Toon posts:

Welke budget-videokaart kan ik het beste kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 867 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me even speciaal aangemeld voor deze vraag,

Kunnen jullie mij helpen een geschikte videokaart voor mij te vinden?

Ik heb deze week een Dell Optiplex GX270 gekregen (bedrijfje deed alle oude computers de deur uit).

Specs: Pentium4 3.0Ghz
1GB 333MHZ DDR SDRAM MEMORY, (2*512MB)
Videokaart: Intel(R) 82865G Graphics Controller 96MB

(Geluidskaart kan ik helaas de drivers niet voor vinden, omdat ik geen idee heb wat erin zit)

Wat wil ik er mee doen:

TES 4: Oblivion

Requirements:

3 Ghz Intel Pentium 4 or equivalent processor
1 GB System RAM
ATI X800 series, Nvidia GeForce 6800 series, or higher video card

Prijs

Ik wil heel graag een budgetkaartje waarmee ik iig aan de slag kan met Oblivion. 3ghz en 1gb geheugen schijnen voldoende te zijn. Alleen het videokaartje niet. Ik hoop voor ongeveer 50 euro een videokaart te vinden waarmee ik iig Oblivion (en oudere spellen) kan spelen.

Specifiek

Wanneer ik op internet en in boekjes kijk naar videokaarten valt me altijd op dat je voor een heel laag bedrag (50 euro) zowel oude "top"-kaarten kunt vinden, als nieuwe "budget"-kaarten. Nou vraag ik me af welk type kaart beter bij mijn eisen past: een oude topkaart of een budget versie van een nieuwere kaart.

kanttekening

Tuurlijk heb ook ik van directX 10 (en de situatie met Vista) gehoord. Ik ben nog niet van plan om over te stappen op Vista. Sowieso ben ik een type dat niet graag veel geld uitgeeft om een computer "up-to-date" te houden terwijl je in werkelijkheid alleen maar achter de feiten aanloopt.

Hebben jullie nog suggesties, zoals "ik zou zeker wachten tot er mee directx 10 kaarten zijn", of "als je eventjes wacht...." of belangrijker nog, zou je me afraden om een budgetkaart te kopen omdat mijn systeem wellicht toch al geen lang leven meer voor zich heeft. (Ps, hoe ver kan ik mijn processor upgraden zonder dat ik een nieuw moederbord moet kopen).

Ben benieuwd of jullie tips voor mij hebben! Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2007 17:46 ]

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:34
Klik :X
8600GT ;) euw dat is PCI-E en je zoekt natuurlijk AGP
7600GS dan.

[ Voor 30% gewijzigd door bokkow op 22-06-2007 17:37 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

Verwijderd

Topicstarter
^^ lol, ja die ken ik ja

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Je hebt een budget, duik dus eens de Pricewatch in om te kijken welke kaarten in jou budget passen en ga daar eens benchmarks van bekijken. Ook kun je even kijken naar de minimale/aanbevolen systeemeisen van de spellen die je wilt gaan spelen.

[ Voor 27% gewijzigd door RoD op 22-06-2007 17:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alles staat dus in het teken van Oblivion ;)

Voor de volledigheid:
• Geluid: nvt (ik zet m'n boxen wel harder.)
• Hitte en/of ruimte: ik wil er best een nieuwe fan inzetten als dat nodig is
• Stroomverbruik (nvt)
• Overclockmogelijkheden (nvt)

Verwijderd

Topicstarter
Thanx Bokkow.

Jongen, ik weet het verschil tussen AGP en PCI-E niet eens haha :)
Vallen daardoor een aantal kaarten af, of zijn er altijd varianten.

@RoD: Zoals ik al zei heb ik moeite om te kunnen interpreteren wat een kaart nu precies goed maakt en of een oudere versie misschien beter is als een nieuwe uitgeklede versie (zie de FX5200 en FX5500, de ene is 128b (?) en de ander is 64b. Of is dan toch de 6800 LE beter (SE en LE zijn toch juist die uitgeklede versies?)

