Toon posts:

systeemschijf op 2e ide/sata controller moederbord trager?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem ff dit board als voorbeeld:

http://www.gigabyte.com.t...image_ga-p35-ds3r_big.jpg

Daar zitten 6 SATA aansluitingen op via intel ICH9R controller (gele connectors)
Dan zitten er nog 2 paarse SATA aansluiting maar deze zijn dus van de andere controller

Maakt het nou veel verschil als ik bijv een systeemschijf WD raptor 150gb op die 2e controller laat draaien ipv op die Intel Controller... die intel wil ik dan namelijk volledig gaan inzetten voor een storage raid met 6 disken... Maar ik vraag me af of ik hier nou veel last mee krijg kwa performance met het werken met windows / programmas (toegangstijd, doorvoersnelheid etc) als ik de systeem disk vanaf die 2e controller laat draaien...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 08:31 ]

Verwijderd

Die 2e controller is niet direct aangesloten op de chipset, maar via een extra chip. Dat moet dan via PCI, PCI-X of PCI-express (indirect) verbonden worden met de chipset. Hier wringt het schoentje: veel moederbordfarbikanten kiezen voor de makkelijke oplossing en hangen het arme ding aan PCI, uitgaande dat performance toch niet belangrijk is voor deze extra poorten.

In zo'n geval kun je inderdaad lagere performance verwachten, alhoewel dat met een enkele disk en zelfs twee wel mee zal vallen, maar wel langzamer dan de echte onboard controller of via PCI-express. Duurdere borden gebruiken een PCIe x1 link om de extra chip aan te sluiten en dat biedt wel voldoende bandbreedte (tot 4 disks) en ook niet onbelangrijk: een lage latency.

Wat mij betreft voor jouw situatie dus geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 10:51 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Welk OS ga je draaien ?? Vista + JMicron schijnt niet echt fijn te zijn :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

nero355 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:59:
Welk OS ga je draaien ?? Vista + JMicron schijnt niet echt fijn te zijn :/
Windows 2000 en Windows XP + JMicron is ook niet echt fijn, het is gewoon een k*tchippie als het gaat om performance.
Ik zou dat ding dus ook gebruiken als het echt niet anders kan. Zelf heb ik alles op de gele connectoren gehangen, die paarse worden niet gebruikt.

Verwijderd

In FreeBSD werkt hij prima hoor :)

JMicron 363 als ik me niet vergis, via PCIe trouwens.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:17:In FreeBSD werkt hij prima hoor :)

JMicron 363 als ik me niet vergis, via PCIe trouwens.
Hoe lief ik FreeBSD ook vind : Het gamed zo moeilijk :+

En sinds er een grote kans is dat het hier om een Windows based OS gaat heeft de TS grote pech straks met dat ding denk ik ... Ik snap dan ook niet waarom dat ding überhaupt wordt meegeleverd : Pak dan een Promise / Silicon Image iets desnoods. Niet dat die geweldig zijn, maar ze doen hun best imho.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

nero355 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:32:
[...]

Hoe lief ik FreeBSD ook vind : Het gamed zo moeilijk :+
Ik speel redelijk wat games op FreeBSD. :)
Maar ja niet alles speelt er lekker op, dus dan zit je aan windows geketend. ;(
En sinds er een grote kans is dat het hier om een Windows based OS gaat heeft de TS grote pech straks met dat ding denk ik ... Ik snap dan ook niet waarom dat ding überhaupt wordt meegeleverd : Pak dan een Promise / Silicon Image iets desnoods. Niet dat die geweldig zijn, maar ze doen hun best imho.
Mja maar dan zou het aan de drivers liggen? En als het maar werkt, toch? Voor systeemschijf heb je misschien niet eens zo heel veel performance nodig, als alle echte data toch op je RAID array staat.

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe zit het met de toegangstijd... gaat die er ook op achteruit op zo'n controller? ik ben namelijk niet echt van plan veel games te spelen.. waar ik veel waarde aan hecht is dat programma's/windows snel opstarten (lage toegangstijd dus)

edit:
Op dat Gigabyte board (wat ik als voorbeeld had in de eerste post) zit trouwens een JMicron JMB363 chip op... Als ik het goed begrijp is deze via PCI Express met 1 lane aangesloten, zo staat op hun site (http://www.jmicron.com/JMB363.html). Als het goed is kan ik bij dit moederbord dus geen performance verschil verwachten in vergelijking met de ICH9R als ik mijn raptor 150gb systeemschijf op de sata connector van deze JMicron chip aansluit?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 19:39 ]

Pagina: 1