Nieuwe PC - Allround - €750,-

Pagina: 1
Acties:

• pier_hier
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik loop al een tijd met het idee om een nieuw systeem aan te schaffen en ik ben nu na veel wikken en wegen tot een naar mijn idee goede configuratie te komen, uiteraard mede met dank aan de vele boodschappenlijstjes hier, toch heb ik nog een paar puntjes waar ik over twijfel en die wil ik graag hier even voorleggen.

Budget is 750 euro, minder zou beter zijn.

Allereerst ben ik niet van plan om te overclocken. En ben ik ook niet van plan RAID te gebruiken. Monitor schaf ik later aan wordt een 19 inch waarschijnlijk samsung 1940BF oid, geen breedbeeld. Gebruik nu nog een 19 inch vision master pro.

Ten tweede wil ik het systeem volledig bij salland bestellen omdat ik hier eerder zaken besteld heb en er tot op heden goede ervaringen mee heb. Verder blijkt het systeem daar goedkoper te zijn dan bij andere voor de hand liggende concurrenten.

Het moet een allround systeem worden in de brede zin van het woord, ik speel wel eens een spelletje, maar niet per se het nieuwste van het nieuwste en ook niet per se op de hoogste resoluties. Toch wil ik nog wel een jaartje of twee met de videokaart vooruit kunnen (maar als je bedenkt dat ik niet al te lang geleden nog een radeon 9600 pro had stel ik hiermee niet al te hoge eisen) Verder gebruik ik hem voor photoshop en (simpele) audio opnames, een goede geluidskaart schaf ik later los aan, dus die neem ik nu niet mee in de configuratie. Ten slotte nog het standaard internet/office/download gebruik.
Verder vindt ik het wel belangrijk dat de basis van het systeem goed is, daarom geef ik liever iets meer geld uit aan processor/mobo om later nog eens een vervanger te zoeken voor de videokaart als er helemaal niets meer normaal mee kan draaien.

Huidige pc is een p4 2,8 met 1 gig geheugen en een geforce 6800 ultra.
Hier een overzicht van de nieuwe configuratie met reden voor keuze en eventuele vragen die ik nog heb. Prijzen komen dus van salland.

Processor - Intel Core 2 Duo E6600, € 200,96
Moederbord - Asus P5B, € 96,00
Geheugen - Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0, € 65,00
Grafische Kaart - Club3D VGA GeForce 8600GT 256 MB, PCI-e 16x, € 117,50
Behuizing - Thermaltake Behuizing Shark Zwart, 2x 120mm, € 115,00
Voeding - Antec Voeding PSU SmartPower 2.0 500 Watt, Zilver, 24-pins, € 60,00
Harde Schijf - Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, € 69,00
Diskettestation - NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart, € 11,00
DVD RW - NEC DVD-RW AD-7173S Bulk, Zwart, € 31,00

Processor - Intel Core 2 Duo E6600, € 200,96
Lijkt me een goede processor voor het geld waar ik nog een aardig tijdje mee vooruit kan. Ik heb begrepen dat de prijsdalingen eraan zitten te komen dus ik overweeg het daarom nog een korte tijd uit te stellen, alleen ben ik dan bang dat de geheugenprijzen weer gestegen zullen zijn om dit te compenseren. Ook weet ik niet of ik het nog wel een maand kan uitstellen omdat ik mijn huidig systeem al zo goed als verkocht heb.

Moederbord - Asus P5B, € 96,00
Gewoon een goed moederbord waar ik vooral positieve dingen over gelezen heb. Alternatieven in overweging waren MSI P965 Neo-F vanwege de prijs (20 euro goedkoper). Eventueel ook de Gigabyte GA-965P-DS3 die qua prijs bijna gelijk ligt met de p5b. Kan ik gezien het feit dat ik niet ga overclocken en geen supersnel geheugen oid kies beter voor de goedkopere MSI gaan of garandeert de prijs van de P5B ook wat meer stabiliteit in alledaags gebruik? Verder kan ik tussen de P5b en de Gigabyte weinig verschillen vinden in specificaties die op mij van toepassing zijn.