AOpen GeForce 6800 LE 128MB DDR (AGP, DVI), Aeolus 6800LE-DV128 (49 euro)
AOpen GeForce FX5200 128MB DDR 128b (AGP) Aeolus GeForce FX5200-VC128 (40 euro)
AOpen GeForce FX5500 128MB DDR 64b (AGP, DVI-I) Aeolus GeForce FX5500-DV128LP (53 euro)

[ Voor 194% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2007 17:54 ]

Verwijderd

wat is je budget? ik draai hier met een 8600GT, E6600. 4GB Oblivion op 1440x900 nog maar net op z'n hoogst met 2xAA.. dus ga er vanuit dat als je lager gaat zitten dat je ook moet inleveren op eyecandy.. Misschien is een 2e hands 7600GT/7800GS/1950pro wel iets

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 22:55
Je hebt een 3Ghz P4 bedoel je hiermee een 533FSB versie??
Aangezien je met PC2700 geheugen draait verwacht ik problemen met je geheugen en CPU.
Er zit een wereld van verschil tussen PC2700 DDR1 en PC6400 DDR2 zeker met een netburst CPU.
Doe daar een heel mager VGA kaartje bij en het gaat heel zwaar worden voor je PC.

TES4 is gewoon een erg zware game.

Verwijderd

Topicstarter
@ Ronald: mijn budget is een euro of 50.

Ik wil gewoon graag Oblivion kunnen spelen, maar 't hoeft niet op de hoogste resoluties. 't moet gewoon speelbaar zijn, dus niet teveel lags. Kun jij uit ervaring misschien zeggen of mijn processor of geheugen misschien te weinig is (processor koop ik voorlopig niet)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je een FX videokaart koopt kan je het geld net zo goed gelijk weg gooien. Koop 2e hands een mooie 6800LE/GT of X800PRO/XT.

Verwijderd

Topicstarter
@ PilatuS

Op marktplaats vind ik een 6800LE voor zo goedkoop als 70 euro. X800 pro is ietje duurder.

Verwijderd

ik heb hier een 6800@gtspeeds +zalman VF700 liggen voor 50euro als je wilt.. heb nu toch een nieuwe pc

excuses als het verboden is hier producten aan te bieden

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2007 18:14 ]

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:46
FX 5200 draait hij niet op.

heb nu even een X600XT die draait hem op medium maar een X300se draait hij ook al op.

heb je meer te besteden koop dan een 6800GT of X800 dan kan je op meer eye-candy spelen

HD4Life @ Full-HD

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Welke Optiplex GX270 case heb je? Ze bestaan ook in small-form-factors namelijk. Daar gaan alleen low-profile kaarten in.
Dat zou dan sowieso de mogelijkheden beperken tot de budget-kaarten. Wat op zich geen probleem is als je Oblivion op 800x600 gaat draaien met alles low.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 18:12:
@ PilatuS

Op marktplaats vind ik een 6800LE voor zo goedkoop als 70 euro. X800 pro is ietje duurder.
Marktplaats is altijd te duur. Gelukkig hebben we hier V&A op Tweakers met normale prijzen.

http://tweakers.net/aanbo...aats=&max_price=0&x=0&y=0

Verwijderd

Topicstarter
@ the crow

deze case heb ik ook:
http://www.rasmus.com/Proteveris/20424.JPG

Is dat een nadeel?

Ps, ik kom er net achter dat ik niet 1 gb geheugen heb (zoals standaard in de gx270, maar slechts 256.

kan ik in deze computer ook DDR-II geheugen zetten? Double XL zei namelijk al dat ik geen DDR-II zou hebben.

• PilatuS
  • Niet online
Aan een betere videokaart heb je weinig met maar 256MB RAM. Je moet wel echt DDR1 hebben DDR2 past gewoon weg niet.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-07 11:50

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 17:50:
wat is je budget? ik draai hier met een 8600GT, E6600. 4GB Oblivion op 1440x900 nog maar net op z'n hoogst met 2xAA.. dus ga er vanuit dat als je lager gaat zitten dat je ook moet inleveren op eyecandy.. Misschien is een 2e hands 7600GT/7800GS/1950pro wel iets
Een 2e hands 7600 GT AGP kost nu zo rond de 90-100 euro. Niet echt een optie voor de TS. (Vorige week net zo'n kaart verkocht, binnen 2 dagen voor die prijs)

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet nog het een en ander op een rijtje zetten, omdat deze topic in korte tijd al veel informatie heeft opgeleverd (waarvoor bedankt iedereen!)

