Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Led achterlicht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.923 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ik loop al een tijdje met het idee om een led achterlicht op mijn fiets te bouwen.
Mijn bedoeling is dan een printplaatje te maken met de leds en alles erop wat ik zo in mijn achterlicht kan zetten.

Wat ik hier inmiddels heb:
Afbeeldingslocatie: http://img512.imageshack.us/img512/2134/fotojr5.jpg
- 15 x rode leds (gekregen van iemand, geen idee welke specs)
- 2 x 220uF condensators
- Kabeltjes, 0,5 mm en 0,75 mm met dikke mantel
- Printplaatje met gaatjes om alles op te solderen

Wat ik wil:
Ten eerste dat dit het goed doet, maar ook dat de leds een tijde blijven doorbranden als ik bv bij een stoplicht staat of als de leds tijdelijk in sperrichting staan door de wisselstroom.

Nu heb ik berekent dat ik aan 4 ledjes in serie genoeg heb voor de (verwachte) spanning van de dynamo aan te kunnen.

Als ik vanuit een bepaalt moment uitga dat de ene pool plus is en de andere pool min is, dan heb ik een rijtje van 4 ledjes in doorlaat richting en een condensator die de spanning opslaat. De andere kant laat de stroom niet door en die condensator slaat ook niks op.
Nu draait de spanning om, dan gaat de andere 4 in serie licht geven en die condensator slaat de spanning op, de andere kant blijft nog even doorbranden door de condensator.
Etc..

Zo lijkt het mij in theorie te werken.

Het schema wat ik dan zou krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://img119.imageshack.us/img119/7837/opstellinggq4.jpg

Nu is mijn vraag, kan dit en zal dit ook goed werken? Of heb ik wat over het hoofd gezien of wat dan ook?

En over de opstelling op het printplaatje:
Als er 4 ledjes stroom krijgen (rood) en 4 zwak branden door de condensator (grijs) en ik schuur de kopjes op voor diffuus licht en ik wil dat er een mooi volledig licht ontstaat vanuit de "lamp", welke opstelling kan ik dan gebruiken?

Zelf dacht ik aan deze opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://img114.imageshack.us/img114/3382/plaatsing1nh8.jpg

Of aan deze:
Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/8049/plaatsing2zz1.jpg

Mij lijkt het zelf allemaal een leuk idee en ook geinig om eens te doen/proberen.

Hoe denken jullie er over? Of hebben jullie advies, tips of wat dan ook?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Je condensators staan zowiso verkeerd. Condensators schakel je altijd paralel aan voedings bronnen. Tevens heb je nog nergens aan je stroom begrenzing gedacht voor je ledjes, ledjes vinden te veel stroom niet zo leuk namelijk.

Ik zou zeggen, maak met 4 diodes een brug gelijk richter. Dan gooi je aan die outputs je 2 condensatoren (misschien kun je nog beter een dikke elco's zien te regelen). Daar doe je dan je ledjes aan. Je kan jou mannier wel gebruiken, maar dan moet je die condensatoren daar weg halen (gewoon nergens meer neer zetten) en een stroom begrenzing inbouwen.

Verwijderd

Zjosh schreef op maandag 25 juni 2007 @ 21:32:
Je condensators staan zowiso verkeerd. Condensators schakel je altijd paralel aan voedings bronnen.
Niet helemaal, als je een condensator in serie met een wisselspanningsbron schakelt gedraagt die zich als een soort weerstand. Hij beperkt de stroom die kan lopen, maar zonder vermogen te dissiperen zoals een normale weerstand dat doet. (Xc = 1 / (2 * pi * f * C) B))

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:29

BasilFX

BasilFX

Misschien is dit schema iets?

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/104

http://www.basilfx.net

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
@JKP-Kipmans:
Ja dat klopt idd, voorschakel weerstanden oid is hierbij niet nodig. :)

Maar zoals ik het nu heb gedaan kwa opstelling? Klopt dat en werkt dat ook?

@Spotnie:
Dat schema is op zich ook goed, alleen hij leek mij redelijk onbruikbaar in dit geval. Dus vandaar dat ik dit schema heb verzonnen.

[ Voor 47% gewijzigd door Joopieboy op 25-06-2007 21:44 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

beetje te 'licht' (ja flauw).
Ik heb een goedwerkende met wat leds in serie en daarvoor een gelijkrichter van led's (met over de serie leds een C).

Als je wil zoek ik eens schemaatje op voor je.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Boudewijn schreef op maandag 25 juni 2007 @ 21:40:
beetje te 'licht' (ja flauw).
Ik heb een goedwerkende met wat leds in serie en daarvoor een gelijkrichter van led's (met over de serie leds een C).

Als je wil zoek ik eens schemaatje op voor je.
Dat zou heel fijn zijn, alvast bedankt. :)

Trouwens, ik heb dit ontwerp gebaseerd op:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/52

Maar ik heb meerdere leds achter elkaar gezet in serie om de spanning aan te kunnen en als "lichte" weerstand de condensatoren. En niet in een fitting van een lamp gepriegeld.

[ Voor 27% gewijzigd door Joopieboy op 25-06-2007 21:46 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Die ledjes geven sowieso waaaaaaaaay to weinig licht. Je moet van die "Ultra-bright" dingen hebben.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eeeeh, waarom bouwen als je het zo kant en klaar kan kopen?
En anders is hier een goed voorbeeld: Kaj. in "LED-info/showcase topic"
Afbeeldingslocatie: http://i14.ebayimg.com/02/i/08/96/92/16_1.JPG

[ Voor 31% gewijzigd door Microkid op 25-06-2007 21:53 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
@frankiepankie: Is dat zo dat deze te weinig licht geven? Ok...

@Microkid: Kant een klaar kopen kan, maar ik vind het juist leuker om zelf te bouwen :P

• Tinus
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik heb dit al jaren, gewoon 3 heldere rode leds in serie gezet en gaan :*)

het zit er echt al een jaar of 6 op en kapot gaat het niet, als je heel langzaam rijdt dan knipperen ze een beetje, verder niet.
Over kapotgaan maak ik me geen zorgen, gezamelijk kunnen ze 6 volt hebben, en mijn dynamo levert met pijn en moeite 5.5 volt
(gemeten, multimeter aan het stuur getaped, en fietsen zo hard als mogelijk was :P )

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Waarom koop je niet een led achterlicht ? Kost veel minder moeite en voor 7 euro ben je klaar.
Als je benzine of tijd moet steken in losse onderdelen halen lijkt me het niet de moeite.

[ Voor 32% gewijzigd door W00fer op 25-06-2007 21:56 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
@Tinus:
Ok, en wat voor schema heb jij gebruikt en hoeveel leds etc?

@w00fer:
Het is juist de fun voor mij om dit te maken.

Edit:
Ik heb net wat opgezocht over die ultra bright ledjes, maar dat is helemaal niet nodig...
Het enigste wat ze moeten doen is licht geven zodat ze mijn kunnen zien, niet de hele straat te verlichten ofzo. :P

Nu nog een goed schema bedenken met de spullen die ik heb als het kan. Of is het schema wat ik als eerste bedacht goed genoeg?

[ Voor 86% gewijzigd door Joopieboy op 25-06-2007 22:01 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hou er even rekening mee dat een fietsdynamo een eerder stroombron is dan een spanningsbron. Je kunt dus niet zeggen dat een dynamo 12V afgeeft, hij geeft ongeveer 0,5A af. Maar als je hem niet belast kan er wel 50V uit komen.

Signatures zijn voor boomers.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Tinus schreef op maandag 25 juni 2007 @ 21:55:
ik heb dit al jaren, gewoon 3 heldere rode leds in serie gezet en gaan :*)

het zit er echt al een jaar of 6 op en kapot gaat het niet, als je heel langzaam rijdt dan knipperen ze een beetje, verder niet.
Over kapotgaan maak ik me geen zorgen, gezamelijk kunnen ze 6 volt hebben, en mijn dynamo levert met pijn en moeite 5.5 volt
(gemeten, multimeter aan het stuur getaped, en fietsen zo hard als mogelijk was :P )
Dynamo's willen nogal verschillen! Doe datzelfde grapje met een SON (naafdynamo) en je LEDs fikken heel snel door. SON levert standaard ook 6V dynamo's. Onbelast leveren ze 18V maar ze kunnen ook 12V belast leveren.