Geheugen - Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0, € 65,00
Dit was erg goedkoop en lijkt me voor mijn doeleinden geschikt. Is het t waard om duurder sneller geheugen te kiezen? Of eventueel geheugen met een lagere cas latency als Corsair TWIN2X2048-5400C4. Prijs was wel een van de belangrijkste redenen om dit geheugen te kiezen.

Grafische Kaart - Club3D VGA GeForce 8600GT 256 MB, PCI-e 16x, € 117,50
Dit was ook een belangrijk puntje van overweging. De grootste twijfel was tussen de GeForce 7600gt, de radeon x1950pro en de GeForce 8600GT. Uiteindelijke keuze was gebaseerd op het feit dat de prijs van de 8600GT toch niet veel hoger ligt dan de 7600GT en hoewel uit benchmarks bleek dat hij op dit moment met oudere spellen nog niet veel beter presteert zal hij dit in de toekomst met nieuwere spellen naar verhouding beter gaan doen dan een vergelijkbaar geprijsde kaart van een vorige generatie. Dat de keuze niet op de x1950pro viel lag vooral aan de hogere prijs van deze kaart en het feit dat deze meer stroom gebruikt en dus meer herrie maakt dan een 8600gt (is dit zo?) Plus ben ik niet van plan veel geld uit te geven aan een videokaart omdat ik aan spellen geen hoge eisen stel en ik er slechts zo nu en dan mee bezig ben.

Behuizing - Thermaltake Behuizing Shark Zwart, 2x 120mm, € 115,00
Eigenlijk te veel geld voor een behuizing zonder voeding, maar ik ben er nu eenmaal een beetje verliefd op geworden. En liefde is duur.

Voeding - Antec Voeding PSU SmartPower 2.0 500 Watt, Zilver, 24-pins, € 60,00
Goede losse voeding leverde ook wat twijfel op. Hier positieve dingen over gelezen. Is deze voeding een beetje stil? Zou er een andere voeding in deze prijsklasse meer aan te raden zijn? Ik wil er eigenlijk niet meer geld aan besteden aangezien naar mijn mening de combinatie behuizing/voeding dan ten opzichte van de pc te veel budget opslokt.
Is misschien de Antec smartpower 400w van 50E met active PFC een beter (lees goedkoper en stiller) alternatief? 400 watt lijkt me ook zat toch, voor een goede voeding?
Enermax Liberty 400W ActivePFC van rond de 70E lijkt me ook een erg goed alternatief. Wel 20A op de 12v lijn, maar misschien voor mij overpriced.
Keywords hier zijn prijs en geluidsniveau. Zit ik dan in een te hoog segment te kijken. Ik weet dat de voeding erg belangrijk is, maar mij lijkt dat elke 50 euro 400w voeding wel een eenvoudig systeem aan kan.

Harde Schijf - Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, € 69,00
Goede harde schijf, komt als snelste uit de benchmarks die ik gezien heb. Daarentegen lees ik de laatste tijd veel mensen Samsung aanraden als alternatief omdat deze stiller is. Scheelt dit veel? Verder hang ik er wellicht nog een oude ide schijf in voor opslag(of koop ik later een tweede sata schijf erbij.)

Diskettestation - NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart, € 11,00
Wordt nog steeds aangeraden voor Sata schijven. Moeten ze echt eens wat anders op verzinnen.

DVD Rw - NEC DVD-RW AD-7173S Bulk, Zwart, € 31,00
Nec word ook gebruikt in de best buy guide

Belangrijkste punten waar ik nog over twijfel even overzichtelijk opgesomd:
  • P5B of goedkopere Neo-F?
  • Kingston valueram of duurder/sneller geheugen?
  • 8600gt een goede keuze voor mij?
  • Voeding een goede keus? Goedkoper is beter, en heb ik wel meer nodig?
  • Barracuda of spinpoint? Snelheid vs Stile, is dit echt zo’n verschil?
  • Eventueel slim om extra fan in te bouwen? (heeft de shark zelf al dacht ik)
Bij elkaar is deze huidige configuratie 765 euro op een paar stuivers na, lijkt me een leuk systeem zo voor deze prijs, maar wil graag nog wel even mijn twijfels weerlegd zien.

Verwijderd

Toch zeg ik DS3. Die heeft betere componenten aan boord(all solid caps, P5B heeft dit maar gedeeltelijk). Verder hoor ik minder problemen met de DS3 dan met de P5B.

