[Vista] Geen HyperThreading

Pagina: 1
Acties:

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 14:05
Ik heb Windows Vista draaien op een P4 2,4GHz. Volgens mij zou deze CPU HyperThreading moeten ondersteunen, maar hier zie ik in Vista niets van terug. Ook in de BIOS zie ik dit niet staa.

Ik weet dat het onder XP kon zijn dat er een andere HAL moest worden geinstalleerd ("Multiprocessor ACPI" i.t.t. "ACPI Processor" of zoiets), maar in Vista is dit volgens mij niet mogelijk. BIj Hardware Management heb ik als 'Computer' nu "ACPI x86-based computer" (o.i.d.) staan. Hierbij kon ik maar 1 andere optie selecteren, maar die wijziging had geen effect. Bij het zoeken naar nieuwere drivers, zette Windows deze ook weer terug op de oude waarde.

Onder het kopje 'Processors' bij Hardware Management staat ook maar 1 CPU genoemd. Hierbij staat echter ook dat het een Intel 2,6 GHz is, terwijl bij de properties van 'Computer' 2,4 GHz staat.

Ik heb al heel wat rondgezocht op Internet, maar kon nergens iets vinden over Hyperthreading onder Vista. Hopelijk kan iemand hier me verder helpen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wel of geen HT heeft niks met het gebruikte OS van doen.
Of je processor HT heeft kan je zelf heel goed opzoeken, en dan zit je hier in WOS verkeerd.

Lees de PMG FAQ door, daar staat in wat je moet doen om erachter te komen.
mv topic /PMG

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Je topic heeft de mod overleefd, lol. Maar goed, even serieus, heb je ACPI ook aangezet in de BIOS? ACPI is namelijk absoluut noodzakelijk voor HyperThreading. En wat zie je in de Task Manager? Twee (logical) cores?

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 14:05
albatross schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:53:
Je topic heeft de mod overleefd, lol. Maar goed, even serieus, heb je ACPI ook aangezet in de BIOS? ACPI is namelijk absoluut noodzakelijk voor HyperThreading. En wat zie je in de Task Manager? Twee (logical) cores?
Ja, gelukkig wel!

In de BIOS staat ACPI aan ja. In de Taskmanager zie ik dus maar 1 (logical) core.
Bij XP heb ik dit ook ooit gehad, maar dat had toen te maken met een verkeerde HAL. Toen ik die had gewijzigd, werkte het ineens wel goed.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Er zijn nogal wat verschillende P4's op 2,4 GHz check eens welk model je hebt.
Bijvoorbeeld met CPUz, of een ander dergelijk programma.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

enkel als het een 2.4 800MHz fsb is zal je HT hebben.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:46:
enkel als het een 2.4 800MHz fsb is zal je HT hebben.
Ook op die regel is een uitzondering, kijk maar eens in de faq. De oplossing is idd een CPI id toolstje te zoeken. Dan weet je aps wat in je pc zit.

Overigens kan het niet overeenkomen van die 2,4 met 2,6 erop duiden dat hij wellicht over of onderklokt is.

Verder is mijn persoonlijke ervaring dat hypetrtreading heel weinig voordeel oplevert. (maar dat ligt ok aan de applicaties die je draait)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
leuk_he schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 13:15:
[...]

Ook op die regel is een uitzondering, kijk maar eens in de faq. De oplossing is idd een CPI id toolstje te zoeken. Dan weet je aps wat in je pc zit.

Overigens kan het niet overeenkomen van die 2,4 met 2,6 erop duiden dat hij wellicht over of onderklokt is.

Verder is mijn persoonlijke ervaring dat hypetrtreading heel weinig voordeel oplevert. (maar dat ligt ok aan de applicaties die je draait)
Je kunt bij Intel gewoon hun officiele HyperThreading test tooltje downloaden; dat test ook of de BIOS volledig compatible is.

Verder is mijn persoonlijke ervaring dat HyperThreading erg veel voordeel oplevert, met name in de responsiveness van de CPU (mijn oude Presscott 550). Zelf met nagenoeg 100% belasting, is er door de HyperThreading altijd wel een gaatje te vinden, zeg maar, waar nog wat instructies doorheen kunnen. Het is denk ik ook niet voor niets dat Intel weer terugkomt met HyperThreading voor de volgende generatie processoren.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Pagina: 1