Ik ben momenteel ook bezig met een LED-achterlicht. 2x 1W Luxeons in serie. Normaal brandend op 50 mA en nog een remlichtfunctie van 250 mA daar bovenop. Voordeel is dat ik geen geneuzel heb met standlichtgedoe omdat ik een accu in m'n fiets heb.

Standlichtgedoetjes maken het niet gemakkelijker. Maar waarom plaats je die niet parallel in combinatie met een gelijkrichter?

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ok, nja proberen staat vrij.
Lijkt mij dat dit wel zal werken, ene kanaal het ene moment sper met 4 leds (voor de zekerheid) en een condensator en het andere kanaal doorgang met ook 4 leds en een condensator. Heb je iig 4 leds die vol branden en 4 die lichtjes mee branden.
Volgens mij klopt die theorie wel, maar echt 101% zeker weten doe ik het niet. :P

En als welk "model" kan ik de ledjes het beste monteren op het plaatje?

@WfvN:
Ik kan idd ook met een gelijkrichter werken, 4 ledjes als gelijkrichter en 2 ledjes erachter.
Alleen waar laat ik dan de condensator?
Of wat voor diode`s kan ik dan gebruiken als vervanger voor de ledjes in het geluikrichtersschema?

[ Voor 22% gewijzigd door Joopieboy op 25-06-2007 22:18 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Afbeeldingslocatie: http://devcorner.boudewijnector.nl/electro/fietslamp.png
Deze werkt hier prima.

Wel iets meer leds. Mijn dynamo doet 9v AC volgens multimeter (is voor zo'n felle halogeenlamp).
Waarom deze oplossing: ik kan hem nu ook met een batterij poweren, na de gelijkrichter.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
@Boudewijn:
Dat is idd ook een heel goed schema.
Hoeveelheid ledjes maakt niet uit, heb zat hier liggen.
Maar kan ik ook als vervanger voor de batterij een condensator gebruiken?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Die "alles etende led" is ideaal als vervanger voor je voorlicht, en kan je uiteraard ook gebruiken om ledjes in je achterlicht spanningsonafhankelijk in stroom te begrenzen.
Een bruggelijkrichter, wat elco's (eventueel goldcaps, die kunnen wel niet meer dan 5,5V aan, maar hebben flink grote capaciteit) en zo'n alles etende led is een erg gemakkelijke en goed werkende oplossing. Nadeel is wel dat hoe hoger de spanning op de elco's, hoe meer verlies je hebt (warmte in je FET ipv licht uit je LED), om dat tegen te gaan zou je naar schakelende voedingen moeten kijken, maar dat maakt het wellicht nodeloos ingewikkeld.

Je bruggelijkrichter maken uit led's lijkt me niet zo interessant, ledjes houden niet echt van inverse spanning, beter gebruikt je gewoon schottky-diode's (minder spanningsval dus minder energieverlies). En dat schema van boudewijn mist een stroombegrenzing, das leuk als rook/stankmachine, maar niet om te blijven werken.

[ Voor 20% gewijzigd door naftebakje op 25-06-2007 22:24 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Tinus
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

@joopie : ik heb gewoon 3 heldere rode leds in serie gezet, thats it. :)

@WFvN : van de moderne dynamo's ben ik zelf niet op de hoogte, maar ik heb een normale "klik-dynamo" die de zijkant van je band als loopvlak als aandrijving heeft gebruikt. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tinus op 25-06-2007 22:26 ]

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Boudewijn schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:17:
[afbeelding]
Deze werkt hier prima.

Wel iets meer leds. Mijn dynamo doet 9v AC volgens multimeter (is voor zo'n felle halogeenlamp).
Waarom deze oplossing: ik kan hem nu ook met een batterij poweren, na de gelijkrichter.
Dat zeg ik; gelijkrichtertje, LEDs in serie en een condensator parallel :)

Zoiets lijkt me een stuk aangenamer; minder geknipper met een beetje mazzel.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ik heb er nu een "nieuw" type dynamo erop zitten, dus kwa voltage dacht ik rond de 8 volt, dus 4 ledjes.

De meeste schema`s worden toch wat erg ingewikkeld en moeilijk uit te voeren, dan klinkt dat wat Tinus zegt met paar ledjes achter elkaar wel aantrekkelijk.
In mijn geval dan 4 ledjes achter elkaar en een condensator ervoor, klaar.
Maar of dat wel zo goed is en werkt. Ik weet het niet...

Dan is wat Boudewijn en WFvN zeggen de beste oplossing lijkt mij.

Dus 4 leds voor de gelijkrichter waarvan er 2 "aan staan" en dan 2 of 3 leds erachter?
En dan de condensator er over en klaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Joopieboy op 25-06-2007 22:30 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Joopieboy schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:27:
Ik heb er nu een "nieuw" type dynamo erop zitten, dus kwa voltage dacht ik rond de 8 volt, dus 4 ledjes.
Maar dan heb je het nog steeds niet begrepen.

Een dynamo is een STROOMbron en geen spanningsbron.

Hoe kom je aan die 8V? Gemeten terwijl je er een lampje aan had hangen?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mijne doet het na 3 maanden gebruik nog prima, maar idd er zit geen stroom begrenzer in.
Dat is wel weer nadelig, maar hoe bouw je die zo goedkoop (qua stroom) mogelijk in?

Met 1 ledje zou ik btw niet willen fietsen, ik woon in het buitengebied en daar wordt echt hard gereden.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
WFvN schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:30:
[...]

Maar dan heb je het nog steeds niet begrepen.

Een dynamo is een STROOMbron en geen spanningsbron.

Hoe kom je aan die 8V? Gemeten terwijl je er een lampje aan had hangen?
Ik heb dit gemeten met het voorwiel te laten draaien flink hard in de garage met een multi meter er aan.

Maar idd je hebt gelijk, excuus.

@Boudewijn:
Gaat mij erom dat ik word gezien, ik fiets toch alleen in de stad en ik word gek van kapotte lampjes en dingen en dit lijkt mij wel leuk om te doen zo.

[ Voor 16% gewijzigd door Joopieboy op 25-06-2007 22:33 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Boudewijn schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:31:
mijne doet het na 3 maanden gebruik nog prima, maar idd er zit geen stroom begrenzer in.
Dat is wel weer nadelig, maar hoe bouw je die zo goedkoop (qua stroom) mogelijk in?
Wil je weten hoe je een efficiënte stroombegrenzer maakt voor 'geen' geld?

LM317 TO92
Weerstandje van 62,5 Ohm of daar in de buurt voor zo'n 20 mA (0,25 W weerstand is al meer genoeg; of ze bestaan weet ik niet maar zelfs 0,1W is nog ruim voldoende)

Dit schema 'vreet' wel zo'n 2V weg dus een LED minder maar één ding is zeker: hij zal netjes maximaal de gewenste stroom geven. Met 62,5 Ohm wordt dat 20 mA max.

Schema is doodsimpel. Zie de datatsheet en kijk dan naar bladzijde 11 het schema helemaal rechts bovenaan. Sim-pel en goedkoop; valt voor een paar cent meer te doen dan een ordinaire voorschakelweerstand :)

Dit gebruik ik ook om Luxeons op een fatsoenlijke manier dimbaar te maken (ik weet het, een PWM wil natuurlijk ook alleen wil dat nogal eens een storend signaal voor bijvoorbeeld draagbare radio's creëren, daarbij wil een LED een STROOM hebben en geen SPANNING, wat een PWM dus levert)

[ Voor 16% gewijzigd door WFvN op 25-06-2007 22:46 ]

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 12:38
Boudewijn schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:17:
[afbeelding]
Deze werkt hier prima.

Volgens mij moeten LED2 en LED4 omgekeerd worden. Tenminste, als je de LEDs als gelijkrichter gebruikt.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Edit: gelijkrichter klopte niet.

[ Voor 128% gewijzigd door Joopieboy op 25-06-2007 23:03 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

idd moeten LEd2 en LED4 omgedraaid worden ja.

Hoe maak je het netste zo'n stroombegrenzer erin? Een klein c'tje in serie?

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Nu wel een kloppend gelijkrichter schema:
Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/5434/plaatsing2ju6.jpg
(let niet op de voedingsspanning)

Dit moet het beste werken naar mijn idee, maar heb ik niet een ledje teveel?

