Kapot laptopscherm, of niet?

Pagina: 1
Acties:

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb een vreemd probleem met de laptop van mijn zusje. Als je de laptop aanzet, krijg je gewoon beeld maar na een paar minuten, voordat de uiteindelijke windows desktop getoond wordt, krijg ik iets heel geks, zie foto's:

1. Het begint zo, het lijkt erop dat de pixels niet meer aangestuurd worden. Het fenomeen verspreidt zich als een olievlek.
Afbeeldingslocatie: http://212.238.216.189/Upload/IMG_3746.jpg

2. Steeds witter...
Afbeeldingslocatie: http://212.238.216.189/Upload/IMG_3747.jpg

3. Begint te inverteren....
Afbeeldingslocatie: http://212.238.216.189/Upload/IMG_3748.jpg

4. Windows laadt ook niet meer bij, het scherm wordt totaal niet meer geupdate door de software lijkt het. Het balkje beweegt ook niet meer.
Afbeeldingslocatie: http://212.238.216.189/Upload/IMG_3749.jpg

Ik heb wat met google zitten zoeken, maar ik kan niet echt iets vinden wat vergelijkbaar is. En ik heb bij een reparatieservice nagevraagd, maar zij willen meteen het scherm vervangen a 450 euro en dat is me (en mijn zusje) wat teveel van het goede voor een 3 jaar oude medion laptop. Als ik een extern scherm aansluit krijg ik wel gewoon beeld en start windows als normaal op.

Zou het een driver probleem kunnen zijn? Of is het echt hardware gerelateerd? Als het dat laatste is, vind ik het ten eerste vreemd dat een extern scherm wel beeld geeft en ten tweede dat windows niet gewoon door laadt ondanks dat het scherm niet fatsoenlijk beeld geeft.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 21:29

JdM

Humbled

Die laatste conclusie vind ik niet logisch van je, je zegt dat windows niet helemaal opstart, maar dat weet je niet omdat je scherm stopt met beeld produceren. Laat windows eens helemaal laden en sluit dan na een paar minuten eens af via je windows toets, dan wéét je of het scherm kapot is, of dat het een software probleem zou kunnen zijn....

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:07

The Zep Man

🏴‍☠️

Als je hetzelfde fenomeen krijgt zonder dat je XP opstart is het waarschijnlijk geen driver probleem. Wanneer je het scherm gedeeltelijk open/dicht doet, zijn er dan veranderingen? Zoja, is waarschijnlijk de aansluiting tussen laptop en scherm kapot aan het gaan.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Verwijderd

Is eerder een probleem met de verlichting van het scherm.

Verwijderd

Probeer eens een live-cd. Bijvoorbeeld Knoppix. Zo kun je in ieder geval een driverprobleem uitsluiten :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

En als je het scherm dichtklapt bij het opstarten, wat gebeurt er dan?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:26
Hang hem eens aan een externe monitor. Blijft het balkje wel doorlopen tijdens het vervagen? Heb wel het idee dat er een nieuw scherm op moet als ik het zo zie, maarja, gewoon 2e hands zoeken op marktplaats ed.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Als ik het scherm dichtklap, gaat de laptop in sleep mode. Als ik hem daarna weer open klap wordt windows geresumed. Dus dan zal het geen driver probleem zijn lijkt me. Er zal iets slecht kontact maken dan, of niet?

Ik zie nu trouwens ook dat ie na een paar minuten gek beeld gegeven te hebben, weer ineens goed beeld geeft en dan na een paar minuten goed beeld, weer geen scherm updates doet. Dan moet het wel iets hardware-achtigs zijn, maar waar begin je met zoeken?

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 04-07-2007 23:51 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

Kabeltje van moederbord naar scherm checken, inverter aansluiting idem. denk dat je inverter kaduuk is, kan je met partnummer op ebay wel vinden. Danwel een compleet scherm.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Maar als de invertor kaduuk is, zou je toch nooit meer beeld moeten krijgen, of kan die oververhitten ofzo (daar lijkt het nl. op). Ik ga hem eens openschroeven.

/Edit: Ik heb hem open liggen nu, maar als het scherm bevriest en ik aan de kabeltjes die van het scherm komen frutsel, is het niet zo dat het beeld beter wordt. Dus dat zou de kabels op het moederbord uitsluiten? Het scherm zelf krijg ik niet open, volgens mij zit die niet geschroeft, maar geklikt.

[ Voor 48% gewijzigd door zonoskar op 27-06-2007 23:55 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
Als je de laptop gewoon in het bios laat staan, vervaagt het beeld dan ook zo? Zo ja: hardwareprobleem, zo nee, software(winxp)probleem. Het laatste kan verholpen worden met herinstallatie, maar ik denk eerder dat het hardwarematig is...

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1