| Introductie |
Welkom bij het BenQ DV3750 problemen topic. Ik begin dit topic omdat ik erg moe begin te worden van deze TV. Het is nog steeds een mooie TV die veel waar bied voor zijn geld, maar het is het allemaal net niet. Er zijn een aantal problemen die deze TV met zich meebrengt die ik steeds irritanter begin te vinden. Mijn hoop is, om samen met andere eigenaren deze problemen goed in kaart te brengen en gezamelijk verhaal gaan halen bij BenQ. De meeste van deze problemen komen voort uit 2 topics over de BenQ DV3750: Ervaringen LCD Benq DV3750 HDTV 1080 Ervaringen LCD BenQ DV3750 HDTV Deel 2 |
| De problemen |
Het grootste en meteen ook meest irritante van de TV is de 'inability' om fatsoenlijk met high-definition beelden via DVI om te gaan. Er zijn een hoop mensen die graag een media center willen gebruiken op hun TV. Met een paar tweaks en truukjes is 720p en 1080i werkend te krijgen, maar met name 1080i op een fatsoenlijke manier op de TV is krijgen is een probleem. Veel mensen hebben last van een 'stutter' probleem. De TV geeft een beeld waarbij de camera langzaam van links naar rechts beweegt niet vloeiend weer, maar stuttert en schokt. Op 720p 50Hz is dit effect niet zo duidelijk aanwezig, op 720p 60Hz en 1080i is dit overduidelijk. Ik heb 3 verschillende videokaarten gebruikt (NVIDIA 6600 passive via DVI, NVIDIA 7600GS silent via DVI en nu een ATI X1600 via HDMI > DVI) en bij allemaal schokt het beeld met de 'standaard' aanwezige HDTV instellingen. Met een programma als powerstrip is het mogelijk met heel veel klieren om timings zo te krijgen dat de TV het WEL goed doet, maar dit kan toch nooit de bedoeling zijn lijkt mij. Daarnaast ben ik benieuws hoe bijvoorbeeld een HD-DVD / Blue Ray speler via DVI (enige aansluiting die HDCP heeft) gaat weergeven. Heeft iemand hier al ervaring mee? Via component gaat 1080i prima vloeiend, maar je leverd hier duidelijk in op contrast en helderheid. Daarbij heeft de component poort uiteraard geen HDCP, zodat beschermde high-definition media niet fatsoenlijk afgespeeld kunnen worden. Als je 1080i aan de praat hebt gekregen via DVI of HDMI en je gaat (illegaal?) naar het servicemenu van de TV, dan kan je de 'overscan' op 100% zetten. Standaard laat een TV namelijk aan de randen een stukje beeld weg omdat analoge media nog wel eens wat storingen aan de rand hebben. Dit is natuurlijk niet wenselijk als je een windows bureaublad wilt weergeven, want dan mis je een stuk van je taakbalk. Met een overscan van 100% worden de pixels 1 op 1 weergegeven en kan je optimaal gebruik maken van de volledige resolutie. Helaas is dat theorie. Als je namelijk de overscan op 100% zet heb je aan de rechter kant van het scherm 2 dunne groene lijnen lopen. ![]() (Deze foto komt uit deel 2 van de BenQ DV3750 topic met dank aan vriesdude) Wat ik ook een irritant iets aan de TV is, is dat hij blijkbaar menuinstellingen soms vergeet. Ik let er maar niet meer op omdat ik anders gek wordt, maar ik heb de TV volgens mij al 10 keer op Nederlands gezet, maar telkens gaat hij toch weer op Engels. Niet dat Engels zo'n probleem is, maar het gaat erom dat het dus eigenlijk niet goed werkt. Ik kan dit echter niet consequent reproduceren. |
| Hoe gaan we te werk? |
De eerste fase is wat mij betreft inventarisatie. Dat houd in dat we een lijst maken van mensen die soortgelijke problemen hebben of eventuele nieuwe problemen. Bij eventuele nieuwe problemen zal ik deze in de TS toevoegen. Ik heb het email adres dv3750problemen[AT]xs4all[DOT]nl aangemaakt waarop je kan melden of je deze problemen ook hebt. Ik zal een lijst bijhouden en eventueel (als het zover komt) voortgang mailen. De tweede fase is het kijken hoe we met deze situatie om kunnen gaan en welke acties we kunnen ondernemen. Ik denk dat het belangrijk is dat we 1 aanspreekpunt hebben. Totdat er iemand is die deze taak graag op zich neemt lijkt mij het handig dat ik dat ben. Ik heb echter niet erg veel tijd, dus als iemand met meer tijd beschikbaar is: graag. De derde fase zal uiteraard spammen van BenQ zijn |
| Gedragsregels |
Ik wil dit topic uiteraard netjes houden. Het mag duidelijk zijn dat we niks hebben aan opmerkingen als 'Ja dat probleem heb ik ook!'. Je kan dan beter mij mailen zodat ik je op de lijst kan zetten van mensen met problemen. Heb je uiteraard wat toe te voegen, uit te leggen of te vragen dan kan dat uiteraard wel. |
| Contact |
Zoals al eerder aangegeven: heb je voor het topic zelf (nog) niks toe tevoegen en/of wil je op een lijst komen die ik bij ga houden zodat we gezamelijk en collectief BenQ kunnen benaderen, dan kan je me bereiken op: dv3750problemen[AT]xs4all[DOT]nl |
| Conclusie |
De BenQ DV3750 is een mooie TV, maar heeft een aantal zeer irritante nadelen die ervoor zorgen dat veel mensen er geen plezier mee hebben. De mogelijkheden van de TV kunnen absoluut niet benut worden. Daarnaast is het de vraag hoe de TV het gaat doen met next-gen HD spelers, zoals blueray en HDDVD. Hebben deze ook last van judder en stuttering? |
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3