Toon posts:

Probleem Asus A8N Premium & Corsair geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een pc staan met de volgende specs:

Asus A8N Premium
AMD Athlon64 3500+
2x 512mb Corsair 3200C2 (1 GByte TwinX matched memory pair)

Dit alles draait met windows vista.

Nu heb ik er precies hetzelfde geheugen bijgekocht, dus weer 2 reepjes van 512mb, maar als ik die erbij prik in mijn mobo start alleen de BIOS op, maar verder niets...

Doe ik nu iets fout, of zie ik iets over het hoofd? :?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Heb je de timings naar 2-3-3-6-1T gezet? Dan moet het voltage op ~2.7V staan. Daarnaast zullen de reepjes op een command-rate van 2T moeten staan als je 4 sloten gebruikt. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn bios:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200508/AsusA8NSLIPre_BIOS1.jpg

Hoe moet deze ingesteld staan dan?

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Wat de reepjes gegarandeerd kunnen is:
• CAS# latency (Tcl) --> 2
• RAS# to CAS# delay (Trcd) --> 3
• Row pecharge time (Trp) --> 3
• Min RAS# active time (Tras) --> 6

Zet de timings eens naar die waarden terug. Daarnaast zal je waarschijnlijk de 1T/2T Memory timing naar 2T moeten zetten. Zie ook dit stukje uit de RAM FAQ. Maar hoe je dit in moet stellen hangt ook af van de stepping die je hebt. Zoals je ziet in de tabel moet je zelfs bij de nieuwste E-stepping, de laatstgenoemde timing naar 2T zetten om met 4 reepjes op 400MHz te kunnen draaien.

Mocht je de timings lager kunnen zetten is dat mooi meegenomen. Maar begin eerst maar eens hiermee. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Thx man! Ga het proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt bijzonder goed, alleen krijg ik nog met enig regelmaat een blauw scherm waarna de pc opnieuw opstart...

Waar kan dit aan liggen?

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Voltage staat op 2,7-2,75V en de commandrate op 2T?

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 23:33:
Het werkt bijzonder goed, alleen krijg ik nog met enig regelmaat een blauw scherm waarna de pc opnieuw opstart...

Waar kan dit aan liggen?
Ik heb bijna het zelfde mobo ( A8N32-SLI Deluxe) als jij en ook 4 de zelfde latten geheugen !
Het word door Corsair zelf aangeraden om het geheugen op 2.8 Volt te laten draaien ! Ik heb dit toen zelf ook gedaan, en ik was ook in 1 klap van de BSOD's af ! 8)7 Zet het dus maar gerust @ 2.8 Volt, gegarandeerd dat het goed gaat !

Groetjes

Verwijderd

Topicstarter
CDAAbeltje schreef op maandag 02 juli 2007 @ 11:47:
[...]

Ik heb bijna het zelfde mobo ( A8N32-SLI Deluxe) als jij en ook 4 de zelfde latten geheugen !
Het word door Corsair zelf aangeraden om het geheugen op 2.8 Volt te laten draaien ! Ik heb dit toen zelf ook gedaan, en ik was ook in 1 klap van de BSOD's af ! 8)7 Zet het dus maar gerust @ 2.8 Volt, gegarandeerd dat het goed gaat !

Groetjes
Thx man! Op 2.7V loopt het in ieder geval niet stabiel... Ga nu 2.8 Volt proberen! _/-\o_

Heb em trouwens wel op 333Mhz lopen. Heb jij dat ook?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 22:40 ]

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Ik heb hem nu op 10% oc staan in de bios, dus 400 Mhz (Dual Channel) ben wel aan het OC'en geweest met het hele zooitje, 10*260 op de FSB. Ging wel helemaal goed verder, maar hij staat nu weer @ 2.20 Ghz.

Wil het een beetje lukken @ 2.8 Volt ??

Verwijderd

Topicstarter
Hij loopt vandaag op 2.8V goed, maar dat is natuurlijk nog niet representatief. Moet even weekje afwachten. Ga nog proberen geheugen op 400Mhz te laten lopen dan. Thx iig! :)

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

NP :)

Verwijderd

Topicstarter
Krijg nu spontane vastlopers.

Zou ik hier nog andere dingen kunnen aanpassen die voor meer stabiliteit zorgen?

Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200508/AsusA8NSLIPre_BIOS1.jpg

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Je moet die Timing Mode gewoon op Auto zetten ! Tenzij je gaat overclocken, dan zou ik de timings gaan aanpassen ! Het scheelt dat jij maar 2 reepjes hebt dus je kun daarom wel iets meer met de timings spelen. Mijn timings staat gewoon op Auto en zijn als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lianlihengelo/XMS.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lianlihengelo/Naamloos1.jpg

Heb jij trouwens een A8N Premium of een A8N32-SLI Deluxe...?

