Hoi,
Mijn vorige aankoop op marktplaats is niet zo goed bevallen, getuige dit topic. Daarom wordt het tijd om eens te kijken naar een andere vervanger voor de kitlens van mijn Sony Alpha 100.
Na wat research ben ik op de volgende twee objectieven gekomen als stevige kanshebbers:
Carl Zeiss 16-80 mm, f3,5-4,5 (Zeiss) en de Sigma 17-70 f2,8-4,0 (Sigma)
Tja, dan volgt de afweging per lens:
Zeiss:
+ ragscherp
+ veel contrast
+ prettig bereik
+ dedicated voor Sony
- duur (+/- 635 euro)
- niet erg lichtsterk
Sigma:
+ lichtsterker dan Zeiss
+ goedkoper dan Zeiss (+/- 340 euro)
+ macro
- minder scherp dan Zeiss
- minder contrast dan Zeiss
- bereik is minder dan Zeiss
- groot formaat (72mm), dus duurdere filters
Wat wil ik?
- walkaround groothoek zoomlens met (dus van ongeveer 17 mm. tot 70 / 80 mm)
- een upgrade t.o.v. de kitlens in kwaliteit en snelheid
Wat wil ik niet:
- meer bereik maar per saldo niet (veel) meer kwaliteit (heb immers de redelijk goede kitlens en een telelens). Hierdoor vallen de zoomkannonen van Tamron en Sigma (18 tot wel 250 mm.)
- een lens die last heeft van backfocus
- onevenredig veel geld betalen
- beeldstabilisatie (heb ik in de body)
- een betoog waarom Canon en Nikon VEEEEEEL stoerdere camera's met een groter assoirtiment objectieven hebben
Ik wil dus eigenlijk wat advies over de vraag: Is de 300 euro extra uitgave voor de Zeiss te rechtvaardigen voor de extra kwaliteit van de lens t.o.v. de Sigma?
Ohwja, als er mensen zijn met alternatieven die ik niet heb meegenomen, dan houd ik mij daarvoor aanbevolen.
Mijn vorige aankoop op marktplaats is niet zo goed bevallen, getuige dit topic. Daarom wordt het tijd om eens te kijken naar een andere vervanger voor de kitlens van mijn Sony Alpha 100.
Na wat research ben ik op de volgende twee objectieven gekomen als stevige kanshebbers:
Carl Zeiss 16-80 mm, f3,5-4,5 (Zeiss) en de Sigma 17-70 f2,8-4,0 (Sigma)
Tja, dan volgt de afweging per lens:
Zeiss:
+ ragscherp
+ veel contrast
+ prettig bereik
+ dedicated voor Sony
- duur (+/- 635 euro)
- niet erg lichtsterk
Sigma:
+ lichtsterker dan Zeiss
+ goedkoper dan Zeiss (+/- 340 euro)
+ macro
- minder scherp dan Zeiss
- minder contrast dan Zeiss
- bereik is minder dan Zeiss
- groot formaat (72mm), dus duurdere filters
Wat wil ik?
- walkaround groothoek zoomlens met (dus van ongeveer 17 mm. tot 70 / 80 mm)
- een upgrade t.o.v. de kitlens in kwaliteit en snelheid
Wat wil ik niet:
- meer bereik maar per saldo niet (veel) meer kwaliteit (heb immers de redelijk goede kitlens en een telelens). Hierdoor vallen de zoomkannonen van Tamron en Sigma (18 tot wel 250 mm.)
- een lens die last heeft van backfocus
- onevenredig veel geld betalen
- beeldstabilisatie (heb ik in de body)
- een betoog waarom Canon en Nikon VEEEEEEL stoerdere camera's met een groter assoirtiment objectieven hebben
Ik wil dus eigenlijk wat advies over de vraag: Is de 300 euro extra uitgave voor de Zeiss te rechtvaardigen voor de extra kwaliteit van de lens t.o.v. de Sigma?
Ohwja, als er mensen zijn met alternatieven die ik niet heb meegenomen, dan houd ik mij daarvoor aanbevolen.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan