C2D PC light

Pagina: 1
Acties:

• Digidoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 19:57

Digidoo

Verpleegkundige i.o.

Topicstarter
Inmiddels heb ik mijn budget op orde en wil ik mijn nieuwe PC gaan bestellen.

Budget max: 700.- (dit mag minder)

Info:
- Moet mee gaan voor de komende 3 jaar.
- Licht gamen. (RPG's als Neverwinter Nights 2)
- RAID en WiFi gebruik ik niet.
- Redelijk stil.
- Ik bouw 'm zelf.
- Waarschijnlijk bij Azerty kopen.

Lijst:
Kast: Antec NSK4400. Een goed uitziende kast met een aardige voeding en goedkoop.
Mobo: Asus P5K. P35 chipset, redelijk op de toekomst voorbereid en vrij zuinig.
Proc: Intel C2D E6550. Voorlopig bij de pre-order goedkoper dan de E6600.
Geheugen: Kingston 2x 1024MB PC5300. Behoeft geen verdere uitleg.
HD: Samsung Spinpoint 320gb. Goede reviews hierover gelezen, voldoende ruimte.
Graka: Sapphire Radeon X1950 Pro Ultimate. Met een zalmann koelertje erop en betaalbaar.
DVD-Writer: NEC AD-7173S. SATA met lightscribe, vind ik wel handig.
Windows XP, OEM. Studentenlicentie.

Vragen:
- Is het mobo geen overkill? P5B was ook een optie, maar is inmiddels misschien "verouderd".
- Met de processor heb ik het meeste moeite. Heeft iemand al ervaring met de E6550? Misschien dat ik de boel pas na 21 juli zal gaan kopen en dan zijn alle prijzen weer veranderd. Grote kans dat een E6600 dan interessanter is. Evt. wil ik wel heel licht gaan overclocken, maar dan wil ik er wel een Arctic Freezer 7 Pro bij. Of moet ik voor mijn doeleinden eerder voor een E6420 gaan. Ik blijf in ieder geval bij Intel C2D.
- Zijn er verantwoorde alternatieven voor die graka? Wellicht dat het niet heel erg toekomstbewust is, maar vooralsnog is dx10 nog geen mainstream en kan ik denk wel 3 jaar volhouden met zo'n kaart. Of moet ik toch overstappen naar een nVidia 8*00?
- Waar kan ik een OEM Windows XP Pro studentenlicentie krijgen? Zoiets dus. Maar dan goedkoop voor studenten ;). Surfspot heeft alleen upgrades. Zie ook: ander topic.

Ik wacht in positieve spanning af op de komende berichten!

Verwijderd

Hoeveel is die x1950 pro ultimate? De 'ultimate' lijkt me alleen een oc'de versie, maar heb er niet veel over gelezen. Als het wel een oc'de versie is kan je beter voor een normale gaan, of voor een 1950xt (die zal wel ong evenduur zijn). Voor lichte games of wat nieuwere games met minder hoge settings zal deze wel meegaan denk ik.

Dx10 moet je niet nemen zonder Vista ;) Bovendien zijn er nog niet eens zoveel dx10 spellen uit. En wanneer dat wel het geval is, zal (hopelijk) de 8800gts onder de 200 euro zijn en dan kan je wel upgraden over 2 jaar ofzo ;)

Mobo kan je miss beter gaan voor gigabyte p35 serie. Die schijnen zuiniger en koeler te zijn. De P35-DS3R (raid) kost ong evenveel als p5k.

• Digidoo

Digidoo

Verpleegkundige i.o.

Topicstarter
De Sapphire Radeon X1950 Pro Ultimate kost bij Azerty 162,60.

Ik vroeg me eigenlijk ook af of er geen goedkoper alternatief is voor het mobo, in ieder geval P35, maar wellicht uit de stal van Gigabyte. Deze GigaByte GA-P35-DS3 is bijvoorbeeld al 20 euro goedkoper en ik ben an sich wel gelukkiger met een printerpoort (aangezien ik nog een oude printer heb).

Verwijderd

Hmm. De 1950XT kost bij salland 149. Die kan je ook overwegen. Ik weet iig zeker dat die merkbaar beter presteert dan de pro, maar je moet ff uitzoeken hoeveel beter de ultimate is dan de normale pro.