Edit:
Om dit systeem makkelijk in en uit te kunnen bouwen, kan ik dan niet de fitting van het lampje gebruiken om dit printplaatje aan te kunnen koppelen?
De plus was toch het onderste puntje en de min de ijzeren buitenkant?

[ Voor 41% gewijzigd door Joopieboy op 25-06-2007 23:17 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wisselspanning ;)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Meten is weten :p Doorgaans is dat nogal de regel ja, maar in principe maakt het niet zoveel uit bij wisselspanning.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Maar van die gelijkrichter is er bij de wisselstroom als ik het goed bekijk 1 led in doorlaat richting, de andere 3 in sper, dus 1tje zal ook maar branden. Dan om aan 4 leds te komen moeten er nog 3 erachter geschakeld worden. Plus dan die 2 condensators er over heen geschakeld.
Dan heb ik als het goed is een goede werkende schakeling. :) (correct me if i am wrong)

En idd, de dynamo levert een wisselstroom af... :P

Verwijderd

Joopieboy schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:32:
[...]

Ik heb dit gemeten met het voorwiel te laten draaien flink hard in de garage met een multi meter er aan.

Maar idd je hebt gelijk, excuus.
Heb jij een true RMS meter gebruikt? want als je een gewone goedkopen Aldi meter gebruikt en die op wisselspanning meeting zet dan geeft die alleen maar een correcte uitlezing bij 50Hz... en je dynamo heeft nu niet een constante 50Hz uitgang ;)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 09:23:
[...]

Heb jij een true RMS meter gebruikt? want als je een gewone goedkopen Aldi meter gebruikt en die op wisselspanning meeting zet dan geeft die alleen maar een correcte uitlezing bij 50Hz... en je dynamo heeft nu niet een constante 50Hz uitgang ;)
Nee, true RMS heeft alleen invloed op een andere golfvorm als een sinus. Zolang je een sinus meet kun je het met een simpele AC stroommeter goed meten. De frequentie doet er niet toe (zolang deze tenminste in het specificatiebereik van de meter ligt).

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Plannen gewijzigd:

Ik ga een gelijkrichter schema bouwen met diode`s. 3 of 4 ledjes erachter met daar over heen een condensator.

De condensator, ik heb er nu een paar en ik twijfel welke ik zal kiezen:
- 1 uF
- 3 x 220 uF
- 470 uF

De 470 uF zal wel erg lang branden, dus goed te gebruiken, alleen hij is een beetje erg groot om in het achterlicht te stoppen. Dus ik kan de 220 uF pakken, of 2 in serie, of 3... 3 word wat erg veel, en 2 lijkt mij ook wat overkill.

De diode`s, ik heb een aantal lichte zener diode`s en een aantal lichte diode`s.
Ik ga de gewone diode`s gebruiken voor de schakeling.

En dan de ledjes, ik denk zelf aan 3 ledjes, 4 worden wat veel en zullen vrij zwak branden. Maar als ik erg snel zal fietsen branden ze zo door...

Het schema wat ik dan zal krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://img262.imageshack.us/img262/5400/opstelling3md8.jpg

Dit schema is verder goed, maar zal het ook goed werken? En duurt het opladen van de condensator niet te lang dat ik een aantal seconden geen licht heb, en welke condensator(waarde) en hoeveel ledjes?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Nee, van de gelijkrichterbrug zitten 2 diodes verkeerd (is al eerder genoemd)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ok, klopt deze dan wel?
Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/4354/opstelling3fe1.jpg

[ Voor 74% gewijzigd door Joopieboy op 26-06-2007 14:05 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Nee, volg de pijltjes maar eens; je kan niet van de éne kant van de dynamo naar de andere kant komen; je komt dan altijd een diode in sperrichting tegen.

Je moet de onderste 2 omdraaien (tja, of de bovenste 2 maar in ieder geval 2 stuks omdraaien)

Ik ben aan vakantie toe ;(

[ Voor 65% gewijzigd door WFvN op 26-06-2007 15:13 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Hoe moet het schema dan :?
Sorry ik volg het geloof ik niet helemaal :X

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Joopieboy schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 15:03:
Hoe moet het schema dan :?
Sorry ik volg het geloof ik niet helemaal :X
Of die onderste twee "1BH62"'s moeten worden omgedraait, of de bovenste ;)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Edit: ook fout :P

[ Voor 95% gewijzigd door Joopieboy op 26-06-2007 15:15 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

damn nee, zo klopt het nog niet.... maak ik nu een fout? Dat moet wel want zo is het nog niet goed terwijl het wel is wat ik zei.
Sorry, het was wel goed; ik keek gewoon niet goed; snel verwijderen die laatste afbeelding voordat je per ongeluk die gaat maken.

[ Voor 34% gewijzigd door WFvN op 26-06-2007 15:13 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ow ok :P

Nja maakt niet uit, ik wist het zelf ook niet dus.

Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/4354/opstelling3fe1.jpg

Dus dan is het dit schema wat klopt :)

[ Voor 56% gewijzigd door Joopieboy op 26-06-2007 15:16 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik ben benieuwd hoe groot de stroom gaat worden door de LEDs als je het zo gaat doen.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Jah, en hoezo?

Btw, klopt de rest van de schakeling?

[ Voor 59% gewijzigd door Joopieboy op 26-06-2007 15:38 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Dit geeft me wel inspiratie om een eerder topic (ben even vergeten welke) nieuw leven in te blazen: een led-licht met een flinke condo eraan die de spanning een tijdje vasthoudt en zo de leds tijdens stilstaan blijft driven. een paar duizend microfarad moet daar genoeg voor zijn (uitgaande van <2 min stilstaan).

En: als je aan WFvN vroeg waarom hij zich afvraagt hoeveel stroom er door je leds gaan: boven 20-50 mA fikken ze door. Je moet leds altijd begrenzen. Maar volgens mij begreep je dat al, dus ik weet niet zeker of je dat vroeg in je post hierboven.

[ Voor 28% gewijzigd door mux op 26-06-2007 16:17 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
@ssj3gohan:
Bedankt voor je uitleg :)
En mijn vraag ging meer over de schakeling zelf, of alles klopt enzo.

Dus in mijn geval zal die 470 uF genoeg zijn voor een minuut ofzo te kunnen stilstaan?

En naar mijn idee zal het met de leds wel goed gaan, de leds zijn 5 mA per stuk, en de wat de dynamo levert, i donno. Dus ik weet ook niet echt of dit goed zal gaan, maar wat bv Tinus zegt geeft me wel hoop :P

[ Voor 32% gewijzigd door Joopieboy op 26-06-2007 18:34 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Nja, omdat de dynamo een stroombron is, zal hij dolgraag proberen die stroom te leveren. Gelukkig heb je ook een voorlicht die vermoedelijk gewoon met gloei/halogeenlamp is?
Ik heb namelijk bij mijn fiets een flinke vracht witte LEDs opgeblazen. Hoe?
Dynamo levert 6V (tenminste, dat staat erop). Het achterlicht was een LED-ding welke uiteraard ook op de dynamo was aangesloten. Ik heb een voorlicht gemaakt met een stuk of 11 witte LEDs die elk een eigen voorschakelweerstand hadden om 20 mA door te laten bij 6V. Mja, omdat de dynamo niet genoeg belast werd met die LEDs heeft hij de spanning flink opgevoerd; fors hoger dan 6V. Gevolg: grotere stroom en dus opgeblazen LEDs.
'
Btw, klopt de rest van de schakeling?
Of hij klopt, weet ik niet; ik heb niet zoveel ervaring met condensatoren.

Maar op basis van m'n eigen ervaringen zou ik persoonlijk altijd een stroombronnetje opnemen in de vorm van een LM317 zodat de stroom altijd netjes 20 mA zal zijn Dat 'kost' je dan wel weer een LED maar je kan natuurlijk ook 4 LEDs nemen waarbij je 2 in serie hebt geplaatst en daarvan 2 stuks parallel.
Maar goed, ook een LM317 is geen garantie want ook die kunnen kaduuk gaan. De LEDs zullen dan niet kapot gaan maar de LM317 gaat dan alle extra ontvangen energie omzetten in warmte en dus mogelijk bloedheet worden als je voorlicht doorbrandt.

