Toon posts:

Nieuwe High-End Allround PC

Pagina: 1
Acties:
  • 1.425 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik was eigenlijk van plan om de componenten eind juli te bestellen gezien Intel / NVidia dan prijsverlagingen hebben doorgevoerd en Intel dan ook de QX6850 geïntroduceerd heeft en Samsung haar 1TB schijven goed beschikbaar heeft... Maar gezien de prijsstijgingen die nu actief beginnen te worden voor geheugenchips en moederborden is het misschien slim om bepaalde componenten alvast te bestellen.. Vandaar dat ik deze configuratie nu alvast post hier...

Ik ben niet iemand die constant onderdelen bijkoopt om de zoveel maanden... Ik wil het in een keer doen en dan is het ook goed voor mij voor de komende jaren... Ik weet dat het misschien slimmer is om het geld te verdelen over een paar jaar maar zoals ik al zeg wil ik gewoon in een keer een goed op elkaar afgestemde pc waar ik niet meer naar om hoef te kijken... Tevens ben ik ook niet van plan om te gaan overclocken... Ten eerste omdat de prijs van overclock geheugen echt achterlijk hoog is... 437 euro voor een 2x2GB 800MHZ Low Latancy Kit van Kingston tegenover 4x2GB voor Kingston 667MHZ Valueram voor 340 euro... Volgens mij merk je in de praktijk de prestaties van een 1333MHZ FSB CPU die overgeclockt is naar 1600MHZ FSB toch niet... Misschien alleen in synthetische benchmarks. En ten tweede omdat dan de garantie van de CPU vervalt... Deze pc zal net als mijn huidige ongeveer 3-5 jaar gebruikt gaan worden voor de volgende dingen:

VMWare/Multitasken - Ik werk veel met VMWare om dingen te testen... Ik heb vaak ook nog wel verschillende VMWare machines tegelijk open waardoor tussendoor dingen doen op deze pc echt onmogelijk worden en vreselijk traag is.... Gezien het geheugen nu extreem goedkoop is is het slim denk ik om hier gelijk flink wat van aan te schaffen... Tevens prefereer ik ook een quadcore CPU en wil ik het OS installeren op 2 snelle schijven met lage toegangstijden en deze in raid 0 zetten zodat het aantal i/o’s wat verwerkt moet worden sneller kan worden afgehandeld.... Dit gezien ik behoorlijk veel dingen tegelijk doe en dus snel wil kunnen werken en niet dat een bepaald proces mij ophoud om verder te kunnen gaan met het andere...

Gamen/Films/Muziek - Ik ben een gemiddelde gamer denk ik.. GTA en NFS doe ik het meest... Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat deze grafische kaart niet meer geschikt is voor nieuwe zware games en dus de drang naar spellen afneemt omdat de kwaliteit dan toch belabberd is.. Ik verwacht met m'n nieuwe pc meer te gaan gamen en dan met name ook de zwaardere FPS games te gaan spelen... Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een zware grafische kaart met flink wat geheugen erop... Deze heb ik tevens ook nodig omdat een 30" scherm erbij wil pakken waarop ik ook film en TV wil gaan kijken.. Mijn huidige CRT TV doe ik dan weg, die is inmiddels ook al 5 jaar oud ofzo (Philips 25PT4301). Voor zo'n groot scherm is dus flink wat grafische power nodig... Tevens ben ik van plan om een archiefje op te bouwen van (HD)films en MP3... Daar wil ik een aantal grote schijven in raid 0 voor inzetten gezien HD films toch wel tegen de 10GB aanzitten als het niet meer is... Muziek is ook erg belangrijk voor mij... Ik luister veel Trance en Techno dus de geluidskaart en speakerset moeten goed zijn... Mooie heldere zuivere tonen en diepe dynamische bassen.... En niet dat ik weer constant de koptelefoon moet pakken omdat het geluid uit de speakers de muziek gewoon vreselijk saai maakt... Ik snap overigens wel dat je een computer speakerset niet moet vergelijken met een versterker met losse zuilen.

Componentenlijstje:

[1x Asus P5K Deluxe/WiFi, P35 ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394, WiFi]
[1x Asus Videokaart PCI-E x16 GeForce 8800GTX 768MB GDDR3 2xDVI]
[1x Intel Core 2 Extreme QX6850 3GHz FSB1333 Boxed]
[2x Kingston 2x2GB DDR2 PC5300 667 Kit]
[2x Western Digital Raptor 150GB WD1500ADFD]
[4x Samsung SpinPoint F1 1000GB 32MB SATA II HD103UJ]
[1x Creative X-Fi Xtreme Gamer]
[1x Creative GigaWorks S750]
[1x Logitech G15 Keyboard USB /w LCD display]
[1x Logitech G5 Laser Mouse USB]
[2x NEC DVDRW AD-7173 18x12x IDE Labelflash (Zwart]
[1x NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)
[1x Vista View Saber 2020 TV-FM Dual Tuner HW MPEG PCI-E x1]
[1x Microsoft Media Center IR Remote & Receiver]
[1x Cooler Master CM Stacker 832 + Extra 4 in 3 Module /w 120mm Blue LED Fan]
[1x Samsung Syncmaster 305T]
[1x Zalman ZM600-HP 600W PowerSupply Modulair /w Ultra Quiet 120mm Blue LED Fan]
(1x Scythe Infinity CPU Cooler]