Voor 90 euro heb je een Sonata III met voeding er in, dat scheeld een dikke lading geld. Dan kan je een betere videokaart nodig, want deze is niet zo snel. Probeer toch die 8800GTS 320 er uit te halen, dat ga je echt merken.

Afbeeldingslocatie: http://www.xsreviews.co.uk/modules/FCKeditor/Upload/Image/MSI8600/game.jpg
Bron: http://www.xsreviews.co.u...phics-cards/msi-8600gt/5/

Als je niet gaat overclocken zou ik kijken naar de net uitgekomen E6750. De draait al op een hogere bus en is hoger geklokt voor de zelfde prijs

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 10:39 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:00

_Apache_

For life.

Hoe zit het eigenlijk met het volgende,

Als TS zou kiezen voor een GA-965P-DS3 mobo, en met de prijsverlagingen een processor willen die een FSB heeft van 1333, is dit compatible met een mobo van max 1033 FSB?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• perplex3642
  • Laatst online: 10-01-2025
je zegt niet van plan te zijn om te overclocken. dan zit je met het geheugen in elk geval wel goed. denk dat het niet heel veel zal schelen als je een duurder/sneller geheugen neemt.

verder zou ik gaan voor de x1950pro. je zegt dat grafische details je niet heel erg veel uitmaken dus dx10 zal geen noodzaak zijn? De x1950pro zal voor ik dacht 2 tientjes extra zijn werk een stuk beter leveren dan de 8600gt. Soms houd een grote liefde niet zoveel van jou als jij van haar, dan moet je op zoek gaan naar een iets minder model. misschien is dat een optie om een betere graka aan te kunnen schaffen? De sonata II of III zijn ook erg mooie kasten, en daar zit al een goede voeding in

Een goede 400watt voeding trekt je systeem denk ik ook wel. als je voor een sonata kast gaat zit je sowieso goed. over geluid kan ik je weinig vertellen.

Ik heb veel gelezen over de barracuda of spinpoint. en nagenoeg iedereen adviseerd om een spinpoint te nemen.

edit: wil je geen vista draaien? of heb je dat al?

Verwijderd

_Apache_ schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 10:41:
Hoe zit het eigenlijk met het volgende,

Als TS zou kiezen voor een GA-965P-DS3 mobo, en met de prijsverlagingen een processor willen die een FSB heeft van 1333, is dit compatible met een mobo van max 1033 FSB?
http://www.gigabyte.eu/Pr...456&ModelName=GA-965P-DS3

1. Supports Intel® Core™ 2 Extreme Quad Core / Core™ 2 Duo / Intel® Pentium® D processor
2. Supports Intel Core™ 2 Duo processors with FSB1333
3. Supports Microsoft Windows VISTA Premium
4. Supports Dual channel DDR2 800 memory
5. Features PCI-E graphics interface
6. Features SATA 3Gb/s interface with RAID function (2 ports with RAID function supported by GIGABYTE SATA2)
7. Intel High Definition 8 Channels Audio
8. Optimized Gigabit LAN connection
9. Industry's leading all solid capacitor motherboard design

en het is 1066 niet 1033.
perplex3642 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 10:43:
Ik heb veel gelezen over de barracuda of spinpoint. en nagenoeg iedereen adviseerd om een spinpoint te nemen.
Echt van review sites of meningen van mensen hier? Als je review sites hebt die ze goed vergelijkt (ik vind toms hardware hier bijsters slecht in de laatste tijd) zou ik ze graag ook willen zien. :D
(De gemiddelde mening die ik hier hoor is samsung = stiller, seagate = sneller. Alleen heb ik het nog nooit onderbouwd gezien.)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 10:49 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Waarom onderbouwen als uit alle reviews al blijkt dat de Spinpoint stiller is? Ik heb er nu 5 van in mijn systeem en ik hoor ze zoals ik al verwachtte dus absoluut niet.

De enige referentie die ik heb is een WD2500 die ik, als ik hem aansluit en wat zoek, flink ratelt en ook idle wat meer lawaai maakt.

Verder een prima systeem al zou ik persoonlijk voor een P180/P182/Sonata 3 zonder voeding gaan en er een Nexus/Corsair voeding in doen vanwege de stilte.