Zoals het er nu uitziet
- MOET ik meer geheugen inbouwen
- Heb ik interesse in een 2ehands 6800GT

Kom ik met een P4 3,0ghz met 1gb (evt 2gb?) geheugen en een 6800GT bij mijn doel: Oblivion spelen en geen crap pc meer?

Edit: klopt het dat ik op dit moment maximaal 2x512mb of 2x1024 geheugen in mijn kast kan zetten, want 1024mb geheugen voor DDR-I is nogal zeldzaam om 2e-hands te krijgen, maar ik zou toch graag naar 2gb gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2007 19:34 ]

• PilatuS
  • Niet online
Om Oblivion fatsoenlijk te spelen (1024x786 met niet al teveel eye-candy) moet je zeker meer RAM hebben en ook een goede videokaart. 1GB RAM totaal met een 6800GT moet voldoende zijn.

Verwijderd

Je kan met een ati 9700pro ook oblivion spelen
De grootste probleem van oblivion is weergaven van de gras.
Er is een mod voor de gras.
Deze zorgt er voor dat gras dunner is en anders word opgebouwt.
Op deze manier kon ik met een ati 9700pro op 800\600 draaien en zonder bloom kan ik zelfs 1024-768draaien.
Met een nvidia 6600non gt kan je op deze manier zelfs met bloom draaien op 1024\768.
Met een 6600non gt word met auto detect van de game de resolutie op 800\600 met hdr.

Gedeelte van geheugen
512mb is te weinig met alles wat meer is draait beter (zelfs 128mb draait de game beter) (dit heeft alleen mee te maken als je in de buiten gedeelte speelt van de game.

Aan audio maakt geen zak uit welke kaart je neemt (een soundblaster live zal ik wel aanraden als je iets meer games wilt draaien )( de audigy-se is eigelijk een live die geupdate is)

De proc is minder belangrijk als men denkt.
Ik heb de game laten draaien met een p4 1,6g 512kb versie (wel met 1g aan ram in dual channel mode)
De p4 1,6@2128mhz 512kb draaide de game beter in de open velden.

Oke hoe kom ik aan de info?
Ik heb de game origineel gekocht en speelt op mijn machine.
Helaas wilde ma die game ook spelen alleen was haar pc p4 1,6g 512kb 768mb deul channel.
En een ati 9700pro .
Ik zelf had een amd 64 3200+ met een 1gb geheugen en nvidia 6600non gt

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-07 11:18
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 18:52:
@ the crow

deze case heb ik ook:
http://www.rasmus.com/Proteveris/20424.JPG

Is dat een nadeel?

Ps, ik kom er net achter dat ik niet 1 gb geheugen heb (zoals standaard in de gx270, maar slechts 256.

kan ik in deze computer ook DDR-II geheugen zetten? Double XL zei namelijk al dat ik geen DDR-II zou hebben.
Die kast heeft gewoon de standaard maten voor PCI, dus geen low-profile, maar full..
Dat scheelt in ieder geval weer.

Verder kun je voor drivers van bijv. je soundchip gewoon ff op de dell support site kijken.
Even je Service Tag inkloppen en je ziet de drivers voor je systeem. Soms heb je meer keuzes, maar mbt geluid zal dat wel meevallen.

[ Voor 16% gewijzigd door Hoyden op 22-06-2007 21:00 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Geldt ook voor Dell systemen en ook voor budget-videokaarten. Zoek gewoon benchmarks op van Oblivion van systemen met P4-3GHz CPUs en 1GB RAM en dan zie je snel zat hoe die dingen zich verhouden. Overigens is Oblivion op een systeem met een dergelijke CPU, weinig RAM en een budgetvideokaart IMHO je reinste zelfkastijding...

Oslik blyat! Oslik!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 19:17

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 11:03:
Overigens is Oblivion op een systeem met een dergelijke CPU, weinig RAM en een budgetvideokaart IMHO je reinste zelfkastijding...
Het gaat ;)
2400+, 1GB en GF6800LE (unlocked en overclocked) is het nog wel speelbaar, maar wel maar net ;)
Dus verwacht kwa performence iets rond de rand van nèt speelbaar.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.