P5W bios om zeep

Pagina: 1
Acties:

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-03 12:34
Zoals de topictitel zegt = problemen. Ik wou eens mijn 1801 bios updaten naar de allernieuwste van de asus site. Ik gebruik altijd een floppy om bios te flashen. Deze keer wou die echter de inhoud van de diskette niet zien. Kheb verschillende andere disketten geprobeerd, ging niet.

Dan maar eens een usb flash drive gebruikt, die vond de ez flash wel, kbegint up te daten, na de huidige bios te hebben gewist, schrijft ie de nieuw maar loopt vast bij het eerste blokje.
Beeld blijft zo staan, reboot gedaan en bios natuurlijk weg.

Nu zoekt de pc automatisch de i/o drivers af naaar een bestand, het biosfile van de usb flash leest ie wel, maar doet er niets mee. En het leuke is dat ie het biosfile van de floppie nu WEL vind...

Weet er iemand wel bestand ik nodig heb om de bios te fixen, of wat ik moet doen om die boel weer draaiende te krijgen?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je zou bijvoorbeeld met behulp van een ander systeem een andere biosfile op floppy danwel USB-drive kunnen zetten. Neem verder eens een kijkje in PMG FAQ » Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
Op de asus cd staat ook een BIOS -romfile. Kun je die niet gebruiken. Vanaf cd laten lezen. Ik heb dat zelf ook wel eens moeten doen.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Ik heb het zelf wel eens geprobeert, helaas was mijn bios dusdanig ver heen dat die bios recovery van ASUS niet meer werkte. Ik kan me herrinneren dat het ROM image een specifieke naam moest hebben waar het mainboard naar zocht en vervolgens zal proberen te flashen.

Omdat dit voor mij niet meer werkte heb ik het uiteindelijk opgelost via www.biosman.com . Betalen met creditcard en je hebt binnen 5 werkdagen een nieuwe bios in huis :)

[ Voor 4% gewijzigd door Pakjebakmeel op 29-06-2007 16:11 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 12:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

In de handleiding staat precies uitgelegd hoe je een rescue flash kunt doen. Bij mij is het al eens op exact dezelfde manier fout gegaan als bij jou.

Je kunt inderdaad gewoon een biosfile met een speicifieke naam (je kunt gewoon de laatste versie pakken en hernoemen) op een USB flashdrive zetten en in 1 van je USB-poorten steken.

Een aantal seconden na het aanzetten van je computer zal hij hem vanzelf flashen. Als er een tijdje niets meer gebeurd is (lampje op USB-stick knippert niet meer) even wachten en je computer resetten. Dan zou hij weer moeten starten. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-03 12:34
Kheb een biosupdate file hernoemd naar AMIBOOT.ROM, en werkt niet.
Er wordt blijkbaar gezocht naar een P5WDH.ROM file. Als ik mijn file zo hernoem, lukt het ook niet.

Kheb ook zoals wizzzzzz zegt de mobo cd erin gestoken, maar werkt ook niet.

update: ineens zegt ie naar 10 min: reading complete. Reboot gedaan, biosinstellingen zijn precies bewaard gebleven. Save gedaan, kreeg ik nog een error: CMOS Cheksum bad.
Reboot en nu zit ik weer in vista ^^.
Dus voor degenen die ook tegenkomen met hun P5W: biosfile hernoemen naar P5WDH.ROM, en geduld hebben tot dat de diskette deftig gelezen wordt.

Bedankt voor de hulp :)

Eerste keer dat ik doormiddel van een usb flash disk update, zal de laatste keer zijn ook :P

[ Voor 51% gewijzigd door crazyheinz op 29-06-2007 16:32 ]

• Pakjebakmeel
Krijg je nog een melding oid of blijft alles gewoon zwart?

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28

Edgarz

Tweako-active since1986

Gebruik voortaan gewoon de flash vanuit Windows / Asus Update. Of in de BIOS zelf (tenminste bij de P5B DL). In alle jaren met verschillende Asus mobo's nog nooit een probleem mee gehad

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Edgarz schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 17:27:
Gebruik voortaan gewoon de flash vanuit Windows / Asus Update. Of in de BIOS zelf (tenminste bij de P5B DL). In alle jaren met verschillende Asus mobo's nog nooit een probleem mee gehad
Nooit eeen flash vanuit Windows doen! Die ASUS Windows utilities zijn notoir crappy. Gewoon netjes via de BIOS.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Pakjebakmeel
albatross schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 20:26:
[...]

Nooit eeen flash vanuit Windows doen! Die ASUS Windows utilities zijn notoir crappy. Gewoon netjes via de BIOS.
offtopic:
I've noticed. Hang @ 70% :'(

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

[...]

Ach ja, ik gebruik al jaren Asus borden en ook al jaren de windows flash van hun. Heb volgens mij een Asus bord nooit op de traditionele manier geflashed... Waarschijnlijk heb je het zelf niet of nauwelijks gebruikt en laat je je door andere bang maken. Dat Asus proggies crappy qua look zijn ben ik wel met je eens, maar ze werken wel.

Als je goed kijkt tijdens de flash zie je ook dat eerst de boel word gewist, dan geflashed en vervolgens geverifieerd. Lijkt me lastig dat er dan iets mis moet gaan, tenzij je pc in de tussentijd uitvalt door een stroomstoring. Maar dan kun je op een aantal manieren toch de boel weer aan de gang krijgen. Vooral Asus is een van de fabrikanten die dit goed voor elkaar heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door Dukey op 02-07-2007 10:03 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Om ook een duit in het zakje te doen:
De keren dat ik de BIOS geflashed heb, heb ik met de windows flash gedaan.
Tot nu toe geen enkel probleem ondervonden.

/me Zondagskindje zoekt een stuk ongelakt hout en klopt af :+

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
[...]

Bij mij werkt t anders altijd zowel onder XP als Vista (wel niet de XP versie onder vista gebruiken das niet handig :P)
Pagina: 1