Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

welke smd weerstand (ipod mobo)

Pagina: 1
Acties:

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Beste tweakers,
Ik heb in het apple forum al een topic geopend over mijn ipod. Nu weet ik de oorzaak van het probleem.
Ik heb mijn ipod van een nieuwe batterij voorzien, en waarschijnlijk heeft de hdd een smd weerstand los gedrukt toen ik de ipod terug schoof in de behuizing.
Afbeeldingslocatie: http://famrost.nl/aart/bestanden/fotos/ipodtweakers.jpg
linksonder zie je de weerstand. deze is duidelijk tegenovergesteld met de schuifrichting weggedrukt door de hdd.
Nu heb ik de weerstand verwijderd, en de ipod werkt gewoon. Alleen als ik hem met de pc wil aanspreken gaat ie flippen (wat me overigens niks verbaasd).
Nu is het dus de goede weerstand vinden en erop solderen. Maar ik heb geen idee welke weerstand ik nodig heb! het enige dat ik weet is dat op de pcb het nummer C109 eronder staat. Het betreft een mini 2nd gen.
Alle hulp is zeer welkom, en bvd!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:13

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als er C109 bij het afgebroken onderdeeltje staat, is het een condensator. Verder kan ik je niet helpen. :P

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Het lijkt wel vrij dikke banen naar de pads te hebben dus waarschijnlijk is het een ontkoppelcondensator. Grote kans dat het dan een 100nF is, zo te zien in 0603 formaat. Maar het blijft gokken.

www.madwizard.org

• Sissors
  • Niet online
Zal inderdaad wel condensator zijn. Je kan een multimeter pakken en de weerstand meten, als het oneindig is (of heel hoog) weet je zeker dat het condensator is. Zou nog mooier zijn als je multimeter ook capaciteiten kan meten.

Voor formaat, ga gewoon naar lokale electroboer en vraag wat hij aan smd condensatoren heeft, en vergelijk dan de grote.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
furby-killer schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 22:15:
Zal inderdaad wel condensator zijn. Je kan een multimeter pakken en de weerstand meten, als het oneindig is (of heel hoog) weet je zeker dat het condensator is. Zou nog mooier zijn als je multimeter ook capaciteiten kan meten.

Voor formaat, ga gewoon naar lokale electroboer en vraag wat hij aan smd condensatoren heeft, en vergelijk dan de grote.
De grootte heeft er bar weinig mee te maken. @TS kan je niet gewoon de oude terug solderen?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Sissors
  • Niet online
Nee das lekker handig, een willekeurige smd condensator pakken qua grote en dan kijken of hij er op past. Hij wil toch een nieuwe erin doen (al kan oude misschien ook wel idd), dan moet je toch weten welke grote je wil hebben? Anders past het niet

• lemming_nl
  • Niet online
furby-killer schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 23:08:
Nee das lekker handig, een willekeurige smd condensator pakken qua grote en dan kijken of hij er op past. Hij wil toch een nieuwe erin doen (al kan oude misschien ook wel idd), dan moet je toch weten welke grote je wil hebben? Anders past het niet
De condensator moet fysiek passen maar dat komt wel goed omdat de meeste waardes in meerdere formaten te vinden zijn. Daar komt dus ook gelijk het probleem, je kan aan de grootte niet zien welke waarde de condensator heeft. De gok van madwizzard lijkt mij het beste.

• A.Kebab
  • Niet online
Jongens, jullie zijn helden!
Ik ga even naar dat van madwizard kijken, en het terugsolderen lijkt me niet zo'n strak plan. Er zijn brokjes van de weerstand/condensator afgebroken. Doormeten word daardoor helaas ook lastig..
Denken jullie misschien dat een mailtje naar apple zou kunnen helpen? Welk onderdeel er bij C109 zou moeten?

Nog een keer mijn dank. Zonder jullie zou me podje verloren zijn!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 16:01
http://search.ebay.de/sea...d+mini+bastler&category0=

neem een vergelijkbare met kapot display en vervang moederbordje moet je wel precies dezelfde vinden...

• A.Kebab
  • Niet online
Nee, lijkt me de moeite niet waard. Ik hoef nu alleen nog maar een smd'tje van een paar cent te kopen.

• Sissors
  • Niet online
lemming_nl schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 23:37:
[...]
De condensator moet fysiek passen maar dat komt wel goed omdat de meeste waardes in meerdere formaten te vinden zijn. Daar komt dus ook gelijk het probleem, je kan aan de grootte niet zien welke waarde de condensator heeft. De gok van madwizzard lijkt mij het beste.
Ik heb ook nooit beweerd dat je aan het fysieke formaat kan zien welke capaciteit condensator het is.

