Ernstige problemen met Radeon 9800 serie

Pagina: 1
Acties:

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:18
Beste mensen,

Sinds kort heb ik een probleem met mijn videokaart.

Momenteel krijg ik vage strepen door icoontjes van XP, IE, verkenner etc. Rare is, als ik er met de muis overheen ga verdwijnen die strepen maar komen later wel weer terug.

Wat heb ik:

Via apparaat beheer zie ik staan:

1. Radeon 9800 series
2. Radeon 9800 series - secundary

Wat die 2de inhoudt weet ik niet, ik heb wel slechts één videokaart in gebruik. Verder onboard ook niets.

Wat heb ik al gedaan:

1. uiteraard driver update gedaan via de ATI website. Als ik de nieuwste drivers installer en opnieuw opstart blijft het beeld bij de 1e keer inloggen in XP zwart/grijs. Als ik nog een keer opnieuw opstart krijg ik wel beeld. Echter, als ik mijn instellingen op 1440x900 set krijg ik dus die strepen.

2. Als ik de instelling laat zoals ze in 1e instantie staan heb ik wel beter beeld, maar dan gaat het scrollen in bijv. IE bijzonder traag. Zet ik de instellingen hoger en update ik bijv. weer, gaat het scrollen goed maar heb ik weer die strepen.

3. Video adapters uit apparaatbeheer verwijderd, opnieuw opstarten en XP opnieuw laten instellen. Dit helpt ook niet.

4. Videokaart uit de pc gehaald, controleren op stof, loszittende kabels etc. Hielp ook niet.

Kortom, wat kan er aan de hand zijn? Hardwarematig probleem of toch softwarematig?

Op onderstaande afbeelding kunnen jullie zien hoe het er oa uitzien met die strepen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Plaatje strepen in beeld

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 03-07-2007 15:55 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Je videokaart sterft. Wat je ziet is videogeheugen dat last heeft van data corruptie. (Of beter, corruptie op geheugen adressering.)

Dat je op lage resoluties blijkbaar nog wel zonder artefacts kan draaien komt doordat de fouten (blijkbaar) pas in een hoger deel van het geheugen optreden, wat niet benut wordt bij lage resolutie.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is logisch dat het ding 2x in devicemanager staat, gezien je kaart 2 outputs heeft (primaire en secundaire monitor).

De 9800 kaartjes hadden veel last van dit soort problemen, dus waarschijnlijk is je kaart gewoon aan het doodgaan. Post eens een werkend plaatje, dan is het makkelijk te zien of het daar ligt (je imageshack ding doet hier niets) of dat het mogelijk nog koeling kan zijn.

Ik ben echter bang dat je kaartje z'n beste tijd gehad heeft.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:56

HugoBoss1985

Xenotech

Het zou ook je voeding kunnen zijn, ik heb dit wel eens meegemaakt bij een systeem met een 9800pro icm met een slechte voeding... probeer dat ook nog eens.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja, ws. is die kaart kapot. 9800 (en veel meer kaarten) hadden hele slechte koelertjes die vol met stof komen te zitten en dan stoppen met draaien, waarna de boel oververhit raakt en langzaam kapot gaat. Haal je kaart er eens uit en inspecteer de koeler maar eens. Kijk ook of de stroomaansluiting nog 100% is. Heb ook wel es zo'n kaart gehad waar een brandplek in die connector zat...

• Juancho
Hmm, dat is dan lekker. Ik heb deze kaart pas sinds 14-09-2006. Ik neem aan dat je wel langer garantie hierop hebt. Ze hebben deze videokaart prefentief vervangen vanwege andere problemen destijds met mijn PC. Dit alles hebben ze wel gratis gedaan omdat het nog binnen de garantieperiode viel. Ik neem aan dat deze nieuwe videokaart een garantieperiode heeft die ingaat op het moment dat ze die geplaatst hebben? Dus bovenstaande datum?

