Te Trage CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mas-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-07-2024

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Een tijd terug begon mijn PC wat traag te worden, en ik kreeg zelfs een slechte framerate in het laatste spel dat ik nog speel, TFC (een mod van HL). Dat werd me wat te gortig, dus deed ik wat ik altijd doe in zo'n situatie: formateren. Normaal gesproken lost een verse install dit soort fratsen wel op, maar dit maal bleven mijn problemen voortduren.
Ietwat gefrustreerd ben ik toen wat gaan rotzooien, optimised BIOS defaults ingesteld, gescanned op vriussen en adware, dat soort dingen. Niets hielp echter. Uit 3dmark tests bleek ook dat ik te laag scoorde, vooral op de CPU tests. Toen heb ik dus maar eens SiSoft Sandra gedraaid, en wat bleek:

Afbeeldingslocatie: http://www.picserver.nl/view_image.php/O4CF19N4F410
Afbeeldingslocatie: http://www.picserver.nl/view_image.php/Q9K3O6BYO985

Mijn CPU, een AMD 3000+ Venice core, draait schijnbaar belabberd - andere CPU's van ongeveer die generatie scoren haast dubbel zo hoog. Wat gezocht op GoT, en de FAQ gechecked, maar ik kom er nog steeds niet echt wijs uit. Kan iemand mij misschien vertellen wat mogelijke oorzaken zijn van dit probleem, of welke programma's nuttig zijn om een beter beeld van het probleem te krijgen? En, wat helemaal mooi zou zijn, is er misschien nog wat aan te doen ook?

Mijn systeem is, zoals gezegd, een AMD 3000+ Venice CPU, draaiend op een DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D met 2x512mb RAM.

Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines. Specs

• Alex Picard
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Kijk eens naar de clockspeed met bijvoorbeeld http://www.cpuid.com/cpuz.php, misschien zit hij vast in een lage stepping?

• Barney
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2025

Barney

nee, ik kan niet darten

Draait je cpu wel op de snelheid waarop hij hoort te draaien?
Misschien staat je multiplier wel verkeerd in de bios.

PW5 DH Deluxe | Conroe 6600 @ 3,4 GHz (380x9) | Zalman 8000 | 2GB DDR2 GEIL pc6400 | Sapphire 1900XTX | 2x Maxtor 250GB RAID0 | Acer 1951c |

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Alex Picard schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:34:
Kijk eens naar de clockspeed met bijvoorbeeld http://www.cpuid.com/cpuz.php, misschien zit hij vast in een lage stepping?
Okee, ik heb zojuist CPU-z gedraaid, en dit gaf het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.picserver.nl/view_image.php/Z5SY7GN53PB3

Ligt het aan mij, of is die Core Speed veel te laag?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Waarom? Een A64 3000+ Venice hoort op 1800 MHz te draaien. Die van jouw draait iets sneller dus dat is geen probleem.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
AtleX schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:44:
Waarom? Een A64 3000+ Venice hoort op 1800 MHz te draaien. Die van jouw draait iets sneller dus dat is geen probleem.
Ok, dus dat is het niet. Als de clockspeed goed staat, waarom krijg ik dan toch zo'n slechte preformance?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-05 19:40

FastBunny

Give it the Works !

*dubbel enzo*

[ Voor 87% gewijzigd door FastBunny op 20-06-2007 12:46 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Mas- schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:40:
Okee, ik heb zojuist CPU-z gedraaid, en dit gaf het volgende resultaat:

[afbeelding]

Ligt het aan mij, of is die Core Speed veel te laag?
Gozer je hebt een Venice 3000+ en een DFI LanParty => Overclocken die handel en je hebt heel makkelijk wat performance erbij :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Alex Picard
Al gekeken of je koeling voldoende is? misschien klokt je cpu terug onder zware belasting?

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
nero355 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:51:
[...]

Gozer je hebt een Venice 3000+ en een DFI LanParty => Overclocken die handel en je hebt heel makkelijk wat performance erbij :)
Overclocken is zeker een optie, maar ik ga daar liever niet mee aan de slag totdat ik begrijp waarom mijn CPU zo slecht draait in vergelijking tot andere niet-overgeclockte systemen. Mocht er bijvoorbeeld sprake zijn van een hardwareprobleem (god, alsjeblieft niet, ik ben al blut!) kan overclocken mijn systeem helemaal de das om doen - en dat terwijl mijn bachelorthese over tien dagen af moet zijn...