Verwijderd

aartrost schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 23:59:
Jongens, jullie zijn helden!
Ik ga even naar dat van madwizard kijken, en het terugsolderen lijkt me niet zo'n strak plan. Er zijn brokjes van de weerstand/condensator afgebroken. Doormeten word daardoor helaas ook lastig..
Denken jullie misschien dat een mailtje naar apple zou kunnen helpen? Welk onderdeel er bij http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2070901 zou moeten?

Nog een keer mijn dank. Zonder jullie zou me podje verloren zijn!
Mailtje naar Apple zou ik zeker proberen. Maak duidelijk dat je weet dat het niet onder garantie valt. Veel kans dat ze je dan toch de juiste waarde geven...

• lemming_nl
  • Niet online
furby-killer schreef op zondag 24 juni 2007 @ 09:33:
[...]

Ik heb ook nooit beweerd dat je aan het fysieke formaat kan zien welke capaciteit condensator het is.
Oeps, excuses, ik had jouw 1e post een beetje snel gelezen en verkeerd geinterpreteerd. |:(

Verwijderd

vingers aan verbrand :') prachtig bijschrift d:)b
Als je geluk hebt kan ik straks stiekem die van mn zusje uit elkaar halen en een foto maken voor je ;)

edit: ze heeft een ipod nano 2nd gen, pech gehad.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 12:43 ]

• A.Kebab
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 11:59:
vingers aan verbrand :') prachtig bijschrift d:)b
Als je geluk hebt kan ik straks stiekem die van mn zusje uit elkaar halen en een foto maken voor je ;)
Als je een multimeter hebt, en het krengetje kan doormeten. Dan zou ik je eeuwig dankbaar zijn O+

Verwijderd

aartrost schreef op zondag 24 juni 2007 @ 12:02:
Als je een multimeter hebt, en het krengetje kan doormeten. Dan zou ik je eeuwig dankbaar zijn O+
Doormeten in een circuit is niet echt makkelijk te doen, als er toevallig nog een condensator in parrallel (oid) over staat meet je een totaal verkeerde waarde.

(het is trouwens wordt knetterwarm, anders geef je een bevel aan dat chipje)

• Sissors
  • Niet online
Meten is altijd te proberen.

• A.Kebab
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 12:06:
[...]

Doormeten in een circuit is niet echt makkelijk te doen, als er toevallig nog een condensator in parrallel (oid) over staat meet je een totaal verkeerde waarde.

(het is trouwens wordt knetterwarm, anders geef je een bevel aan dat chipje)
Ja, kwam ik ook achter toen ik me post nakeek 8)7 foutje kan gebeuren :).
Maar dat is jammer, wat zou ik nog meer kunnen doen om achter de waarde van de smd te komen?

offtopic:
(weet iemand toevallig het mailadres van apple, word niet wegwijs op hun site :X

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Kan je zien op welke manier de condensator in het schema past?
Ene kant hangt wellicht aan de massa, als de andere kant aan een voedingspin van een IC hangt mag je er idd van uit gaan dat het een onstoringsICtje is (en das vaak 100nF). Anders zijn de datasheets van de IC's in de buurt handig, de voorbeeldschema's kan je gebruiken om te bedenken wat er zou moeten zitten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Met ale respect voor de gegeven antwoorden, maar als ik de uitvergroten bekijk zou ik in ieder geval nog een poging wagen met een pincet en een klein puntje op de soldeerbout om een bruggetje van soldeertin te leggen tussen de eilandjes en de verschoven componenten. Grote kans dat het probleem verholpen is.

• A.Kebab
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 09:13:
Met ale respect voor de gegeven antwoorden, maar als ik de uitvergroten bekijk zou ik in ieder geval nog een poging wagen met een pincet en een klein puntje op de soldeerbout om een bruggetje van soldeertin te leggen tussen de eilandjes en de verschoven componenten. Grote kans dat het probleem verholpen is.
Ik heb het onderdeel al teruggesoldeerd, dit hielp niet. Het is dus kapotgeschoven.
Helaas :|

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

En om even niet op het probleem an sich te focussen: Ik denk dat de kans dat je je iPod hiermee fixed, erg klein is. Een verschoven condo'tje kan namelijk wel zorgen dat het een of ander niet meer werkt, maar ik kan me maar heel weinig scenario's voorstellen waarin het ervoor zou zorgen dat het zo stuk gaat dat ICs onaanraakbaar heet worden. Nooit geschoten is altijd mis, maar houdt er rekening mee dat de kans erg groot is dat de iPod (of iig het mobo ervan) de prullenbak inkan.

Edit: Hmm, hij is dus niet compleet stuk :) Houdt er dan rekening mee dat de vaagheid iig niet aan de verschoven condo ligt.

