Ubuntu installatie blijft hangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 05:46
Laatst gaf mijn Windows XP er de brui aan na installatie van een gros aan Windows updates (lang niet gebruikt), zelfs het Windows scherm kwam bij opstarten niet eens meer in beeld. Dus ik zoeken naar de (Lenten) recovery disc, niet te vinden, waarschijnlijk ooit verloren gegaan bij een grote opruiming. Aangezien die pc toch niet veel werd gebruikt maar eens Linux proberen. Ubuntu live cd opgestart, installatie opgestart, maar hij hangt nu al 2 uur lang op 5% al zeggende "Creating ext3 file system.... (...)" zonder processoractiviteit behalve dan voor de system monitor.

Ik had de HD niet geformatteerd, aangezien MS-DOS ook al niet eens cd c:\ accepteerde, laat staan wilde formatteren. Zou het mogelijk zijn dat niet alleen Windows, maar ook de HD defect is? Voor het opstarten van het OS wordt de schijf wel herkend. Hopelijk weet iemand wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik ben met sommige distro's al tegengekomen dat de frontend blijft hangen bij het formatteren van een partitie.

Probeer of je in een andere virtuele terminal kan raken tijdens de installatie van Ubuntu (ctrl+alt+f2/f3/etc.) en of je dan mkfs.ext3 kan uitvoeren.

Zorg er dan wel voor dat je de partitie ook niet tegelijkertijd laat formatteren door de grafische schil ;).

Indien dat te moeilijk is - probeer dan de Gparted live cd es, waarmee je kan booten en dan je eigen partities kan indelen (à la Partition Magic, maar dan open source ;)).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

De kans dat je HD het niet meer doet na een lange tijd van niet gebruiken is best aanwezig hoor. Aangezien je schijnbaar toch geen belangrijke info er op hebt staan zou ik het gewoon nog een keer partitioneren en formateren om te zien wat er gebeurt. Als het met Linux weer niet lukt dan probeer je het gewoon eens met andere media / os'en

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:51
Of check hem eens op fouten met het tooltje van de fabrikant. Formatteren kan daar ook mee.
Lees OM FAQ / Beleid#hddvaag eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 05:46
Bedankt voor de tips.

De hd is kapot. Ik heb de test gedaan met WD diagnostic en deze gaf een waarde van 1 bij een threshold van 51. Niet goed dus. Het was ook bij criterium #1, read data nog iets. Binnenkort maar eens kijken naar een nieuwe el cheapo IDE schijf.

*edit*

Het lag inderdaad aan de hd, met mn nieuwe Maxtor 80gb IDE ging de installatie soepel.

[ Voor 16% gewijzigd door PHiXioN op 27-06-2007 17:07 ]