanse Surpra (JDM Spec) en een EU of USA (domestic) Supra. Een domestic Supra heeft daarom ook 40 pk meer, een speed limit van 250 km/h en zwaardere remmen.
Daarnaast heb ik een test in the U.K. gezien van een gozer die een Suzuki HayaBusa tot de 333 KM/h jaagt en vervolgens niet verder gaat, omdat die geen remweg meer zou hebben dus die 300 KM/h limiet voor motoren vind ik ook vaag ?!?!
Een speed limiter zit in de ECU en is puur electronisch/software matig. Door een simpel stukje electronica van een paar tientjes is dit vaak al te omzeilen, of het is simpelweg even met een diagnose stekker de ECU software aanpassen.
Ik heb zelf een JDM spec motor in mijn supra liggen en ik heb een simpel stukje hardware die er voor zorgt dat mijn ECU nooit een snelheidsignaal krijgt boven de 175 km/h.
Wat een onzin, 250 km/h is makkelijk te halen, ook met een Audi of een BMW. Voor een serieuze sportwagen is het zelfs nog een stuk makkelijker want die hebben vaak ook een stuk betere ophanging, vering en een bodemplaat/difuser die de auto bij hoge snelheid stabiel houd.
Van mij mogen ze dus alle auto's gerust begrenzen op 160km/h // 100 m/h. Niet alleen veiliger, je elimineert gelijk de excessen. Een regel die overigens europees wel zou kunnen worden ingevoerd aangezien Duitsland het enigste land is waar je ongeneerd het gaspedaal mag intrappen om maar te weten hoe hard je auto daadwerkelijk kan.
En ondanks dat feit zie ik de mensen daar over het algemeen nog steeds beschaafd rijden.
Over het algemeen wordt ik in Duitsland als ik 180 rij nog regelmatig ingehaald. Feit is wel dat de gemiddelde Duitser beter rijdt en beter anticipeerd maar dat komt waarschijnlijk omdat ze weten dat er snel verkeer aan kan komen.
[
Voor 32% gewijzigd door
SnowDude op 10-07-2007 13:07
]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.