Toon posts:

[2003] Hoe laat je een server een home directory genereren?

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Titel geeft het al een beetje aan:

Hoe laat je de server een home directory generen als de gebruiker voor het eerst inlogt?
Misschien handig om te weten het betreft server 2003.
Er word met behulp van een xp bak ingelogd op het domein.

• Maak op de harde schijf een map aan waar de home directory in opgeslagen wordt. bv "Home map"
• Geef op de harddisk en home map alle rechten en permissions bij de share en security tabbladen.

Maar wat dan, wie kan mij helpen?

Bvd
Gerrit

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 19:45 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 16:35

CAP-Team

XBL: CAPTeam

euh.. maak gebruiker aan en stel een home directory in die verwijst naar een bepaalde share op je server?

Beetje basic kennis imho :/

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35
Je moet in AD users en computers zorgen dat de home share gemapped wordt bij de user.
Maar ik weet natuurlijk niet wat je allemaal nog meer hebt staan. Je meldt op de harde schijf.. welke harde schijf? Die van de fileserver? Van je PC? Van de DC? Heb je sowieso al een AD domein?
Hoe dan ook: HOW TO: Assign a Home Directory to a User even wat leesvoer.
Gevonden door deze query, wellicht kan je meer probleempjes die je hebt daar ook mee vinden.
Succes!

offtopic:
Aan de hand van je posthistory (2 posts over ongeveer hetzelfde) heb ik zo het idee dat je net begint met Windows 2003 en domeinen enz.. Wellicht is het handig om even op de microsoft site wat white papers en knowledgebase articles te gaan lezen. Ook uit de helpfunctie van Windows kan je veel van dit soort info halen. Ik meld dit niet om je te flamen, maar gewoon om te helpen, het is niet de bedoeling dat wij al je Windows 2003 domeinen gaan bouwen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Met harde schijf bedoelde ik de schijf van de server.

Kom er nog niet helemaal uit.
Al gaat ik naar de properties van een gebruiker in de active directory users en computers.
En dan naar profile. Onder Home folder staat connect geselecteerd waar ik dan een keuze kan maken van D tot Z.
Hier heb ik gekozen voor D.
Bij to: heb ik \\naam van de server\naam van de share\foldernaam (eentje verzonnen in dit geval 'test' die maakt ie zo blijkt aan) ziet er nu zo uit \\gerrit-kc9pd2b7t\home\test

Heb 4 partities (op de server) C, D, E, F. op de D staat nu een map test (deze map is niet geshared).

Als ik nu inlog met de xp bak zou er wat in de map test moeten verschijnen toch?
Alleen dit gebeurt niet.
Hoop dat jullie me verder kunnen helpen, kom ff niet verder.

Gerrit

Verwijderd

kies bijvoorbeeld connect H: \\w2k3srv1\homedirs$\%username%

\\servernaam\sharenaam\%username%

Als je op ok klikt vult de server de username zelf in en stelt de map in met de juiste rechten.

Die H: slaat op de driveletter die je gebruikers krijgen te zien, in mijn geval is homedirs$ dus een gesharde map ergens op je server.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 23:29 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ehm.. Een homedir is wat anders dan een profile dir.

Ga zoals aangegeven je even verdiepen in de materie, er zijn voldoende whitepapers en howto's beschikbaar, hier ook:
Windows Clients - Howto's and Guides

Dat voorkomt een boel onduidelijkheden.
Dat je het wil leren, prima, maar het is niet de bedoeling dat je hier bij het handje wordt vastgehouden ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wordt de homedirectory wel correct gemapped dan, en staan de rechten wel goed? en wat zie je in de eventlogs want daar moet gewoon bruikbare informatie staan. Het is niet de bedoeling dat we hier gaan zitten gokken.

En D is ietwat onhandig, op de gemiddelde pc is die lokaal al bezet, dus is niet meer beschikbaar voor de homedir.

[ Voor 21% gewijzigd door sanfranjake op 20-06-2007 23:32 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 16:35

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 23:23:

[...] ziet er nu zo uit \\gerrit-kc9pd2b7t\home\test

Heb 4 partities (op de server) C, D, E, F. op de D staat nu een map test (deze map is niet geshared).

Als ik nu inlog met de xp bak zou er wat in de map test moeten verschijnen toch?
Alleen dit gebeurt niet.
Hoop dat jullie me verder kunnen helpen, kom ff niet verder.

Gerrit
Zorg iig dat de map home geshared is met de name home, en dat je bij de machtigingen iedereen alle rechten geeft, de werkelijke rechten stel je via NTFS in.

Bovendien zou ik niet de D: schijf voor de home folder gebruiken omdat dat erg vaak de CD-ROm of een tweede partitie van het lokale werkstation is.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

alt-92 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 23:30:
Ehm.. Een homedir is wat anders dan een profile dir.
Zeker maar beide zijn te vinden in het tabblad "profile"

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor julle reactie, gaat het ff uitvissen.
Enja moet me er idd in gaan verdiepen, was ik al mee bezig.
Maar vergt wat moeite 8)7 Vooral als je ergens niet uitkomt is het makkelijk om op forum wat vragen te stellen. Misschien wat kort door de bocht maargoed.

Jullie horen van me

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Klopt, my bad, verkeerd gelezen.

Maar voor alle duidelijkheid: in een homedrive "verschijnt" niks automagisch bij het inloggen, vandaar dat ik eventjes dacht dat TS een profile dir had opgegeven.
Lastig, posts die niet 100% duidelijk zijn :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Laat dat misschien maar weg, dat "kort door de bocht" is nou juist waar we hier niet zo van houden. Graag zou ik dus zien dat je je bij volgende posts net als alle andere bezoekers hier aan Het algemeen beleid houdt :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1