Toon posts:

Hardware probleem met pc

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een aantal hardwarematige problemen met mijn pc die tot nu toe niemand kon oplossen vandaar dat ik hier een topic van maak. Ik heb al gezocht naar soortgelijke problemen maar dat leverde niets op.

Het gaat om de volgende setup:
AMD Athlon 64 3700+ San Diego 2.2 GHz
Asus A8n-SLI socket 939
250 gh hitachi sata
Geforce 7900 GTO
2 x 1 gh DDR400-3200 Dual Channel Twinmos
CoolerMaster Real Power 450 Watt

Ik heb een aantal *rare* verschillende problemen:

Allereerst wil hij soms niet opstarten, dan blijft hij bij het zwarte scherm met windowslogo en het blauwe balkje hangen. Het blauwe balkje blijft wel gewoon doorlopen.
Soms doet hij het na 10 minuten wel maar ik heb hem ook wel eens 3 uur zo laten staan en toen liep het blauwe balkje nog steeds...
Het probleem doet zich niet altijd voor maar wel heel vaak. 1 x resetten is meestal voldoende.
Je krijgt dan dat scherm met veilige modus en normaal opstarten, ik doe dan normaal opstarten en het werkt.

Dan doet zich het volgende probleem voor:
Blauwe schermen, dit kan je soms zomaar krijgen maar wanneer je er het meest last van hebt is bij msn. Zolang je op offline staat lijkt het goed te gaan maar ga je online dan is het tussen de 2 en 5 minuten en je hebt een blauw scherm te pakken. Het gekke is; bij alle games heb je nergens last van. Ik speel dan toevallig com and conq 3 maar daar heb ik nog nooit een blauw scherm gezien, al speel je 3 uur achter elkaar.

Als laatste probleem is er het volgende:
ik download een ingepakt bestandje en zet het op mijn bureau blad. ik wil het uitpakken, maar ik krijg een foutmelding van windows dat het een corrupt file is. Als ik het opnieuw download krijg ik exact dezelfde melding. Dit gebeurd zelfs met de originele nvidia drivers... Hij vind dat de installatiebestanden beschadigt zijn zo te zien.

Nou heb ik al een aantal dingen geprobeerd, ik ben hardwarematig niet zo heel sterk maar ik weet wel globaal hoe het werkt dus heb ik wat simpele dingen geprobeert.

Ik heb windows er af gegooit en een nieuwe geinstalleerd, het hielp niets.
Ik heb er een andere harde schijf ingedrukt, ik kreeg na een nieuwe windows installatie binnen 5 min al een blauw scherm.
Omdat er 2 geheugenbankjes zijn, heb ik ze allebei een voor een in de pc gezet. Ook dat haalde niets uit.

Nu is mijn vraag: waar kan ik het beste gaan zoeken? Ik heb het idee dat het alles kan zijn van het geheugen tot de proc of het mobo.

Een lastig punt is dat ik socket 939 heb. Daar is heel weinig van, anders kon ik zo even testen. De meeste winkels kunnen bijna niets meer leveren en hebben het cker niet op voorraad.

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is zo. Maar mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag.

Hermen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Test het eens met andere dimmen, en zorg er zeker voor dat die compatible zijn met je mobo (dus even de QVL erbij pakken). Dit probleem had ik laatst ook met een A7N8X plankje waarbij een niet compatible dimm erin zat. Andere dimm erin geduwd en probleem was opgelost.

• lezut
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Hmm, ik verwacht een probleem met het geheugen je zou memtest (http://www.memtest86.com/) kunnen proberen, als die fouten geeft is waarschijnlijk je geheugen kapot.

Andere dingen die je kan proberen:
- Nieuwe windows install (maar dat heb je al gedaan zie ik net)
- BIOS Reset (PC uitzetten, stroom eraf, en dan de CLRCMOS-jumper, naast de batterij van je moederbord, even op de andere stand, ipv --0 maar 0--, 10 sec laten staan, en dan weer naar --0, dan je PC weer opstarten)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Het lijkt een beetje op geheugen, of brakke i/o controller. Heeft die A8N nog een sata-raid controller waar je ook normaal een schijf op aan kan sluiten?

