Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

voedingsadapter dood, andere met ander voltage/amperage

Pagina: 1
Acties:
  • 611 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 17:06
Ik kwam er vanavond achter dat de adapter van mn oude accesspoint dood is. Even de multimeter er opgezet en 0,0 resultaat. Snoer wat gerommeld maar geen reaktie. Waarschijnlijk dood dus. Nu heb ik een andere adapter geprobeerd met dezelfde stekker, een met een hoger voltage maar lager amperage. Nu doet het accesspoint het weer maar in hoeverre blijft deze het ook doen? Heb weinig zin in een gesmolten accesspoint ;)

Oud: DC5,0V/2.5A
Nieuw: 6V/500mA 3VA

Gaat dit goedkomen of moet ik gewoon even een universele adapter kopen?

edit:
genoemde waarden voor oud worden door het ap gevraagd

[ Voor 6% gewijzigd door marccom op 21-06-2007 21:21 ]

Whoop!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
aan te bevelen is een gestabiliseerde universele adapter..., vooral gestabiliseerd is belangrijk, ietsjes duurder maar wel beter voor je apparatuur

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Voor de laatste keer ;) Amperage boeit niet, zolang hij maar niet te laag is, maar het voltage moet altijd hetzelfde zijn. Ik heb zelf overigens de ervaring dat dat soort elektronica toch eigen spanningsregulatie heeft, of gewoon chips die op uiteenlopende spanningen kunnen lopen, dus je zit hier met de spanning waarschijnlijk wel goed.

Maar hij kan lang niet genoeg stroom leveren! Ik denk dat je echt vrij snel een zwaarder exemplaar moet vinden, want het verschil tussen 2,5 en 0,5A is te erg en je nieuwe adapter zal snel overlijden. Dus zoek naar een 5-7,5V adapter die ook minstens 2,5A kan leveren. Als je er geen kunt vinden heb ik nog wel wat liggen voor je ;-)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Die 5V is waarschijnlijk gestabiliseerd.
Dat betekent dat er waarschijnlijk nauwelijks een beveiliging in je access point zal zitten.

5V dus gebruiken en geen andere spanning.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• SilentWings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-11 18:46
ssj3gohan schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:21:
Ik heb zelf overigens de ervaring dat dat soort elektronica toch eigen spanningsregulatie heeft, of gewoon chips die op uiteenlopende spanningen kunnen lopen, dus je zit hier met de spanning waarschijnlijk wel goed.
...echt vrij snel een zwaarder exemplaar moet vinden, want het verschil tussen 2,5 en 0,5A is te erg ...
Helemaal mee eens, ik heb dezelfde ervaring.
Ook onbekend schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:24:
Dat betekent dat er waarschijnlijk nauwelijks een beveiliging in je access point zal zitten.
Waarom denk je dat?... Ook ervaring mee?

Let wel even op dat je nieuwe adapter ook DC geeft.

[ Voor 11% gewijzigd door SilentWings op 21-06-2007 21:40 ]

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

SilentWings schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:38:
[...]

Ik ontwerp zelf ook elektronica en schroef ook weleens een router open. :)
De meeste componenten werken op 3,3V of op 5V gelijkspanning.
Soms zit er een stabilisator achter die de spanning stabiel (en lager) maakt.

Uit kostenoverwegingen wordt tegenwoordig vaker besloten om meteen de juiste spanning door de adapter aan te leveren en de ingangen minder goed te beveiligen.

Aangezien de TS aangeeft dat de adapter 5VDC is, neem ik aan dat er in dit apparaat onderdelen zitten die op 5V werken. Deze zitten dus direct aangesloten op de adapter.
Als er dus een hogere spanning wordt aangesloten gaan deze onderdelen kapot en kan je dat apparaat weggooien.

• marccom
rdfeij schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:20:
aan te bevelen is een gestabiliseerde universele adapter..., vooral gestabiliseerd is belangrijk, ietsjes duurder maar wel beter voor je apparatuur
Geen idee wat dit inhoudt, zo bekend ben ik er niet mee, morgen maar eens kijken bij de Mediamarkt ofzo.
ssj3gohan schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:21:
Voor de laatste keer ;) Amperage boeit niet, zolang hij maar niet te laag is, maar het voltage moet altijd hetzelfde zijn. Ik heb zelf overigens de ervaring dat dat soort elektronica toch eigen spanningsregulatie heeft, of gewoon chips die op uiteenlopende spanningen kunnen lopen, dus je zit hier met de spanning waarschijnlijk wel goed.

Maar hij kan lang niet genoeg stroom leveren! Ik denk dat je echt vrij snel een zwaarder exemplaar moet vinden, want het verschil tussen 2,5 en 0,5A is te erg en je nieuwe adapter zal snel overlijden. Dus zoek naar een 5-7,5V adapter die ook minstens 2,5A kan leveren. Als je er geen kunt vinden heb ik nog wel wat liggen voor je ;-)
Stuur maar op ;) Heb vanavond zo'n beetje alles bekeken waar dit soort adapters aanzitten en 6, 9 of 12V zijn meer gangbaar hier :/
Ook onbekend schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:24:

Heb geen idee of er overspanningsbeveiligingen inzitten, ga m niet openschroeven ivm de garantielabels (is al wel verlopen).
SilentWings schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:38:
[...]

Helemaal mee eens, ik heb dezelfde ervaring.

[...]

Let wel even op dat je nieuwe adapter ook DC geeft.
Er staat geen DC op. Zal eens kijken wat de logotjes betekenen die er op staan.