Extra fans kun je altijd nog kopen dus waarom nu?

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 11:08:
Waarom onderbouwen als uit alle reviews al blijkt dat de Spinpoint stiller is? Ik heb er nu 5 van in mijn systeem en ik hoor ze zoals ik al verwachtte dus absoluut niet.
Welke reviews? Als je goed las dan had je gelezen dat ik daarom vroeg. Niet om jouw mening. Die kan me, in alle eerlijkheid, gestolen worden omdat geluids niveau heel persoonlijk is. Ik kon namelijk geen goeie reviews vinden, die ze met elkaar vergelijkt.

• perplex3642
Echt van review sites of meningen van mensen hier? Als je review sites hebt die ze goed vergelijkt (ik vind toms hardware hier bijsters slecht in de laatste tijd) zou ik ze graag ook willen zien. :D
(De gemiddelde mening die ik hier hoor is samsung = stiller, seagate = sneller. Alleen heb ik het nog nooit onderbouwd gezien.)
Van mensen hier.. goede reviews heb ik ook niet kunnen vinden. Maar hier vinden mensen over het algemeen het geluidsniveau belangrijker dan het snelheidsniveau. Waaruit je eigenlijk kunt concluderen dat het snelheidsverschil te verwaarlozen is.

Verwijderd

perplex3642 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 11:15:
[...]
Van mensen hier.. goede reviews heb ik ook niet kunnen vinden. Maar hier vinden mensen over het algemeen het geluidsniveau belangrijker dan het snelheidsniveau. Waaruit je eigenlijk kunt concluderen dat het snelheidsverschil te verwaarlozen is.
Mijn mening is (niet helemaal eerlijk ;)) dat de seagates ook erg stil zijn. Nu zijn dit wel IDE versies (2 stuks in de NAS) . Als het goed is zit daar wel verschil in. My point is dat sommige mensen een hogere tolerantie hebben voor geluid en dat je daarom op persoonlijke meningen niet af kan gaan met stile. Dit kan alleen door testen op een bepaalde afstand met een dB meter.

Verder heb je dit ook nog:
Not all sound pressures are equally loud. This is because the human ear does not respond equally to all frequencies: we are much more sensitive to sounds in the frequency range about 1 kHz to 4 kHz (1000 to 4000 vibrations per second) than to very low or high frequency sounds. For this reason, sound meters are usually fitted with a filter whose response to frequency is a bit like that of the human ear. (More about these filters below.) If the "A weighting filter" is used, the sound pressure level is given in units of dB(A) or dBA. Sound pressure level on the dBA scale is easy to measure and is therefore widely used. It is still different from loudness, however, because the filter does not respond in quite the same way as the ear. To determine the loudness of a sound, one needs to consult some curves representing the frequency response of the human ear, given below. (Alternatively, you can measure your own hearing response.)

http://www.phys.unsw.edu.au/jw/dB.html

Verder vergeet ik nog dat sommige mensen(waaronder ik) 20khz kunnen horen. Terwijl het bij mijn moeder al bij 16khz ophoud.(ik lig dan rollend over de grond omdat ik er helemaal crazy van word).
http://mdf1.tripod.com/test-tones.html

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 11:23 ]

• _Apache_

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 10:46:
[...]

http://www.gigabyte.eu/Pr...456&ModelName=GA-965P-DS3

1. Supports Intel® Core™ 2 Extreme Quad Core / Core™ 2 Duo / Intel® Pentium® D processor
2. Supports Intel Core™ 2 Duo processors with FSB1333
3. Supports Microsoft Windows VISTA Premium
4. Supports Dual channel DDR2 800 memory
5. Features PCI-E graphics interface
6. Features SATA 3Gb/s interface with RAID function (2 ports with RAID function supported by GIGABYTE SATA2)
7. Intel High Definition 8 Channels Audio
8. Optimized Gigabit LAN connection
9. Industry's leading all solid capacitor motherboard design

en het is 1066 niet 1033.

[...]

Pardon, ik had de ( http://www.gigabyte.eu/Pr...4&ProductName=GA-945P-DS3 ) in men gedachten.. Wat natuurlijk ook een 965 is, en geen 945.... 8)7

Verwijderd

TS, vanwaar je keuze voor de 965 chipset en niet de nieuwe P35?