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Alex Picard schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:53:
Al gekeken of je koeling voldoende is? misschien klokt je cpu terug onder zware belasting?
Dat zou kunnen, en nee, daar heb ik nog niet naar gekeken. Wat is de gemakkelijkste manier om dit te onderzoeken?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je weet ook zeker dat je niet toevallig last hebt van CnQ die aan staat terwijl je die testen doet of die game speelt?
Mogelijk komt hij niet uit CnQ modus.
Heb je wel die AMD Processor Driver geïnstalleerd?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Alex Picard
misschien even kijken met speedfan http://www.almico.com/sfdownload.php hoe de temperatuur oploopt terwijl je je benchmarks draait?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Proberen of je de CPU ergens mee kan belasten en ondertussen de snelheid in de gaten houden. Zodat je kan zien of ie terugschakelt zodra hij het druk krijgt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Chups
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
Draai eens superpi en dan de 1m test, en vertel ons hoe lang hij daar mee bezig is?

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Alex Picard schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:57:
misschien even kijken met speedfan http://www.almico.com/sfdownload.php hoe de temperatuur oploopt terwijl je je benchmarks draait?
Okee, ik heb zojuist de 1M test van Superpi gedraaid, terwijl ik Speedfan een temperatuurgrafiekje liet maken. Het is niet helemaal een zuivere test, ik had nog een paar dingen openstaan in de achtergrond, maar hopelijk kunnen jullie er wat mee. Excuses trouwens voor het formaat van het plaatje, maar ik heb kort geleden geformatteerd en nog geen fatsoenlijke plaatjesbewerkingssoftware geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://www.picserver.nl/view_image.php/45H2F3IOZ2AU

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
cybersteef schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:57:
Je weet ook zeker dat je niet toevallig last hebt van CnQ die aan staat terwijl je die testen doet of die game speelt?
Mogelijk komt hij niet uit CnQ modus.
Heb je wel die AMD Processor Driver geïnstalleerd?
CnQ is gedisabled in de BIOS, dus dat zou het probleem niet moeten zijn? Ik ben nu trouwens de AMD CPU driver aan het downloaden en installeren.

EDIT: Na installatie van de AMD CPU driver en reboot scoor ik nog altijd ongeveer hetzelfde op de Sandra CPU benchmark. Moet ik ergens iets aan instellingen veranderen?

[ Voor 15% gewijzigd door Mas- op 20-06-2007 13:25 ]

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
en hoe zit het met de snelheid van je geheugen?

wat kan je afleiden uit het taakbeheer? Zijn er programma's op de achtergrond die veel van je cpu opeisen?

Verwijderd

die 1M test zou op een 40 seconden toch zeker afgerond moeten zijn...
echt vreemd.

Verwijderd

De 1M test ging bij mij in iets van een 35sec. Disable inderdaad even CnQ om uit te sluiten dat dat het probleem is.

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:56:
De 1M test ging bij mij in iets van een 35sec. Disable inderdaad even CnQ om uit te sluiten dat dat het probleem is.
QnC is gedisabled in de BIOS, dus dat zou het probleem toch niet zijn? Ik zal zodadelijk een aantal geheugenbenchmarkjes draaien, maar de kern van het probleem lijkt toch echt de CPU...

Verwijderd

Heb je de drivers geinstalleerd? Meen dat ik voor mijn Venice 3200+ in mn laptop A64 Cpu drivers moest installen?

http://www.amd.com/us-en/...,,30_182_871_9706,00.html

Maar misschien was dat alleen voor automatische vcore/multi/clock aanpassingen? Probeer het eens zou ik zeggen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 17:28 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Dat heeft ie al gedaan Koeitje ;). Wat ik uit je CPU-z screenshot kan opmaken is dat je FSB in principe 5MHz hoger loopt. Dit kan de BIOS de aanleiding geven het geheugen langzamer te laten draaien. Ga je BIOS in en stel automatisch in dat het op DDR400 (200MHz kan het ook genoemd zijn) moet lopen.

Verwijderd

Excuses, was te lui om alles door te lezen :D
Pagina: 1