[Testcase] belichting

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Klein verhaal vooraf, ben al tijden op zoek geweest naar een dSLR, uiteindelijk 1 gevonden, heel groot blablabla verhaal omheen, uiteindelijk wegens privé omstandigheden de camera niet gekocht te hebben (D40 kit + nikkor 18-200 + nikon SB 400) toch maar verder foto's gaan schieten met de Canon Powershot A540 (wat absoluut een lekkere compact camera is die best nette foto's maakt....alleen...het is jpeg...geen raw :'( )

Na dat verhaaltje maar "eens wat foto's " geschoten te hebben in een omgeving waarin ik dat nooit doe... het donker...nou ja, donker....

Deze foto's zijn, op size na, onbewerkt. Allen clickable na een goede opmerking ;)

1. De lichtbron

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~vand4502/shoot2/001-thumb.jpg

2. Het model #1

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~vand4502/shoot2/002-thumb.jpg

3 Het model #2

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~vand4502/shoot2/003-thumb.jpg

Foto's uit de losse hand geschoten, zijn er niet veel (irl 23) en deze kwamen het netste uit mijn eigen "test"

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Euhm beste vriend, ik had net je topic op slot gedaan met een tweetal opmerkingen. Eentje daarvan heb je inderdaad opgepakt, de andere was meer ter bescherming bedoeld, maar vanwege je 2e poging laat ik hem deze keer voor je open. Wellicht krijg je goede tips!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

vind je eerste foto niet mooi, je derde ook niet. Maar je tweede vind ik best ok eigenlijk :) Mooie overgang van donker naar licht, mooi lichtinval

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 27-06-2007 00:17 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Floris schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 00:15:
Euhm beste vriend, ik had net je topic op slot gedaan met een tweetal opmerkingen. Eentje daarvan heb je inderdaad opgepakt, de andere was meer ter bescherming bedoeld, maar vanwege je 2e poging laat ik hem deze keer voor je open. Wellicht krijg je goede tips!
De tips was inderdaad mijn bedoeling, vandaar de heropening :)

Ik ben niet gewend om met kunstmatige lichtbronnen te schieten, maar omdat ik bepaalde effecten wel erg mooi vind (van het zien van andere foto's) wil ik het graag redelijk in de hand krijgen, vandaar :)

Editje : Ik zie nu pas wat je bedoelde met je 2e tip :) Is in gedachte genomen, blijkbaar al te laat voor mij, zo vroeg in de avond.

[ Voor 9% gewijzigd door KatirZan op 27-06-2007 00:23 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Uhh, als je ondanks de waarschuwing van Floor het nog een keer post, dan kun je wel wat hebben neem ik aan..... Dit doet me weinig. Enige wat er opkomt is "speelgoedplank, schattig" maar meer ook niet. Rommelige compo, keihard licht (doe eens iets voor die lamp), kleuren die nogal fucked zijn (afaik kent zelfs een Powershot een handmatige WB en anders kom je in LR een eind). Zowel de setup als nazorg zijn niet echt optimaal...

Ik vind het ook ietwat makkelijk om de camera de schuld te geven eigenlijk :X Dit lijkt me een gevalletje PEBSAC. Problem exists behind subject and camera, vrije verbastering :P Een spiegelreflex had hier weinig anders aan gedaan... Vraag is eerder, wat had je willen bereiken en hoe kun je dat beter uitvoeren..

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 27-06-2007 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Je kunt er overigens niet van uitgaan dat iedereen LR gebruikt, zeker omdat het een betaald pakket is, net als PS CS2/3 zegmaar :)

Persoonlijk zou ik zeggen: A4tje voor die lamp, zet er nog 2-3-4 in bij met een A4tje ervoor en probeer het nog eens tegen een witte achtergrond. Deze achtergrond vind ik namelijk helemaal niks :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 13:30

Zoefff

❤ 

KatirZan schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 00:20:
[...]
De tips was inderdaad mijn bedoeling, vandaar de heropening :)
Tsja, het mag duidelijk zijn dat ik dit niet zo veel vind voorstellen. Het idee is wel goed (product-achtige foto's van een mooie modelauto bij kunst / studiolicht), maar de uitvoering is gewoon rampzalig. Foto #2 is in aan de rechterkant gewoon vreselijk overbelicht, dus zo goed als afgeschreven. Foto #1 is qua belichting nog wel aardig, maar de compositie is natuurlijk niets. Deze foto verwacht ik met bijvoorbeeld een mooie egale zwarte of witte achtergrond, niet op een MDF-boekenplank met daarachter metalen beugels en slordige kabels :P

Oftewel, experimenteer lekker verder, maar zorg daarbij wel dat je naast de belichting ook wat meer aandacht besteed aan de setting! Op die manier krijg je de aandacht op de auto (het onderwerp) gericht, en niet op alles wat daar omheen gebeurt.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Dank :) Daar kan ik wat mee :) ik ga er vanavond eens goed voor zitten en inderdaad eens proberen met een A4'tje voor de lamp.

