BSOD en vastlopers in nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 14:37
Ik wil graag weten of ik de logische conlusie heb getrokken met betrekking tot mijn (nogal) instabiele systeem.
specs:
mobo: asus p5k deluxe
geheugen: OCZ 6400 cas 4 rev. 2 (ocz2p800r22gk) dual channel 2x 1024
proc: core 2 duo 6600
koeling: thermaltake bigtyp vx
vid. kaart: asus 8800gts 640 mb
Sound: creative xfi fatality.
voeding: corsair 620 watt (modulair)
2 hd's in raid 0 (samsung hd501lj)
sata dvd writer (samsung)
vista 64 bit ultimate.
Alle onderdelen zijn volledig nieuw.

Het probleem is sinds dag 1 dat ik de pc aan het op en inbouwen ben. Het systeem slaat namelijk nogal random vast. Soms snel, soms later. soms met activiteit en soms zoner aan de toetsen te zitten. Meestal krijg ik een fikse BSOD met een memory dump en mag ik het daarna zelf uitzoeken. Soms hangt de pc gewoon volledig vast.

Nu dacht ik eerst aan de drivers (64 bit gezeur) maar ook tijdens het opstarten waar de drivers niet geladen zijn kan de pc vastslaan. Dus ik begon hardware falen te vermoeden.
Met memtest bekeken en voila. 300 + fouten gevolgd door een hangende memtest. Deze test een aantal malen herhaald en steeds problemen. Vervolgens aan de slag gegaan en single channel getest geen fouten. Andere module ook geen fouten, slots verwisseld testen etc. Single channel gaat so far prima. Nu draai ik alweer meer dan 2 uur stabiel op 1 reepje in slot a1 onder vista zonder bsod's e.d. net gegamed daarop en alles gaat goed.
Na dit testen weer dual channel getest: vast, modules omruilen van geheugenbankjes ook fouten en vast. Settings in bios staan overigens gewoon automatic maar ik heb ze ook een keer handmatig ingesteld op ddr2 800 4-4-4-15 en 2.0 volt (geheugen kan 1.9-2.1 volt) maar ook hier problemen.

De processor blijft extreem koel in zowel bios als windows. Meestal een graad of 20 nooit iets geks gezien.fans draaien prima en de koelpasta zit er goed op (arctic silver 5), het lijkt me dus iig geen temp probleem. Er is ook niet overclocked met het systeem. het mobo wordt wat warm maar dat heeft te maken met een slecht geplaatste temp sensor van asus die zit namelijk bijna tegen een nogal heet onderdeel aan. Dat is een bekend probleem van de p5k serie. Overigens is deze ook niet hoger dan 40-45 graden.

Voeding draait binnen de waardes die het moet zijn
+3.3= 3.33
+5= 4.94
+12=12.10
Alllemaal ruim binnen de marges hoewel de +5 er iets onder zit is dit zeker binnen grenzen.

Mijn voorlopige conclusie is incompatible geheugen met het moederbord indien het dual channel draait. In de QVL (qualified vendors list) van de asus site staat iig geen ocz geheugen opgenomen. Daarentegen staat in die gehele lijst geen enkele geteste ddr2 800 module van 2x1024, dus die lijst is uberhaupt volledig zinloos om te bepalen welk geheugen wel zou moeten werken.

Ik heb geen 2e moederbord, socket 775 processor of geheugen liggen om verder te testen en besloten om binnen 7 dagen de geheugen modules bij de winkel om te ruilen voor een ander merk (corsair waarschijnlijk). Zijn er nog zaken die ik het over het hoofd heb gezien en die ik verder zou kunnen testen met de middelen die ik heb?

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:07
Probeer eens Vista 32b of Windows XP.
Ik weet het dit is niet echt snel om 'even' uit te proberen maar dan kun je iig Vista 64bit als fout uitsluiten. Misschien krijg je daar andere foutmeldingen die wel naar het probleem wijzen.