[ Voor 8% gewijzigd door WFvN op 26-06-2007 17:00 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
@WFvN:
Mooi verhaal :)

Ik heb idd een gewone gloeilamp van 12 volt en een paar watts als voorlicht, normale dynamo en een normaal achterlicht met een gloeilampje.
Nu komt er dus als vervanger van het gloeilampje achter een aantal leds te zitten, dan zal de stroom dus hoger worden en zal ik een ledje meer moeten pakken voor de zekerheid.
Iig als ik jouw redenering goed heb gevolgd.

Maar wel om te horen dat meerdere hiermee bezig zijn geweest :)

• mux

mux

99% efficient!

Hoe lang je ledjes branden:

Capaciteit condensator = 0.5 * C * V^2, uitgaande van ~12V is dat op 470 microfarad dus 0.5 * 470e-6 * 12^2 = 0.03384 J. Zoals je weet is een joule per seconde een watt, dus dat is 0.03384 W gedurende een seconde. Eén led zou hier theoretisch 0.03384/(2.4 * 20e-3) = ~1 s op kunnen draaien. Je zult een flink hogere capaciteit moeten hebben, of op een veel hogere spanning (niet mogelijk) moeten werken om die ledjes een minuut oid te laten branden.

Bijvoorbeeld, 3 ledjes wil je bij elkaar op 20 mA @ 12V laten branden, dat is dus 0.24W. Je wilt 0.24 W * 60 s = 14.4 J aan energie opslaan. Daarvoor heb je, wederom op 12V, wat geen goede aanname is omdat de spanning omlaag gaat als de condensator ontlaadt, maar gewoon om een idee te geven, een 14.4 / (12^2 * 0.5) = 0.2 F condensator voor nodig, dat is dus 200 mF of 200.000 uF. Een goldcap op zn minst, of misschien zelfs een ultracap.

En dat is aangenomen dat ie netjes constant ontlaadt. Gezien ik niet veel caps heb die boven 4700 uF gaan (sorry, ik heb geen mu-teken op mn toetsenbord, SA007 bijv wel en daarom ben ik jaloers op hem) zal het ook wel lastig zijn om aan standaard-elco's te komen met zo een capaciteit, dus uitgaande van zo'n soort maat heb je 200.000 / 4700 = 43 (afgerond) goed verkrijgbare caps nodig om hem een minuut te laten draaien. Die zijn ongeveer 3 mL per stuk, dus dat is een behoorlijk volume dat je even ergens kwijt moet. Maar het is te doen, ik kan zó 0.2F produceren uit mn magazijn.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ok dan, bedankt voor jouw hulp met berekenen :)
Maar dan als ik zo`n zware condensator zou gebruiken dan heb ik een vrij grote nodig, en dat is niet mogelijk. Ik kan wel voor die ene seconde die 40 volt en 470 uF condensator gebruiken maar dat doet het en niet lang, en het is eig zonde van de ruimte.
Toch maar eens kijken of ik voor niet al teveel geld een goede condensator zou kunnen kopen.

• mux

mux

99% efficient!

Zo duur zijn hoge-capaciteitscaps nou ook weer niet hoor. 5 euro voor een halve farad bij conrad: KLIK!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Heeft die niet de verkeerde spanning? 5,5 volt lijkt mij wat weinig, als ik hard fiets red ie het niet met 5,5, maak er maar minstens 7 van ofzo, of iig lijkt mij.

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:38

T1psY

Dumo-Technics

Joopieboy schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:32:
[...]
mij hebben ze altijd verteld dat ik geen multimeter aan een dinamo mag hangen, spanning die er uit komt is geen echte wisselspanning... ?? :?

http://www.dumo-technics.com

• mux

mux

99% efficient!

Joopieboy: als ik jou was zou ik er een lm317 oid voor zetten en het LED-en-cap-drivecircuit op een zo constant mogelijke ~5.5V laten lopen. Ik kan zo snel geen schemaatje produceren, heb er ook geen tijd voor, maar misschien is het eerst een goed idee als je jezelf in die materie gaat verdiepen want het valt nogal op dat je maar een beperkt idee hebt van hoe alles werkt.

En dan is een 'proper' uitvoering van wat je hier wilt vrij lastig, hoor!

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 27-06-2007 13:46 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pcfreaky1991 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 12:47:
[...]

mij hebben ze altijd verteld dat ik geen multimeter aan een dinamo mag hangen, spanning die er uit komt is geen echte wisselspanning... ?? :?
alleen bij stroommeting , op een goedkope meter zonder true-rms.
spanning kan wel op een el-cheapo, anders gewoon even scopeje pakken :*)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Net even de maten van mijn achterlicht opgemeten en de spanning opgezocht.

Het lampje wat er nu inzit is een 6 volt, 0,6 watt lampje, dus ik kan uitgaan van 6 volt zonder problemen.
per ledjes is het 1.8 tot 2 volt, dus ik pak 4 ledjes voor de zekerheid in serie en dan 2 keer die 4 ledjes in serie parallel. (lijkt mij)

Dan de condensator, ik denk dat ik die 470 uF ga gebruiken. De condensators van een halve of meer Fahrad die zijn vrij prijzig en het is de bedoeling om goedkoop en simpel dit op te bouwen.

En kwa opstelling, ik maak een printje op maat zodat ie in het onderste gedeelte van het achterlicht past. Die is 4,2 bij 4 cm groot. op de onderkant van het printje komt de gelijkrichter, daarboven de condensator en dan 2 kabeltjes naar leds die op de plek zitten waar eerst het bolletje zat.

Ik denk dat ik op deze manier een goede schakeling krijg. De 4 ledjes lijken mij het beste, dan op de gelijkstroom uitgang na de gelijkrichter op het printplaatje de condensator plaatsen. Dan lus ik over de condensator 2 kabeltjes door naar de bovenafdeling van het achterlicht en plaats ik de 2 x 4 leds parallel over elkaar.

Dan moet het naar mijn idee goed gaan en moet ik voldoende licht hebben om gezien te worden.

Btw, ff een vraagje, hoe lus je alles door via de pads op het printplaatje? Met kabeltjes er tussen solderen ofzo?

Edit:
Hier nog de schets van mijn idee:
Afbeeldingslocatie: http://img503.imageshack.us/img503/1414/1004623customvj1.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Joopieboy op 27-06-2007 17:32 ]

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:44

Santford

FP PowerMod
Gewoon met tin spoortjes trekken over de pads en als er twee over elkaar heen komen kun je daar een draadje voor nemen.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ow ok, zo simpel is het dus, bedankt. :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dan de condensator, ik denk dat ik die 470 uF ga gebruiken. De condensators van een halve of meer Fahrad die zijn vrij prijzig en het is de bedoeling om goedkoop en simpel dit op te bouwen.
Een hele farad gebruik je nooit (okay de auto-'hifi' gekken...), je werkt meestal met pico,nano of micro farads. 470uF lijkt me idd prima.

Check je wel even of je ledjes branden? Lees: beetje te weinig spanning gok ik zo.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Te weinig spanning?
Ok, daar heb ik niet aan gedacht.
Het gloeilampje wat er nu inzit is 6 volt, en een rood ledje model goedkoop zoals ik heb zal 1,8 of 2 volt zijn, en dan 2 x een reeks van die ledjes.
Maar ik zou dus in jouw ogen te weinig spanning hebben...

Hoe kan ik daar achter komen of wat kan ik beter doen?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

trial and error.

4*1.8 > 6v
4*2 > 6v.

• mux

mux

99% efficient!

boudewijn: eerder op deze pagina de berekening waarvoor hij zoveel capaciteit nodig heeft. Condensator werkt daar nu alleen nog als hele lichte spanningsafvlakker voor zn graetz.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ja idd, en met 3 ledjes:

3 x 1.8 = 5.4 V (risicovol)

3 x 2 = 6 V (goed)

Dus dan toch maar 3 ledjes per serie nemen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Joopieboy schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 17:17:
Net even de maten van mijn achterlicht opgemeten en de spanning opgezocht.

