Toon posts:

Athlon 64 X2 4200+ vs. Athlon 64 3500 +

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou mijn CPU willen upgraden nu het nog kan. Ik heb een A8N SLI deluxe mobo met S939 socket. Voor het moment heb ik een AMD 3500+ ( single core ). Ik kan nog aan een AMD Athlon 64 X2 4200+ (dual core ) voor mijn mobo geraken.

Ga ik een degelijk verschil in prestatie merken tussen die 2 CPU's?

Kan ik dezelfde cooling gebruiken?

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
Ik ben van een 3500 naar een 4200 X2 gegaan. En ik kan zeggen dat vooral bij het doen van meerdere dingen tegelijk, wat ik veelvoudig doe, het een behoorlijk verschil is. Gaat dus vooral om wat je doet...

Ik heb trouwens mijn koeler vervangen naar een artic cooler weet niet of de normale stock cooler genoeg doet.

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt waarschijnlijk prima dezelfde koeling gebruiken, kijk voor de zekerheid even naar de TDP van beide cpus.
Zelf ben ik van een A64 3200+ naar een A64 X2 3800+ gegaan. Dat is echt de slechtste upgrade die ik ooit heb gedaan. Ik had gehoopt dat die X2 3800+ beter zou presteren dan mijn MP 2600+, maar dat was niet eens het geval. Die MP was (zeker gevoelsmatig) een stuk sneller dan die X2. Daarbij kwam dat games ook brak liepen op die X2, tenzij ik 1 core uitzetten (en dus een 3200+ had). Na verscheidene windows installaties, diverse drivers etc heb ik besloten die X2 weg te doen. Uiteindelijk heb ik een 4000+ kunnen ruilen tegen dat geval en moet zeggen dat me dat aanzienlijk beter bevalt, ook al heb ik maar 1 core.

Ik zou het dus niet doen.

• KOICE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 10:23
Op http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/compareproducts kun je test resultaten bekijken van de verschillende processoren en ook vergelijken. Misschien dat je daar iets aan hebt bij het maken van je keuze.

[ Voor 8% gewijzigd door KOICE op 19-06-2007 11:01 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Terw_Dan schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:48:
Je kunt waarschijnlijk prima dezelfde koeling gebruiken, kijk voor de zekerheid even naar de TDP van beide cpus.
Zelf ben ik van een A64 3200+ naar een A64 X2 3800+ gegaan. Dat is echt de slechtste upgrade die ik ooit heb gedaan. Ik had gehoopt dat die X2 3800+ beter zou presteren dan mijn MP 2600+, maar dat was niet eens het geval. Die MP was (zeker gevoelsmatig) een stuk sneller dan die X2. Daarbij kwam dat games ook brak liepen op die X2, tenzij ik 1 core uitzetten (en dus een 3200+ had). Na verscheidene windows installaties, diverse drivers etc heb ik besloten die X2 weg te doen. Uiteindelijk heb ik een 4000+ kunnen ruilen tegen dat geval en moet zeggen dat me dat aanzienlijk beter bevalt, ook al heb ik maar 1 core.

Ja maar jij bent raar :+ ;)

Wat IMHO nog belangrijker is dan het aantal Cores : Het aantal HD's !! Daar zou ik eerst naar kijken sinds ze geen drol meer kosten en dan pas kijken of je geld overhoudt voor die X2. Je gaat er sowieso niet op achteruit naar mijn mening (4200+ is 2x 3500+ dus dat is redelijk gelijk) maar echt geloof me : Van 2 HD's of meer word je minstens net zo blij als van 2 Cores of meer ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27

Das dus niet een probleem dat veroorzaakt wordt door je CPU, maar doordat je niet de juiste drivers geinstalleerd hebt. Dit probleem ben ik wel 50x tegen gekomen in een of andere vorm op GoT en in alle gevallen is het op te lossen door een driver te installeren of bij aanhoudende oribkemen het programma een affinity te geven met maar 1 core.