Geheugen testen met Memtest kan ook geen kwaad denk ik.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alvast voor de reacties,

Memtest heb ik gedaan maar ik kreeg geen fouten, die bios reset kan ik altijd proberen natuurlijk. Ander geheugen proberen is wel een optie maar ik heb er bijna een jaar mee gedraait zonder problemen dus compatible is het wel.

De A8n heeft idd een raid controller. wat is een i/o controller eik? zit dat gewoon op je mobo?

Hermen

• Haan

Haan

dotnetter

Dat is een onderdeel van je southbridge, en verzorgt de I/O ;) Stel nou dat daar iets mis mee is, dan zou je dat omzeilen door je schijf op de RAID controller aan te sluiten.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53
Kan ook aan je Harddisk liggen.
Sommige HD geven namelijk nog problemen met de nForce4 controller. Volgens mij was dat de Maxtor DM 9. Zie hier

let the past be the past.

Verwijderd

Topicstarter
Aaah op die manier, jah dat valt te proberen natuurlijk. Maar voor RAID heb ik dan toch een extra schijf nodig?
ik test nu met ander geheugen. Andere HD heb ik al geprobeerd. Ik heb toen bewust een Hitachi gehaald vanwege dat Maxtor/nforce 4 verhaal.

• Morgu
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09-2022
Is je netwerkkaart niet kapot? Aangezien je blauwe schermen krijgt als je online gaat met msn en je corrupte bestanden download? Dat kan ook verklaren waarom hij soms lang doet over het opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan het geheugen uitsluiten ik heb ander ddr geheugen geprobeerd maar alle problemen blijven bestaan.

De netwerkkaart zit onboard, dat kan gewoon stuk gaan dus? Ik zou hem uit kunnen schakelen en met een losse pci kaart verder proberen.

Bios reset geprobeert, leverde niets op. wat ik wel kreeg bij de eerste keer dat ik bootte was het volgende:

Cmos checksum error - Defaults loaded en dan kon je F1 voor doorgaan of Del voor bios setup. Kan iemand mij vertellen wat dat betekend?

Ik hoop dat ik er ooit achterkom wat het is....
Hermen

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 16:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het idd de netwerkkaart is! draai al 2 uur zonder problemen met een andere netwerkkaart. Geen BSOD's meer en ik kan weer bestanden uitpakken zonder dat ze beschadigt zijn.

Hoelang zou er garantie op een asus mobo zitten? ik heb hem nu 1 jaar en 4 maand denk ik.

alvast bedankt!,
Hermen

• Haan

Haan

dotnetter

Je hebt waarschijnlijk 3 jaar garantie van Asus, maar je kan veel beter die netwerkkaart blijven gebruiken. Anders zit je namelijk een week of 6 zonder moederbord, terwijl je probleem nu (waarschijnlijk) ook is opgelost met een netwerkkaart die je voor 5 euro in de winkel haalt.

Verwijderd

Topicstarter
Okee nou dan doe ik het voorlopig zo, ik hoop maar dat er niet meer kapot gaat verder dan.

ik ga maar weer eens lekker msnnen goh dat is lang geleden :P

Hermen

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kan ook zijn dat je de Nvidia firewall hebt ge-installeerd, deze is bagger en veroorzaakt vaak blue-screens.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een week gedraait met een andere netwerkkaart en dat gaat erg goed. Geen blauwe schermen meer en downloaden gaat prima. Ik heb de onboard netwerk kaart in windows en in de bios uitgeschakeld zodat hij geen problemen meer mag geven

Nou heb ik nog wel eens dat hij niet wil opstarten, het blauwe balkje blijft maar lopen maar er gebeurt niets. Zijn er nog opties om dat te verhelpen? Met een keer resetten start hij vrijwel altijd op maja het is toch irritant.

Hermen

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
misschien dat je ooit een windowsupdate hebt gedaan, en dan een corrupt bestand hebt geinstalleerd ?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm heb alleen Service Pack 2 gedaan, maar dan zou hij dat toch bij de installatie aangegeven hebben?
Pagina: 1