Het lampje wat er nu inzit is een 6 volt, 0,6 watt lampje, dus ik kan uitgaan van 6 volt zonder problemen.
per ledjes is het 1.8 tot 2 volt, dus ik pak 4 ledjes voor de zekerheid in serie en dan 2 keer die 4 ledjes in serie parallel. (lijkt mij)
Je hebt volgens mij nog altijd niet begrepen dat een fietsdynamo een stroombron is en geen spanningsbron. Een dynamo zal ongeveer 3W gaan leveren en dat over de koplamp en achterlicht verdelen. Bij een normale layout van 2,4W koplamp en 0,6 W achterlicht betekent dat dat je 6V hebt. Gaat bijvoorbeeld je koplamp stuk dan gaat de volle 3W naar je achterlicht, dat dan doorbrandt omdat je lampje dat niet aankan.
Even snel rekenen: Rachterlicht = U / I = 6 / 0,1 ofwel 60 Ohm, P=I2 * R => I = SQRT(P/R), I = SQRT(3 / 60) ofwel 0,22 A, dat betekent dat er met 3W U = I * R, 0,22 * 60 = 13,4V op je achterlicht komt te staan. Iedereen die fietst en een beetje interesse in elektronica heeft weet trouwens dat je koplamp of je achterlicht harder gaan branden als het andere lampje kapot is

Dus als je je koplamp laat zoals het is moet je rekenen dat er 0,6 W voor het achterlicht overblijft. Bij een nominale spanning van 6V is dat 100mA. Trek je minder dan 100mA (minder dan 0,6W), dan gaat je koplamp harder branden en uiteindelijk sneller stuk gaan.

Een normale LED is ongeveer 20mA, dus als je 4 LEDS gebruikt dan geef je ze eigenlijk te veel stroom. Een rode LED heeft een doorlaatspanning van 1,6V (waarom reken je met 2? En de spanning is voor een LED niet zo belangrijk, de stroom wel), dus 4 LEDs op 6V zullen ook niet hard branden (om nog niet te spreken van als je langzaam fietst).
Maar als je 8 LEDs gebruikt dan heb je nog maar 12,5 mA per LED en nog altijd een te lage spanning per LED. Ik betwijfel of je veel licht krijgt.

En dan zet je er ook nog een bruggelijkrichter tussen die ook nog eens 2x0,6V spanningsval veroorzaakt. Waarom eigenlijk die gelijkrichter? Als je de diodes van de gelijkrichter met LEDs vervangt heb je toch ook een gelijkrichter?

[ Voor 20% gewijzigd door Maasluip op 28-06-2007 09:00 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Die gelijkrichter die heb je nodig om van de wisselstroom die van de dynamo af komt gelijkspanning te krijgen die je nodig hebt voor de leds.

Dus dan heb ik 6 V waarvan 1,2 V afgaat door de gelijkrichter, dan hou ik 4,8 V over.
Jij zegt dat de stroom die naar het achterlicht gaat 100 mA is en elk ledje 20 mA nodig heeft.
Dus dat zou betekenen dat ik 5 ledjes nodig hebben, maar dan branden ze vrij zwak.
Met 4 word het al beter, en met 3 is het goed, maar dan krijgt de lamp aan de voorkant weer teveel.

Dus ja, wat kan of zal ik nu gaan doen?

Gewoon doen met 3 leds per serie en maar hopen dat het voorlicht heel blijft? Of is het handiger om een ander schema te ontwerpen die beter werkt?

En wat kan ik eventueel doen met het stabiliseren van dit alles?

[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 28-06-2007 11:43 ]

• mux

mux

99% efficient!

*proest*

Ga er gewoon lekker mee klooien. We kunnen je wel advies blijven geven maar dat helpt klaarblijkelijk niet echt voor je begrip van de zaken. Als je iets werkends hebt, post het vooral.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Joopieboy schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 11:41:
Die gelijkrichter die heb je nodig om van de wisselstroom die van de dynamo af komt gelijkspanning te krijgen die je nodig hebt voor de leds.
LEDs hebben geen gelijkspanning nodig. Die lopen net zo hard op wisselspanning.
Dus dan heb ik 6 V waarvan 1,2 V afgaat door de gelijkrichter, dan hou ik 4,8 V over.
Jij zegt dat de stroom die naar het achterlicht gaat 100 mA is en elk ledje 20 mA nodig heeft.
Dus dat zou betekenen dat ik 5 ledjes nodig hebben, maar dan branden ze vrij zwak.
Nee, je begrijpt het nog niet. In de klassieke situatie gaat er 0,1A naar het achterlicht. Als je dat gaat veranderen door LEDs die meer of minder stroom trekken, dan zal je koplamp meer of minder gaan branden.
Met 4 word het al beter, en met 3 is het goed, maar dan krijgt de lamp aan de voorkant weer teveel.

Dus ja, wat kan of zal ik nu gaan doen?

Gewoon doen met 3 leds per serie en maar hopen dat het voorlicht heel blijft? Of is het handiger om een ander schema te ontwerpen die beter werkt?
Je zult dus een setup moeten maken die 100 mA trekt. Dat zijn 5 normale LED's van 20 mA.
5 LED's in serie moeten op minstens 5 * 1,6 = 9 V staan om licht te geven, dus dat gaat niet werken. Twee series van 3 is dan beter. Dan nemen ze 120 mA en gaat je koplamp wat minder branden, maar er staat dan 2 V overheen en dat is geen probleem.
Als je ze dan tegengesteld (2x3 in de ene richting doorlatend en 2x3 in de andere richting doorlatend) dan zullen ze (voor het oog) continu branden.

Of dat allemaal betrouwbaar gaat werken vanwege het ontbreken van een voorschakelweerstand (die normaal de stroom begrenst) en vanwege de variabele output van een dynamo dat zou ik niet weten. Ben ik wel benieuwd naar.
En wat kan ik eventueel doen met het stabiliseren van dit alles?
Je hoeft niets te stabiliseren, je wil alleen een condensator gebruiken om je LEDs na te laten gloeien.
Hou er trouwens ook rekening mee dat als je een condensator oplaadt, je waarschijnlijk geen licht gaat krijgen zolang de condensator niet opgeladen is.

(een professioneel LED fietslicht is meer dan een ledje en een condensatortje)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ok, ik ga ten eerste mijn vraag anders stellen, anders word dit niks:
Hoe zouden jullie een led achterlicht op een fiets maken?
Hebben mensen hier nog voorbeelden van?
Zijn er mensen met nog tips/adviezen etc?

Aantal dingen wat ik al weet:
- om de ledjes een tijde te laten gloeien heb ik een grote condensator nodig (0,5 - 1 F)
- ik moet rekening houden met 0,1 A belasting
- ik heb wisselspanning, dus de ledjes moeten of achter een gelijkrichter komen of een rij in sper richting en een rij in doorlaat richting
- ledjes moeten genoeg licht geven om gezien te worden (ik twijfel aan de sterkte van deze ledjes)

Wat ik niet weet, en graag wil weten:
- wat voor schema kan ik gebruiken
- welke onderdelen, aantallen en waardes

Hopelijk leid ik hiermee dit topic weer in goede banen.

Afbeeldingslocatie: http://img407.imageshack.us/img407/291/1004650customtp0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img293.imageshack.us/img293/5121/1004653customtp4.jpg

Waar ik inmiddels mee bezig geweest is het volgende:
Ik heb het printplaatje om maat geknipt en helemaal pas gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://img341.imageshack.us/img341/687/1004648customav5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img124.imageshack.us/img124/4086/1004654customlc4.jpg
Het plaatje word vastgehouden op deze manier:
- hij "hangt" aan het pinnetje
- word geklemd tussen het pinnetje en 2 plastic pootjes aan de onderkant
- het kapje wat erover valt die zit en vastgeschroefd op het pinnetje, en balkjes die het plaatje klem houden en onderop die 2 pootjes die erop geklemd zitten

Hiermee zit dit printplaatje erg goed vast, en zal geen kant op kunnen.

Dus ik heb nu een goede basis voor alles op te kunnen solderen en te bevestigen, ook met fietsen zal dit goed blijven zitten.

Aan de bovenkant boven het pinnetje komen de ledjes onder het doorzichtige gedeelte (zichtbaar op de foto)
Achter de reflector aan de onderkant komt het printplaatje met de componenten erop. Hopelijk kan ik de (grote) condensator vlak onder het pinnetje bevestigen, vooral omdat ik daar de meeste vrije ruimte heb, ook kwa hoogte.