Toelichtingen:

[1x Asus P5K Deluxe/WiFi, P35 ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394, WiFi]

Dit moederboard past perfect bij de kast die ik wil... In tegenstelling tot de meeste andere boarden heeft deze 6 USB aansluitingen achter i.p.v. 4 (wat krap is, omdat ik er dan al meteen 3 van bezet heb (toetsenbord, muis en IR receiver)). Tevens zit hier ook niet meer die achterlijke COM port en Parallelle Printer port op en ook de PS/2 muis port is weg... Hiervoor in de plaats zijn dus 6 USB aansluitingen gekomen, 2 E-Sata (dan kan ik de IDE onboard mooi voor opticals inzetten en heb ik toch nog iets aan die 2e JMicron chip (die 2 E-Sata porten dus), 2 GBit LAN controllers en 1 wireless... (aan die wireless heb ik niet zoveel maar 2 GBit LAN Controllers kan altijd van pas komen als ik deze PC als server wil draaien om zo ICS mogelijk te maken als ik er een andere PC aanhang). Verder zit er een stevige onboard RAID controller op (ICH9R) om precies die 6 schijven kwijt te kunnen... Dan zet ik dus de 2 Raptors in RAID 0 voor het OS en de 4 Samsungs in RAID 0 voor de opslag van films/MP3. Belangerijke dingen worden uiteraard gebackupt op CD/DVD dus RAID 5 is voor mij niet interessant.. Hiervoor zou ik ook een aparte controller voor moeten hebben omdat de onboard controllers hier toch slecht in presteren... Maar dat is dus niet relevant voor mij... Voor de rest kom ik precies uit met de interne aansluitingen... Er zitten 2 USB connectors op voor 4 USB aansluitingen voor aan de voorkant van de kast... En 1 connector voor 1 Firewire aansluiting voor aan de voorkant van de kast.. Dit matched dus precies met deze kast kwa aansluitingen die hij bied aan de voorkant... Voor de rest zitten er 2maal PCI-E X16 slots op waarvan de 2e op 4 lanes werkt en 2maal PCI-E X1 en 3maal PCI... Dit is het gunstigs in mijn geval omdat ik dan 2 PCI sloten overhoud, 1maal PCI-E X1 en 1maal PCI-E X16(4lanes) die ik ook als X1 kan inzetten... In veel andere moederboarden is het juist zo dat er 3maal een X1 opzit en 2 PCI sloten en dan zou ik dus met 1 PCI, 2maal PCI-e x1 en 1maal X16(4lanes) vrijzitten... Dus deze Asus heeft voor mij een betere verhouding gezien dus de audio kaart PCI is, de videokaart PCI-E X16 en de TV kaart PCI-E x1.

[1x Asus Videokaart PCI-E x16 GeForce 8800GTX 768MB GDDR3 2xDVI]

Deze kaart zal ik vooral nodig hebben tijdens het gamen om een beetje op een fatsoendelijke resolutie kunnen spelen op het 30" scherm. De 768MB aan geheugen komt hier dan goed van pas....

[1x Intel Core 2 Extreme QX6850 3GHz FSB1333 Boxed]

Moet nog uitkomen (22 juli)... Steeds meer programma's zijn multithreaded dus deze processor is dan ideaal... Vooral met het oog naar toekomst.. Ik denk dat het binnen een jaar wel mainstream is dat alle nieuwe programma's met quadcores overweg kunnen... Bovendien moet dit heerlijk vloeiend werken als je meerdere dingen tegelijk doet en het uitpakken van gecomprimeerde bestanden moet ook loeisnel gaan wat bijvoorbeeld straks bij HD films zeker van pas komt.

[2x Kingston 2x2GB DDR2 PC5300 667 Kit]

Gezien ik met meerdere VMware's tegelijk bezig zal zijn en geen *diashow haper de haper* effecten meer wil als er veel open staat lijkt me dit een goede keus... Ook omdat de prijzen nu hun dieptepunt hebben bereikt is het voordelig om meteen 8GB te kopen en 64Bit te gaan draaien (heb de drivers al gecheckt voor alle componenten of deze in 64Bit zijn uitgebracht, dus dat zit verder goed). Tevens kan dit voor een betere compabliteit zorgen omdat als ik 2 kits tegelijk koop deze waarschijnlijk uit een zelfde productie serie komen.

[2x Western Digital Raptor 150GB WD1500ADFD]

Deze gaan dus in RAID 0 op ICH9R controller en worden ingezet voor de systeempartitie. Puur om snelheid te behalen voor de applicaties dus. Hier komt het besturingssysteem, programma's en game-installaties op... Ik heb voor de grootste Raptor gekozen vanwege de lage toegangstijd waar ik veel baat bij zal hebben voor het opstarten van programma's... Omdat ze zo groot zijn zullen ze tevens ook minder snel traag worden als ze iets voller zijn.. Ik denk dat je dat bij het 36 of 74Gb model sneller gaat merken... De geluidsproductie schijnt overigens wel mee te vallen in tegenstelling tot wat veel mensen beweren.... Ook kunnen ze in RAID 0 sneller de i/o's afhandelen terwijl 2 7200rpm schijven daar langer over doen..