[ Voor 20% gewijzigd door The Source op 24-06-2007 23:43 ]

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04 07:38
Welke BSOD is het, want er is gisteren ook een topic over geweest. En ook met een RAID-controller.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-05 13:40
The Source schreef op zondag 24 juni 2007 @ 23:42:
Probeer eens Vista 32b of Windows XP.
Ik weet het dit is niet echt snel om 'even' uit te proberen maar dan kun je iig Vista 64bit als fout uitsluiten. Misschien krijg je daar andere foutmeldingen die wel naar het probleem wijzen.
*hint* memtest wordt normaal gesproken niet in windows gedraait. Of in dit geval wel?

LinkedIn
BlackIntel

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:41

R-B

Blokkert

Actual schreef op zondag 24 juni 2007 @ 23:53:
Welke BSOD is het, want er is gisteren ook een topic over geweest. En ook met een RAID-controller.
haha, zo een BSOD had ik laatste ook. SI3112.sys error :P Silicon Image driver was corrupt :D

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• hoeretoeter
Inderdaad is windows vista volledig uitgesloten omdat er dus in memtest al vastlopers zijn dat ligt volledig buiten vista xp etc om. Daarmaast heb ik geen windows xp cd dus dat gaat niet werken.

Het zijn dus gewoon geen drivers en als het de raid controler is waarom werkt de pc dan volledig prima indien ik single channel draai?

Afgelopen weekend heb ik al 3 dagen prima met de pc kunnen werken (met 1 module van 1024) geen vastlopers, geen fouten in memtest what so ever.

Aangezien de pc prima loopt kan ook de cpu worden uitgesloten en de voeding.

wat over blijft is het geheugen, de geheugencontroler of de combinatie van beide samen (kortom compatibiliteitsprobleem). Ik gok nog steeds op het laatste. De winkel (4launch) gaf mij te kennen dat kingston tegenwoordig de minste fouten geeft als het gaat om compatibiliteit.
Corsair schijnt ook aardig slecht te zijn op dat gebied aldus de medewerker.

Ik ga dus gewoon kingston geheugen bestellen en de memsinks terug sturen en laten crediteren.

Verwijderd

Voltage van geheugen op automatic kan nooit goed zijn.
Als het geheugen gemaakt is op 1.9-2.1v, dan moet je het sowieso niet op automatic zetten, want dat is 1.8v.
Zet het op 2.1v.

[ Voor 182% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 14:28 ]

• hoeretoeter
Het is opvallend dat kingston zijn geheugen (ook hyperx) voorziet van een jedec standaard 1.8 volt en dat pas voor het overclocken een hoger voltage nodig is (dus niet voor het gewone draaien).
http://www.valueram.com/datasheets/KHX6400D2K2_2G.pdf

Het blijft vreemd dat bij geen overclock van de OCZ modules je dit wel handmatig in zou moeten stellen, hoewel ik wel geloof dat je hier een punt hebt.

Overigens zou het ook op 1.9, 2.0 of 2.1 moeten werken gezien de omschrijving. Op 2.0v werkt het in ieder geval niet aangezien ik dat getest heb. 2.1 zou ik nog kunnen testen natuurlijk alleen heb ik de afgelopen week zo vaak gewisseld van geheugenbanken dat ik er echt klaar mee ben.

Overigens loopt de single channel wel gewoon standaard voltage dat is dan toch ook niet logisch?
Het voelt in ieder geval heel onprettig dat het geheugen niet "vanuit de doos" werkt.
Ik heb dus besloten om het om te ruilen voor het bovenstaande hyperx geheugen van kingston.

Als het goed is werkt deze wel op 1.8 volt en kan ik dus zonder al te veel geavanceerd bios werk gebruik maken van een goede pc. Daar is het allemaal om te doen natuurlijk.