Verder ben ik idd niet ontevreden over de "harde aanpak" van jullie :P daar zitten jullie voor toch ;) En inderdaad, ik weet wel zeker dat het niet aan de camera ligt, want ik kan foto's laten zien die ik zelf gemaakt heb in een setting die ik wel beheers welke zwaar goed gelukt zijn.

Ik ga gewoon lekker verder met proberen en leren :) dank voor de kritiek!

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
misschien kan je ook eens een andere omgeving pakken.

een boekenplank is nou niet echt 'spannend'
check ook dit topic eens:
[Verzamel] Ministudio's

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
De tip die je altijd hoort is veel schieten en die werkt.
Over de fotos kan ik maar 1 ding zeggen, wat voor nut heeft het om hier (GOT) je fotos neer te zetten? Tescase is niet hetzelfde als dumpplaats. Deze "oefening" is goed voor je eigen ontwikkeling maar het is totaal nutteloos (als je het mij vraagt) om hem hier te plaatsen. Als je specifieke vragen hebt zou je dat eventueel kunnen toelichten met een foto, maar een testcase.....

Mischien moeten we op GOT een topic aanmaken waar mensen hun eerste fotos met hun DSLR/compact kunnen plaatsen mischien met de titel "Foto Speelplaats" want je ziet echt te vaak fotos voorbij komen die helemaal niets meer met fotografie te maken hebben.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Frank|A schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 09:53:
Mischien moeten we op GOT een topic aanmaken waar mensen hun eerste fotos met hun DSLR/compact kunnen plaatsen mischien met de titel "Foto Speelplaats" want je ziet echt te vaak fotos voorbij komen die helemaal niets meer met fotografie te maken hebben.
Wist je he, dat ik dit helemaal geen slecht idee vind? Volledig mee eens :) /Lichtelijk offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
ben het zelf ook wel eens met zo''n topic, echter, dit is niet de eerste foto die ik schiet met deze compact ;) camera is nu 10 maanden in het bezit en ondertussen al een kleine 10.000 foto's mee geschoten...

Deze "testcase" puur en alleen om een nieuwe omgeving uit te proberen. Na het schieten van de foto's heb ik hieruit de beste gekozen en hier geplaatst puur om meningen uit te lokken van mensen. Daar leer ik namelijk van ;)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

neographikal schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 10:24:
[...]

Wist je he, dat ik dit helemaal geen slecht idee vind? Volledig mee eens :) /Lichtelijk offtopic
*o* lijkt me een uitstekend plan.......

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30
Persoonlijk denk ik dat als je in 10 maanden al zo'n 10.000 foto's hebt geschoten je beter van te voren wat kritischer moet kijken wat je op de plaat gaat zetten. Tuurlijk met digitaal is het makkelijk om achteraf een selectie te maken maar door vooraf te kijken wat wel en niet interessant is zul je IMHO betere foto's maken.
Als ik zie dat je 23 foto's nodig hebt om tot bovenstaand resultaat te komen dan denk ik dat jouw werkwijze weinig effectief te noemen is.

excuses voor de slechte zinsopbouw

[ Voor 5% gewijzigd door wisselwerking op 27-06-2007 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
relonky schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 11:24:
Persoonlijk denk ik dat als je in 10 maanden al zo'n 10.000 foto's hebt geschoten je beter van te voren wat kritischer moet kijken wat je op de plaat gaat zetten. Tuurlijk met digitaal is het makkelijk om achteraf een selectie te maken maar door vooraf te kijken wat wel en niet interessant is zul je IMHO betere foto's maken.
Als ik zie dat je 23 foto's nodig hebt om tot bovenstaand resultaat te komen dan denk ik dat jouw werkwijze weinig effectief te noemen is.

excuses voor de slechte zinsopbouw
Klopt, maar bedenk wel dat het foto's zijn die gemaakt zijn na een ingeving. Snelle foto's met een simpel resultaat welke bedoelt zijn om puur aan te tonen wat voor soort foto's ik bedoel te maken, maar dan wel met een rete slechte setup. Omdat ik nu weet wat ik fout doe kan ik daarop mijn setting aanpassen en een echte testcase opbouwen.

Relatief gezien heb ik van dit topic dus meer geleerd dan van de 23 (snel genomen) foto's die ik gemaakt heb in 20 minuten tijd inc. verkleinen foto's en opstarten pc :P

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30
Die algemene setup had je toch ook wel kunnen 'bedenken' door bijvoorbeeld in het produktfotografie topic te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
relonky schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 12:13:
Die algemene setup had je toch ook wel kunnen 'bedenken' door bijvoorbeeld in het produktfotografie topic te kijken?
van vallen en opstaan leert men ;) Een idee jatten van iemand anders en dit vervolgens goed uitvoeren is een ander verhaal. Ik probeer zaken zelf liever eerst uit voordat ik andere mensen ga vragen wat ik fout doe. In dit geval blijkt de setup niet goed, 2e foto is het beste volgens de overgrote meerderheid, dan weet ik iig hoe en wat ik precies fout gedaan heb zodat ik het een volgende keer wel goed kan doen :)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de eerste zie ik veel omnodige dingen op de foto... dat viel me op
Pagina: 1