P5W bios ziet maar 3 gig ram

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-03 12:34
Gisteren is mijn splinternieuw mushkin ram toegekomen. 4 keer 1 gig latjes.
Vrolijk in het moederbordje gestoken, bios ziet maar 3200mb ram.
Als ik in vista ga ziet cpu-z wel de volledige 4gig. Vista 32 bit ziet ook 3200mb ram wat normaal is aangezien 32 bit niet meer kan adresseren.

In de QVL staat mijn geheugen niet, maar daar staat haast niets in dusja :/
Alles in bios staat op auto voor het moment. Bios is ook uptodate, net allernieuwste, en ook wel wat probleemjes mee gehad vandaag. Miss hadden die problemen van het vastlopen tijdens het kopieren van het nieuwe bios wel met het geheugen te maken. Toch maar eens een memtestje draaien :|

BIOS ziet dus maar 3 gig terwijl dat er 4 gig fysiek aanwezig is.
Iemand een idee hoe dit komt?

[ Voor 6% gewijzigd door crazyheinz op 29-06-2007 17:40 ]

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 22:36
crazyheinz schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 17:27:
Gisteren is mijn splinternieuw mushkin ram toegekomen.
Vrolijk in het moederbordje gestoken, bios ziet maar 3200mb ram.
Als ik in vista ga ziet cpu-z wel de volledige 4gig. Vista 32 bit ziet ook 3200mb ram wat normaal is aangezien 32 bit niet meer kan adresseren.

In de QVL staat mijn geheugen niet, maar daar staat haast niets in dusja :/
Alles in bios staat op auto voor het moment. Bios is ook uptodate, net allernieuwste, en ook wel wat probleemjes mee gehad vandaag. Miss hadden die problemen van het vastlopen tijdens het kopieren van het nieuwe bios wel met het geheugen te maken. Toch maar eens een memtestje draaien :|
Ok :)
En je vraag verder?

• crazyheinz
Hoe dat het komt dat bios maar 3 gig ziet ipv van 4.
Kzal dat wat duidelijker zetten in TS.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-05 11:14

BTU_Natas

Superior dutchie

Probeer eens de search op GOT. of google.

Een 32bits besturing systeem kan niet meer aan dan 3.2 gig geheugen. Om de volledige 4 gig te kunnen benutten, heb je een 64bits besturing systeem nodig.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Denk dat het een foutje is want je zegt zelf dat vista64 wel gewoon 4GB tot zijn beschikking heeft.

Maar wie zit er nu fout de bios of vista. Heb je gekeken of je MoBo wel 4GB aankan? (En ook getest is met 4GB?)

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 29-06-2007 17:40 ]

• crazyheinz
BTU_Natas schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 17:39:
Probeer eens de search op GOT. of google.

Een 32bits besturing systeem kan niet meer aan dan 3.2 gig geheugen. Om de volledige 4 gig te kunnen benutten, heb je een 64bits besturing systeem nodig.
Het gaat niet over het OS, zoals in TS staat, maar over het bios die er maar 3 ziet.
CPU-Z ziet wel 4gig.
mad_max234 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 17:39:
Maar wie zit er nu fout de bios of vista. Heb je gekeken of je MoBo wel 4GB aankan? (En ook getest is met 4GB?)
http://www.azerty.nl/prod...9/9590/p5w-dh-deluxe.html
maximaal aantal geheugen = 8
Vista zit niet in de fout, het is de bios die verkeerde waarden toont.

[ Voor 32% gewijzigd door crazyheinz op 29-06-2007 17:45 ]

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 15:13

De Nelis

en anders maar niet...

Ik heb dit ook met mijn P5B moederbord gehad. Het bios reserveerd bij configuraties boven de 3GB een GB voor PCI-bus ed.

Dit is uit te schakelen met de zogenaamde Memory Remap Feature.