Heb zojuist een 5VDC/800mA adapter gevonden, die doet het ook prima. Even 10 seconden geprobeerd, geen rook oid :)

Whoop!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

marccom schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 22:03:
Heb zojuist een 5VDC/800mA adapter gevonden, die doet het ook prima. Even 10 seconden geprobeerd, geen rook oid :)
Je vorige adapter was 2,5 A. Deze is bijna 1 A.
Je zal je accesspoint waarschijnlijk niet voor de volle 100% belasten, maar misschien hoeft dat ook niet voor jou.

De spanning is het zelfde, dus dat moet geen probleem zijn.

• mux

mux

99% efficient!

Ik vind het wel een beetje eng hoor, als je een 2,5A rated voeding vervangt door een 800 mA. Ik weet zelf niet zoveel van het nominale verbruik maar misschien is het met dat soort dingen zo dat de piekstromen die worden gevraagd ver over de 1,5A gaan en dus eigenlijk nauwelijks kunnen worden opgevangen door je gelijkrichterelco's?

Voor de zekerheid zou ik er echt een wat zwaarder exemplaar voor zoeken.

@Marccom: wat ik heb liggen zijn in feite miniatuur-computervoedinkjes met 5V en 12V, maar het zit niet zo mooi in een kastje dus ik denk niet dat dat heel praktisch voor je is. Als je dichtbij woont kan ik je adapter repareren (hopen dat het een opgeblazen elco of gelijkrichterdiode is en niet de trafo, want dan is het moeilijk repareren). Als je een beetje goed bent in het knutselen van een plastic doosje om een open voeding heen stuur ik je wel zo'n 5V/12V ding op :-) het ziet er dus ongeveer zo uit, maar dan met een 3-pins stroomkabelaansluiting en een molexstekkertje eraan:

http://www.arrowne.com/po...sources/image_astec_2.jpg

• marccom
Ik ga m er niet voor vervangen, die adapter zal er niet voor niets bij gezeten hebben vanaf fabriek, was gewoon even om te testen of het aan de adapter of het ap zelf lag. Wel vreemd want een maand geleden deed het ding het nog prima. Ik zal morgen op mn werk nog eens zoeken en anders gewoon kijken naar een universele, zag dat die ong 10~15 euro kosten dus das het probleem niet :)

Als ze dus toch niet zoveel kosten is het repareren de tijd en moeite niet eens waard, je zal het ding ook open moeten zagen want het zit niet geschroeft of geklikt volgens mij. Hele kunst als je dat kunt opereren volgens mij :) IIG bedankt voor het aanbod!

Whoop!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
Als je toch een nieuwe adapter koopt, probeer dan op de efficientie ervan te letten. Een zuinige adapter kost misschien 2 eurotjes meer, maar bv. met mijn router ben ik van 18W naar 7W gegaan (dus een 10-tal EUR/jaar besparing) door een iets betere adapter (van 16EUR ofzo) te gebruiken...

• mux

mux

99% efficient!

Ik had zelf best veel moeite met het vinden van een universele adapter die 3A kon trekken. Meestal zul je 12V/500 mA exemplaren vinden en geen dingen die meer dan 1A kunnen trekken. Dus als je er eentje vindt zou je hier misschien willen posten hoe duur en waar je hem hebt gekocht?

(ja, via internet kun je er genoeg vinden, maar het zou fijn zijn als ik een adresje had waar ik mensen naartoe kan sturen die mij dit soort vragen stellen, ik krijg die vraag vrij vaak)

Verwijderd

ssj3gohan schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:09:
Ik had zelf best veel moeite met het vinden van een universele adapter die 3A kon trekken. Meestal zul je 12V/500 mA exemplaren vinden en geen dingen die meer dan 1A kunnen trekken. Dus als je er eentje vindt zou je hier misschien willen posten hoe duur en waar je hem hebt gekocht?

(ja, via internet kun je er genoeg vinden, maar het zou fijn zijn als ik een adresje had waar ik mensen naartoe kan sturen die mij dit soort vragen stellen, ik krijg die vraag vrij vaak)
Elektronica-online.nl kan je waarchijnlijk wel helpen. Ofwel een elektronica winkel, die verkopen ook dikwijls van die adapters. Ik heb hier al een link geplaatst waar de voedingen staan: http://elektronica-online...at=Instelbare%20Voedingen

• marccom
Heb even rond gekeken bij de Mediamarkt. Hadden er een stuk of 5, verschillende types met verschillende amperages. Beginnend van 500mAh tot 3A. Regelbaar in 3v, 5v, 6v, 8v en 12v. De goedkoopste was 7,50 en de duurste 22 euro, allen met verschillende stekkertjes los er bij. Heb er een gekocht voor max 2,5A en deze kostte 14,95. AP werkt weer prima :)

Whoop!

Verwijderd

Iedereen hier maar zeggen dat die adaptor van 800mA te weinig is, maar euhm, ik zou daar nog niet zo zeker van zijn. Die voedingen worden en masse geproduceert, en ze produceren liever 1 model dat goed is voor een reeks toestellen, dan 3 verschillende modelletjes. Zeker omdat de kosten om een 800 mA adaptor ongeveer gelijk zijn aan die voor een 2.5A adaptor. Heel veel kans dus dat je accespoint toe komt met 800 mA. Wat ik zou doen is gewoon is meten hoeveel hij verbruikt (terwijl je hem zo hard mogelijk belast). En als dat minder dat 800 mA is, geen probleem he. Andere voltage's is inderdaad nogal een risico. Hangt ervan af hoe de print gebouwd is.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Met een beetje geluk staat er onderop je AP hoeveel stroom hij trekt ;)

Casemod: Cubeleon

• marccom
Er staat niet op wat het stroomverbruik/vraag is. Het gaat om een Linksys WAP11 v2.6.

Whoop!

Pagina: 1