Overigens, ik merk nu wel dat als ik de resolutie eenmaal verhoogd heb en weer terugga naar een lagere resolutie dat hij dan ook strepen geeft. Echter als ik na het verwijderen van de adapters opnieuw het stuurprogramma inlaat en dan een lage resolutie krijg heb ik geen strepen. Heeft dat nog enige invloed?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• stefans
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 20:21
Zoiets laatst ook gehad bij iemand met een 9800 pro, alleen maar strepen door het beeld en thuis in mijn pc uitgeprobeert deed die het weer goed (welgeteld 3 dagen waarna deze precies hetzelfde deed als in de andere computer)

• Juancho
ff kijken of deze link het doet:

http://img509.imageshack.us/img509/4170/videokaartfoutpt8.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Juancho op 03-07-2007 16:10 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-07 15:02

Haan

dotnetter

Juancho schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:04:
Hmm, dat is dan lekker. Ik heb deze kaart pas sinds 14-09-2006. Ik neem aan dat je wel langer garantie hierop hebt. Ze hebben deze videokaart prefentief vervangen vanwege andere problemen destijds met mijn PC. Dit alles hebben ze wel gratis gedaan omdat het nog binnen de garantieperiode viel. Ik neem aan dat deze nieuwe videokaart een garantieperiode heeft die ingaat op het moment dat ze die geplaatst hebben? Dus bovenstaande datum?
Garantie heb je vanaf het moment dat je iets koopt, tot de garantietermijn is verstreken.. Wordt binnen die termijn iets vervangen onder garantie, heb je daar natuurlijk niet weer een volledige periode garantie op, anders kan je wel aan de gang blijven. Het hangt dan een beetje van de coulance van de winkelier af hoe het verder gaat.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Juancho
wat ik overigens nog niet verteld heb is dat het scherm ook regelmatig ff knippert. Donker/licht/donker/licht. Soms een tijdje goed, soms wat minder.

Aangezien ik sinds gisteren een nieuw scherm hebt lijkt het me niet dat het daar aan ligt. Het probleem met die strepen was er ookal op mijn vorige scherm....

Wat ook raar is, is dat de strepen niet door het hele scherm lopen, maar zoals jullie kunnen zien alleen bij de diverse icoontjes in beeld. Dus op mijn bureaublad, in mijn taakbalk, koppelingen.

Dus puur icoontjes of plaatjes of IE links.

[ Voor 28% gewijzigd door Juancho op 03-07-2007 16:56 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:50

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Juancho schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 15:53:
Via apparaat beheer zie ik staan:

1. Radeon 9800 series
2. Radeon 9800 series - secundary
Dat is je optionlete 2e beeldscherm dat je zoui kunnen aansluiten. Normaal dus.
1. uiteraard driver update gedaan via de ATI website. Als ik de nieuwste drivers installer en opnieuw opstart blijft het beeld bij de 1e keer inloggen in XP zwart/grijs. Als ik nog een keer opnieuw opstart krijg ik wel beeld. Echter, als ik mijn instellingen op 1440x900 set krijg ik dus die strepen.
Zou me niks verbazen als er iets fout is gegaan met de driver installatie.

Deinstalleer ati driver, haal drivercleaner eroverheen en herinstalleer (dit alles met veel rebootsenzo)

(en zoals hugoboss1985 al zegt: voeding controleren)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Ha
Ik heb ook een 9800pro en ik heb ook zoiets vaags:

Videokaart wiebelt, gevolg: artifacts

Kijk eens of het probleem zich voordoet als de videokaart gewiebelt wordt.

Heb jij trouwens ook een ASUS P4P800 ?

Vincent

• Juancho
Nee ik heb een AMD. Maar ik heb net de driver cleaner erover gedaan en hij haalde idd veel weg. Toen ik opnieuw opstarte kon XP de kaart niet zelf installeren maar werd er mij gevraagd om um te installen. Toen heb ik dus de nieuwste drivers geinstalleerd en moest ik opnieuw opstarten. Echter toen ik me aanmelde en het bureaublad in beeld kwam kreeg ik rechts in mijn task een rood kruis te zien en opeens viel mijn beeld weg. Eerst zwart, toen grijs en daar blijft hij op hangen. Na een nieuwe restart doet hij het wel, is het beeld ook goed zonder strepen of wat dan ook.

