Northbridge van Asus P5B te heet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 20:29
Hi

ik heb en Asus p5b moederboard met
C2D E6600 @ stock cooled by Thermaltake Watercooling, IDLE 37 graden
7900 GT van xfx @stock met VFu cooler van Zalman
Stacker kast
@gb DDR 6400
Met windows XP SP2

mijn vraag is hoe warm mag de northbridge worden? want bij mij is het IDLErond 50 graden op het koel blok, en met orthos stressed rond de 70 graden!!!
is dat beetje gezond of zit ik op het grens ?

en hoe warm is het bij jullie?

alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door soheilmd op 26-06-2007 12:56 ]

Verwijderd

Een E6600 met waterkoeling IDLE(!) op die temps, ga eerst eens kijken of alles goed aangesloten is. Met Coretemp gemeten is mijn E6600 @ stock 26-27c per core, en dat op de stock koeling (Tuniq levertijd is zooooo laaaaaaang :().

• Behzo
  • Laatst online: 10-02 14:29
Volgens mij was de vraag hoe warm de Northbridge mag worden!?
Deze chips kunnen best wel een beetje fikken... Ik heb de P5d deluxe en ik daar zit hij ook op +50 C...

Verwijderd

Of misschien kloppen de temperaturen die je uitleest wel voor geen meter, hoe heb je ze gemeten?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:14
80 ultieme max
60 geadviseerde max
50 streef max
<50 in orde..

De p4 zal wel iets boven de 50 uitkomen, maar wat Koeitje al zegt controleer je koeling want vooral met waterkoeling moet je 'cool' blijven.

Verwijderd

Krijg je bij de P5B niet zo'n koelertje om te gebruiken als je passief koelt of WC gebruikt? Bij mijn Deluxe zit er wel 1.

• soheilmd
@TRRoads

core temp heb ik met intel thermal analyses tool gemeten en Coretemp (allebij hetzelfde temps.)
en de norht bridge met de temperattur voeler van mijn enermax fan controller

@Koeitje
1. wat de cpu tem betrefft heb ik altijd een beetje en hooge temp gehaad, met stock koeler zat ik ook boven de 40 idle bij en stock voltage van 1.3250 (volgens coretemp)
en welker temps heb je stressed met othos of zo? en dan welke test?
2. Nee je krijgt maar een passive gekoelde blok bij

[ Voor 27% gewijzigd door soheilmd op 26-06-2007 14:12 ]

• Steve_0
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 19:58
Die temperatuur zal wel niet zo'n probleem zijn. Mijn northbridge is altijd tussen de 60 en 70 graden.. (ben nog wel op zoek naar een manier om het naar beneden te halen :X )

Ik gebruik zelf een Intel DG965RY mobo icm E6600, en Intel Desktop Utilities zeg dat alle temperaturen wel goed zitten, volgens de northbridge meter staat hij gewoon in de 'groene zone', boven de 75 a 80 komt hij in de geel, en boven de 100 in de rood en dan heb je een probleem denk ik..

Edit: Weet iemand hoe ik mijn northbridge beter kan koelen? Het probleem is dat er tussen het passieve blokje wat er nu opzit en mijn big-ass 8800GTS maar een centimeter ruimte zit, misschien wel minder... dus een actieve koeling zal niet passen, zijn er nog andere mogelijkheden? Wil m'n northbridge temp toch het liefst nog wat naar beneden krikken...

[ Voor 27% gewijzigd door Steve_0 op 26-06-2007 14:08 ]

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
De p4 zal wel iets boven de 50 uitkomen, maar wat Koeitje al zegt controleer je koeling want vooral met waterkoeling moet je 'cool' blijven.
Ik kijk elke dag de temperatuur van mijn hardware na, ik heb mijn ruit open staan en mijn Pentium 4 was 18 graden. Ik moet toegeven dat dit het laagste punt is wat ik ooit heb behaald, hij is nu 20-24 graden.. dat is normaal bij mij.
Maar dat komt niet zomaar, ik heb de koeler aangesloten op een IDE kabel 12 Volt (3500 RPM).. daarvoor was hij 35 graden idle en 55 graden tressed.
(Intel Pentium 4 Northwood 2666 MHz)

[ Voor 17% gewijzigd door Red-Front op 26-06-2007 14:36 ]

