Toon posts:

Wat is sneller?

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers!

Ik heb hier 2x 40GB Raptors in raid 0 voor Windows en games, daarnaast heb ik een 160gb Maxtor voor de data zoals films en mp3's.
Ik wil de 160GB vervangen voor een Seagate Barracuda 7200.10, 500GB.
Nou probeer ik Windows en mijn games altijd op de snelste schijf te zetten voor de snelheid, maar mij werd laatst verteld dat Seagate 500GB sneller is vanwege de betere data dichtheid.
Ik zelf twijfel hier een beetje aan, de Raptors hebben misschien wel een stuk lagere data dichtheid maar draaien wel op 10K rpm en in raid 0.

Wat denken jullie dat ik het beste kan gebruiken voor Windows en games in verband met de snelheid?

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
In raid 0 is de opstelling al (bijna) 2 keer zo snel. Dit gaan de raptors dus winnen.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Rorando
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:59
Nu zijn enkele raptors VS enkel Barracudas redelijk aan elkaar gewaagd maar 2 raptors in raid 0 winnen wel, je kan ook nog is 2 500GB in raid 0 doen :P

Verwijderd

Topicstarter
Ah dat is duidelijk dan, de Raptors voor Windows en games, bedankt voor de snelle reacties! :)

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-02 16:29
Vergeet niet dat de raptors het voornamelijk winnen op access time. Die ligt beduidend lager dan bij andere harde schijven en dat geeft met Windows en apps best een prestatiewinst imo. Zet die dingen nooit in raid 0, met twee raptors op een raid gaat de access time nou weer net omhoog...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm goed punt, Windows en apps bestaan meestal uit vele kleine bestanden, ik kan me voorstellen dat acces time belangrijk is bij het laden van veel kleine bestanden.
Gaat de acces time zoveel omhoog dat het merkbaar trager is in raid 0 met het laden van software?
Als het niet al te veel vertraagd gaat mijn voorkeur denk ik toch naar raid 0 omdat 1x 80GB beter in te delen is in partities, 40GB voor alleen Windows vind ik te groot terwijl 40GB voor me games weer net iets te klein is, met raid 0 kan ik er 15/65GB van maken.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nee joh wat Cube zegt is theorestisch wel waar, je accestime gaat heeeeeel licht omhoog, maar boeie. IO's worden sneller afgewerkt dus gewoon in raid houden die raptors.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ok, zal ik doen. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2007 14:44 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom benchmark je de schijfconfiguratie niet gewoon? Meet hoe snel de schijf(configuratie) is en trek vervolgens je conclusies :)

Nogal voor de hand liggend dit, topic dicht dus. Neem verder ook eens de OM FAQ / Beleid door voor wat basiskennis.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.