Ik heb voor deze harddisk gekozen omdat ik nog maar 4 plekken overhad op het mobo voor schijven dus daar wou ik wel het maximale uit halen voor storage... Tevens zijn deze Samsungs ook een stuk goedkoper (74 euro in vergelijking met die van Hitachi). Ook zijn zullen ze betrouwbaarder en sneller zijn doordat de Samsungs maar 3 platters hebben in tegenstelling tot Hitachi die er 5 heeft.

[1x Creative X-Fi Xtreme Gamer]

Ik heb dit X-Fi model gekozen met als belangrijkste reden dat dit een van de weinige modellen is met een HD audio connector erop zodat ik de front audio op de Cooler Master kast in deze kaart kan pluggen en niet dus niet steeds hoef te switchen naar onboard audio als ik de koptelefoon aansluit... Tevens is deze kaart low profile wat ook weer beter is voor de airflow in de kast.

[1x Creative GigaWorks S750]

De geluidskwaliteit van deze set zou voor muziek beter moeten zijn dan die van de Logitech Z-5500 zo heb ik in veel reviews gelezen... Met name vanwege de 2-weg sattelieten en het grootere bereik van de subwoofer moet deze set stukken beter klinken voor muziek kwa helderheid in de middentonen en kwa dynamische bass

[1x Logitech G15 Keyboard USB /w LCD display]

Dit toetsenbord heeft mijn voorkeur omdat ik dan precies kan zien welk nummer er wordt afgspeeld als ik in full screen zit te werken of zit te gamen... Ook de blacklight verlichting op de toetsen komt goed van pas gezien ik veelal ‘s nachts werk... Ook heeft het toetsenbord een handige volume draaiknop die ik ga gebruiken om het Windows volume mee te regelen omdat ik dit niet met de controlpod ga doen op de speakerset... De subwoofer komt namelijk aan de andere kant van de kamer en control pod heeft maar een korte draad die via de subwoofer aangesloten zit.

[1x Logitech G5 Laser Mouse USB]

Muis met hoge precisie en veel knoppen.. Altijd handig natuurlijk. Past ook het best bij de G15 denk ik.

[2x NEC DVDRW AD-7173 18x12x IDE Labelflash (Zwart]

2 zodat ik makkelijk 1 op 1 kopietjes kan maken... Dan hoef ik de schijven ook niet te belasten en die dingen kosten tegenwoordig niks meer... Ik pak ze met IDE interface omdat IDE en SATA toch geen bal uitmaakt voor Opticals en ik tevens ook alle 6 de SATA aansluiting op de ICH9R in gebruik heb. De andere SATA aansluitingen op de JMicron controller wordt al gebruikt als E-SATA achterop het mobo... Ik koop hier overigens wel een aparte rounded IDE kabel voor in plaats van de dikke brede IDE kabel te gebruiken die bij het mobo geleverd wordt... Dit om de kabels beter te kunnen wegwerken en om in de kast een betere airflow te krijgen.

[1x NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)

Altijd handig nog voor firmware updates, bios updates, snel een boot disk te maken etc.. Dan doe ik nog iets met die FDD aansluiting op het mobo... Ook heeft de kast er plaats voor... Met alle harddisks erin kom ik precies uit dat er nog drie 5.25” bays vrij zijn waar dus de opticals in kunnen en een floppy drive met bijgeleverd 3.5 inch bracket (bij de kast)... Ook hier weer pak ik een losse rounded floppy kabel erbij i.p.v. de brede meegeleverde kabel van het moederboard te gebruiken.

[1x Vista View Saber 2020 TV-FM Dual Tuner HW MPEG PCI-E x1]

Ik ga de computer dus ook als TV inzetten en doe mijn oude 4:3 CRT weg (gezien tegenwoordig toch de meeste uitzendingen in breedbeeld zijn). Deze TV kaart moet erg goede beeldkwaliteit produceren en een veel betere Combfilter hebben dan die Hauppage heeft in zijn PVR-150 en 500 kaarten... Deze kaart is tevens ook getest in vergelijking met een PVR150 kaart zowel op composiet beeld als via S-Video. De beeldkwaliteit was gewoon een stuk beter door de betere Drivers voor de Combfilter. Iets wat Hauppage dus al een tijd niet waar kan maken... Ook zitten hier andere decoders in dan die in de Hauppage zitten. Deze decoders zijn dezelfde als die in de NVidia DualTV zaten en die kaart is er altijd erg goed uitgekomen op beeldkwaliteit.... Tevens heeft deze kaart een PCI-E-X1 interface zodat hij zijn eigen bus heeft en niet op de gedeelde PCI bus hoeft.. Dit voorkomt weer een hoop trammelant/conflicten met andere apparaten...Deze kaart is ook weer low profile wat tevens de airflow kan bevorderen.

[1x Microsoft Media Center IR Remote & Receiver]

Handig om het Windows volume mee te regelen op een afstand, om tussen tv zenders te zappen, playlists te bedienen.. etc... En natuurlijk de pc aan en op standby te zetten...