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-04 09:12
Ik heb ook een p5b en de Nothbridge wordt ook takke heet. Ik heb er nu een fannetje op gezet en dan wordt ie maar 30 graden. Hij kan zijn warmte niet goed kwijt als de stock cooler niet op de CPU zit. Die blaast namelijk top-down en neemt dan ook de northbridge mee. Ik zoek zelf ook nog naar een uiteindelijke oplossing want ik heb de stockcooler ook vervangen (door AC7).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De P965 chipset mag 102C worden (staat ergens in de specssheets van intel). 70C is wel veel, maar nog niet echt dramatisch.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

Terw_Dan schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 14:51:
De P965 chipset mag 102C worden (staat ergens in de specssheets van intel). 70C is wel veel, maar nog niet echt dramatisch.
eigenlijk moet ik eerlijk zeggen dat ik het een beetje brak vind van alle moederbordbakkers dat ze niet een klein northbridge fannetje erbij geven. Zeker met een waterkoeling, waarbij je al bijna geen airflow hebt in die hoek van de kast, schiet het natuurlijk met de temperatuur van de northbridge ook niet echt op. Met een normale luchtkoeling, wordt je geheugen, je voltregelaars, je northbridge en de bovenkant van je videokaart uitstekend van een koelend briesje voorzien. Denk je dat je slim doet om een waterkoeling aan te schaffen... :/

anyway,

70 kan nog, maar op mijn P5N-E SLI plankje van asus heb ik toch maar een fannetje gericht. Ik zit ook met een waterkoeling, en mijn thermometer gaf bijna 80 graden aan zonder fatsoenlijke airflow. Compleet logisch, maar stom dat ze geen fannetje in het doosje gestopt hebben.

eventueel kun je in de pricewatch kijken naar wat actieve northbridge koelers. kost je een paar euro, maar scheelt de levensduur van je moederplank. Kijk ook even naar de southbridge, kan ook nog wel warm worden.

-_-

Verwijderd

hoe meten jullie je northbridge in vista 64?

voordeel van de p5b deluxe is dat ie zo'n fannetje bij krijgt als je WC gebruikt

edit* Southbridge is niet zo belangerijk, alhoewel op de oude moederborde die soms is doorbrandde zoals op mijn kd7

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 21:04 ]

• soheilmd
Red-Front schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 14:35:
[...]

Maar dat komt niet zomaar, ik heb de koeler aangesloten op een IDE kabel 12 Volt (3500 RPM).. daarvoor was hij 35 graden idle en 55 graden tressed.
(Intel Pentium 4 Northwood 2666 MHz)
1.
hoe bedoel je met open IDE kabel???

2.
hoe zit die extra koeler bij de deluxe moederboarden erruit? (misschien kan ik ergens een bestellen of zo.

[ Voor 16% gewijzigd door soheilmd op 27-06-2007 23:45 ]

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-04 09:12
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:02:
hoe meten jullie je northbridge in vista 64?
Ik heb een Apire X-cruiser (http://images.thgweb.de/2...spire-x-cruiser-total.jpg) deze kast heeft een temperatuur sensor die je zelf kan plaatsen, en welke verbonden is met 1 van de 3 metertjes voorop. De sensor heb ik zo ver mogelijk de northbridge heatsink in geduwd. Op die manier monitor ik de hitte van dat ding.
De kast is trouwens echt een aanrader, goede airflow, ziet er fantastisch uit en is niet duur.

• mrfu
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

mrfu

Quis custodiet ipsos custodes?

Een aanrader is de Thermaltake Extreme Spirit II

Website van Fabrikant

Een volledig koperen koeler(tje) speciaal voor de northbridge met zowel een systeem voor gaatjes in het moederbord als voor ringetjes op het moederbord.

[ Voor 21% gewijzigd door mrfu op 26-07-2007 01:44 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hoewel ik het gevoel heb dat de laatste 2 posters dit topic zwaar onnodig omhoog gekickt hebben kan ik van harte 1 van de ThermalRight ChipSet koelers aanraden :)

Kost wat maar dan heb je ook wat !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Noctua NC-U6 is volgens mij het beste passieffe (:P) blokje. Voor mij wel iig.

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/2/X/3993/3/3993.jpg

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

Gamo schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 13:58:
Noctua NC-U6 is volgens mij het beste passieffe (:P) blokje. Voor mij wel iig.

[afbeelding]
ja maar zonder fatsoenlijk stroompje koude lucht ben je nog steeds nergens...

-_-

Pagina: 1