De CPU blijft gewoon op zijn standaard FSB draaien, onafhankelijk van het geheugen. Sowieso heb je bij dual-channel geheugen op 533 MHz al tweemaal zoveel bandbreedte beschikbaar als een 533 MHz FSB CPU aankan (staat uitgelegd in één van de vorige topics). 66
7 MHz is dus een beetje overkill, al is het wel interessant als je ook een geïntegreerde Intel videochip hebt, want die vreet ook in je geheugenbandbreedte; dan blijft er dus iets meer over bij 66
7 MHz geheugen.
ajpeetoom schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 23:33:
De 160 GB sata harddisk wil ik dus rechtstreeks op de sata bus eensluiten, weet niet of die Caddy sata ondersteund? Zou wel mooi zijn. Is het trouwens veel werk om bij het moederbord te komen voor deze handeling?
De connector in de optical bay is een 50 pins parallel ATA connector. Ik heb eens nagekeken en de chipset in de (nouja, mijn)
Inspiron 6400 ondersteunt idd. 2 SATA kanalen (plus het PATA kanaal voor de optical drive). Maar ik vrees ervoor dat dat tweede SATA kanaal ook op het moederbord doorgetrokken zou zijn (laat staan dat er een connector voor is). Ik denk dat dat tweede kanaal enkel in 1
7" laptops met RAID config enz. gebruikt wordt. Dat kanaal zit wel op de chipset, maar die chip is een BGA dus 't is niet dat je als noodoplossing zomaar even wat draden aan chip pinnen kunt solderen (
BGA heeft geen pinnen).
Om bij het moederbord te komen moet de hingecover, toetsenbord eruit en topcase eraf. En je moet ook de achterkant van de behuizing eraf halen als je aan de onderkant van het moederbord wil zijn. Je kan wel eenvoudig vanuit de optical bay bij het moederbord, maar dat had je wellicht al gemerkt...