Modelines om resolutie boven EDID te forceren

Pagina: 1
Acties:

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Topicstarter
Ik had gisterochtend weer eens een crash met windows, dus heb ik ubuntu 7.04 gedownload en geinstalleerd. De meeste dingen lukken me perfect: ik kan IRCen, muziek luisteren vanaf mijn windows server, WoW spelen, maar één ding wil maar niet lukken: de resolutie instellen op 1920x1440.

Onder windows ging dit ook niet gemakkelijk: ik moest daarvoor met powerstrip handmatig de resolutie instellen, en de refreshrate op precies 72Hz. Dit omdat mijn monitor aangeeft dat 1600x1200 het maximum is, en bijna geen enkel programma daarboven wil gaan. Onder linux heb ik /etc/X11/xorg.conf aangepast: bij elke kleurdiepte heb ik de resolutie toegevoegd. Dat werkt helaas niet.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een programma als powerstrip voor linux, waarmee ik een resolutie en refreshrate kan forceren. Zoeken via google levert vooral mensen op die exotische resoluties moeten instellen voor een of andere vage tv. Die resoluties vallen echter wél binnen het bereik dat hun monitoren aangeven, en mijn resolutie ligt erboven.
De GoT search levert vergelijkbare resultaten op.

Kan iemand mij aan zo'n programma helpen?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:24
Je wil de resolutie hoger instellen dan de native resolutie van je monitor...?

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Zsub schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 13:24:
Je wil de resolutie hoger instellen dan de native resolutie van je monitor...?
Het is een 21" CRT, die hebben AFAIK niet een native resolutie zoals een TFT die wel heeft.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:24
Ik had een 17" die wel een maximale resolutie had. Maximaal wat de interne hardware aankon, meen ik. Googlen levert op dat CRT's idd geen native resolutie hebben. Toch zal de monitor niet voor niets doorgeven dat hij maximaal 1600x1200 wil hebben...

[ Voor 0% gewijzigd door Zsub op 03-07-2007 13:36 . Reden: Typo's ]

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Hij heeft onder windows toch echt maandenlang perfect op 1920x1440 gedraaid... hij moet het dus aankunnen.

Edit: ik draai nu 1920x1440, alleen nog niet op 72Hertz. Nu alleen dat nog fixen :D
Edit2: Ik heb nu de optie om hem in te stellen op 75 Hertz, dat kan de monitor alleen niet aan...

[ Voor 49% gewijzigd door marcieking op 03-07-2007 14:10 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ok, als je nou es je eigen modeline maakt en die in je Xorg-config kwakt? Er zijn vast wel tutorials te vinden om dat te doen. Vergeet ook niet om een HorizSync- en VertRefresh-stukkie in de monitor-sectie van je Xorg-config te kwakken, anders kan het alsnog niet werken. Misschien al met al wat vage pointers, maar met wat zoekwerk moet je er wel verder mee komen ;)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Sprite_tm schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 14:16:
Ok, als je nou es je eigen modeline maakt en die in je Xorg-config kwakt? Er zijn vast wel tutorials te vinden om dat te doen. Vergeet ook niet om een HorizSync- en VertRefresh-stukkie in de monitor-sectie van je Xorg-config te kwakken, anders kan het alsnog niet werken. Misschien al met al wat vage pointers, maar met wat zoekwerk moet je er wel verder mee komen ;)
Zeker niet vaag, sterker nog: dat heb ik net gedaan. Xorg vond dat niet zo fijn: die startte niet op en in de logs stond iets in de trant van "modeline is not a supported element here" :S

Verwijderd

Heb je de modeline dan wel in Section "Monitor" staan?

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 14:48:
Heb je de modeline dan wel in Section "Monitor" staan?
Mijn section monitor ziet er dan zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "Monitor"
    Identifier  "DELL D1626HT"
    Option      "DPMS"
        HorizSync    30-110
        VertRefresh  60-120
    Modeline "1920x1440@72" 368.79 1920 1952 3352 3384 1440 1468 1485 1513
EndSection

Ik zie ook wel eens -/+hysync en vsync staan, maar ik kan niet vinden wat ik hier moet neerzetten :(

Edit: deze oplossing is misschien nog wel beter dan wat ik eerst zocht, even een titelfix aanvragen.
Edit2: Hij werkt nu, het ziet er alleen voor geen meter uit (een blauwe waas eroverheen, aan de bovenkant veel te bright, de rest van het scherm veel te donker, en sowieso maar een klein deel van het scherm. Dan zal die modeline nog wat veranderd moeten worden?

[ Voor 24% gewijzigd door marcieking op 03-07-2007 15:57 ]

Verwijderd

Hm ja lastig... Weet je zeker dat de HozirSync en VertRefresh kloppen? Welke videokaart + driver (section "Device" -> Driver) gebruik je?