[ Voor 11% gewijzigd door Sprite_tm op 26-06-2007 17:40 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• A.Kebab
  • Niet online
Sprite_tm schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 17:39:
En om even niet op het probleem an sich te focussen: Ik denk dat de kans dat je je iPod hiermee fixed, erg klein is. Een verschoven condo'tje kan namelijk wel zorgen dat het een of ander niet meer werkt, maar ik kan me maar heel weinig scenario's voorstellen waarin het ervoor zou zorgen dat het zo stuk gaat dat ICs onaanraakbaar heet worden. Nooit geschoten is altijd mis, maar houdt er rekening mee dat de kans erg groot is dat de iPod (of iig het mobo ervan) de prullenbak inkan.

Edit: Hmm, hij is dus niet compleet stuk :) Houdt er dan rekening mee dat de vaagheid iig niet aan de verschoven condo ligt.
Ja, hij werkt gewoon, het enige wat het niet doet is met usb/firewire op de pc aansluiten. Kan het niet zijn dat er door het missende onderdeeltje te veel stroom op de chip komt te staan? ( ben nogal een leek, maar dit is het enige wat in mij op kan komen)

• naftebakje
Wat wel zou kunnen, is dat er het een of het ander aan het oscilleren gaat door de ontbrekende onstoringscondensator.
Wat mij echter waarschijnlijker lijkt, is dat je vingers geen nette uitlezing in °C hebben, waardoor je een temperatuur van 40 à 60° aanvoelt als "knetterwarm", terwijl dat best eens de normale werkingstemperatuur van die chip kan zijn (ik heb ervaring met toestellen waarin de luchttemperatuur oploopt tot 80°C, en die perfect blijven werken, bij 90°C pas wordt er oververhitting aangegeven).

Dit dus puur over de hitte, niet over het connectieprobleem.

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 26-06-2007 22:57 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

ik kan het niet laten even een opmerking te maken over hoe hard ik af en toe moet lachen om naftebakje's droge commentaar

• A.Kebab
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 22:55:
Wat wel zou kunnen, is dat er het een of het ander aan het oscilleren gaat door de ontbrekende onstoringscondensator.
Wat mij echter waarschijnlijker lijkt, is dat je vingers geen nette uitlezing in °C hebben, waardoor je een temperatuur van 40 à 60° aanvoelt als "knetterwarm", terwijl dat best eens de normale werkingstemperatuur van die chip kan zijn (ik heb ervaring met toestellen waarin de luchttemperatuur oploopt tot 80°C, en die perfect blijven werken, bij 90°C pas wordt er oververhitting aangegeven).

Dit dus puur over de hitte, niet over het connectieprobleem.
Nee dat is het niet, tenzij het normaal is dat het schermpje erboven zwartje vlekken gaat vertonen ;)

• naftebakje
De kristallen in een LCD gaan depolariseren bij een temperatuur van ongeveer 65°C, dus als dat van die chips afkomstig is (de vlekken dus ongeveer de vorm van de warme chips hebben, errond is het beeld zoals het hoort) dan zit je inderdaad met een probleem, in het design moeten ze dat voorzien hebben dus zit je idd met overmatige warmte.
Of ik begrijp je verkeerd, en het scherm werkt helemaal niet?

In beide gevallen lijkt me dan de kans groot dat er schade is aan meerdere componenten, en sluit ik me aan bij Sprite (ook al heb ik al minder beschadigde condensatoren rookpluimen zien veroorzaken).

• A.Kebab
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:02:
De kristallen in een LCD gaan depolariseren bij een temperatuur van ongeveer 65°C, dus als dat van die chips afkomstig is (de vlekken dus ongeveer de vorm van de warme chips hebben, errond is het beeld zoals het hoort) dan zit je inderdaad met een probleem, in het design moeten ze dat voorzien hebben dus zit je idd met overmatige warmte.
Of ik begrijp je verkeerd, en het scherm werkt helemaal niet?

In beide gevallen lijkt me dan de kans groot dat er schade is aan meerdere componenten, en sluit ik me aan bij Sprite (ook al heb ik al minder beschadigde condensatoren rookpluimen zien veroorzaken).
Neen, dat klopt. Het scherm werkt gewoon goed, maar door de hitte gaat ie vlekken geven.
Wel vreemd dat er dan meer aan de hand is, ik heb er een hele tijd vrij weinig mee gedaan. Hij heeft een maandje droog en veilig naast me bed gelegen en ik heb er altijd een Iskin omheen (dikke rubberen behuizing).

Ik ga denk ik gewoon de door jullie aangeraden condensator kopen, en het proberen. Nooit geschoten is altijd mis :). Anders koop ik wel een ander moederbord.
Pagina: 1