Tuurlijk is niet *elke* dell slechter dan *elke* asus, maar het is geen geheim dat dell net als acer over een gigantische price range computers aanbiedt en daarbij zeker bij het sub-1500 euro segment flink moet besparen om te kunnen concurreren. Als je er zelf geen ervaring mee hebt kun je het inderdaad ook niet beoordelen; daarvoor moet je zelf gefrustreerd zijn geraakt door budgetcomponenten.
Het beste kun je het vergelijken met de vaste PCs die tweakers doorgaans kopen. Je kunt een HP micro-atx bak krijgen met heel aardige papieren specs, maar als je hem open maakt zie je dat er een sff brakke koeler op zit met een sticky pad, een proprietair onupgradebaar en weinig uitbreidbaar moederbord, een brakke voeding waar je niet moet proberen een zwaardere videokaart of een raptortje aan te hangen en verder zo veel mogelijk hardware onboard ipv apart, zodat je niet zomaar gigabit lan krijgt, altijd brak geluid hebt met veel lage ruis en matige 3d-prestaties (en zelfs als er een goede videokaart in zit is het zo'n bios-geflasht-naar-iets-nietbestaands exemplaar zoals in alle medion bakken.
Als je een asus of een populaire barebone koopt weet je dat je standaard onderdelen met goede compatability krijgt, goede bouwkwaliteit, etc. Misschien merk je het niet in de prestaties, maar over vijf jaar ben je blij als je nog drivers kunt vinden voor welk nieuw besturingssysteem dan ook. Daarover een goed voorbeeld; ik had een prima tv-kaart gekocht bij ALDI, helemaal niks mis mee. Zat een bekende chipset in maar, een of andere proprietaire decoderchip. Doordat er gewoon *geen* drivers meer te vinden zijn, zelfs niet voor xp, is die hele kaart nu waardeloos. Ik heb ook een Nvidia Riva TNT2 All-in-Wonder liggen, zoals de langer meegaande mensen weten is dat een gouwe ouwe, meer dan 8 jaar oud is die inmiddels. Geen probleem om uitgebreide drivers te vinden, zelfs voor vista!.
Als 'professionele' gebruiker heb ik persoonlijk geen zin in brakke support in de toekomst, nonstandaard hardware en twijfelachtige bouwkwaliteit (toetsenbordflex, kiertjes in de behuizing, randjes waar troep achter blijft hangen, slechte interne connecties) dus ik geef graag honderd euro minder uit aan een compal (ja, minder, het is verdorie nog goedkoper ook). Als je niet zo'n mierenneuker als ik bent is er geen reden om zo zwart-wit te zijn; immers, dell is inmiddels een grote aanbieder met een brede userbase. Als er problemen zijn, kan het meestal goed en snel worden opgelost. Maar ook dell valt voor mij af; een vriend van mij heeft een Dell Inspiron 630m gekocht, inmiddels 2 jaar geleden. Hij had na een jaar al dat zijn adapter raar ging doen (een, zoals dat heet, overspannen shielding waardoor de draad gaat opkrullen) en zelfs helemaal stuk ging (bekend defect - dell limiteert de rush-in current bij het laden niet goed waardoor piekstromen ervoor kunnen zorgen dat de interne zekering stukgaat, dit is met enige elektro-kennis gemakkelijk te verhelpen). Ook was de verf binnen een jaar afgesleten van waar zijn harde schijf zat.
Dit is niet vreemd - die laptop is expliciet niet gebouwd op het behoorlijk intensieve gebruik waarvoor hij hem gebruikt. Een laptop als een dell xps m1710 is juist wel daarop gebouwd en zal heel duurzaam zijn, dat is dus een goede keuze van dell. Ook hebben de 'betere' merken, notably Clevo (XXODD) ook budgetmodelletjes met halfgare scharnieren etc. Dus het is allerminst een regel dat je persé voor een asus of compal of clevo moet gaan, maar het is meer een kwestie van urenlang zitten uitzoeken waarvoor iets is gemaakt en schatten hoe goed dat model het gaat uithouden. Als tegenvoorbeeld heb ik m'n buren die nauwelijks achter een pc zitten en maar een acertje hebben gekocht; uiteraard is die na 2 jaar nog steeds in nieuwstaat. Hij gaat heus niet spontaan stuk.
Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)