Toon posts:

files van zieke 2.5"HDD halen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Windows opstarten van mijn (dualboot) laptop ging steeds slechter, soms meerdere pogingen nodig.
Nu lukt Windows opstarten helemaal niet meer. Ik verdenk de MBR.

Suse Linux 10.1 start nog wel, maar die kan de "Windows partities" niet mounten, althans, ze worden wel gemount maar zelfs als 'root' zie ik geen files.

Een speciaal hiervoor besteld disk adaptertje om de 2.5" HDD in een externe 3.5" HDD houder te kunnen hangen gaf geen zichtbare schijf aan (3.5" HDD's in dezelfde houder worden wel gezien). Bij twee verschillende externe-harddisk-dozen zag ik geen resultaat. Ik hoorde de schijf wel op snelheid komen en ook wat rommelen.

Ik hoor graag tips hoe ik de "windows partities" toch nog kan lezen. Het gaat om 2 FATjes en 1 NTFS.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

OM FAQ / Beleid Heb je dit al geprobeerd ?

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 17:00
Het lijkt er dus op dat het een hardware probleem is. In dat geval geef ik je een goede kans met de diepvriesmethode. Deze wordt ook in de FAQ besproken.

Hans van Zijl

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link under-world, toch deze vraag dan: wat kan ik vanuit Suse uitspoken zodat de schijf wel goed gemount wordt? De fstab file ziet er op zich ok uit.

Kan ik vanuit Suse bijvoorbeeld iets met de MBR doen?

Over de diepvriesmethode van jwpmzijl: gezien het feit dat ik wel Linux kan starten zie ik het nut daar bepaald niet van in.
Mijns inziens is er iets goed mis met het herkennen van de partities, waarschijnlijk door bad sectors aan het begin van de schijf. Zou afkoelen daar iets aan verbeteren?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 17:07 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

Kijk hier even rond voor een linuxtool waarmee je de MBR kan proberen te herstellen. http://www.ambience.sk/fd...ows-linux-lilo-fixmbr.php

Via dos kun je dit proberen

Recommended use of mbrfix to run Windows again

1. Create any bootable floppy disk/diskette A: (even with older Windows systems)
2. Run MbrFix to see the current list of partitions: mbrfix /drive 0 listpartitions
3. Run MbrFix in the following way: mbrfix /drive 0 fixmbr
4. If you have more than 1 physicial hard disk (hard drive), you have to use proper number for your disk. E.g. change 0 to sdifferent number (1, 2 etc.)

[ Voor 59% gewijzigd door under-world op 26-06-2007 17:09 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

Ben je er nog uitgekomen of is de data niet meer te benaderen ?

Verwijderd

Topicstarter
Wauw wat super, nazorg!

Ik wacht nog even tot zaterdagmiddag, dan heb ik weer tijd, en ik ga het volgende proberen:

* de hdd via de adapter aansluiten op een IDE kabel van een desktop (de leverancier van de adaptor suggereerde dat adapter + externe HDD houder botst).

* Suse opstarten en een Linux kenner die ik via via ken vragen te proberen het te mounten as-is

* hdd in de laptop en via knoppix kijken of het gemount wordt

* die ene windows rescue cd (Bart's PE?) van CD opstarten

* MBR resetten. wellicht via iets als knoppix.
Pagina: 1