Ik dacht dus, mooi, klaar, maar nu heb ik nog het probleem dat ik bijv. in IE niet goed kan scrollen. Het beeld gaat dan heel traag omhoog of omlaag. En dit terwijl de kaart goed lijkt geinstalleerd. Immers, ik kan resoluties kiezen en het beeld is verder prima.

Is de kaart nog steeds brak? Wel knippert het beeld nog soms heel irritant lichtjes.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-07 15:02

Haan

dotnetter

Download anders een Linux live-cd (bijvoorbeeld Knoppix). Als je dan nog steeds problemen hebt, ligt het aan je videokaart, anders is het een driverprobleem.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Juancho
Ik zie in mijn log dat ik deze melding krijg na het zwarte scherm tijdens de 1e keer inloggen na installatie drivers:

ati2mtag CPLIB :: Initialization - Failed to load the library

Zoeken op google heeft me nog weinig opgebracht.

Ik zal zo eens een andere videokaart in mijn pc gooien, kijken of die wel goed werkt.

• Juancho
Vandaag een andere videokaart in mijn PC gedaan en ik had perfect beeld. Mijn videokaart heb ik in de PC van mijn huisgenoot gestopt en daar kwamen exact dezelfde problemen naar voren. Kortom, de kaart is idd brak aan het worden lijkt me?

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07 18:16

yassine

Nothing to it but to do it!

probeer ( wat overigens al voorgesteld is ) de koeler stofvrij te maken en evt. de koelpasta te vervangen.

Mayb word ie gewoon te warm.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:39
Dat traag scrollen duidt er toch eerder op dat de drivers niet (goed) geinstalleerd zijn. Dat heb je namelijk ook altijd wanneer je een verse XP-installatie doet en dan de videokaart-drivers nog niet geinstalleerd hebt.

Is een Windows-herinstallatie geen optie? Zolang je je data verdeeld hebt over meerdere partities, is het heel makkelijk, zonder data te verliezen. Daarna kun je de nieuwste chipset-, geluidskaart-, en videokaart-drivers installeren.

• Juancho
De koeler heb ik schoongemaakt, al zat er vrij weinig stof in. Ook heb ik XP er al opnieuw opgezet.

Dat driver gebeuren ken ik, dan moet je idd drivers installeren om dat scrollprobleem tegen te gaan. Echter heb ik de drivers geinstalleerd en kan ik verder ook gewoon alle resoluties kiezen. Ook het beeld is verder prima. Alleen die rare vage strepen door icoontjes is het probleem. Het scrollen gaat nu wel goed.

Dezelfde problemen krijg ik dus ook als ik mijn videokaart in een andere PC gooi....

Verwijderd

Klinkt niet best.Ik herken je probleem. Ik heb dit met mijn 9800pro ook gehad. Omdat ik toch al van plan was om een nieuwe aan te schaffen heb ik er niet veel mee gedaan en een maand later was het dan ook einde verhaal... Kapot!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:50

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het langzaam scrollen zelf kun je in internet explorer -> internetoptions -> advanced -> smooth scrolling -> uit zetten.

Maar dat is uiteraard symptoom bestrijding.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Juancho
Contact gehad met de winkelier en ze denken zelf ook dat de videokaart kapot aan het gaan is. Ze hebben me de volgende oplossing aangeboden:

Ze bestellen een nieuwe kaart voor me (kost € 39,--), ze sturen mijn videokaart op naar de fabrikant. Mocht idd blijken dat hij defect is verwachten ze dat ze garantie terugkrijgen en dan vergoeden ze mijn nieuwe videokaart + de eventuele verzendkosten.

Blijkt dat er niets mis is met de kaart of dat hij geen garantie meer heeft (wat ze wel verwachten) dan heb ik alleen de kosten van de nieuwe videokaart welke ik sowieso moest hebben.

Vrij netjes dacht ik.....

Pagina: 1