Ik zou de P35-DS3 aanraden maar die heeft wel veel minder functionaliteit dan zijn betere varianten. Je kan even naar alle specs kijken van de Gigabyte P35-borden en voor jezelf uitmaken wat je gebruikt en wat niet. Ik zou zelf gaan voor DS4, want die heeft het meeste bang for the buck: Meeste functionaliteit, koeling, opties etc. voor niet zoveel meerprijs dan de andere borden.

Oja, als iemand nog een idee heeft voor scholieren/studentenlicenties, hoor ik het ook graag ;) Ik ga volgend jaar naar 6vwo en ik zou ook zelf een licentie willen krijgen. www.slim.nl is vergelijkbaar met surfspot, maar voor scholieren, maar die bieden ook alleen upgrades.

• Digidoo

Digidoo

Verpleegkundige i.o.

Topicstarter
@ Gamesua: Ik kan die 1950XT a 149 bij salland niet vinden. Heb je misschien een link? Hij presteert inderdaad beter, dus als ik 'm ergens goedkoper kan vinden, dan haal ik 'm daar.

De P35-DS3 van Gigabyte is vooralsnog het meest interessant vanwege de prijs. Ik ben geen die-hard overclocker. DS4 is me te duur

• Digidoo

Digidoo

Verpleegkundige i.o.

Topicstarter
Sorry, even een schopje.

Heeft iemand goede ideeen met betrekken tot wanneer ik het beste dit alles kan gaan kopen? Ik ga er namelijk vanuit dat als ik alles na 21 juli zou kopen, dat de E6600 goedkoper is. Klopt dat wel?

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:05
Digidoo schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 13:50:
Sorry, even een schopje.

Heeft iemand goede ideeen met betrekken tot wanneer ik het beste dit alles kan gaan kopen? Ik ga er namelijk vanuit dat als ik alles na 21 juli zou kopen, dat de E6600 goedkoper is. Klopt dat wel?
Naar alle waarschijnlijkheid gaat de E6600 er helemaal uit en wordt deze vervangen door de E6750. Als de webshops hem nog op voorraad hebben tegen die tijd, zou je hem dan alsnog kunnen kopen, maar dan waarschijnlijk zonder prijsverlaging, omdat ze dan simpelweg niet meer gemaakt zullen worden door Intel.

Verwijderd

Digidoo schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:29:
@ Gamesua: Ik kan die 1950XT a 149 bij salland niet vinden. Heb je misschien een link? Hij presteert inderdaad beter, dus als ik 'm ergens goedkoper kan vinden, dan haal ik 'm daar.

De P35-DS3 van Gigabyte is vooralsnog het meest interessant vanwege de prijs. Ik ben geen die-hard overclocker. DS4 is me te duur
Sorry, verkeerde shop. Hij zit in ieder geval wel bij de pricewatch.
> MSI X1950XT voor 149 bij alternate.

Ook is Sapphire Pro ultimate 169 en Peak Pro met 512MB 134 bij salland. Wat je zelf wilt.

Of de e6600 eruit gaat is niet duidelijk, maar het lijkt me van niet. Er zijn nog volop e6600's en die zullen toch eerst verkocht moeten worden. Ik heb ook meerdere malen gelezen dat Intel door zou gaan met e6600 productie maar dit kan je niet zeker weten. Ik zou ervan uitgaan dat deze goedkoper wordt, en in het geval dat dit niet gebeurt kan je toch een e6750 nemen (iets van 180 euro dacht ik bij azerty en 2.66ghz, beter als je niet overclockt)

Verwijderd

Ik las overlaatst dat Intel nog tot begin 2008 verderging met de productie van de E6600 en consoorten. Enkel de E4x00 zou blijven.

Ik zal het even nazoeken.

• Digidoo

Digidoo

Verpleegkundige i.o.

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 14:08:[...]Sorry, verkeerde shop. Hij zit in ieder geval wel bij de pricewatch.
> MSI X1950XT voor 149 bij alternate.
Op de site van alternate is die niet meer te vinden. Jammer!

Het ziet er naar uit dat ik pas, i.v.m. vakantie, mijn pc pas ergens begin augustus ga bestellen. Tegen die tijd kan ik er dus van uit gaan dat de E6600 goedkoper zal zijn.
Pagina: 1