Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Topicstarter
Ik heb sinds enige dagen het volgende probleem waar ik na lang zoeken geen betrouwbare en risicoloze oplossing voor heb kunnen vinden. (gezocht met Google, in fora op website MS)

De situatie

Op een van mijn HD's staan 3 partities, C D E.

Op C is XP Prof. geïnstalleerd D en E waren toen nog leeg

Daarna is VISTA Home Pr. op D geïnstalleerd. E bevatte inmiddels wat data.

Door een onbekende oorzaak kreeg ik onlangs in het dualboot scherm een melding dat Vista niet kon worden opgestart en dat een reparatie noodzakelijk was. DVD erin en zie aan, Vista werkt weer perfect.

Sindsdien is echter de optie om naar XP te gaan nutteloos geworden want de melding NTDLR is missing verschijnt. Uiteindelijk maar dualboot uitgezet in afwachting van een oplossing.

Mijn vraag
Hoe kan ik XP "repareren" zonder dat er problemen ontstaan waardoor ik beide OS-versies weer kan gebruiken. (noodzakelijk ivm niet werkende HW+SW onder Vista.)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is redelijk simpel. Je neemt je XP cd, bladert naar de i386 map en kopiëert NTLDR naar je C:\. Check wel of dit bestand er al staat. Waarschijnlijk niet, anders krijg je die melding niet. Dit zou alles moeten zijn. Dit doe je uiteraard vanuit Vista. Dual boot uiteraard weer aanzetten hierna ;).

Edit:
Bedenk me net, als Vista ook gebruik maakt van NTLDR, moet je waarschijnlijk de Vista versie nemen van dit bestand, anders werkt die weer niet. Dit was iig wel het geval met 2000 en XP, waarbij je 2000 na XP installeerd en XP niet meer werkte door dezelfde fout (of iets anders, maar had wel met dit bestand te maken).

[ Voor 35% gewijzigd door Hero of Time op 29-06-2007 21:29 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hero Of Time, volgens mij vergeet je nu compleet dat Vista een heel andere bootloader gebruikt, en dat jouw idee niet op die manier werkt? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat vergeet ik heus niet, maar het is mogelijk dat door de herstel het bestand is verwijdert. Vista maakt dan gebruik van een andere bootloader, Xp heeft nog wel NTLDR nodig in de boot root. Het valt te proberen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Proberen moet je de nieuwe haring. :)

Morgen maar eens een poging doen. Het leek mij eerder ook wel de oplossing en wat bevestiging van mijn idee is zeker welkom.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb 1x haring geprobeert, nooit meer. Wat is dat vies.

We horen zondag dus wat het resultaat is? :P. Goede nacht, het is al zaterdag, morgen is dus zondag :P. Ik begrijp wat je bedoelt, als je straks weer wakker wordt ga je het proberen. Ik hoop dat het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Helaas bleek het niet de oplossing. Ook een poging om XP met de originele CD te repareren bleek nutteloos.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan denk ik dat de entry in je bootloader niet in orde is. Jammer dat er geen live cd's zijn met bootloaders. Enige wat ik anders kan bedenken is helemaal opnieuw beginnen met je XP. Daarna Vista herstel van je bootloader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Terug naar af dus... dat is geen leuk idee. Ik speur gewoon verder, er moet ergens een oplossing staan, kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.

Kan nog wel 4 dagen zonder XP maar dan moet het echt werken.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zou een andere bootloader kunnen proberen, GRUB bijvoorbeeld, maar ik vraag mij af hoe dat zal werken als er geen Linux is. Heb je contact met MS opgenomen over dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim007
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-02-2024
ik heb ook een soortgelijk probleem

mijn schijven zijn C, D en E(allemaal partities, andere fysieke zijn hier niet bij)

op C staat vista ulitmate, op D xp pro mce en op E xp pro

toen ik eerst xp installeerde, dan xp mce, en erna vista was het goed, mijn boot menu(mbv vistabootpro), maar omdat ik mijn partitie grootte verkeerd had gekozen kon ik er niets beter op vinden ze opnieuw te installeren(2 van de 3), dus installeer ik eerst xp pro opnieuw, erna vista ultimate...
dan is mijn boot menu totaal weg, ik kan alleen booten in vista, vistabootpro helpt niet

dus ik dacht, ik zal xp pro even opnieuw installeren, zo gedaan, krijg ik de oude boot loader, met keuze tussen xp en xp mce

maar hoe kan ik nu terug de keuze krijgen tussen vista en oudere versies van windows?