Het is vrij klein allemaal maar het moet lukken, nu alleen nog een schema bedenken (ontwerpen) en passend zien te maken op het printplaatje wat ik heb.

[ Voor 153% gewijzigd door Joopieboy op 28-06-2007 14:41 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Btw, kan ik niet een spanningsregelaar zoals WFvN gebruiken en dan de leds daarachter allemaal parallel aansluiten? Condensator erbij van 1 F?

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:41
Kijk ook eens op de elektuur site, zij hebben de afgelopen jaren 3 of 4 ontwerpen gemaakt voor een led achterlicht. Een aantal met een 1F goldcap om toch licht te hebben als je stilstaat voor een kruispunt oid.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

als je leds in serie zeg gaan ze echt neit meer stroom trekken. om aan 100 mA te komen moet je dus 5 leds (minstens) paralel zetten, en dan nog 3 of 4 in serie. (om aan het voltage te komen dat een beetje zinnig is voor de led, anders heb je zo'n grote weerstand nodig, das zonde van de trapenergie die omgezet wordt in *niets*

• mux

mux

99% efficient!

AlexanderB schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 22:22:
[...]

als je leds in serie zeg gaan ze echt neit meer stroom trekken. om aan 100 mA te komen moet je dus 5 leds (minstens) paralel zetten, en dan nog 3 of 4 in serie. (om aan het voltage te komen dat een beetje zinnig is voor de led, anders heb je zo'n grote weerstand nodig, das zonde van de trapenergie die omgezet wordt in *niets*
He, conservation of energy. Ik denk dat het gewoon in warmte wordt omgezet ;)

Maar je zult dus in ieder geval 15 leds moeten hebben. Misschien kun je nog even zoeken naar een shunt-zener die doorgaat als je over de maximumspanning van de leds heengaat, maar volgens mij is dat alweer een veel te technisch verhaal.

Het voordeel van 15 leds is dat je met gewone leds waarschijnlijk al genoeg licht krijgt :-) Heb je geen dure hibrites en dergelijken nodig.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AlexanderB schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 22:22:
[...]

als je leds in serie zeg gaan ze echt neit meer stroom trekken.
Eh, twee leds van 20mA trekken toch in totaal 40mA, of je ze nu in serie of parallel hebt gezet? (uitgaande van de goede voorschakelweerstand).

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Maasluip schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 07:55:
[...]

Eh, twee leds van 20mA trekken toch in totaal 40mA, of je ze nu in serie of parallel hebt gezet? (uitgaande van de goede voorschakelweerstand).
Nee, in serie trekt de boel 20 mA, parallel wel jouw 40 mA

• mux

mux

99% efficient!

Dit is echt vierde klas natuurkunde hoor... Of ben je daar nog niet? Dat zou een hoop verklaren...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

:X ik zat even verkeerd te denken.

Verwijderd

ssj3gohan schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 09:28:
Dit is echt vierde klas natuurkunde hoor... Of ben je daar nog niet? Dat zou een hoop verklaren...
Kom op zeg, reageer dan gewoon niet, als je het topic te slecht voor jou niveau vindt ga dan gewoon niet kijken. En hou ajb dat soort reacties voor je, er zijn genoeg mensen die vinden natuurkunde lastig, ik ben met een 7 geslaagd en snap er nog steeds geen bal van, een topic zoals dit kan een goede opstap zijn voor iedereen die nog niet met ledjes heeft gewerkt!

• mux

mux

99% efficient!

Mijn niveau is niet van belang, niets is onder mijn niveau, maar als je ergens aan wilt beginnen moet je wel een bepaald basisniveau hebben. Je kunt geen fatsoenlijke schakeling bouwen als je niet eens het verschil tussen parallel en serieel schakelen weet. Ik heb ook niet geprobeerd partiële differentiaalvergelijkingen te leren voor ik simpele algebra kende.

Wat ik wil zeggen is dat de TS zich eerst eens zelf moet verdiepen in elektronica en de werking van alles en dan gerichte vragen kan stellen over dingen die hij echt niet snapt. De vragen die hij hier stelt, en keer op keer opnieuw stelt, en wij keer op keer opnieuw beantwoorden, getuigen ervan dat hij fundamentele dingen niet begrijpt. Er zijn genoeg sites waarop hij eens kan rondkijken om basiselektronica te leren. Hij kan ook de genoemde circuitjes van circuitsonline etc. proberen na te bouwen.

In heel veel andere topics worden herhalingsvragen en FAQ-bare dingen ook gewoon afgedaan met 'kijk eens in de FAQ en kom later dan terug', waarom hier niet? Het is heel interessant en leuk wat TS hier doet maar genoeg is genoeg hoor. En het was een serieuze vraag of hij al wel of niet in de vierde klas zat, dat was geen cynische opmerking. Ik bedoel, als dit een 25-jarige is die gaat vragen hoe het met parallel en serieel zit stuur ik hem echt weg, maar als we met een 12-jarige kletsen ben ik best bereid de meest simpele dingen nog uitgebreid uit te leggen. Dan heb je gelijk - dan is een topic als dit een prima opstapje voor mensen die willen leren hoe een stroom- en spanningsbron, LED, volle gelijkrichterbrug etc. werken. Dan wordt-ie ook waarschijnlijk wel sticky/FAQ-baar gemaakt omdat zo'n topic nog niet bestaat in EL.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Dus, om aan die 100 mA te komen moet ik dus 5 ledjes parallel zetten en om aan de spanning te komen moet ik 3 ledjes in serie zetten.
Dus dan komen we op 15 ledjes, dat word teveel.
Dus dan moet ik gaan werken met een soort begrenzer.

Ik heb net dit topic terug gelezen en alles proberen te begrijpen. Iig wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie geduld en uitleg. Echt super :D

Wat ik nu hieruit begrijp en wat ik dus het beste kan doen is het volgende: (correct me if i am wrong)

- bruggengelijkrichter maken met gewone diodes(welk schema en welke onderdelen kan ik het beste gebruiken :? )
- goldcap condensator kopen (+/- 0,5 F)
- 5 parallel x 3 ledjes serie, kopjes opschuren voor diffuus licht

Een ding, kan iemand mij nog 1 x uitleggen wat een brug gelijkrichter is en precies doet, of is het hetzelfde als een 'gewone' gelijkrichter? (die ken ik namelijk wel)

Btw, ff andere info, ben 17 jaar, net het 1e jaar elektrotechniek afgerond, valt niet echt te merken :X

• mux

mux

99% efficient!

Een heel schema met bijv. een spanningsregelaar kan ik niet zo snel vinden, op circuitsonline staat bijvoorbeeld een allesetende LED die je kunt aanpassen, das wel een goed idee in jouw geval. Vrij goedkoop ook nog. Het probleem met de cap is dat hij eerst moet opladen en je moet dus, wil je tegelijk opladen en licht hebben, ook de cap begrenzen en ik weet niet zo snel hoe je dat met weinig onderdelen kunt doen.

Een 'rectifier' of gelijkrichter is meestal gewoon een andere naam voor één diode die de stroom de helft van de wisselspanningscyclus doorlaat en de andere helft tegenhoudt. Daardoor heb je dus de helft van de tijd stroom, en de andere helft niks. Een bruggelijkrichter (graetz-schakeling, hoe je het ook wilt noemen) is een gelijkrichter die in beide helften van de wisselspanning (beter gezegd: zowel negatieve als positieve deel van de spanning) de stroom in de 'positieve' kant doorlaat, waardoor je dus de spanning de ene helft normaal doorlaat, en de andere helft omklapt en doorlaat en zo dus een gelijkspanning (hoewel pulserend) krijgt. De 'dalletjes' in de puls worden dan met een condensator opgevangen en de faseverschuiving die je door een lading krijgt (das wat lastiger om uit te leggen, maar geloof me maar dat er een faseverschuiving optreedt) wordt opgevangen door een spoel.

Vandaar dat je bij de meest elementaire gelijkrichter altijd vier diodes, een condensator en een spoel ziet. Jij hoeft die spoel niet te gebruiken, dat compliceert het alleen maar :-) Zonder condensator zul je echter pulserende ledjes krijgen wat niet echt gewenst is.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ok, dus ik begin met een gelijkrichter, dan erachter een FET volgens dit schema, dan de leds en daarover de condensator.
Dan zal de stroom 15 mA zijn (volgens het alles etende led schema), dus dan moet ik 7 leds gebruiken parallel.
De condensator er over heen, klaar.

