software update voor Sigma 28-105 f2.8/4.5: doen of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:46

Goverman

not loaded

Topicstarter
Hoi,

Ik heb onlangs een strak uitziende lens gekocht: de Sigma 28-105 f.28/4.5 (asferisch) gekocht, voor de Sony Alpha 100. Echter, ik meende dat de autofocus er steeds een beetje naast zit. Vanochtend ben ik even bij de plaatselijke fotoboer geweest en daar werd e.e.a. bevestigd: de autofocus zit er vaak net even naast.

De remedie was ook snel bedacht: een software-update voor de lens bij Sigma. Kost wel 75 euro... Tja, dan sta je voor een dilemma: een lens gekocht (80 euro) en een UV-filter aangeschaft (40 euro) en om hem echt lekker aan de gang te krijgen: +/- 75 euro...

Zijn er meer mensen hier met dergelijke ervaringen? En... wat zouden jullie doen in een dergelijk geval? Ohwja, iets in mij zegt dat ik misschien wel de Zeiss Vario Sonnar T* (16-80 mm. f3.5/4.5) wil gaan kopen. Maar... deze kost dik 600 pleuries. Aan de andere kant, de Sigma is wel een mooie aanvulling op het assoirtiment dat ik nu heb: naast de Sigma ook de 18-70 mm. kitlens en de Minolta 75-300 mm. f4.5/5.6. De Zeiss (als die er ooit komt...) is dan vooral vervanger van de kitlens.

[Zuchtend...]Ik weet het even niet meer. Iemand die wat wijze woorden kan inzetten om het besluitvormingsproces te bespoedigen?

Alvast bedankt!

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt dit niet gewoon binnen je garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
nope... lens is via marktplaats van een particulier gekocht... Vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bel even met de importeur, er zijn veel bedrijven die enige coulance kennen als je geen bon meer hebt. Sommige bedrijven stellen de leeftijd vast op basis van het serienummer.

En als men geen coulance heeft, dan kun je vragen wat de importeur rekent voor deze handeling.

Ik wist trouwens niet dat een lens ook firmware bevat, ben ik nou gek of heeft de winkelier je zitten neppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 13:52:
Bel even met de importeur, er zijn veel bedrijven die enige coulance kennen als je geen bon meer hebt. Sommige bedrijven stellen de leeftijd vast op basis van het serienummer.

En als men geen coulance heeft, dan kun je vragen wat de importeur rekent voor deze handeling.

Ik wist trouwens niet dat een lens ook firmware bevat, ben ik nou gek of heeft de winkelier je zitten neppen?
En of dat een lens firmware heeft :) daar is geen nepperij aan, maar wat ik niet snap is dat als je een 2mm back/frontfocus lens hebt, er nieuwe firmware in moet. Normaal gesproken is dat een kwestie van camera + lens calibratie.

Ik zou het voor die lens trouwens niet doen geloof ik. Imho: trek er een lering uit, en steek die 75 euro in een andere lens waarbij je even checkt op back/frontfocus etc. :) Zeker voor de a100 zijn er zat 18-70's op marktplaats te vinden die je een wat prettiger bereik geven, en vaak voor een spotprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoals je kan lezen heeft hij al een 18-70, Waarschijnlijk wilde hij een lichtsterkere lens. En heeft daarom voor de 28-70 gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 10:21:
zoals je kan lezen heeft hij al een 18-70, Waarschijnlijk wilde hij een lichtsterkere lens. En heeft daarom voor de 28-70 gekozen.
En zoveel lichtsterker is die 28-70/2.8-4.5 dus helaas niet. Dan had ie beter voor een constante F/2.8 kunnen kiezen. Nogmaals: ik zou het niet doen, maar een lering eruit trekken en voor wat beters gaan, zoals, zoals hij zelf al aangeeft, de zeiss oid. Optisch maakt die sigma zijn huidige lenzenarsenaal niet echt veel AFAIK.

[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 17-06-2007 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
En sigma en coulance? Niet in dit land mensen, wel in de US of A

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:49
Goverman schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 12:36:De remedie was ook snel bedacht: een software-update voor de lens bij Sigma. Kost wel 75 euro...
Heeft ie niet gewoon back/front-focus?

Ik zie eigenlijk ook totaal niet waarom de lens een mooie aanvulling is op je assortiment..

[ Voor 19% gewijzigd door - J.W. - op 17-06-2007 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
update:

Ik heb naar de Sigma gebeld en daar zeiden ze dat er in mijn objectief geen regelbare electronica in zit. Met andere woorden: deze lens gaat niet passen op deze camera, tenzij ik handmatig ga scherpstellen. Alleen nieuwere objectieven, vanaf +/- een jaar of anderhalf geleden, kunnen worden ge-update door de Sigma.

Dus: lekker op zoek naar een ander objectief, mede ter vervanging van de kitlens. Hierover zal ongetwijfeld later nog een adviesvraag volgen...;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Euhm... je lens heeft dus nooit autofocus gehad? Of begrijp ik dat nu even verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
De lens heeft zeker wel autofocus en die doet het ook, maar zit er vaak dus gewoon naast... (backfocus/frontfocus)

Pagina: 1