Toon posts:

winXP bestanden delen werkt maar 1 kant op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb een klein netwerkje (draadloos via router, 2 PC's). Beide PC's zijn ingesteld om bestanden te delen (en printers), de werkgroepnamen zijn hetzelfde, mappen zijn aangewezen om te delen, etc.

Het zou dus moeten werken.

Het gekke is nu dat het wel werkt, maar slechts één kant op. De bestanden en printers op PC1 zijn wel te benaderen door PC2, werkt allemaal naar behoren, geen centje last. Keurig.

Maar als ik vanaf PC1 probeer PC2 te benaderen (die wel keurig bij netwerklocaties te zien is) krijg ik de melding:
"\\COMPUTERNAAM is niet toegankelijk. U heeft mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtingen hebt.

Aanmeldingsfout: de gebruiker heeft geen toestemming gekregen het aangevraagde aanmeldingstype te gebruiken"

Op beide PC's ben ik ingelogd met administrator-rechten.

(ik draai momenteel op beiden XP professional SP2, maar voor de installatie van SP2 werkte e.e.a. net zo goed/slecht)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 18:33 ]

Verwijderd

Kijk eens of je op de ene pc toevallig een wachtwoord voor het gast-account hebt ingesteld.
Deze even verwijderen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Probeer eens direct op share naam te verbinden?

dus \\computernaam\sharenaam?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Staat de firewall aan ?

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

reset de firewall van beide machines, dit zit onder advanced bij de firewall instellingen en dan standaardinstellingen kiezen.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
dank voor de reacties.

Ja de XP-firewall staat bij beide PC's aan, ik heb geen verschillen kunnen ontdekken tussen beide instellingen van de firewall.
Ook resetten heeft geen resultaat.

Het gast-account staat uitgeschakeld (ik zie niets van een wachtwoord), maar ook dat is bij beide PC's het geval, dus dat zou toch ook de reden niet kunnen zijn dat de ene PC wel bij de andere kan, maar de andere niet bij de ene.

Ik blijf "luisteren"

Adriaan

eh ... de foutmelding is wel anders. Het eerste deel is hetzelfde, maar de slotzin is nu:
"kan het netwerkpad niet vinden"

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 14:45 ]

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb ook een dergelijk probleem.. al heel lang en iedere keer weer eigenlijk, maar met toevalligheden wist ik altijd te leven met een half functionerend geheel, gepatcht met wat FTP servers maar ideaal is dat niet en nu wordt ik er brak van. Zowel zoeken hier als zoeken op google levert een onmeunige berg identieke problematiek maar geen tips waar ik wat aan had. Dus ik vul dit topic maar even aan met waar ik niets meer van begrijp.

Ik heb nu 3 computers:
\\ComputerA 10.0.0.1
\\ComputerB 10.0.0.2
\\ComputerC 10.0.0.3

En de volgende verbindingen werken al dan niet:
\\ComputerA -> \\ComputerB
\\ComputerA -> \\10.0.0.2
\\ComputerA -> \\ComputerC
\\ComputerA -> \\10.0.0.3
\\ComputerB -> \\ComputerA
\\ComputerB -> \\10.0.0.1
\\ComputerB -> \\ComputerC
\\ComputerB -> \\10.0.0.3
\\ComputerC -> \\ComputerA
\\ComputerC -> \\10.0.0.1
\\ComputerC -> \\ComputerB
\\ComputerC -> \\10.0.0.2

Snapt U?

Hoewel ik het al vreemd vind dat een bepaalde verbinding niet per naam maar wel per IP kan valt daar mee te leven. Maar een verbinding die totaal niet te maken is niet..

Rare is dat \\ComputerA nog wel bij naam te benaderen was voordat we de router vervingen, en dat \\ComputerA vanaf \\ComputerC überhaupt te benaderen was voordat \\ComputerA een 64bit computer werd met XP64.

De meestgehoorde en meest nutteloze tip is dat ik mijn werkgroepen gelijk moet zetten. Dat heeft nooit geholpen, en in the end maakte het voor alles wat wel werkte niets uit dat de werkgroepen al dan niet verschillend waren.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

check even of je router een optie heeft om verkeer van draadloos naar lan te weigeren oid ?mischien ?
heb je met vlans geklood oid? zal wel niet

[ Voor 25% gewijzigd door Fish op 01-07-2007 15:56 ]

Iperf

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Uiteindelijk bleek (in mijn situatie) toch ComputerA de boosdoener wegens herinstallatie van XP64. ComputerB kwam er wel op omdat ik het zelfde wachtwoord voor admin gebruikte, en die stond op ComputerB gecached. In mijn geval was de oplossing het versoepelen van de security policy.

Ik schreef net een artikeltje, en ik denk dat dit stukje misschien ook voor jou zal helpen, A3aanZelf.
Op de computer die je niet kunt benaderen:

- Start secpol.msc om de Local Security Settings te openen.
- Ga naar Local Policies -> Security Options
- Zet Network access: Let Everyone permissions apply to anonymous users op Enabled.
- Zet Network access: Restrict anonymous access to Named Pipes and Shares op Disabled.
- Ga naar Local Policies -> User Rights Assignment
- Bij Access this computer from the network toevoegen: Guest.
(Je kunt het beste op Advanced... klikken en dan op Find Now, om vervolgens Guest uit de lijst te dubbelklikken want dan weet je zeker dat je de juiste hebt.)
- Bij Deny access to this computer from the network verwijderen: Guest.

Hier het hele artikel.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:06

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Netwerkpad kan niet gevonden worden > DNS/Wins probleempje.
Om iedereen leestoegang te geven tot je shares, de volgende rechten toekennen:
Share: Everyone - Read
NTFS: NETWORK - Read, read & execute, list folder contents

Bij advanced sharing worden de NTFS-rechten niet automagisch toegekend en dan krijg je een dergelijke melding.
(mijn excuses voor de Engelse termen, ik gebruik zelf sinds enkele jaren een Engelse Windows en heb laatst ook een examen gedaan over dit soort meuk, in het Engels)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Volgens mij heb ik dit euvel ook een keer gehad en als ik het me goed herinner moet je op de andere pc via de verkenner, extra, mapopties,weergave,een v zetten voor de optie,,,eenvoudig delen van bestanden gebruiken(aanbevolen).
Ik denk dat dan je euvel opgelost is.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:06

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Gem1e schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 19:37:
Volgens mij heb ik dit euvel ook een keer gehad en als ik het me goed herinner moet je op de andere pc via de verkenner, extra, mapopties,weergave,een v zetten voor de optie,,,eenvoudig delen van bestanden gebruiken(aanbevolen).
Ik denk dat dan je euvel opgelost is.
Die doet automatisch de NTFS-rechten als je een map deelt. Als je iets meer wil leren over rechten op bestanden en controle wil houden over de rechten die op je systeem ingesteld staan, dan doe je het op de manier die ik noemde ;) Het resultaat is hetzelfde.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1