P5B deluxe start niet meer op na bios fash

Pagina: 1
Acties:

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:38
Goedenavond,

Naar aanleiding van mijn vorige topic over 'blue screen 124' wilde ik de bios flashen om mijn probleem te verhelpen. Ikzelf heb een P5B deluxe (WiFi/AP) met een E6600, X1900XTX en 2GB geheugen. Ik had de oudste biosversie en wilde deze updaten naar de meest recente: 1101.

Nadat ik deze op een USB (fat32) had gezet en had geladen via EZflash2 update ik de bios. Alles ging soepel en de bios was ook goed geupdate. Na de restart vroeg hij welke settings ik wilde gebruiken voor de bios. Ik koos default en windows was aan het laden. Na 3 seconden laden start de p.c opnieuw op en ik kan mijn bios niet meer 'downgraden'.

Is er een mogelijkheid om mijn pc weer aan de praat te krijgen? Dit is de eerste keer dat ik mijn bios flashde, dus ben er nog niet erg ervaren mee.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je alle dingen die hier: PMG FAQ staan al eens doorgenomen?

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

um overbodige componenten verwijderen en een hardwarematige bios reset?

• yok
Ik heb de overbodige componementen verwijderd. Opnieuw windows geinstalleerd en dit ging goed, hij starte zelfs ook windows op (via de cd). Het ligt dus echt aan het laden van windows. Ik heb ook de bios gereset dmv een pinnetje, maar dit wijzigd alleen de datum en tijd etc. Het blijft nog steeds versie 1101. Ik probeerde de nieuwe windows weer opnieuw op te starten en dit lukte niet, aangezien deze weer opnieuw opstarte tijdens het laden.

Verwijderd

je kan wel in de bios komen? check of sata op ide staat en niet op ahci.Default windows drivers snappen dat laatste niet geloof ik. Daarom start ie wel vanaf cd... (=pata)

• yok
Ik kan in de bios komen en sata is geconfigureerd op AHCI, ik zal dit even op IDE zetten.

• yok
Hij werkt nu en start goed op nadat ik sata naar ide heb gewijzigd.

Dan heb ik nog een vraagje: is AHCI beter of kan ik het beter zo laten staan? Of heb ik speciale drivers nodig hiervoor (volgens mij was AHCI sneller ofzo?).

In ieder geval hartelijk bedankt voor je reactie!

Verwijderd

ahci is nieuwer, uitgebreider, kan meer en zo, zie ook dit.
Je hebt daar alleen wel speciale drivers voor nodig. Je moet een disk hebben voor bij de installatie, maar misschien kan het ook wel achteraf (intel drivers intalleren). Gebruik zelf Linux dus in detail kan ik je hier niet helpen ;)

• yok
Ik kan een AHCI driver diskette maken, maar hoe moet ik deze dan gebruiken? Bij de installatie van windows (externe stuurbestanden). Of moet kan ik deze gewoon downloaden en installeren als ik in windows ben?

Alhoewel ik geen AHCI driver zie op de asusdownloadsite. Wel raid-controllers.

• yok
Hier staat dat iemand mijn probleem heeft opgelost. Dus schijnbaar de Intel Matrix Storage Manager downloaden.

• yok
Krijg de Intel Storage manager niet geïnstalleerd. Schijnt dat ik niet aan de eisen voldoe (heb xp, vista32 en 64 geprobeerd). Installeer windows nu opnieuw met extra drivers van Intel AHCI/RAID. Schijnbaar waren ze niet compatibel of nodig, maar heb het toch maar geprobeerd. Ik zal zo, na de windows installatie, kijken of AHCI het nu wel doet.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28

Edgarz

Tweako-active since1986

yok schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:04:
Krijg de Intel Storage manager niet geïnstalleerd. Schijnt dat ik niet aan de eisen voldoe (heb xp, vista32 en 64 geprobeerd). Installeer windows nu opnieuw met extra drivers van Intel AHCI/RAID. Schijnbaar waren ze niet compatibel of nodig, maar heb het toch maar geprobeerd. Ik zal zo, na de windows installatie, kijken of AHCI het nu wel doet.
Ik heb dit probleem ook. Intel Storage Matrix drivers installeert niet om achteraf AHCI in te schakelen. Iemand een suggestie? Helemaal opnieuw installeren is erg rigoreus...

[ Voor 6% gewijzigd door Edgarz op 02-07-2007 14:48 ]

• yok
Ik heb net zelf nog even in de Bios zitten kijken. Jmicron controller is enabled en staat op AHCI (eerst op IDE). Toen weer de sata configuratie op AHCI gezet en hij was langer windows aan het laen. Uiteindelijk weer uitgevallen.
Pagina: 1