Als je een stille 8600GT wilt kun je de MSI GeForce 8600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, passief) MSI NX8600GT-T2D256EZ overwegen :)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 11:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 11:49:
TS, vanwaar je keuze voor de 965 chipset en niet de nieuwe P35?
P965 is veel goedkoper. De P35-DS3R = ~130 euro. Terwijl de P965-DS3 geen 100 euro is.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 11:15:
[...]
Welke reviews? Als je goed las dan had je gelezen dat ik daarom vroeg. Niet om jouw mening. Die kan me, in alle eerlijkheid, gestolen worden omdat geluids niveau heel persoonlijk is. Ik kon namelijk geen goeie reviews vinden, die ze met elkaar vergelijkt.
Ik geef slechts weer wat ik ooit las en óók mijn mening.

Wat quotes uit reviews die snel met Google gevonden kunnjen worden.
More impressive than the SpinPoint T's noise levels is its performance in WorldBench and FC-Test, which do a pretty good job of simulating typical desktop workloads. The SpinPoint doesn't have fancy perpendicular recording technology or a blistering 10k-RPM spindle speed, but it easily holds its own against the fastest Serial ATA drives on the market in those tests.
Conclusie
Ben je op zoek naar een stille schijf die goede schrijfprestaties biedt dan is de Samsung SpinPoint T133 HD401LJ een goede keuze
Samsung has upped the capacity of its quiet line of HDD, giving us the quietest 400GB drives available currently. While other vendors are going after the speed and size crowns, there are quite a few users who need systems that produce little noise over other things. The review is pretty detailed, although the key points are how the drive is a 3-platter design and yet remains at the same level of nosie as previous models, The performance, while not lackluster, isn't going to be winning any contests, but for people doing audio recording or other noise-sensitive applications, it may be a perfect fit.

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 12:00:
[...]

Ik geef slechts weer wat ik ooit las en óók mijn mening.

Wat quotes uit reviews die snel met Google gevonden kunnjen worden.
Bronnen graag? Wel van reviews die de 7200.10 rechtsreeks vergelijken met een Spinpoint.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Je vraagt iets dat eigenlijk onzin is.

Men zoeke een website waar HD's worden getest, men kijkt of de Samsung er staat, men kijkt of de Seagate ook op diezelfde website staat en een gelijke test heeft ondergaan en vergelijkt de resultaten.

Dat herhaal je voor meerdere websites met reviews. Simpel toch? Voor mij wel tenminste want ik fabriceer geen quotes die ik uit mijn duim zuig. :)

Als ik de reviews in 3 klikken kan vinden dan moet jij dat ook kunnen toch? Gebruik anders een paar achtereenvolgende woorden uit de gequote delen.

Daarnaast, de vele opmerkingen hier op GoT komen niet uit de lucht vallen noch worden ze uit de grote duim gezogen. De basis is en blijft de vele reviews.

Ga me nu niet vertellen dat je het stiller zijn van de Samsung in twijfel trekt.

ARME AOW’er

Verwijderd

HDD, lees ook eens: 500GB - Seagate 7200.10 vs Samsung T166

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 13:16 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

ARME AOW’er

• pier_hier
P5B of goedkopere Neo-F? >> Wellicht is de gigabyte dan toch de betere keus, maar hoe is deze dan in verhouding tot de Neo-F?

Kingston valueram of duurder/sneller geheugen? >> Ik houd het bij mij eerste keus denk ik.

8600gt een goede keuze voor mij? >> Ik laat dit nog even in het midden, ben benieuwd naar andere reacties ik denk dat ik een 8800gts toch te veel geld vind om voor wat casual gaming te spenderen, en denk dat ik dan liever over een jaar of wellicht zelfs nog iets langer een nieuwe (low)mid range kaart van rond de honderd euro kan kopen en deze dan vervolgens verkopen. De goedkopere (sapphire) 1950pro ben ik nog niet helemaal zeker van als goed alternatief vanwege het hogere stroomverbruik(en dus de generatie van warmte en herrie) ten opzichte van de 8600gt, is dit zo? Plus lees ik hier veel negatieve berichten over die mij op dit moment doen neigen naar een duurdere uitvoering van een ander merk mocht ik voor dit model kaart kiezen. is deze behoudendheid gegrond of kan weerlegd worden dat de sapphire vaker problemen vertoont dan andere merken tegenwoordig?