[1x Cooler Master CM Stacker 832 + Extra 4 in 3 Module /w 120mm Blue LED Fan]

Deze kast is perfect afgestemd op de onderdelen die erin komen... Alles wordt benut en kan aangesloten worden... Tevens koop ik er nog een extra harddisk module bij om 3 harddisks in te doen... Op deze module wordt dan ook de fan vervangen door eentje met een blauwe led omdat de bijgeleverde module dat ook heeft... Ook daar komen 3 harddisks in... Zo hebben beide modules nog wat ruimte voor lucht door te laten... Met deze 2 modules erin blijven er drie 5.25 bays over... 2 worden benut door de Opticals en de andere komt een 3.5" bracket in (meegeleverd) voor de floppy drive in te doen... Deze 3 dingen komen dan in het midden van de kast te zitten en de 2 modules komt er 1 boven te zitten en 1 onder... Dit omdat het deurtje van de kast aan de bovenkant en onderkant mooi doorschijnt door openingen dus dan geeft dat een mooie blauwe gloed.

[1x Samsung Syncmaster 305T]

Deze monitor heb ik voornamelijk gepakt omdat ik er dus film en TV mee wil gaan kijken... Gamen zal overigens ook geweldig zijn op zo'n scherm... Ook werken zal erg prettig zijn op zo'n scherm gezien de ruimte die je hebt op de native resolutie van 2560x1600... Ik heb voor de Syncmaster 305T van Samsung gekozen omdat deze al is voorgekalibreerd en de kleuren dus correct staan ingesteld... Bij de Dell 3007WFP-HC is dit dus niet en staan de kleuren standaard erg fel.. Kalibreren via software is hier geen optie omdat dit alleen werkt op een Dell computer... De software kan niet gebruikt worden in combinatie met een andere pc dan een Dell... Ik zou dan via de opties van de Grafische kaart de kleuren moeten gaan instellen maar daar heb ik weinig zin. Ook zou de Samsung een helderder beeld moeten geven en verbruikt deze minder energie dan de Dell volgens verschillende reviews. Deze monitor is in tegenstelling tot de Dell niet HDCP compatible maar dat geeft niet want hij moet Dual Link aangesloten worden op de 8800GTX en het is algemeen bekend dat deze geen HDCP dual-link kan uitsturen....

[1x Zalman ZM600-HP 600W PowerSupply Modulair /w Ultra Quiet 120mm Blue LED Fan]

Enige punt waar ik nog twijfel, maar volgens mij is dit een goeie voeding... Hij heeft vier 12 volt rails van 16 ampère en een efficiëntie van 84%... De meeste hebben voedingen drie 12 volt rails van 18 ampère in dat segment... Nou weet ik dat ik altijd naar het aantal ampère moet kijken maar ik neem aan dat vier rails met 16 ampère wel krachtiger is dan drie rails met 18 ampère..
Tevens is deze voeding modulair zodat ik alleen kabels erin hoef te doen die ik nodig heb en zit ik dus niet met 20 kabels opgescheept in die kast die ik niet netjes weggewerkt krijg... Ook zit hier een Ultra stille fan die een blauwe gloed geeft.. Dit past goed bij de 2 blauwe led fans van de 4 in 3 modules die aan de voorkant van de kast zitten...

[1x Scythe Infinity CPU Cooler]

Deze koeler doe ik er puur bij omdat ie stiller is dan de boxed koeler van Intel... En gezien CPU koelers toch meestal wel de koelers zijn die het meeste herrie maken lijkt me dit een goede keus.. Vooral omdat ik er ook regelmatig TV en Film mee wil gaan kijken... Ik heb ook nog over waterkoeling nagedacht maar daar begin ik liever niet aan totdat ik daar wat ervaring mee heb.

Alle reacties met betrekking tot verbetering zijn welkom... Begin a.u.b. niet over de prijs want ik weet dat het veel is... Ik heb er dan ook lang voor gespaard

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Alles wat ik kan zeggen is ga ervoor.. je hebt er goed over nagedacht en 't ziet er goed uit.

Edit: Ik zie geen vragen die je zelf niet beantwoord hebt, als ik iets mis.. let me know. :+

[ Voor 34% gewijzigd door Neoptolemos op 24-06-2007 01:50 ]

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:09
Volgens mij ben je het besturingssysteem vergeten.
Ik zou gelijk voor Vista Ultimate gaan denk ik OEM. Ben je gelijk klaar, en kun je ook wel weer even mee vooruit, tenzij je natuurlijk iets tegen Vista hebt....

Verwijderd

Tja.. zoals hierboven al wordt gezegd; het ziet er strak uit. Alle componenten heb je met zorg gekozen en zijn ook goed op elkaar afgestemd. Mocht je van plan zijn te gaan overclocken kan je beter 800Mhz geheugen nemen.

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Een prachtig systeem volgens mij. Ik heb eigenlijk geen commentaar, misschien dat je wel betrer een 24" monitor kan nemen met een resolutie van 1920 x 1200 ivm Full HD resoluties van TV.

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 13:21
Ziet er erg mooi uit. Ik wou dat ik het geld had voor zo'n PC. Ga er voor zou ik zeggen.

Prima.

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

Misschien is het eens interessant om te zeggen hoeveel de pc in totaal gaat kosten. Ik vind het namelijk niet direct terug in je startpost.

.

Verwijderd

Ik heb voor deze harddisk gekozen omdat ik nog maar 4 plekken overhad op het mobo voor schijven dus daar wou ik wel het maximale uit halen voor storage...
Klinkt alsof je meer hd's (eventueel wel kleiner om de prijs/GB te drukken) voor opslag zou nemen indien je nog meer dan 4 plekken overhad?
Je hebt nu dus 6 hd's en indien meer aansluitingen zouden het er meer kunnen zijn. Lijkt me dat jij dan toch al profijt kan halen uit een dedicated raid-controller waar je je hd's op aansluit. De extra sata plekjes die dan vrijkomen kan je dan ook gebruiken voor sata optische drives ipv terug te grijpen naar het "oude" IDE.