Hier te vinden (op P5B overigens, op P5W mogelijk op een andere plek):
BIOS > Advance > Chipset > North Bridge > Enable Memory Remap Feature

Blijkbaar Asus-only feature :)

[ Voor 8% gewijzigd door De Nelis op 29-06-2007 17:46 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Niets mis dus ermee lijkt me, behalve als je het een probleem vindt dat windows tijdens het installeren "maar" 3Gb vindt. Ik zie hier geen probleem :)

Ik ga ervan uit dat elk modern OS wel zelf die 4Gb kan vinden, let wel op dat door standaarden een deel van je 4de Gb ( heeft geloof ik te maken met PCI addresering ) gebruikt moet worden via een truukje maar dan nog! Windows heeft dan ook EAP ( Extended Adressing..iets met een P ) zodat je zoveel mogelijk geheugen kan aansturen!

There is no place like ::1

• crazyheinz
@n13ls13: Khad dat hier ook al gelezen dat die remapping aan moet, maar dat schijnde nogal wat onstabiliteitsproblemen op te leveren. Nuja we zien wel, khebbet ook maar aangezet. ;)

@swampy: idd je hebt gelijk. Dringend eens vista 64 bit installeren dan.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Memory remap heb je niet bijster veel aan onder Vista 32-bit. De BIOS ziet dan 4G, sure enough, maar Vista zelf ziet dan maar 2G. Dat komt omdat bij memory remap de hele bovenste 2G weggemapt wordt naar boven (boven de 4G grens).

En het heet overigens PAE (Physical Address Extension); en, oh ja, er is geen /PAE switch voor Vista (omdat er geen boot.ini meer is); al zou je vanaf een console nog wel PAE kunnen forceren. Maar PAE leunt op DEP (Data Execution Prevention), een functionaliteit waar oook menig 32-bit driver nog wel eens gebruikt van maakt voor zijn eigen dingen. Met als gevolg: je kunt driver issues verwachten.

Gewoon naar 64-bit gaan. Enige echte oplossing.

EDIT: Ik lees hier zo vaak mensen die CPU-Z quoten om 'aan te tonen' dat het OS 4G ziet. Maar CPU-Z laat alleen maar zien dat er 4 reepjes geheugen in zitten: das toch heel iets anders dan zeggen dat het OS het ook in zojn volledigheid ziet en/of kan benutten.

[ Voor 16% gewijzigd door albatross op 29-06-2007 20:56 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Albatros, niet helemaal maar bijna, PAE zit in xp en vista 32 voor DEP, maar verder niet om meer geheugen te kunnen aanspreken.

En daar mee te maken heeft weer het feit dat veel 32bits drivers niet goed geschreven zijn en over de zeik gaan bij hoge geheugen adressen. (wat dus puur aan de driver licht)

En daarom heeft microsoft besloten om in bijvoorbeeld XP het maximaal zichtbare ram in xp op 3,2 - 3,5GB te zetten.

Dus in 32bits windows zonder volledige PAE (zoals in server 2003) zit je dus vast aan het je geheugen wat de bios laat zien, wat dus je ram is min wat devices aan adressen reserveren, EN aan de limiet die microsoft gesteld heeft in de Kernel, mochten je devices heel weinig geheugen wegpikken. En aan de licentielimiet trouwens, maar die haal je toch niet door de andere issues.

specs

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:56
Ik hoop niet dat het erg is als ik dit topic even kom kicken maar ik zit juist met het omgekeerde.
Ook Asus mobo (P5W DH) met 4GB geheugen.

Probleem bij mij is als ik de memory remap aanzet ik maar 3GB te zien krijg in m`n OS (server 2k3 ent.) Ik heb eerst Vista gedraaid en die zag wel netjes m`n 4GB als de remap aanstond.
Nu heb ik het ook al eens geprobeerd om de remap uit te zetten en dan krijg ik 3,12GB te zien. (Wat logisch is aangezien de bios ook maar 3200MB aangeeft).

Voor de zekerheid heb ik het nog maar eens opgezocht maar Server 2003 Enterprise zou gewoon tot 4GB moeten kunnen gaan dus dat is het niet.