Voeding een goede keus? Goedkoper is beter, en heb ik wel meer nodig? >> Dus ik zou beter de 400 wat antec smartpower kunnen kiezen met een tientje winst? Geeft dit nog wel wat bewegingsruimte voor toekomstige upgrades?

Barracuda of spinpoint? Snelheid vs Stile, is dit echt zo’n verschil? >> Waar ik ook benieuwd naar ben is of het verschil echt merkbaar is in dagelijks gebruik. Snelheid maakt haast niets uit begrijp ik, daarom neig ik dan nu naar de Spinpoint die op zijn minst dus subjectief stiller bevonden wordt.

p35 is inderdaad duurder, en zie nu geen meerwaarde voor mij.

Andere case, inderdaad een stuk goedkoper maar ik vind de Sonata niet zoveel charme hebben, en heb nog geen andere case gezien die ik zoveel kon waarderen als de Shark.
Cooler master mystique 632 en antec nine hundred spraken me ook aan, maar die zitten een beetje in de zelfde categorie qua prijs, en missen ook een voeding.

Edit: Besturingssysteem >> waarschijnlijk wordt het een vista home premium oem licentie die ik los aanschaf, nu gaat het mij vooral om de hardware. Vista draaien lijkt me geen enkel probleem met deze samenstelling.
Processor: e6750 >> zo dat is niet verkeerd, zelfs goedkoper! dan gaat de e6600 natuurlijk in de spreekwoordlijke prullenbak!

[ Voor 7% gewijzigd door pier_hier op 28-06-2007 13:29 ]

• _Apache_

_Apache_

For life.

In benchmarks schijnt de spinpoint net iets beter uit gekomen maar in IRA heeft de barracuda weer voordeel.. *gaat opzoek naar de bron, had het paar dagen geleden gelezen.*

In mijn ogen is barracuda vs spinpoint een vergelijking tussen mercedes en ferrari, wellicht is de ene sneller dan de ander en is de ander weer sneller door de bochten maar in mijn ogen moet je niet zolang twijfelen over deze keuze, verschil IRA zal minimaal zijn imho.

[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 28-06-2007 13:28 ]

• Rorando
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-01 19:10
Barracuda is een F16 qua geluid, Niet normaal. op 2,5 meter afstand in mijn centurion 5 kastje hoor ik hem nog volop bezig ook al doe ik niks, hij kan mischien snel zijn maar volgens mij merk je het verschil amper met de spinpoint

Verwijderd

Guardian Angel schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 13:13:
Je vraagt iets dat eigenlijk onzin is.

Men zoeke een website waar HD's worden getest, men kijkt of de Samsung er staat, men kijkt of de Seagate ook op diezelfde website staat en een gelijke test heeft ondergaan en vergelijkt de resultaten.

Dat herhaal je voor meerdere websites met reviews. Simpel toch? Voor mij wel tenminste want ik fabriceer geen quotes die ik uit mijn duim zuig. :)

Als ik de reviews in 3 klikken kan vinden dan moet jij dat ook kunnen toch? Gebruik anders een paar achtereenvolgende woorden uit de gequote delen.

Daarnaast, de vele opmerkingen hier op GoT komen niet uit de lucht vallen noch worden ze uit de grote duim gezogen. De basis is en blijft de vele reviews.

Ga me nu niet vertellen dat je het stiller zijn van de Samsung in twijfel trekt.
Ik vraag helemaal geen onzin. Ik kan alleen geen goeie reviews vinden. Geen die ze met elkaar vergelijkt. Dat is nog al van belang. Als de test opstelling niet het zelfde is krijg je niet de zelfde resultaten en vergelijk je dus appels met peren. Al zouden veel opmerking op GoT niet uit de lucht vallen, dan nog moet je je argumenten kunnen ondersteunen met bewijs. Verder verlijken ze vaak versies met 750GB. Misschien klinken de 320 veries wel heel anders(Andere platters, minder platter etc).
Daarom zeg ik dat ik geen goeie review site kan vinden, terwijl jij zegt dat jij ze wel kan vinden. Dus verlicht me met de site die precies het antwoord geeft op mijn vraag want ik kan met google het niet goed vinden. Ik trek het niet in twijfel, maar ik wil wel bewijs voor iets wat iemand zegt.
Zo 3 pagina's vol meningen zonder bewijs en 2 verwijzingen naar een met een 7200.9 en een 7200.10 750GB die ik al kende. Zie hier waarom meningen niet kunnen.
Verwijderd in "Nieuwe PC - Allround - €750,-"

• _Apache_

_Apache_

For life.