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:06
Je wilt die 4 Seagates in RAID0 zetten? Eentje kapot = 4TB kwijt. Je hebt al gezegd dat je je belangrijke data backupt naar CD/DVD, dus RAID5 is niet nodig. Maar kan je je schijven niet beter in JBOD zetten (geen ruimte kwijt, maar als een hd het begeeft, ben je alleen de data op de kapote hd kwijt) of heb je de snelheid nodig?

Voor de rest een prima systeem

Verwijderd

Topicstarter
lullebakman schreef op zondag 24 juni 2007 @ 17:29:
Je wilt die 4 Seagates in RAID0 zetten? Eentje kapot = 4TB kwijt. Je hebt al gezegd dat je je belangrijke data backupt naar CD/DVD, dus RAID5 is niet nodig. Maar kan je je schijven niet beter in JBOD zetten (geen ruimte kwijt, maar als een hd het begeeft, ben je alleen de data op de kapote hd kwijt) of heb je de snelheid nodig?

Voor de rest een prima systeem
Ik vind het handig om 1 grote partitie te hebben zodat ik alles goed kan ordenen...

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 17:51:
[...]

Ik vind het handig om 1 grote partitie te hebben zodat ik alles goed kan ordenen...
Wat is het verschil tussen naar C:/ gaan en verder te browsen, of om naar Deze Computer te gaan en hetzelfde te doen?

Geloof me, 4TB wil je niet handmatig backuppen óf in een klap verliezen. Ik zou voor twee maal RAID1 gaan oid, en die Raptors in RAID0. Of wat dan ook met die vier Samsungs, maar ZEKER niet één array.

Eén array van 4TB is niet slim.

[ Voor 18% gewijzigd door TheZeroorez op 24-06-2007 17:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 16:07:
[...]

Klinkt alsof je meer hd's (eventueel wel kleiner om de prijs/GB te drukken) voor opslag zou nemen indien je nog meer dan 4 plekken overhad?
Je hebt nu dus 6 hd's en indien meer aansluitingen zouden het er meer kunnen zijn. Lijkt me dat jij dan toch al profijt kan halen uit een dedicated raid-controller waar je je hd's op aansluit. De extra sata plekjes die dan vrijkomen kan je dan ook gebruiken voor sata optische drives ipv terug te grijpen naar het "oude" IDE.
Opzich is 4TB meer dan genoeg om een mooi archiefje mee op te bouwen... Meer harddisks is overkill denk ik en kost meteen een hoop extra omdat je dan een dure externe raid controller nodig hebt die eigenlijk puur voor RAID 5 zijn gemaakt met al dat geheugen erop.

Verwijderd

JBOD zou ik ook zeker niet doen in het geval van 4*1TB. Als je geen raid wil lijkt het mij dan nog het beste om ze gewoon alle 4 als single disk te draaien. Kan je lekker snel van de ene hd copy-pasten naar de andere hd.

Verwijderd

Topicstarter
TheZeroorez schreef op zondag 24 juni 2007 @ 17:56:
[...]

Wat is het verschil tussen naar C:/ gaan en verder te browsen, of om naar Deze Computer te gaan en hetzelfde te doen?

Geloof me, 4TB wil je niet handmatig backuppen óf in een klap verliezen. Ik zou voor twee maal RAID1 gaan oid, en die Raptors in RAID0. Of wat dan ook met die vier Samsungs, maar ZEKER niet één array.

Eén array van 4TB is niet slim.
Ja maar wat erop die array komt is puur Entertainment (Films/MP3)... De wereld gaat er niet dood van als dat kwijt ben hoor... Dan begin ik wel weer opnieuw... Bovendien, als ik alles los zou zetten en er zou er 1 daarvan stuk gaan dan mis ik ook een deel uit het archief dus das ook zonde als je zo'n gat hebt van een hele tijd wat weg is... Dan begin ik liever overnieuw.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 18:03:
[...]

Ja maar wat erop die array komt is puur Entertainment (Films/MP3)... De wereld gaat er niet dood van als dat kwijt ben hoor... Dan begin ik wel weer opnieuw... Bovendien, als ik alles los zou zetten en er zou er 1 daarvan stuk gaan dan mis ik ook een deel uit het archief dus das ook zonde als je zo'n gat hebt van een hele tijd wat weg is... Dan begin ik liever overnieuw.
...Het is jouw keuze hoor. Mij lijkt het echter prettiger (plus minder ver**** wanneer het mis gaat) om een partitie voor films te hebben, en een voor muziek. Als dan een deel weg valt is het altijd een van beide, en hoef je dus niet een halve collectie dicht te plamuren, maar kun je (wat inderdaad handiger is) opnieuw beginnen met sparen, terwijl de andere data behouden blijft.

Verwijderd

Topicstarter
TheZeroorez schreef op zondag 24 juni 2007 @ 18:06:
[...]