Verwijderd

Het blijft vreemd dat bij geen overclock van de OCZ modules je dit wel handmatig in zou moeten stellen, hoewel ik wel geloof dat je hier een punt hebt.
Dat is niet vreemd, bijna alle 800 MHz en snellere modules (zeker de wat oudere) zijn in feite gewoon hand-picked modules van 533 of 667 MHz die toevallig de hogere snelheid goed aankunnen, mits je het voltage maar hoog genoeg zet. Ook low-latency geheugen op 533 of 667 heeft vaak aan de 1.8v niet genoeg.
Je leest ook niet goed. Die Kingston modules zijn 667 MHz op 1.8v. Voor 800 MHz hebben ze 2.0v nodig, staat in de PDF die je linkt.
Each module pair has been tested to
run at DDR2 800MHz at low latency timing of 5-5-5-15 at 2.0V. The SPD is programmed to JEDEC
standard latency 667Mhz timing of 5-5-5-15 at 1.8V
Als je ze gewoon met standaard-settings in je PC steekt, krijg je dus 667 MHz 5-5-5-15, en dat is geen PC6400 maar PC5300.
Overigens zou het ook op 1.9, 2.0 of 2.1 moeten werken gezien de omschrijving.
Yup, maar misschien heb jij net een ongelukkige afwijking met jouw combinatie van moederbord en PSU, waardoor het niet genoeg is. Op 2.1v is het het 'veiligst'. Als het dan nog niet stabiel is, dan heb je misschien gewoon pech met deze combinatie.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 15:41 ]

• hoeretoeter
Sinds het wisselen van de modules OCZ voor kingston modules draait de pc nu volledig super.
Ik heb geen enkele BSOD of restart meer gehad en ikzelf ben blij dat ik heb gewisseld.

Wat dat betreft kan ik iedereen aanraden die ook dergelijke rare problemen heeft om compatibiliteit te onderzoeken.

De winkel kan hier helaas niets voor je betekenen want de geheugenmodules en het moederbiord zijn NIET stuk. de wet koop op afstand is wel vet handig. Retouren binnen 8 dagen zonder opgave van reden is een consumentenrecht voor alles wat je via een website koopt. Op deze manier kun je zorgen dat je andere modules krijgt zonder gezeur van de winkel. Je behoort ook het absolute geldbedrag terug te krijgen wat je 8 dagen daarvoor voor de modules hebt betaald btw dus niet zoiets als de dagprijs.

Zelf heb ik niet gewacht op het overmaken van het geld door de winkelmaar gelijk nieuw geheugen besteld. Het geld van de eerste modules werd een weekje later weer retour geboekt op mijn rekening.

Kortom de tip: niet te lang wachten indien je zelf dergelijke fouten tegenkomt maar de modules omwisselen binnen 8 dagen omdat je rechten dan supersterk zijn als consument. Na 8 dagen ligt het volledig aan de behulpzaamheid van de winkel en dat kan vies tegenvallen.

• 26player
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
Shit ik heb ook een p5k met hetzelfde geheugen. OCZ platinum rev2 pc6400 cas4.
Precies hetzelfde gezeik heb ik.
Alles werkt wel stabiel met maar 1module. Maar in dualchannel is het dramatisch.
Troep werkt dan zelfs niet stabiel op de allertraagste timings.

Probleem is dat ik het al meer dan 8 dagen in huis heb. Hopen dat ik eruit kom met alternate.
Heb al mijn probleem gemaild maar heb het idee dat ze alleen iets doen als ze een defect vinden.
Wat natuurlijk niet gevonden wordt op hun testsysteem met een ander mobo.
Die gasten weten toch ook wel dat er zoiets bestaat als compatibiliteits problemen.

Maja zal ze morgen maar ff bellen
Wordt vervolgd...

Net maitje gehad waarin staat dat ze het geheugen terug nemen voor 12% van de kostprijs, wat neer komt op 12 euro.
Is dit redelijk?

[ Voor 85% gewijzigd door 26player op 02-08-2007 14:28 ]

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:56
Asus en bepaalde merken geheugen is altijd vragen om problemen is mijn ervaring. Kingston werkt in 99% van de gevallen altijd super op een Asus bord :)

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Pagina: 1