@TS
Zelf ben ik van een 3000+@2,6 naar een X2 3800+@2,7 gegaan en het verschil was echt enorm. Meerdere dingen tegelijkertijd doen ging op eens een stuk vlotter. Bestanden uitpakken, TV kijken (op PC), WoW draaien. 't gaat allemaal opeens tegelijk zonder dat een van de zaken gaat haperen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Idd ik ben ook van een A64 3200+ naar A64 X2 3800+ gegaan, en ik vind het alleen maar langzamer eigenlijks

@kalizec

Ik heb ook de amd dual core optimizer geprobeerd, maar dan werken games helemaal bagger vastlopers ed

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 11:01 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

True, maar ik ben ook redelijk verwend geweest. Een Athlon MP2600+ is en blijft gewoon een heerlijke bak om mee te werken en als die beter presteert dan een X2, dan vind ik een X2 gewoon minder werken.
Wat IMHO nog belangrijker is dan het aantal Cores : Het aantal HD's !! Daar zou ik eerst naar kijken sinds ze geen drol meer kosten en dan pas kijken of je geld overhoudt voor die X2. Je gaat er sowieso niet op achteruit naar mijn mening (4200+ is 2x 3500+ dus dat is redelijk gelijk) maar echt geloof me : Van 2 HD's of meer word je minstens net zo blij als van 2 Cores of meer ;)
Storage FTW \o/.
Maar de vraag is of je het nodig hebt, ik zou nu liever een snellere cpu hebben dan meer hdd ruimte.
kalizec schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:58:
[...]

Das dus niet een probleem dat veroorzaakt wordt door je CPU, maar doordat je niet de juiste drivers geinstalleerd hebt. Dit probleem ben ik wel 50x tegen gekomen in een of andere vorm op GoT en in alle gevallen is het op te lossen door een driver te installeren of bij aanhoudende oribkemen het programma een affinity te geven met maar 1 core.
Zelfs met die dualcore optimizers was het gewoon niet fijn werken. De games draaiden gewoon te traag, ook als ik netjes de affiniteit op 1 core zette en al dat soort crap. Een X2 is in mijn ogen geen waardige dualcpu vervanger.
Mogelijk is het nog een combinatie van de chipset geweest (NF4Ultra), maar een X2 vind ik niets.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:00:
[...]

Idd ik ben ook van een A64 3200+ naar A64 X2 3800+ gegaan, en ik vind het alleen maar langzamer eigenlijks

@kalizec

Ik heb ook de amd dual core optimizer geprobeerd, maar dan werken games helemaal bagger vastlopers ed
exact ehtzelfde hier.

• kalizec
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:00:
[...]

@kalizec

Zo maar een vraagje, kun je een voorbeeld van zo'n game geven. En heb je al geprobeerd om Windows een schone reinstall te geven? Want het lijkt me erg sterk dat je een niet oplosbaar probleem gezien 90% van alle CPU's die heden tendage verkocht worden dualcore zijn en er geen tienduizenden dezelfde problemen op dit forum posten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• kalizec
Terw_Dan schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:25:
Mogelijk is het nog een combinatie van de chipset geweest (NF4Ultra), maar een X2 vind ik niets.
Je weet dat de meeste NF4 borden (net als eigenlijk alle mobo's) een BIOS update nodig hebben voordat ze goed overweg kunnen met een proc die nieuwer is dan toen het moederbord gemaakt werd.

Verwijderd

kalizec schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:28:
[...]

Zo maar een vraagje, kun je een voorbeeld van zo'n game geven. En heb je al geprobeerd om Windows een schone reinstall te geven? Want het lijkt me erg sterk dat je een niet oplosbaar probleem gezien 90% van alle CPU's die heden tendage verkocht worden dualcore zijn en er geen tienduizenden dezelfde problemen op dit forum posten.
Call of Duty 2 werkt onder andere niet, de eerste keer laden van een map gaat goed, maar daarna stopt hij er halve wege mee, als ik muziek aanheb loopt dat niet vast, het is alleen call of duty 2 dus, en ik heb alle patches t/m 1.3 geinstalleerd. en ik heb windows al opnieuw geinstalleerd

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 11:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp, heeft dit weinig nut voor games? Dat Visual Studio wat langzmaer draat geeft niet zo :-)

En naar toekomst toe? Gaan Games voor dual core geoptimaliseerd worden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:35:
Dus als ik het goed begrijp, heeft dit weinig nut voor games? Dat Visual Studio wat langzmaer draat geeft niet zo :-)