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:09:
Hm ja lastig... Weet je zeker dat de HozirSync en VertRefresh kloppen? Welke videokaart + driver (section "Device" -> Driver) gebruik je?
code:
1
2
3
4
5
Section "Device"
    Identifier  "Generic Video Card"
    Driver      "fglrx"
    Busid       "PCI:1:0:0"
EndSection

Het is een X1950Pro PCI-E van Sapphire.

De HozirSync en VertRefresh heb ik aangepast (de 40 bij de minimale horizontale sync is gegokt, die kan ik niet vinden, mag die leeg?), en ik heb een extra modeline toegevoegd omdat 72 blijkbaar toch buiten de maximale horizontale sync ligt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Section "Monitor"
    Option      "DPMS"
        HorizSync    40-107
        VertRefresh  48-160
    Modeline "1920x1440@70" 351.65 1920 1952 3288 3320 1440 1468 1484 1513
    Modeline "1920x1440@72" 368.79 1920 1952 3352 3384 1440 1468 1485 1513
 EndSection

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hele lange link die ik van GooGle af heb geplukt hoewel er weer sites zijn die iets anders beweren zou ik gewoon effe deze pakken :)

Daarnaast zou ik gewoon je Monitor sectie opbouwen zonder al die rare getallen achter de resolutie+aantal Hz sinds die volgens mij alleen voor TFT's bedoeld zijn (Toch ?!?!)
Dus gewoon zo :
code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "Monitor"
    Option      "DPMS"
        HorizSync    30-117
        VertRefresh  50-180
    Modeline "1920x1440@72"
 EndSection

:Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
nero355 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 13:40:
Hele lange link die ik van GooGle af heb geplukt hoewel er weer sites zijn die iets anders beweren zou ik gewoon effe deze pakken :)

Daarnaast zou ik gewoon je Monitor sectie opbouwen zonder al die rare getallen achter de resolutie+aantal Hz sinds die volgens mij alleen voor TFT's bedoeld zijn (Toch ?!?!)
Dus gewoon zo :
code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "Monitor"
    Option      "DPMS"
        HorizSync    30-117
        VertRefresh  50-180
    Modeline "1920x1440@72"
 EndSection

:Y)
Dat zijn dus de modelines waar we het de hele tijd over hebben :P
Die geven aan wat voor signaal je grafische kaart naar het scherm moet sturen om een goed beeld te krijgen.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:00
Uhmm, nee. Die "rare getallen" zijn niet speciaal voor TFTs. Ze geven aan hoe het videosignaal moet worden opgebouwd.

Ts kan ik eigenlijk alleen maar adviseren om in de XFree86 Video Timings HOWTO rond te neuzen. Daar staat vrij helder uitgelegd waar elk getal in de reeks voor staat en wat het effect op het beeld is (links, rechts, omhoog, omlaag, breder, smaller, hoger, lager, etc). Het probleem met de blauwe waas komt doordat je sync-signalen net te kort of te lang zijn.

Regeren is vooruitschuiven

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

marcieking schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 14:23:Dat zijn dus de modelines waar we het de hele tijd over hebben :P
Die geven aan wat voor signaal je grafische kaart naar het scherm moet sturen om een goed beeld te krijgen.
Dat weet ik en als het goed is heb ik de goeie voor hem gevonden en daarom post ik het ook ;)
T-MOB schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 14:25:Uhmm, nee. Die "rare getallen" zijn niet speciaal voor TFTs. Ze geven aan hoe het videosignaal moet worden opgebouwd.

Ts kan ik eigenlijk alleen maar adviseren om in de XFree86 Video Timings HOWTO rond te neuzen. Daar staat vrij helder uitgelegd waar elk getal in de reeks voor staat en wat het effect op het beeld is (links, rechts, omhoog, omlaag, breder, smaller, hoger, lager, etc). Het probleem met de blauwe waas komt doordat je sync-signalen net te kort of te lang zijn.
Zeker weten ?! Onder FreeBSD + X.org 6.8.2 heb ik die nooit in hoeven te stellen en alles deed het prima !! Ik had zelfs opeens 1400x1050 erbij met een Samsung 753DFX en deed het nog ook op 60 Hz :D

Tevens heb ik hier op GoT een keer precies dezelfde opmerking gelezen trouwens.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
nero355 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 14:50:
[...]

Dat weet ik en als het goed is heb ik de goeie voor hem gevonden en daarom post ik het ook ;)

[...]

Zeker weten ?! Onder FreeBSD + X.org 6.8.2 heb ik die nooit in hoeven te stellen en alles deed het prima !! Ik had zelfs opeens 1400x1050 erbij met een Samsung 753DFX en deed het nog ook op 60 Hz :D

Tevens heb ik hier op GoT een keer precies dezelfde opmerking gelezen trouwens.
Meestal heb je ze ook niet nodig, ze worden aan de hand van de informatie die de monitor geeft opgebouwd, maar omdat ik boven de maximale resolutie die volgens mijn monitor mogelijk is wil zitten, moet ik dus wel modelines aangeven.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Integendeel, voorzover ik weet hebben een aantal van die getallen alleen nut voor analoge links (VGA, dus hoofdzakelijk voor CRT monitoren). Als Xorg een standaard modeline om de een of andere reden verwerpt (en 1920x1440@72 is volgensmij niet eens een standaard modeline), dan kan het wel degelijk nodig zijn om een custom modeline te gebruiken.