Inovix schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 13:57:
Barracuda is een F16 qua geluid, Niet normaal. op 2,5 meter afstand in mijn centurion 5 kastje hoor ik hem nog volop bezig ook al doe ik niks, hij kan mischien snel zijn maar volgens mij merk je het verschil amper met de spinpoint
Dan is er imho toch echt iets mis met je barracuda, ik heb er ook een en hoor m nauwelijks, laat staan als hij idle't..

• perplex3642
8600gt een goede keuze voor mij? >> Ik laat dit nog even in het midden, ben benieuwd naar andere reacties ik denk dat ik een 8800gts toch te veel geld vind om voor wat casual gaming te spenderen, en denk dat ik dan liever over een jaar of wellicht zelfs nog iets langer een nieuwe (low)mid range kaart van rond de honderd euro kan kopen en deze dan vervolgens verkopen. De goedkopere (sapphire) 1950pro ben ik nog niet helemaal zeker van als goed alternatief vanwege het hogere stroomverbruik(en dus de generatie van warmte en herrie) ten opzichte van de 8600gt, is dit zo? Plus lees ik hier veel negatieve berichten over die mij op dit moment doen neigen naar een duurdere uitvoering van een ander merk mocht ik voor dit model kaart kiezen. is deze behoudendheid gegrond of kan weerlegd worden dat de sapphire vaker problemen vertoont dan andere merken tegenwoordig?
ik denk dat de x1950xt een goede keuze is. hij schijnt wel een hoop lawaai te maken, maar hij is erg gunstig geprijst en heeft goede prestaties. weliswaar geen dx10 maar dat is voorlopig wel te overzien als je toch gaat upgraden. Ik denk ook dat je 'm goed weer kan verkopen aangezien de fabrikanten zich nu meer op dx10 kaarten gaan richten en dit een van de beste dx9 kaarten zal blijven. bovendien zijn er (naar mijn weten) nieuwe revisies uitgebracht van de sapphire waardoor de problemen die deze kaart gaf opgelost zijn. Ik heb nu een sapphire 9800xt en die werkt prima. In mijn nieuwe systeem komt een sapphire x1950xt.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 14:38:
[...]
ik kan met google het niet goed vinden
Dat is dan jouw probleem lijkt me. :)

Ik kan je ook verklappen dat het elkaar allemaal niet veel ontloopt, niet qua snelheid en niet qua geluid. Het is dus maar net waar je je prioriteit legt voor een keuze.

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 16:00:
[...]

Dat is dan jouw probleem lijkt me. :)

Ik kan je ook verklappen dat het elkaar allemaal niet veel ontloopt, niet qua snelheid en niet qua geluid. Het is dus maar net waar je je prioriteit legt voor een keuze.
Sja, als jij meningen wilt spuien zonder bewijs, be my guest, alleen ga het dan niet stellen dat het de waarheid is.

En dat niet goed vindne is ..... omdat het niet bestaat!

@ hier nu onder. Waar weg, link graag.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 16:16 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

:)

Heb nog wat gevonden:

Noise levels were measured with an Extech 407727 Digital Sound Level meter 1" from the side of the drives at idle and under an HD Tach seek load. Drives were run with the PCB facing up.

Noise level Seek Barracuda 57,4
Noise level Seek SpinPoint 54,8

Idle zit er een verschil van 0,2 in het voordeel van de Seagate maar helaas zijn HD's meestal niet in een idle toestand.

