Toon posts:

Videokaart wiebelt, gevolg: artifacts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo leutjes.
Dit is een probleem dat ik twee jaar geleden ook had, oppeens wat het weg, maar nu dook het oppeens weer op.

Het begon met het vertonen van willekeurige strepen over het beeld tijdens een potje Warcraft 3.

http://members.chello.nl/...Shot_062507_193637_01.jpg

Deze strepen zitten overal: verticaal over het scherm (dimensie loos), op textures, schermpjes, op mijn muispointer, op icoontjes en ga zo maar door.

Na wat veel rotzooien kwam ik erachter dat het kwam omdat mij videokaart wiebelt. Als ik namelijk aan mijn videokaart zit aan de open zijde van mijn kast, komen deze strepen ook in beeld. Ik forceer dan beeld problemen.

Mij lijkt het dus dat de verbinding tussen de moederbord en videokaart niet goed is. Als ik zo lang met de videokaart wiebel, dat deze geen nieuwe strepen meer geeft en ik ALT+TAB dan opnieuw naar Warcraft, zijn alle strepen weg.

Ik heb veel geprobeerd om het op te lossen: de videokaart hard in de moederbord drukken, vast schroeven terwijl de videokaart naar boven zat, naar onder, de videokaart niet vast schroeven en de computer in zijn geheel schoon gemaakt.

Soms lijkt het net alsof het weer goed gaat, maar dan na een half uur begint hij toch weer strepen te geven.

Weet iemand hier misschien een oplossing voor, is dit wel vaker voorgekomen? Garantie zit niet meer op de PC, dus das balen.

Hierbij de specs.
Moederbord: P4P800 Asus Socket 478 (intel)
Proccesor: Intel Pentium 4 2.8 GHz
Geheugen: 2x512 Mb Kingston DDR, 2x512 Mb Corsair DDR
Grafische kaart: Club3d ATI Radeon 9800Pro 128 Mb

Bij voorbaat dank
Vincent

• movo.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 22:37
Dat probleem heb ik ook gehad en ja ook met een ATi Radeon 9800PRO.. :S
Ik heb meteen een X1950PRO gekocht maar misschien is dit een oplossing;

- Haal de kaart eruit en ontstof de koeler op de kaart.

Misschien dat dat helpt.

Verwijderd

misschien dat het niet de contactpuntjes zijn maar iets anders op de kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het antwoord ted. De koeler schoonmaken is één van de dingen die ik als eerste gedaan heb.

Ik heb twee jaar geleden de Geforce 3 kaart van mijn vriend in de computer gedaan, deze gaf hetzelfde probleem.

• movo.
  • Laatst online: 07-06 22:37
Dan zal het waarschijnlijk dus wel de kaart zelfs zijn.. :(

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan nog eens proberen de contactpunten van de kaart proper te maken en het AGP slot uit te blazen.

Verwijderd

Overduidelijk, breuk in soldeerverbinding van geheugenchips. BGA's zijn hier gevoelig voor. De kaart licht verbuigen kan het probleem erger maken/verhelpen. De breuk zit er al en het zal alleen maar erger worden (vooral het wiebelen wat je gedaan hebt).
Ik heb het probleem een aantal jaar terug gehad met een Ti4400. Toen tijdelijk opgelost door de BGA chip sterk te verhitten (in de hoop de soldeertin weer vloeiend te krijgen) Heeft een tijdje goed gewerkt, echter te voorzichtig geweest met verhitten, probleem kwam dus weer terug. Daarna maar een andere kaart gekocht.

Als je het goed wilt aanpakken kun je dit het beste laten repareren door een PCB-bestuckings bedrijf, die hebben het juiste gereedschap voor het repareren van BGA solderingen.
Je kunt de "rotte" chip identificeren door er zachtjes op te drukken (zonder de rest van de kaart mee te verbuigen).

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Dit bericht had ik ook kunnen posten ;), bij mij kwamen de artifacts na verloop van tijd ook weer terug...

Ik heb het zelfde probleem al bij voedingen en andere kaarten gezien, deze worden vrij warm (70/80 graden) en dan word het soldeertin zachter waardoor de pootjes van de chip een soort holletjes creeren in de soldeertin waarin deze zich vrij bewegen ...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• gebruikershaes
  • Laatst online: 00:54

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 18:20:
Je kan nog eens proberen de contactpunten van de kaart proper te maken en het AGP slot uit te blazen.
Wat bedoel je met proper maken?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb het over de contactpunten van de AGP connector. Deze zijn misschien licht geoxideerd of vuil. Je kan ze geloof ik met wasbenzine proper maken.
Pagina: 1