Je zou ook een keer een bios update kunnen overwegen !
Ik draai zelf met de nieuwste Beta Bios 1405 !

In welke geheugen banken heb je je XMS zitten....?
Heb je ze in de blauwe banken zitten ? In de zwarte ? Verwissel ze daareens mee ! Zoek in je boekje op wat de beste config is voor Dual Channel !

Edit:

Voor jou is er ook een nieuwe Beta Bios -> 1302

Voor de nieuwste Asus Update -> v7.06.02

[ Voor 22% gewijzigd door CDAAbeltje op 03-07-2007 22:47 ]

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Je moet ook even de command rate op 2T zetten. Waarschijnlijk gaat het dan wel goed met de frequentie op 400MHz. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een premium, geen deluxe. De eerste keer dat ik de 4x512mb reepjes geinstalleerd had (ik had er eerst 2, nu dus 4), stond alles nog op auto. Dat werkte totaal niet, OS start dan helemaal niet op.
Ik heb dus alle 4 mijn geheugenbanken bezet nu.

Command rate had ik al op 2T staan.

Ga nog wel eens verder proberen. Bedankt voor de replies! :)

Heb nu dit...

Afbeeldingslocatie: http://zwikkel.nl/cpuz.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 22:27 ]

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Hmz vreemd van je OS ! Het kan wel zijn dat je OS het gewoon niet helemaal lekker vind, daarom kun je altijd nog een clean install proberen als het einde zoek is :)

Waarom draait jou geheugen in gods vredesnaam maar op 158 Mhz....???
Ik heb die 4 repen met 10% OC op 220 Mhz draaien ! (Heb met 4 repen een FSB van 260 stabiel gehaald)

Heb je die Bios Update al overwogen...?? Kan in princiepe nooit geen kwaad :)

Je mag me btw ook wel ff toevoegen op msn (niet mailen): abeltje@crazydutcharmy.com O-)

[ Voor 9% gewijzigd door CDAAbeltje op 06-07-2007 00:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
CDAAbeltje schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 00:02:
Heb je die Bios Update al overwogen...?? Kan in princiepe nooit geen kwaad :)
Dat is wel een beta-bios en er staat nergens wat de verbeterpunten zijn...
Je mag me btw ook wel ff toevoegen op msn (niet mailen): abeltje@crazydutcharmy.com O-)
Done!

Verwijderd

Topicstarter
CPUZ bij 333Mhz dual channel
Afbeeldingslocatie: http://zwikkel.nl/cpuz.jpg

CPUZ bij 400Mhz dual channel
Afbeeldingslocatie: http://zwikkel.nl/cpuz2.jpg

Hoe krijg ik em op 220Mhz?

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Ik kan in mijn bios een auto overclock van 10 % instellen ! Moet je even kijken of jij dat ook kunt. Anders kun je het handmatig wel OC'en naar 220 of meer !

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:29
Corsair geeft aan dat je met dit geheugen alleen met een Intel CPU op CAS 2 kunt draaien. Zet em op op CAS 2.5 als je zoals jij een AMD CPU gebruikt. Dat moet het probleem oplossen. Zelf heb ik een set TwinX2048-3200C2 in mijn A8N-SLI zitten.

Ik draai op timing: 2.5, 3, 3, 6. De command rate staat bij mij op 1 omdat ik er maar 2 repen in heb zitten. command rate op 2 zetten bij 4 repen geheugen. Nooit last van vastloper of wat dan ook.

Verwijderd

Topicstarter
Thx! Heb em nu zo staan.

Afbeeldingslocatie: http://www.zwikkel.nl/cpuz3.jpg

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Ga ik ook ff proberen :)

Edit:

Het schijnt dat ik een totaal andere bios heb dan Zwikkel en ik kan er niet echt uitkomen waar ik welke waardes moet invullen 8)7

Zie screen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/hettysalie/Photo-0134.jpg

Somebody help _/-\o_

[ Voor 83% gewijzigd door CDAAbeltje op 08-07-2007 18:09 ]

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Het is onderhand al duidelijk wat ik waar moet invullen :)

Helaas draait mijn systeem niet op 2.5-3-6-6 !

Ik laat hem dus lekker draaien op 3-3-3-8 :)

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij draait ie nu stabiel. Al 2 dagen lang geen vastloper gehad :)
Pagina: 1