ARME AOW’er

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-12-2025
perplex3642 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 14:52:
[...]

ik denk dat de x1950xt een goede keuze is. hij schijnt wel een hoop lawaai te maken, maar hij is erg gunstig geprijst en heeft goede prestaties. weliswaar geen dx10 maar dat is voorlopig wel te overzien als je toch gaat upgraden. Ik denk ook dat je 'm goed weer kan verkopen aangezien de fabrikanten zich nu meer op dx10 kaarten gaan richten en dit een van de beste dx9 kaarten zal blijven. bovendien zijn er (naar mijn weten) nieuwe revisies uitgebracht van de sapphire waardoor de problemen die deze kaart gaf opgelost zijn. Ik heb nu een sapphire 9800xt en die werkt prima. In mijn nieuwe systeem komt een sapphire x1950xt.
Kan je toch beter voor x1950pro gaan....dies een stuk zuiniger qua stroomverbruik! En geeft ook goede prestaties. Die xt is op 80nm gebakken geloof ik...die pro op 65nm. Kost je in ieder geval 60watt minder stroom las ik.

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-12-2025
Guardian Angel schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 16:13:

Heb nog wat gevonden:

Noise levels were measured with an Extech 407727 Digital Sound Level meter 1" from the side of the drives at idle and under an HD Tach seek load. Drives were run with the PCB facing up.

Idle zit er een verschil van 0,2 in het voordeel van de Seagate maar helaas zijn HD's meestal niet in een idle toestand.
Samsung is volgens mij een van de stilste hdd's die er op dit moment zijn. Dus daar zou ik persoonlijk voor gaan.

Verwijderd

Guardian Angel schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 16:13:

Heb nog wat gevonden:

Bron?(=link dus). Zijn het wel 320GB modellen? Dat maakt nog al uit met het aantal platters en dus lees koppen.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:53
Begrijp me niet verkeerd, maar voor de werkzaamheden die je doet en de omschrijving die je geeft voldoet een Pentium 2.8GHz en een GF 6800 serie toch prima lijkt mij??

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• pier_hier
P5B of goedkopere Neo-F? >> Wellicht is de gigabyte dan toch de betere keus, maar hoe is deze dan in verhouding tot de Neo-F wat qualiteit betreft?

8600gt een goede keuze voor mij? >> Toch blijft de keuze lastig, want ik heb liever een stille kaart dit wat minder snelheid biedt(maar nog steeds alles op gemiddeld tot lage resoluties trekt het komende jaar), dan een straaljager die constant loopt te blazen.
Aangezien games spelen slechts een beperkt deel van de tijd gebeurt die ik achter de pc verkeer hoeft dit niet prioriteit te hebben.

Barracuda of spinpoint? Snelheid vs Stile? >> Als ik het allemaal zo hoor en lees is de samsung toch een betere keus, maar waarschijnlijk ontloopt het elkaar niet veel.

Waarom uberhaupt niet houden bij de huidige configuratie?
Omdat ik hem voor een goede prijs kan verkopen en de prijs van de meeste onderdelen op het moment zeer schappelijk is. Daarnaast merk ik toch dat ik met sommige dingen toch wat extra snelheid zou willen, ook al draait de huidige pc nog best goed mee.

[ Voor 5% gewijzigd door pier_hier op 28-06-2007 17:37 ]

Verwijderd

Ook de neo-f maakt niet gebruik van betere componenten. Opzich is het wel een goed bordje maar heel beperkt(het is een office bord).

Als je sporadisch een spel speeld op lage resolutie(1024) en niet te veel verwacht voldoet deze wel.
Je zou een passieve versie kunnen nemen.
pricewatch: MSI GeForce 8600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, passief) MSI NX8600GT-T2D256EZ

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:53
pier_hier schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 17:36:
8600gt een goede keuze voor mij? >> Toch blijft de keuze lastig, want ik heb liever een stille kaart dit wat minder snelheid biedt(maar nog steeds alles op gemiddeld tot lage resoluties trekt het komende jaar), dan een straaljager die constant loopt te blazen.
Aangezien games spelen slechts een beperkt deel van de tijd gebeurt die ik achter de pc verkeer hoeft dit niet prioriteit te hebben.
Dit ligt natuurlijk ook de fabrikant van de videokaart. Een langzame kaart met een slechte koeling en kleine ventilator blaast qua geluid als een straaljager, terwijl bijvoorbeeld de8800 serie met hun dubbel slots koeler zo goed als onhoorbaar zijn.

Maar een 8600GT is hoe dan ook een goede keuze hoor! Alleen kijk ook naar de koeling die de fabrikant meeleverd.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Pagina: 1