Toon posts:

5.1 surround sound op een onboard kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een 5.1 headset en wil die aansluiten op mijn Asus P5N-E SLi, maar die heeft maar 1 line in out. Hij zegt wel dat hij 6 kanaals audio ondersteund. Waarschijnlijk is dit een hele domme vraag. :9

Cya,
Rik

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 19:34 ]

Verwijderd

Is het een headset met microfoon, of alleen een koptelefoon?

Dat 5.1 headset, slaat op het feit dat hij 5.1 surround kan weergeven, niet dat je in 5.1 kunt opnemen.
Aan je headset zitten waarschijnlijk 3 stekkers, die moet je aansluiten bij de juiste kleur.

Als je nog een microfoon erbij hebt dan moet je die aansluiten op de Mic In of Line In. Je hebt dan aan 1 line in genoeg.

Edit: Ik zie net op de Asus site dat je moederbord maar 1 line out heeft. Dat hij 6 kanaals audio ondersteund wil waarschijnlijk zeggen dat je via de digital out(die gele ronde aansluiting) 6 kanaals audio kan gebruiken. Daar kan je helaas niet je headset op aansluiten. Je moet dus een aparte geluidskaart kopen.

offtopic:
Plaatjes in je signature werken hier niet

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 19:08 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:08
Een headset sluit je niet aan op een line in, maar op een line out. In dit geval 3 line outs (elke line out is een 2 kanaals output, dus 6 kanalen in totaal (5.1). Als er een microfoon op zit moet je deze aansluiten op de microfoon ingang (de rode meestal).

Nu ken ik die onboard kaart niet, maar je hebt kans dat die mic ingang gedeeld wordt en tevens als uitgang kan worden gebruikt. Dus _of_ 6 kanaals uitgang _of_ 4 kanaals uitgang en een mic ingang. Dan gaat het niet werken.

Check verder gewoon de handleiding voor hoe je het hoort aan te sluiten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Idd, je moet de line-out hebben, anders krijg je geen geluid ;)
Overigens, als het een 'nep' surround headset is, heb je maar 1 jackplug, die moet dan op het groene poortje op je moederbord (stereo-out). De headset mixt het dan weer omhoog. Als het echte surround is, kijk in de handleiding van je moederbord voor de juiste aansluitingen.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,
Tnx voor al jullie recties.

Ik bedoel line-out ipv. line-in. Stomme fout, iig de headset heeft 3 sound stekkers (Oranje, Zwart en Groen) + een mic (rose). En mijn mobo heeft alleen de ingangen: Line-in (Blauw), Line-Out (Groen) en mic (Rose). Nu moet ik dus een Soundkaart kopen?

Plaatje van de Headset
Plaatje van de P5N-E SLi

Volgensmij heb ik me PCI slot al in gebruik voor een W-Lan kaartje 8)7

Cya,
Rik

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er geen soort adaptertje dat ik die groene, zwarte en oranje stekker naar een digital-out stekker maak? Schoot me ineens tebinnen :P misschien wel helemaal onmogelijk

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:18
Kijk eens in het boekje van je moederbord.
Mijn soundblaster live heeft ook niet genoeg poorten.
Maar wel als je bij de software zegt dat je 5.1 hebt. Hij veranderd dan een aantal poorten waardoor dat de verschillende kanalen worden.

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Op mijn Asus-barebone (inclusief Asus made moederbord ;) ) kan ik met Realtek Sound Manager (wat ik erbij krijg) mijn onboard geluidskaart instellen om 6 kanaals geluid te geven via de blauwe, groene en rose uitgang. Kan er ook voor kiezen om 4 kanaals te nemen en microfoon te houden. Kijk is of je zoiets hebt?

• Arunia
Dat is dus wat ik bedoel. Grote kans dat hij dat ook gewoon heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik dat ff proberen :)

Verwijderd

Maar dan nog ga je geen 5.1 geluid + mic aansluiting krijgen, omdat je simpelweg maar 3 aansluitingen te verdelen hebt.

• Arunia
Uit de handleiding van je mobo:
Lichtblauw: Line In of Rear Speaker out of Surround
Green: Line Out of Front Speaker Out of Front Speaker Out
Roze: Mic In of Mic In of Center/Bass

Headset/2-channel, 4 kanaals of 6 kanaals respectivelijk.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:00
Muthas schreef op maandag 02 juli 2007 @ 11:02:
Op mijn Asus-barebone (inclusief Asus made moederbord ;) ) kan ik met Realtek Sound Manager (wat ik erbij krijg) mijn onboard geluidskaart instellen om 6 kanaals geluid te geven via de blauwe, groene en rose uitgang. Kan er ook voor kiezen om 4 kanaals te nemen en microfoon te houden. Kijk is of je zoiets hebt?
Dan kom je dus nog steeds 1 aansluiting tekort. De headset heeft 3 stekkertjes voor 5.1 geluid in, én 1 stekkertje voor microfoon uit.

Verwijderd

Topicstarter
Mic ga ik waarschijnlijk niet al te vaak gebruiken dan en als ik dat wel doe dan zet ik hem wel even op 4.1 + een mic. Dit kan toch?

• Arunia
Voor zijn headset heeft hij in iedergeval een aansluiting te weinig.
Dus dat zal dan zonder microfoon werken zijn.

Even snel omzetten zal er waarschijnlijk niet bij zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 02-07-2007 11:20 ]

Verwijderd

Even snel veranderen is niet echt handig; je moet dan in wat software klungelen voor het werkt. Bovendien houd je dan 4.0 geluid over (en met een beetje pech mis je dan een deel van je geluid; je kunt dan beter overgaan op stereo).

Verwijderd

Topicstarter
Tnx! Met de Realtek HD Audio manager kan ik line in op subwoofer/center etc. zetten! Kan ik m'n mic misschien op de Voorzijde mic aansluiting zetten?

• Arunia
Of je op de voorzijde je mic aan kunt sluiten? Dit ligt er eigenlijk aan of de voorkant aangesloten staat en of dit los staat van de instellingen aan de achterkant, ik ben bang dat dit dus niets gaat worden.
Pagina: 1