...Het is jouw keuze hoor. Mij lijkt het echter prettiger (plus minder ver**** wanneer het mis gaat) om een partitie voor films te hebben, en een voor muziek. Als dan een deel weg valt is het altijd een van beide, en hoef je dus niet een halve collectie dicht te plamuren, maar kun je (wat inderdaad handiger is) opnieuw beginnen met sparen, terwijl de andere data behouden blijft.
True, maar de verhouding kwa grootte tussen films en mp3 ligt wel ff een stuk anders... Ik zou dan geen goede verdeling kunnen maken van films en muziek als beide een eigen schijf hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels begin gemaakt met bestellen van componenten

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 17:17:
Heb inmiddels begin gemaakt met bestellen van componenten
hoeveel ben je nu kwijt in totaal?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 21:18:
[...]

hoeveel ben je nu kwijt in totaal?
tegen de 6000 euro alles bij elkaar

maargoed ik zit dan ook 24/7 achter pc dus mag wel wat kosten :P

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 21:42 ]

• Rorando
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-01 19:10
Hoe kom jij ooit bij de 6000. als ik alles van dat lijstje bestel bij azerty kom ik rond de 4100 uit

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

Als dat waar is zou ik zeggen, ANNULEREN!

.

• Rorando
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-01 19:10
Sorry was scherm vergeten maar dan alsnog kom ik op de 5600 uit

Verwijderd

Inovix schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:29:
Sorry was scherm vergeten maar dan alsnog kom ik op de 5600 uit
5600 is tegen de 6000 aan met dit enorme bedrag ;) (ik had er trouwens een auto van gekocht ofzo :+ )

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 22:37 ]

Verwijderd

Als het nog kan zou ik de Zalman PSU vervangen voor de Corsair (HX620). Deze is stiller, modulair en de beste voeding nu op de markt (volgens vele reviews) hij is trouwens door seasonic gemaakt.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:47

_Apache_

For life.

Mozes christus..

Mogen de 0, 1, 64-bit en heilige geest uw goed prijzen.

Amen

Zeer strak systeem en goed uitgepluisd, hier heb ik niets aan toe te voegen..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:38:
Als het nog kan zou ik de Zalman PSU vervangen voor de Corsair (HX620). Deze is stiller, modulair en de beste voeding nu op de markt (volgens vele reviews) hij is trouwens door seasonic gemaakt.
Heb m al liggen hier die Zalman.. vanmiddag opgehaald.. Denk niet dat het zo heel veel uitmaakt die Corsair of Zalman.. Komen er alle 2 erg goed uit.. Zalman is ook modulair en heeft overigens een heatpipe zodat de fan niet zo hard hoeft te draaien.. Die corsair heeft drie 12 volt rails, tegenover 4 bij de zalman.. Corsair heeft ook geen blauwe led fan die juist zo mooi bij de kast past.. En bij de corsair zitten 8 sata kabels en bij ze zalman 6 (heb er maar 6 nodig ook, meer zal toch nooit van toepassing zijn omdat er maar 6 op t mobo zitten) waarvan alle kabels ook nog netjes gesleeved zijn (al weet ik niet hoe dat bij Corsair zit)... Tevens heeft de Corsair een efficiëntie van 80% tegenover 84% bij de Zalman

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 03:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb inmiddels alles binnen behalve de CPU en de en de Terabyte schijven omdat deze 2 nog steeds niet aangeleverd zijn bij de leverancier. Ik twijfel trouwens nog steeds over die Zalman PSU... Ik heb me er de laatste tijd nog even wat verder in verdiept en zoals ik het zie is de Corsair HX620W inderdaad de beste voeding van alle 600watt voedingen.. Met name omdat deze een totaal ampere van 50A kan leveren over de 12V lijnen tegenover 42A bij de Zalman... Ik kan verder geen andere voeding in de 600 watt categorie vinden die zoveel ampere totaal kan leveren op de 12V rails (zelfs Seasonic zit op 48A bij zijn 600watt voedingen). De Zalman heeft dan wel vier 12 volt rails tegenover drie bij de Corsair maar is puur voor de verdeling over verschillende componenten

Zalman heeft het zo: [12V1-CPU] [12V2-GFX] [12V3-Mobo/Schijven/Opticals etc] [12V4 CPU2/GFX2] (12V4 zou ik moeten gebruiken voor de 2e PCI-e stroom connector op de 8800GTX, maar eigenlijk is dit bedoeld voor een 2e grafische kaarten of een 2e CPU)

Corsair: [12V1-CPU] [12V2-GFX] [12V3-Mobo/Schijven/Opticals etc]

Kortom ik denk dat de corsair het beter verdeeld heeft in mijn geval... 1 rail puur voor de 2 PCI-E stroom connectoren voor de 8800GTX, 1 rail met de 8 pins EPS connector voor de Quad Core Extreme CPU en de rest (mobo, schijven opticals) op de laatste rail... Bovendien heeft de corsair 18A op elke 12V rail regenover 16A op elke rail bij de zalman