Aan de TS:
Het kan ook nog zijn dat de automatische monitor-detectie roet in het eten gooit. Je wil misschien de ddc module uitzetten, en eventueel wat van de volgende opties proberen (gevonden in deze mail, geen idee hoezeer die opties driver-specifiek zijn, zie verder ook de manpage van fglrx):
Option "IgnoreEDID" "on"
Option "ReverseDDC" "off"
Option "NoDDC" "on"
Option "DDCMode" "off"
edit:
O ja, het is misschien ook interessant om te kijken wat voor output ddcprobe (package xresprobe) geeft...

[ Voor 5% gewijzigd door deadinspace op 04-07-2007 15:07 . Reden: Wat toegevoegd ]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:00
nero355 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 14:50:Zeker weten ?! Onder FreeBSD + X.org 6.8.2 heb ik die nooit in hoeven te stellen en alles deed het prima !! Ik had zelfs opeens 1400x1050 erbij met een Samsung 753DFX en deed het nog ook op 60 Hz :D
In de kernel / in xorg zit een heel rijtje standaard modelines ingebouwd. Je hoeft dus in de meeste gevallen geen modeline in te geven. In een aantal gevallen kan het wel handig zijn om specifieke timings te forceren. Bijvoorbeeld om custom resoluties (1208, 903 is ook 4:3) of refreshrates (89,2hz is beter dan 85hz) af te dwingen. Maar zelfs binnen standaard resoluties/refrshrates wil het nog wel eens handig zijn om ze te specificeren, bijvoorbeeld om in een dual-boot situatie in beide os-en hetzelfde goed uitgevulde beeld op je scherm te krijgen bijvoorbeeld.

Regeren is vooruitschuiven

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
deadinspace schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 14:59:
[...]

Integendeel, voorzover ik weet hebben een aantal van die getallen alleen nut voor analoge links (VGA, dus hoofdzakelijk voor CRT monitoren). Als Xorg een standaard modeline om de een of andere reden verwerpt (en 1920x1440@72 is volgensmij niet eens een standaard modeline), dan kan het wel degelijk nodig zijn om een custom modeline te gebruiken.

Aan de TS:
Het kan ook nog zijn dat de automatische monitor-detectie roet in het eten gooit. Je wil misschien de ddc module uitzetten, en eventueel wat van de volgende opties proberen (gevonden in deze mail, geen idee hoezeer die opties driver-specifiek zijn, zie verder ook de manpage van fglrx):

[...]

edit:
O ja, het is misschien ook interessant om te kijken wat voor output ddcprobe (package xresprobe) geeft...
OK, met die opties kan ik 1920x1440 op zowel 70 als 72 hertz instellen, alleen het ziet er dus niet uit. Ik moet nu dus een betere modeline gaan samenstellen.
Edit: Ik ben in mijn zoektocht op internet iemand tegengekomen die zijn modelines uit Powerstrip heeft gevist. Dat kan ik ook even proberen; ik hang er zo even een windows PC aan.

Edit: lol@ mailtje in link: volgens mij heeft die gast zijn modelines ingevoegd als comment, en tja, dat werkt niet :P

[ Voor 11% gewijzigd door marcieking op 04-07-2007 17:02 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

marcieking schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 16:38:
Edit: lol@ mailtje in link: volgens mij heeft die gast zijn modelines ingevoegd als comment, en tja, dat werkt niet :P
Ohja, dat zag ik ook, maar ik nam eigenlijk aan dat hij ze geprobeerd had, en ze daarna uitgecomment had om iets anders te proberen ofzo. :P

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Ik heb voor de rest die mail niet gelezen, maar er is één ModeLine uitgecomment hè :)

0.0

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
xvidtune is wel makkelijk om je modeline te verbeteren.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Ik heb Powerstrip op Windows geinstalleerd, resolutie ingesteld en de refreshrate op 72 gezet, vervolgens bij "Display Profiles" --> "Advanced timing options" het "copy to clipboard" knopje aangeklikt. Dan krijg je een lading informatie, waaronder de modeline:
code:
1
"1920x1440" 285,000 1920 2072 2280 2640 1440 1441 1444 1500 +hsync +vsync

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:35
Volgende keer kan je je die moeite besparen en gewoon het tooltje "gtf" gebruiken:

"gtf 1024 768 100" -> 1024x768@100Hz modeline die je zo kunt plakken in je xorg.conf.
Pagina: 1