Dit is goed zo?

Btw, dit is een brug gelijkrichter schakeling:
Afbeeldingslocatie: http://www.pieternieuwland.nl/Menu_Items/Vakken/dopo-nieuw/natuurkunde/technische_ontwerpen/graetz/graetz.jpg
Wat ik dus denk dat ik moet doen is voor de condensator de FET te zetten en over de condensator de leds zetten, toch?

[ Voor 29% gewijzigd door Joopieboy op 29-06-2007 12:08 ]

• mux

mux

99% efficient!

Let wel, je moet dus 7 van die héle alles-etende-led schakelingen naast elkaar plaatsen. Elke FET kan maar één LED driven. En inderdaad, wat je daar hebt opgezocht is een graetz/bruggelijkrichter (hoewel het plaatje in mijn browser raar doet). Ik zou graag een schemaatje tekenen maar dat lukt op deze computer niet :-).

Nog even over die alles-etende-led: Iemand anders kan je misschien inlichten over welke fet je het beste kunt gebruiken, zodat je nog wat kunt spelen met de stroom. Ook zit er een extra diode (beetje raar, waarom?) in de schakeling die wat spanning en dus vermogen en extra geld wegsnoept, dus als die weggelaten kan worden is dat alleen maar winst. Maar als niemand daar iets zinnigs over kan zeggen zal het wel goed zijn :-)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Mm, ok, word toch wat erg uitgebreid, niet dat het slecht is.

Maar omdat ik ook een bericht heb gehad van iemand hier op het forum wat (naar mijn idee) makkelijker en beter klinkt:
Ik heb een Elektuur-schema gebruikt met een paar kleine aanpassingen. Het is basically een beetje elektronica om de spanning op een wat lager niveau te zetten en de stroom te begrenzen, om vervolgens een 1F-condensator op te laden.
Ik weet alleen niet meer welk artikel dat precies was.

Het kan nog makkelijker; neem een gelijkrichtertje, een stabilisatiecap, een low-drop 5v spanningsstabilisator (78L05 afaik), een 1F Goldcap en wat LED's met een voorschakelweerstand.
Wil je het nog energiezuiniger laten nabranden, zorg dan dat ze knipperen met een 555 en een extra condensatortje.
En dan gaat het vooral over De laatste alinea.
Maar wat is een stabilisatiecap, wat bedoelt is met low drop 5 v spanningsstabilsator etc..
En hoeveel ledjes op welke manier moeten er achter?

Wat is jullie mening hierover?

• mux

mux

99% efficient!

Die 555 kun je echt vergeten voorlopig, probeer eerst de rest maar werkend te krijgen. Dat wordt volgens mij echt te moeilijk (hoewel het op zich niet moeilijk is, maar probeer eerst de basis maar werkend te krijgen!)

Wat je daar doet is dit blokschema:

variabele wisselspanning --> bruggelijkrichter (ken je nu wel) --> condensator die de pulserende gelijkspanning vlaktrekt --> LM78L05 of dergelijke chip die de spanning van [onstabiele spanning] omzet naar [bepaalde ingestelde spanning] (dus je stopt er iets variabels in en er komt iets stabiels uit - perfect voor jouw toepassing) --> goldcap parallel met [leds met voorschakelweerstand].

De laatste trap zorgt er misschien voor dat als je begint met trappen, de goldcap aan het laden zal zijn en je ledjes nog niet gaan branden, maar dat is maar een paar seconden hoogstens. Bij een stoplicht heb je er weer veel profijt van. Ik zal even een mspaint-schema klooien:

Afbeeldingslocatie: http://upload9.postimage.org/47601/schakeling.jpg

LEET PAINT SKILLZ MASTAH!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
ssj3gohan:
Complimenten voor je hulp en je werk _/-\o_

Dat word zo even langs de winkel gaan.
Enigste wat ik op dit moment moet halen zijn dus het IC, de 5 weerstanden van 270 ohm en de 0,33 en 0,1 uF en de 0,5 F goldcap.
Kan ik eventueel voor die 0,1 en 0.33 uF ook een 1 uF gebruiken die ik nog heb liggen?
Of gewoon aan dit schema houden en alles kopen wat ik niet heb?

[ Voor 28% gewijzigd door Joopieboy op 29-06-2007 15:26 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik denk dat jouw 1uF een elco is, en die is niet geschikt om te ontstoren. En is het niet mogelijk om 2 leds in serie te zetten en daar een kleine weerstand bij, ipv 1 led en 1 weerstand? Want nu verkloot je wel een hoop energie. Ligt nogal aan welke leds het precies zijn.

Dit werkt eeniedergeval. En die condensatoren gewoon nieuwe kopen.

[ Voor 26% gewijzigd door Sissors op 29-06-2007 15:36 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ontstoren lijkt me wel een noodzaak, dus dat doe ik dan maar.
En ik hou me verder aan het schema, die paar centen, daarvoor ga ik niet moeilijk doen.
En hoe de ledjes staan is ook goed, ik kan misschien wel een minder sterke weerstand gebruiken en dan 2 leds maar volgens mij gaat dan de led zachter branden, en dat is niet de bedoeling.

Btw, is deze 470 uF condensator nog helemaal goed? (nml zwarte rand om het 'pootje')
http://img120.imageshack.us/img120/3427/condoik6.jpg

Laat maar zitten, koop wel nieuwe :P

Ik heb hier nog even het schema opnieuw uitgewerkt.
Afbeeldingslocatie: http://img137.imageshack.us/img137/4802/opstelling4vz9.jpg
Zitten hier btw niet wat veel condensatoren in? :P

[ Voor 18% gewijzigd door Joopieboy op 29-06-2007 16:43 ]

• mux

mux

99% efficient!

Die hele kleine condensatortjes kunnen ofwel elco's ofwel gewone (hm, kun je dat zo zeggen?) condensatoren zijn, maakt niet zoveel uit. Eéntje zit er om te ontkoppelen (C3, 100 nF) en de ander (C2) zit er om troep van de chip op te vangen. C1 heb je ook echt wel nodig, want een 78L05 verwacht wel enigszins nette spanning (en pulserende gelijkspanning gaat écht van 0 tot X volt, das te lastig voor 'm). Het is niet zo boeiend waarom ze d'r zitten, maar de application circuit op alldatasheets zegt nou eenmaal dat ze d'r moeten.

Voor de beginnende elektronici (hehe) is het wel handig te weten, welke chip of welk component je ook gaat gebruiken, je kunt praktisch altijd in alldatasheets.com en ic2ic.com de datasheet vinden waarin bij alles dat ingewikkelder is dan een weerstand, een 'application circuit' staat waarin precies staat hoe je de chip moet toepassen. Als je dus nog eens staat te griezelen van hoe iemand nou weer op díé schakeling is gekomen: waarschijnlijk heeft hij drie chipjes inclusief hun application circuit gekopieerd in zijn favo elektronica-tekenprogramma :-) Zelf zal hij wel niet zoveel eraan gedacht hebben.

Maar goed, dit is het simpelste circuit dat helemaal aan je wensen voldoet. Ik begrijp dat furby-killer e.d. waarschijnlijk niet zo gecharmeerd zijn van de hoeveelheid vermogen die wordt verspild in je weerstanden, maar het is wel zo makkelijk.

Nog een tip, ik heb geen zin om meer in de datasheet te kijken, maar misschien is de 78L05 wel gelimit! Als dat zo zou zijn zou dat betekenen dat hij nooit meer dan 100 mA zal geven, en dan heb je die weerstanden niet nodig. Ik weet van een andere chip die ik gebruikte voor een usb-microfoonvoeding dat hij gecapt was op 150 mA en nooit meer zou geven, dus misschien is dat hier ook het geval. Dat zou echt ideaal zijn.

Oeh, ik ben iets stoms vergeten: in het geval hij *niet* gelimit is zal die goldcap wel heel veel stroom vragen en je chip direct stukbranden. Limiteerweerstandje van 50 ohm zou daar zeker op z'n plek zijn!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ok:

Kleine condo's zijn meestal tantaal, want die werken goed voor ontstoren en zijn goedkoop.
Zijn wel erg groot per µF in vergelijking met een elco.

