Toon posts:

Externe 5.1 geluidskaart voor Vegas

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik heb vorig jaar een HD film gemaakt van de vakantie foto’s en films. Nu wil ik dat dit jaar weer doen maar dan ook met 5.1 geluid. Dit doe ik met mijn Acer aspire notebook en Sony Vegas. Mijn notebook kan wel gecodeerde DD 5.1 signalen via de optische uitgang naar mijn reciever sturen maar kan niet realtime 5.1 geluid weergeven tijdens bijvoorbeeld games of 5.1 sound mixen in Vegas.

Mijn vraag is nu, welke externe geluidskaart kan ik gebruiken om in Vegas 5.1 geluid bij de films te kunnen mixen. Moet de kaart dan full duplex ondersteunen ofzo? Ook is het maar voor wat hobby werk en wil ik er dus niet zo veel geld aan uitgeven.

Op internet kwam ik bijvoorbeeld de Creative Soundblaster Surround 5.1 USB tegen. Is deze kaart alleen geschikt om surround geluid van bijvoorbeeld dvd's weer te geven of is 5.1 mixen ook mogelijk. Trust heeft ook een zogenaamd 5.1 kaartje maar die zet volgens mij alleen een galm op de surround speakers. Dit zoek ik dus niet. De geluidskwaliteit hoeft niet echt hi fidelity te zijn maar moet ook niet kraken of schel klinken.

Groeten,

Wouter

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 09:16 ]

Verwijderd

de soundblaster usb doet alleen 5,1 in games als analoog met eax 5.0
Elke kaart van een anderen merk zet ook 5,1 in games via eax2.0 max
Eax 2.0 geeft inderdaad meer echo de hogere versie steets minder.

Wil je echt dolby digital live via digital uitgang.
Dan moet je een dolby digital live kaarten kopen.
Nu alleen de vraag zijn ze ook extern?
Denk het niet

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet geintereseerd in 5.1 in games en EAX. Het gaat mij vooral om het mixen van 5.1 geluid in video edit programma´s. Dit signaal is dan ook nog geen Dolby want het is nog niet gecodeerd als Dolby Digital track.

Verwijderd

dan zal je met meederen waw files moeten werken en dan samen voegen als meerderen tracks.
In sommige ouwe games werd dat ook zo gedaan.
Hoe dat word gedaan? geen idee.
De geluidskaart zal meerderen waw files aan kunnen spreken via directx 3dsound.

Need for speed porsche en need for speed2 deden dat zo
Kijk even in de files hoe hun dat deden?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
Volgens mij moet je gewoon een kaart hebben met 5.1 analoge uitgang (wat de laptop zelf kennelijk niet heeft, enkel een digitale uitgang en nog een stereo analoge ofzo?). In Vegas kies je dan in de preferences voor de directsound surround mapper bij de audio output, of iets anders, kun je per groep kanalen instellen volgens mij.
Heeft verder niks te maken met EAX, dolby digital live of meerdere waves. (al zou je dd live kunnen zien als een digitale variant van die 5.1 analoge uitgang welke dan ook zou werken, is dus anders dan je huidige digitale uitgang welke enkel vooraf gemaakte 5.1 dingen kan uitsturen. Meest simpele is een standaard 5.1 kaart denk ik)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
TNHX mr. Wolfenstein uhm... ShittyOldMan

Das goed om te horen. Dan hoeft het dus geen bakken met geld te kosten. Mijn notebook heeft inderdaad geen 5.1 analoge uitgang. Dus dan zou een Sweex of Creative 5.1 kaart genoeg moeten zijn.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
Yep, maar onder voorbehoud, ik heb het zelf nooit zo werkend gezien, bij mijn geluidskaart wordt iedere (stereo) uitgang als apart apparaat gezien en zo kan ik voor bijv. de fronts gewoon kiezen voor een bepaalde uitgang, evenals alle andere. Bij een normale 5.1 geluidskaart kan dat naar mijn weten niet en moet je die directsound surround mapper gebruiken welke zelf dan de fronts, rears, center/lfe naar de juiste uitgang moet sturen. Of dat werkt kan ik hier niet testen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag bij de winkel geweest om een 5.1 externe geluidskaart te kopen maar die waren niet op voorraad. Echter zij de verkoper tegen mij dat hij dacht dat ik helemaal geen 5.1 kaart nodig heb en ik gewoon 5.1 van Vegas via SPDIF naar mijn reciever kan sturen. Nu heb ik wat in de preferences van Vegas zitten klooien maar ik kom er niet uit.

Nu kwam ik dit artikel tegen op internet:
http://digitalcontentprod...depth/hdvatwork_11212006/

Daar staat dit in:

Monitoring
To monitor surround sound during a mix, your PC will need a six-channel audio sound card or a USB six-channel audio box for your laptop. Because the audio has not yet been encoded to AC-3, even if your computer has an SP/DIF port, it will be of no value. Liquid and Vegas should support the AC3Filter (http://ac3filter.net) that software-encodes six channels to AC-3 for output via S/PDIF.

Betekend dit dat als ik AC3Filter gebruik ik geen 5.1 externe geluidkaart hoef te kopen maar het 5.1 signaal gewoon via SPDIF naar mijn reciever kan sturen.
Ik heb AC3Filter op mijn notebook maar zou niet weten hoe ik die dan in moet stellen. Ik krijg alleen een 48KHz stereo signaal bij mijn reciever.
Pagina: 1