Gratis zal lastig worden, het is
namelijk geen makkelijke klus om data terug te krijgen die 'verwijderd' is. De data is er nog wel, maar je zal een goed begrip van het gebruikte bestandssysteem moeten hebben om het fatsoenlijk te kunnen reconstrueren. Dit heeft tot gevolg dat de recoverysoftware redelijk complex is en dus best wat geld waard is. Volgens mij moet je als developer ook nog betalen voor de specs van bijvoorbeeld NTFS, die je nodig hebt om het te kunnen lezen. Daar gaat ook weer geld in zitten wat terugverdiend moet worden.
Zie het ook zo: als je er niet voor wilt betalen is de data kennelijk waardeloos en maakt het niet zoveel uit als je het niet terug krijgt. Anders moet je je eens af gaan vragen hoeveel je data je eigenlijk waard is (desnoods in manuren, emotionele waarde, whatever) en dat gaan afwegen tegen de prijs van een recoveryprogramma (GetDataBack is een euro of 80, meen ik).
Verder zijn er naar mijn weten geen recoveryprogramma's (zeker niet voor NTFS) die gratis zijn.
Mosterd na de maaltijd: altijd zorgen dat je backups hebt van data die kennelijk belangrijk is!
edit: na het lezen van de FAQ
erachter gekomen dat er kennelijk wel gratis recoveryprogramma's bestaan
[
Voor 6% gewijzigd door
DataGhost op 07-07-2007 13:48
]