Efficientie ligt toch op hetzelfde niveau als bij de zalman of misschien wel hoger zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://www.bjorn3d.com/Material/revimages/psu/corsair_620hx/efficiency_graph.jpg

zeker boven de 85% dus gemiddeld

Bovendien schijnt de corsair een veel stabielere spanning te leveren over de lijnen dan de zalman en schijnt de Corsair inderdaad stiller te zijn ondanks dat Zalman met een Heatpipe systeem werkt...
Kortom ik denk dat hem terug breng en de Corsair HX620W pak... Dat is is denk ik toch het beste wil je op safe spelen met gegarandeerd een 100% stabiel systeem... Wat vinden jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 14:15 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Welke voeding heb ik nodig? Deel 17 doornemen lijkt me handig.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Had ik al gekeken :) 600watt is voldoende denk ik gezien ik toch verder niks ga uitbreiden (mobo zit zoiezo al helemaal vol kwa devices (6 SATA hd's, 2 IDE opticals, 1 Floppy FDD... Hou alleen nog wat insteeksloten vrij maar zou niet weten wat ik daar nog in moest doen :P) en SLI is zoiezo onmogelijk op een P35 en dan vind ik zoiezo echt overkill voor mijn bedoeling gezien ik geen hardcore gamer ben)... En 700+ watt is heb ik niks aan denk ik... 600watt met een hoog ampere op de 12v rails moet voldoende zijn denk ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 14:24 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Een 500 Watt van goede kwaliteit, bijv. Nexus, is al voldoende hoor. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Guardian Angel op 28-07-2007 14:22 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 14:22:
Een 500 Watt van goede kwaliteit, bijv. Nexus, is al voldoende hoor. :)
Voor een 8800GTX, een QX6850 quad core extreme en 6 harddisks ? denk eerder dat 500watt goed is voor een E6850 met 2 of 3 hd's en een 8800GTX

Verwijderd

Heb het zelf ook even opgezocht:

De corsair kan 600W leveren op de 12V lijn.
De zalman kan 504W leveren op de 12V lijn.

Corsair 8 * sata
Zalman 6 * sata

Rendement: de corsair heeft overall beter rendement dan zalman bij een verbruik >200W, de zalman beter dan corsair bij een verbruik <200W. De verschillen zijn wel miniem.

Verder is de corsair ietsjes stiller dan de zalman denk ik, maar dit is nogal een subjectieve waarneming.

Bron:
http://www.silentpcreview.com/article692-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article688-page1.html

Ik weet niet wat de respectievelijke prijzen zijn, maar los daarvan lijkt de corsair me ietsjes beter dan de zalman. Omruilen is niet nodig. Als je het zelf wil kan het natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 14:29:
Heb het zelf ook even opgezocht:

De corsair kan 600W leveren op de 12V lijn.
De zalman kan 504W leveren op de 12V lijn.

Corsair 8 * sata
Zalman 6 * sata

Rendement: de corsair heeft overall beter rendement dan zalman bij een verbruik >200W, de zalman beter dan corsair bij een verbruik <200W. De verschillen zijn wel miniem.

Verder is de corsair ietsjes stiller dan de zalman denk ik, maar dit is nogal een subjectieve waarneming.

Bron:
http://www.silentpcreview.com/article692-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article688-page1.html

Ik weet niet wat de respectievelijke prijzen zijn, maar los daarvan lijkt de corsair me ietsjes beter dan de zalman. Omruilen is niet nodig. Als je het zelf wil kan het natuurlijk.
is 500watt niet wat weinig dan op de 12v om (mocht het ooit voorkomen) een QX6850, 8800GTX en 6 hd's op full load te trekken?

Overigens een test systeem op DailyTech met deze specs:

Intel Core 2 Extreme QX6700
NVIDIA nForce 650i SLI based motherboard
2x1GB PC2-6400
NVIDIA GeForce 8800GTX
Western Digital Raptor 150

Die trok al 229 idle en 321 op load dus met 6 hd's zal ik zoiezo altijd wel op de 250watt zitten denk ik wat ik er standaard zoiezo al uit trek... Een Zalman is dan dus zuiniger in mijn geval als ik goed begrijp? Maar ja of deze ook stabieler is ivm de lagere amperes en de iets meer schommelende spanningen dan bij de corsair.. ik vraag t me af

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 14:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 14:37:
[...]

is 500watt niet wat weinig dan op de 12v om (mocht het ooit voorkomen) een QX6850, 8800GTX en 6 hd's op full load te trekken?
Denk het niet. Even grof tellen:
100W voor hd's
TDP van de cpu is 130W, goed maak er dan nog 150W van
blijft er nog 250W over voor de 8800GTX en dat gaat hij zeker nooit verbruiken...
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 14:37:
Die trok al 229 idle en 321 op load dus met 6 hd's zal ik zoiezo altijd wel op de 250watt zitten denk ik wat ik er standaard zoiezo al uit trek... Een Zalman is dan dus zuiniger in mijn geval als ik goed begrijp? Maar ja of deze ook stabieler is ivm de lagere amperes en de iets meer schommelende spanningen dan bij de corsair.. ik vraag t me af
Nee, dan heeft de corsair beter rendement. Zijn maar kleine verschillen. Verifieer best wat ik zeg en ga kijken naar die reviews (heb het ook maar snel opgezocht). Ripple en voltage drops worden ook behandelt in die reviews, je kan daar aldus ook je antwoord opzoeken.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 14:44:
[...]

Denk het niet. Even grof tellen:
100W voor hd's
TDP van de cpu is 130W, goed maak er dan nog 150W van
blijft er nog 250W over voor de 8800GTX en dat gaat hij zeker nooit verbruiken...

[...]