Macbook | AMD Phenom II X6 1075T | Samsung Galaxy S i9000 | Visture V10 | Lenovo Tab 2 | ZOPO ZP999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

tim007 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 00:19:
ik heb ook een soortgelijk probleem

mijn schijven zijn C, D en E(allemaal partities, andere fysieke zijn hier niet bij)

op C staat vista ulitmate, op D xp pro mce en op E xp pro

toen ik eerst xp installeerde, dan xp mce, en erna vista was het goed, mijn boot menu(mbv vistabootpro), maar omdat ik mijn partitie grootte verkeerd had gekozen kon ik er niets beter op vinden ze opnieuw te installeren(2 van de 3), dus installeer ik eerst xp pro opnieuw, erna vista ultimate...
dan is mijn boot menu totaal weg, ik kan alleen booten in vista, vistabootpro helpt niet

dus ik dacht, ik zal xp pro even opnieuw installeren, zo gedaan, krijg ik de oude boot loader, met keuze tussen xp en xp mce

maar hoe kan ik nu terug de keuze krijgen tussen vista en oudere versies van windows?
Herstel functie van Vista. Opstarten van de dvd en kies voor herstel. Als het goed is, zou de bootloader hersteld moeten worden van Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf wel met een copy van een NTLDR file naar de root, kunnen repareren, die copy kwam wel van een werkende xp install, van een andere computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 21:09:
Heb je contact met MS opgenomen over dit probleem?
Op OEM-versies is er van MS geen support.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim007
Hero Of Time schreef op zondag 01 juli 2007 @ 01:07:
[...]

Herstel functie van Vista. Opstarten van de dvd en kies voor herstel. Als het goed is, zou de bootloader hersteld moeten worden van Vista.
ja ok, heb ik reeds gedaan, bootloader van vista wordt dan idd hersteld(nadat ik geklooid het met vistabootpro), maar ng steeds krijg ik geen boot menu(dus met vista en older versions)

Macbook | AMD Phenom II X6 1075T | Samsung Galaxy S i9000 | Visture V10 | Lenovo Tab 2 | ZOPO ZP999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

tim007 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 09:01:
[...]

ja ok, heb ik reeds gedaan, bootloader van vista wordt dan idd hersteld(nadat ik geklooid het met vistabootpro), maar ng steeds krijg ik geen boot menu(dus met vista en older versions)
Dan moet je dat in Vista zelf zoeken. Er is ergens de optie om hem weer aan te zetten enzo, net zoals bij XP en 2000 het geval is. Het was iets met bootmgr ofzo. Geen idee wat het commando was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Dar staat onder systeemeigenschappen geavanceerd. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim007
ik heb het ondertss reeds opgelost

alles herinstalled, vista laatst, zodat den bootloader van vista gebruikt wordt, maar ik toch ng naar 'oudere versies' kan gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Nou ja! Dat is geen oplossing maar een lapmiddel.

Ik heb hoe dan ook nog geen echte oplossing gevonden.

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 03-07-2007 03:06 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Maar inmiddels wel. :)

Ik heb (nogmaals) maar eens EasyBCD 1.6 geprobeerd maar met wat andere opties. Uiteindelijk kreeg ik XP, vraag niet hoe, aan de praat én Vista eveneens.

Voor hen die dus iets willen veranderen in een dual-boot http://neosmart.net/dl.php?id=1

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dit staat toch echt letterlijk in de faq GA, en niemand zou beter als jou moeten weten dat we graag zien dat je zelf wat dingen onderneemt voor je een topic opent.
Proberen is nou juist iets wat een tweaker graag doet. Deze tweaker maakt dan natuurlijk ook altijd een backup.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Backups zijn er natuurlijk. Staat er ergens in mijn startpost dat die er niet zijn?

Ik heb totaal niet het idee dat je mijn startpost hebt gelezen. In de FAQ, en die lees ik uiteraard als eerste, heb ik niets over mijn dit probleem kunnen vinden. Ook je mede-moderator heeft me daar niet heen verwezen noch andere gebruikers die normaliter in grote getale RTF roepen.

Graag dus een link naar dat deel van de FAQ waarin mijn probleem staat én de bijbehorende oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 03-07-2007 13:55 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Guardian Angel schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 13:27:
Graag dus een link naar dat deel van de FAQ waarin mijn probleem staat én de bijbehorende oplossing.
Windows Clients - Vista FAQ
Hier heb ik zelf een dergelijk probleem al een paar keer mee opgelost bijvoorbeeld.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Het staat er absoluut niet in hoor. :(

Ook is er in de FAQ niets over Easy BCD te vinden, ook geen link. Op geen enkele andere eenvoudige manier was mijn probleem op te lossen.

Ik heb dagen lang gezocht, van alles geprobeerd, van simpele herstelopties, reparatie CD's van Vista én XP, regedits enz. enz. maar niets van dat alles werkte.

Ik heb het grootste plezier in het ontrafelen van raadsels en dit soort problemen. Wat wel de reden kan zijn dat niemand anders een oplossing gaf? Mijn probleem was te moeilijk. :)

[ Voor 86% gewijzigd door Guardian Angel op 03-07-2007 14:20 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1