Iemand enig idee wat ik fout doe of over het hoofd zie?

offtopic:
sorry als ik dit topic spam, als het niet goed is moeten jullie het maar zeggen dan open ik een nieuw

• maratropa
  • Niet online
De enterprise zou iig een werkende pea moeten hebben, ik ken server 2k3 niet goed maar moet je niet eerste checken of dat helemaal goed werkt? (want je hebt instellingen / switches ivm PAE)

En check of je moederbord...Oh nee want vista zag wel de 4GB dus je moederbord ondersteund het wel :)

specs

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 09:42
Sjengcity schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 20:58:
Ik hoop niet dat het erg is als ik dit topic even kom kicken maar ik zit juist met het omgekeerde.
Ook Asus mobo (P5W DH) met 4GB geheugen.

Probleem bij mij is als ik de memory remap aanzet ik maar 3GB te zien krijg in m`n OS (server 2k3 ent.) Ik heb eerst Vista gedraaid en die zag wel netjes m`n 4GB als de remap aanstond.
Nu heb ik het ook al eens geprobeerd om de remap uit te zetten en dan krijg ik 3,12GB te zien. (Wat logisch is aangezien de bios ook maar 3200MB aangeeft).

Voor de zekerheid heb ik het nog maar eens opgezocht maar Server 2003 Enterprise zou gewoon tot 4GB moeten kunnen gaan dus dat is het niet.

Iemand enig idee wat ik fout doe of over het hoofd zie?

offtopic:
sorry als ik dit topic spam, als het niet goed is moeten jullie het maar zeggen dan open ik een nieuw
Waarschijnlijk heb je een 32bits versie van W2003 Ent. check dat eens voor de zekerheid :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• maratropa
  • Niet online
Abbadon schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 21:22:
[...]

Waarschijnlijk heb je een 32bits versie van W2003 Ent. check dat eens voor de zekerheid :)
Maar moet een 32bits versie met goeie PAE toch niet aan dat geheugen kunnen komen?

specs

• digital-IMEI
Abbadon schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 21:22:
[...]

Die heb ik inderdaad maar voor zover ik weet kan de 32bits enterprise gewoon 4GB aan.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 09:42
Ja, met PAE enabled pakt 2003 Enterprise alle aanwezige gigabytes (met SP1 zelfs 64GB!). Deze versie heeft in tegenstelling tot de 2003 Standard edition en XP SP2 geen beperking tot 4GB voor drivercompatibiliteit.
Sjengcity schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 22:54:
[...]
Die heb ik inderdaad maar voor zover ik weet kan de 32bits enterprise gewoon 4GB aan.
Ja, 4GB adresruimte, maar dat betekent niet dat hij dan out of the box alle 4GB's aan geïnstalleerde geheugen ziet ;) Wil je dat voorelkaar krijgen dan moet je Windows een truukje laten doen en dat is PAE aanzetten. Let er wel op dat met die switch aangezet je problemen met drivers en bepaalde software kúnt krijgen.

[ Voor 55% gewijzigd door Abbadon op 29-06-2007 22:58 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• digital-IMEI
Hmmm, ben nu op m`n werk en zo slim geweest om m`n memory remap uit te laten anders had ik het meteen kunnen proberen |:(

Ik laat jullie morgen ochtend wat weten!

toch nog even wat gezocht:
PAE: 32- vs. 64-Bit Systems
Addressing physical memory above 4 GB requires more than the 32 bits of address offered by the standard operating mode of Intel (32-bit) processors. To this end, Intel introduced the 36-bit physical addressing mode called PAE, starting with the Intel Pentium Pro processor.
bron
Dit zegt mij weer dat hij direct de 4GB zou moeten zien "out of de box" om Abbadon zijn woorden maar even te gebruiken

[ Voor 62% gewijzigd door digital-IMEI op 29-06-2007 23:16 . Reden: toevoeging ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nee, want PEA staat niet standaard aan. ;)

• digital-IMEI
mad_max234 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 23:32:
Nee, want PEA staat niet standaard aan. ;)
Inderdaad, het staat een beetje verwarrend op de site van MS als je het mij vraagt maar de /PAE swich is voldoende |:(

Thx People!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-05 08:10
Ik heb ook het 3Gb probleem op mijn Asus p5W.
Draai win2003 ent. en zie 4Gb in de Bios

Zonder /PAE zie ik 3Gb in windows.
Zet ik /PAE in de boot.ini, dan loopt windows vast tijden 'loading your settings'.
In safe-mode geen probleem en dan zie ik ook 4Gb
Hoe kan ik er achter komen wat het conflict is met de /PAE setting ??