C2/C3 Moet je tantaal pakken, goldcap voor C4, C1 gewoon een elco.

In tegenstelling tot wat ssj3gohan zegt heb je geen limiteerweerstand nodig, de 78xx serie is temperatuurgeregeld, en dus direct kortsluitbeveiligd.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ok, ik denk dat ik hem heb gesnapt (en dat voor een beginnende elektro techneut :+ )

Mja, C1 een elco van 1000 uF, C2 een condo van 0,33 uF, C3 een condo van 0,1 uF, C4 een Goldcap condo van 0,5 F.
De weerstand voor de Goldcap condo is niet nodig?

En de LM78L05 is een zo geheten spanningsregelaar?

[ Voor 10% gewijzigd door Joopieboy op 29-06-2007 17:47 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Jup, de 78xx serie zijn spanningsregelaars (niet heel efficiente, maar simpel in gebruik).

de 2 xx en staan voor de spanning, een 7812 is voor 12V een 7805 voor 5V, etc.

De L 100mA, de 7805 zonder tussenvoegsel kan 1A aan, en met een M ertussen kan hij 0.5A aan.

Je hebt ook de 79xx, dit zijn dezelfde, alleen dan gericht op negatieve spanningen, zal je ze niet vaak tegenkomen.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
@SA007:
Ok dan, hartstikke bedankt voor je uitgebreide info. Dan heb ik dus idd de LM78L05 nodig. :)
Dan ga ik morgen eens langs de elektroboer hier voor wat spulletjes.

Verwijderd

ssj3gohan schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 10:37:
Mijn niveau is niet van belang, niets is onder mijn niveau, maar als je ergens aan wilt beginnen moet je wel een bepaald basisniveau hebben. Je kunt geen fatsoenlijke schakeling bouwen als je niet eens het verschil tussen parallel en serieel schakelen weet. Ik heb ook niet geprobeerd partiële differentiaalvergelijkingen te leren voor ik simpele algebra kende.

Wat ik wil zeggen is dat de TS zich eerst eens zelf moet verdiepen in elektronica en de werking van alles en dan gerichte vragen kan stellen over dingen die hij echt niet snapt. De vragen die hij hier stelt, en keer op keer opnieuw stelt, en wij keer op keer opnieuw beantwoorden, getuigen ervan dat hij fundamentele dingen niet begrijpt. Er zijn genoeg sites waarop hij eens kan rondkijken om basiselektronica te leren. Hij kan ook de genoemde circuitjes van circuitsonline etc. proberen na te bouwen.

In heel veel andere topics worden herhalingsvragen en FAQ-bare dingen ook gewoon afgedaan met 'kijk eens in de FAQ en kom later dan terug', waarom hier niet? Het is heel interessant en leuk wat TS hier doet maar genoeg is genoeg hoor. En het was een serieuze vraag of hij al wel of niet in de vierde klas zat, dat was geen cynische opmerking. Ik bedoel, als dit een 25-jarige is die gaat vragen hoe het met parallel en serieel zit stuur ik hem echt weg, maar als we met een 12-jarige kletsen ben ik best bereid de meest simpele dingen nog uitgebreid uit te leggen. Dan heb je gelijk - dan is een topic als dit een prima opstapje voor mensen die willen leren hoe een stroom- en spanningsbron, LED, volle gelijkrichterbrug etc. werken. Dan wordt-ie ook waarschijnlijk wel sticky/FAQ-baar gemaakt omdat zo'n topic nog niet bestaat in EL.
Als je zown verhaal nou in het kort bij je vorige reactie had gezet was ik helemaal happy geweest 8) Ik snap ook wel wat je bedoeld, en ik ben het ook met je eens, maar je ziet zo vaak op GOT dat er van die gasten zijn die 1 of andere lage opmerkingen maken en ts in de grond boort. Vaak zijn dit de ervaren GOTters, maar die hebben zelf vroeger ook een tijd gehad dat ze lang niet alles snapte. Mijn bedoeling was alleen een beetje wederzijds respect houden, maar je hebt met je post helemaal gelijk _/-\o_

Nou nu houd Dutcher zijn kop weer dicht zodat er weer on-topic gepraat wordt, snap de ballen niet van electronica, wil het nog wel een keer leren en ben Electronics for Dummies door aan het spitten maar wil nog niet echt vlotten door werk.... Nou goed komt in de vakantie wel denk ik dan maar....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2007 22:27 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Joopieboy schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 13:34:
Mm, ok, word toch wat erg uitgebreid, niet dat het slecht is.

Maar omdat ik ook een bericht heb gehad van iemand hier op het forum wat (naar mijn idee) makkelijker en beter klinkt:
Die "iemand" was ik, leuk dat je onthoudt wie je DM't voor zoiets.
En dan gaat het vooral over De laatste alinea.
Maar wat is een stabilisatiecap, wat bedoelt is met low drop 5 v spanningsstabilsator etc..
En hoeveel ledjes op welke manier moeten er achter?

Wat is jullie mening hierover?
Een stabilisatiecap is een condensator (capacitor) die de gelijkgerichte spanning stabiliseert, zodat zo'n 78L05 niet zo hard hoeft te werken.

Twee LEDjes kun je er prima mee voeden, meer ook.
In mijn achterlicht zitten twee felle LEDs, en ik heb er nog geen klachten over gehad.
SA007 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 18:29:
Jup, de 78xx serie zijn spanningsregelaars (niet heel efficiente, maar simpel in gebruik).

de 2 xx en staan voor de spanning, een 7812 is voor 12V een 7805 voor 5V, etc.

De L 100mA, de 7805 zonder tussenvoegsel kan 1A aan, en met een M ertussen kan hij 0.5A aan.

Je hebt ook de 79xx, dit zijn dezelfde, alleen dan gericht op negatieve spanningen, zal je ze niet vaak tegenkomen.
Ja, en de grap achter de L-versie is dat ie het ook afkan met een ingangsspanning die dicht bij de uitgangsspanning ligt. In dit geval is dat ook wel nodig, aangezien een 7805 toch al snel 8 volt nodig heeft om goed te kunnen werken, en dat krijg je niet uit je dynamo.

Overigens; die Goldcap limiten hoeft niet, zet alleen even een klein weerstandje in serie met je LED en je bent klaar.
De ontstoorcondensatortjes die je zo dicht mogelijk bij de spanningsregelaar soldeert luisteren niet zo nauw; 2 stuks 100nF (0,1µF) is ook goed.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
@Kaj.:
Sorry, jij was het... helemaal vergeten 8)7 :X
Mja, dan nu ook nog hartstikke bedankt voor jou hulp en info, de rest natuurlijk ook.

Maar goed, hopelijk neem jij het me niet te kwalijk. :|

Wat ik nu ga doen zijn de onderdelen bij elkaar sprokkelen en alles in elkaar solderen, dan laat ik uiteraard nog wel wat van mij weten.

En mochten er nog problemen of vagen zijn, ik laat het wel weten. :P

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 22:19:
[...]

(...)

Nou nu houd Dutcher zijn kop weer dicht zodat er weer on-topic gepraat wordt, snap de ballen niet van electronica, wil het nog wel een keer leren en ben Electronics for Dummies door aan het spitten maar wil nog niet echt vlotten door werk.... Nou goed komt in de vakantie wel denk ik dan maar....
_/-\o_ @ laatste opmerking. Dat denk ik dus ook de hele tijd... Moet nog 2 tentamens...

whoops, sorry, ontopic! Ons aller grote vriend SA007 heeft mij hierboven mooi verbeterd wat betreft de 78L05, weet ik dat ook weer. Totnogtoe heb ik niet gewerkt met dit type spanningsregelaar dus ik wist het ook niet precies... Volgens mij gaat het best een leuk topic worden. Ik zie uit naar de praktische uitwerking en (hopelijk) mijn opvolger... in de vakantie... hopelijk...

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ik ben ook erg benieuwd :)

Verwijderd

Waarom geen gelijkrichtbrug van LED's met een weerstand 150 Ohm van als belasting. Knutselde ik vroeger ( in '79 al ) in een oud lampje en draaide zo in het achterlicht. Voorlampje upgraden naar 3 Watt anders brandt die door. Klaar. Met moderne efficiente LED's ruim voldoende licht.
Pagina: 1 2 Laatste