Nee, dan heeft de corsair beter rendement. Zijn maar kleine verschillen. Verifieer best wat ik zeg en ga kijken naar die reviews (heb het ook maar snel opgezocht). Ripple en voltage drops worden ook behandelt in die reviews, je kan daar aldus ook je antwoord opzoeken.
Oke :) Maar nu vraag ik me nog 1 ding af.. is het niet slecht voor een grafische kaart als hij van 2 verschillende 12V rails stroom krijgt? Want normaal is die 4e rails op de zalman voor een 2e grafische kaart bedoeld.. Maar omdat er per rails maar 1 pci-e connector moet ik ze dus beide gebruiken op 1 kaart

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 14:54 ]

• silmaril8
  • Niet online
Volgens deze site is 500Watt echt niet voldoende voor dit systeem.

Verwijderd

Topicstarter
silmaril8 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 15:20:
Volgens deze site is 500Watt echt niet voldoende voor dit systeem.
Klopt ja daar heb ik ook berekend.. ik kom daar uit op bijna 1000 watt maar volgens mij is dat geen goede calculator... ik hoor van meer mensen die ie veel te hooge waardes geeft

zo rekend ie er 442 watt bij als ik een qx6700 / 6800 / 6850 selecteer

de 8800gtx komt dan maar weer 132 watt bij als ik die selecteer vanaf scratch

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 16:42 ]

• silmaril8
  • Niet online
Hoe kom jij op 1000watt? Ik kom op 580-600 watt uit hoor.

Je moet trouwens een SINGLE cpu aanvinken (de allereerste optie) ipv de DUAL cpu. Er staat eronder uitgelegd waarom.
Ook niet vergeten maar 1 keer de PCI-E 16x videokaart te selecteren (en dus niet zeggen bij PCI-E 1x / 4x / 8x / 16x - bij die 16x dus niet 1x invullen aangezien de videokaart al is geselecteerd...).

Verwijderd

Topicstarter
silmaril8 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 16:46:
Hoe kom jij op 1000watt? Ik kom op 580-600 watt uit hoor.

Je moet trouwens een SINGLE cpu aanvinken (de allereerste optie) ipv de DUAL cpu. Er staat eronder uitgelegd waarom.
Ook niet vergeten maar 1 keer de PCI-E 16x videokaart te selecteren (en dus niet zeggen bij PCI-E 1x / 4x / 8x / 16x - bij die 16x dus niet 1x invullen aangezien de videokaart al is geselecteerd...).
Kom er net achter ja, had Quad aangevinkt :P

Verwijderd

Topicstarter
System Type: Single Processor
Motherboard: High End Desktop
CPU: Intel Core 2 Extreme QX6850 3000MHz Kentsfield
CPU Utilization (TDP): 100%
RAM: 4 Sticks DDR2-SDRAM
Video Card: NVIDIA GeForce 8800 GTX
Video Type: Single Card
Hard Drives SATA: 6 HDDs
DVD-RW/DVD+RW Drives: 2 Drives
Floppy Drive: 1 Drive
PCI Cards: Sound Blaster - All Models
Additional PCI Express Cards: PCI-e x1 - 1-card (tv kaart)
External Devices USB: 4 Devices (keyboard, muis, ir receiver, usb hub uplink naar monitor)
Fans Regular 120mm: 2 Fans (exaust fans bovenin de kast en achterop)
Fans LED 120mm: 2 fans (intake fans in de harddiks kooien)
System Load: 100%

Recommended PSU Wattage: 615 WATT

Die Corsair HX620W zou dus perfect zijn en geeft ook daadwerkelijk 600watt op de 12 volt lijnen :)

Edit: wordt daar ook aangeraden
Check PSU Prices: 1200W 1000W 850W 620W

die 620w is de corsair :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 17:15 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik neem dat soort berekeningen met een flinke schep zout. Volgens veel van die websites zou mijn PC niet eens kunnen werken.

ARME AOW’er

Verwijderd

indd,de meeste calculators zijn gewoon bullshit,ik heb hier een servertje draaien volgen de calculator heb ik 350 watt nodig en hij draaiet op 145 dus ,een hele grote korrel zout dan dus

• silmaril8
  • Niet online
Guardian Angel schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 20:21:
Ik neem dat soort berekeningen met een flinke schep zout. Volgens veel van die websites zou mijn PC niet eens kunnen werken.
Tja.... Dan gebruik je hem niet he? 8) Er zijn hier genog GoTters die denken het allemaal wel te weten; schattingen lopen hier vaak uiteen van 300 tot 800 watt.
Dan vertrouw ik liever op zo'n website die een schatting geeft voor het hele systeem als alles 100% belast wordt en alle apparaten in gebruik zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 20:21:
Ik denk ook niet dat je het in de praktijk snel merkt omdat je praktisch toch nooit alles tegelijk gebruikt

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

silmaril8 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 22:07:
[...]
Tja.... Dan gebruik je hem niet he? 8) Er zijn hier genog GoTters die denken het allemaal wel te weten; schattingen lopen hier vaak uiteen van 300 tot 800 watt.
Praktijkervaring is een betere graadmeter dan welke Tweaker dan ook. :)

edit:

zie systemspecs

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 28-07-2007 23:01 ]

ARME AOW’er

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:36

Thandor

SilverStreak

CSL Beleid
Dit soort topics zijn tegenwoordig niet meer de bedoeling :). Omdat het nieuwe beleid ook geldt voor oude topics gaat dit topic op slot.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.