Pana WC12H9E8 / 1000L

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
MarFan schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 14:41:
Ik heb ook het 3Gb probleem op mijn Asus p5W.
Draai win2003 ent. en zie 4Gb in de Bios

Zonder /PAE zie ik 3Gb in windows.
Zet ik /PAE in de boot.ini, dan loopt windows vast tijden 'loading your settings'.
In safe-mode geen probleem en dan zie ik ook 4Gb
Hoe kan ik er achter komen wat het conflict is met de /PAE setting ??
Je moet /PAE aanzetten EN PAE aanzetten in je BIOS.
Niet slechts op één plaats.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Ziasod
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-07-2025
BIOS ziet dus maar 3 gig terwijl dat er 4 gig fysiek aanwezig is.
Iemand een idee hoe dit komt
je chipset op mobo herkent 4 gb niet, zelfde als die van mij wel 4 gb support :)

herken de goeie oude p3 tijd waar 512 mb max chipset herkenning in bios was en wel 756 mb hebben.

als bij ctrl alt delete kijkt en je hebt 4 gb ben je safe :P
btw download ff je mobo manual staat vast met dikke letters in 3 gb herkenning en support van 4 of meer.

als je je verveelt mag je de mijne wel doorlezen :P http://downloads.medionsupport.com/download.php?file=52
Due to the South Bridge resource deployment, the system density
will only be detected up to 3+GB (not full 4GB) when each DIMM is
installed with an 1GB memory module.

[ Voor 38% gewijzigd door Ziasod op 13-08-2007 19:25 ]

• MarFan
kalizec schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 18:42:
[...]

Je moet /PAE aanzetten EN PAE aanzetten in je BIOS.
Niet slechts op één plaats.
Ik neem aan, dat je met "PAE aanzetten in je BIOS" de Memory Remap Feature bedoeld.
Die staat aan, anders zou mijn bios niet de 4096Mb zien en windows in safe mode ook niet.

Het probleem is dat hij hangt, niet dat hij het niet ziet.

Pana WC12H9E8 / 1000L

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 12:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

MarFan schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 20:25:
[...]

Ik neem aan, dat je met "PAE aanzetten in je BIOS" de Memory Remap Feature bedoeld.
Die staat aan, anders zou mijn bios niet de 4096Mb zien en windows in safe mode ook niet.

Het probleem is dat hij hangt, niet dat hij het niet ziet.
En daarmee heb je de reden gevonden waarom je een 64-bits OS moet draaien voor dit geintjes. Om in een 32-bits OS meer dan 3GB geheugen te gebruiken moeten er nou eenmaal hacks worden uitgehaald met heradresseren etc (PAE). En dat levert problemen op met 32-bits programma's en stuurprogramma's die dat niet verwachten.

Tesla Model Y RWD (2024)

• MarFan
--MeAngry-- schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 20:31:
[...]

En daarmee heb je de reden gevonden waarom je een 64-bits OS moet draaien voor dit geintjes. Om in een 32-bits OS meer dan 3GB geheugen te gebruiken moeten er nou eenmaal hacks worden uitgehaald met heradresseren etc (PAE). En dat levert problemen op met 32-bits programma's en stuurprogramma's die dat niet verwachten.
Kan ik met je eens zijn, maar waarom gaan Microsoft/Asus/... er dan oplossingen voor maken?
Als je iets aanbied, willen de mensen het gebruiken.

Ik las vanavond in andere forums, dat drivers van video kaarten vaak een probleem zijn.
Heb mijn 7600GT driver even een update gegeven en nu start windows 2003 ent. door.
Alleen nu heb ik een raar effect in mijn scherm...
Maar ik heb 4GB....

Kijken of ik daar een oplossing voor kan vinden

Pana WC12H9E8 / 1000L

Pagina: 1