En naar toekomst toe? Gaan Games voor dual core geoptimaliseerd worden?
In de toekomst komen er wel games die dual core geoptimaliseerd worden.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Terw_Dan schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:25:True, maar ik ben ook redelijk verwend geweest. Een Athlon MP2600+ is en blijft gewoon een heerlijke bak om mee te werken en als die beter presteert dan een X2, dan vind ik een X2 gewoon minder werken.
Tja ik droom ook nog steeds van een Dual Opteron opstelling :)
Storage FTW \o/.
Maar de vraag is of je het nodig hebt, ik zou nu liever een snellere cpu hebben dan meer hdd ruimte.
Mja niet zozeer de ruimte, maar de hoeveelheid schijven bedoelde ik hé.
Liever 2x 250 GB dan 1x 500 GB wat mij betreft of 5x120 of iets in de richting :)
Zelfs met die dualcore optimizers was het gewoon niet fijn werken. De games draaiden gewoon te traag, ook als ik netjes de affiniteit op 1 core zette en al dat soort crap. Een X2 is in mijn ogen geen waardige dualcpu vervanger.
DFI Venus nForce4 i.c.m. 4400+ en AMD Dual Core Driver + MS Patch + Register aanpassingen en alles draait hier wel goed al een jaar ongeveer.
Die Optimizer ofzoiets van AMD heb ik nooit iets mee gedaan en ben het niet van plan ook eerlijk gezegd.

Sowieso heeft de C2D/Q serie wat dingetjes "die AMD vergeten was" dus daar is een standaard Windows installatie voldoende :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• kalizec
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:33:
Call of Duty 2 werkt onder andere niet, de eerste keer laden van een map gaat goed, maar daarna stopt hij er halve wege mee, als ik muziek aanheb loopt dat niet vast, het is alleen call of duty 2 dus, en ik heb alle patches t/m 1.3 geinstalleerd. en ik heb windows al opnieuw geinstalleerd
Wel, als het alleen met CoD2 is, dan is CoD2 het probleem, niet een X2 of C2D.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:36:
In de toekomst komen er wel games die dual core geoptimaliseerd worden.
Die zijn er al, Supreme Commander is er een goed voorbeeld van. Heb je geen dualcore dan draait dit spel bagger omdat er niet genoeg cpu-power is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kalizec schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:31:
[...]

Je weet dat de meeste NF4 borden (net als eigenlijk alle mobo's) een BIOS update nodig hebben voordat ze goed overweg kunnen met een proc die nieuwer is dan toen het moederbord gemaakt werd.
Bios update heb ik uiteraard gedaan, maar dat hielp vrij weinig eigenlijk.

• Jut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03-2022

Jut

Weet niet voor hoeveel je aan de X2 kan komen maar wil je wel even erop wijzen dat de dualcore opterons voor s.939 paar weken geleden in prijs zijn verlaagd zodat die nog/weer erg interessant zijn.

Kijk maar eens in de pricewatch....

• Lemmy18
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-01 11:10

Lemmy18

H2O-cooling addict

anders eens kijken naar een X2 4600+ die presteren vrij goed en zijn niet vertragend (of toch niet echt merkbaar)

Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4

Verwijderd

Mensen die problemen met Games zijn alang opgelost door de amd optimzer
ik ben een amd3500+ naar x4200 gegaan in singel core ga je er zeker nie op achteruit

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Terw_Dan schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:25:

Storage FTW \o/.
Niet de ruimte, maar meer snelheid. Ik merk bij heel veel ding dat mijn hdd het niet meer trekt . Ik ga dus ook in meer hdd investeren om zo meer i/o te krijgen van mijn hdd's. ;) (raid)

Je kan wel een snellere cpu hebben maar daar heb je niks aan als er een ander onderdeel niet sneller kan.

Bij uitpakken van een rar bestand bevoorbeeld (van 160GB sata2 naar 500GB sata2)ga je niks van je extra cpu kracht merken, en er is best veel software die niet sneller kan door de langzame hdd. ;)

Ga dus eerst kijken wel;ke software je het meeste gebruikt en ga dan je systeem samestellen. (of kijken wat je moet upgrade om meer snelheid te halen)
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 19:08:
Mensen die problemen met Games zijn alang opgelost door de amd optimzer
ik ben een amd3500+ naar x4200 gegaan in singel core ga je er zeker nie op achteruit
Klopt is helemaal niet meer aan de orde dat games niet goed draaien op een dualcore.

[ Voor 26% gewijzigd door mad_max234 op 20-06-2007 22:46 ]

Pagina: 1