[request] subforum 'studies'

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Allo,
weet niet of dit de goede manier is om het op het woord te gooien, maar jullie modjes kunnen hem anders vast goedzetten :)

Is het misschien een idee om naast het forum WI ook een subforum over studies te maken? Er zijn zat tweakers die aan het begin van een studiekeuze staan, of graag hun ervaringen willen delen met anderen. Een subforum kan helpen bij het vinden van argumenten voor bepaalde studies etc.
Desnoods begint het met een tijdelijk forum, zeker nu in deze tijd van het jaar de studiekeuze een prominent onderwerp is voor veel jongeren.
Ervaringen en vragen over studiegerelateerde onderwerpen kunnen zo worden gebundeld, wat een zoektocht ten goede zal komen :)

Wat denken jullie?

If you can't write, there is nothing left.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mja, of breid het onderwerp van Werk en Inkomen uit met studies. Dat kan dan variëren van beroepsonderwijs (als in, vervolgstudies na de eindexamens), via belangrijke cursussen voor in het bedrijfsleven (Veiligheidscertificaten bijvoorbeeld) tot ICT gerelateerde cursussen. (MCSA en hoe het allemaal mag heten)

Ik vind het een goed idee. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Kan dat niet gewoon geconbineerd worden in hetzelfde subforum dan. (Wi bedoel ik dan) De twee zijn tensoltte gerelateerd. Er zijn al zoveel subfora. Er kunnen ook dingen gecombineerd worden. Het zou ook onder SG kunnen vallen bijvoorbeeld. Al vind ik WI een logischere keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 19-06-2007 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
Combinatie is ook prima, alleen de naam WI nodigt nu nog niet echt uit. Natuurlijk kan het ook in SG, maar dan is het 'bundeleffect' een beetje weg, en dat is nou juist wat me wel fijn leek. Een forumgedeelte dat uitnodigt tot het bespreken van je studiemogelijkheden, van beroepsopleiding tot promotie :)

@ hieronder:
prima thnx :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ranewen op 19-06-2007 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:45

crisp

Devver

Pixelated

Lijkt me meer voer voor Lieve Adjes ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien sla ik de plank mis hoor, maar het lijkt mij dat het Themaforum: Examens uitermate geschikt is daarvoor :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:26

Cyphax

Moderator LNX
Zou er buiten de examenperiodes genoeg draagvlak zijn om een hele forum voor studies op te richten?
* Cyphax denkt van niet.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Feit blijft wel dat er natuurlijk een groot deel van de tweakers nog op school zit. Dus wat dat betreft zou een uitbreiding van WI met Studie wel aardig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:26

Cyphax

Moderator LNX
TrailBlazer schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:38:
Feit blijft wel dat er natuurlijk een groot deel van de tweakers nog op school zit. Dus wat dat betreft zou een uitbreiding van WI met Studie wel aardig zijn.
Kunnen studiegerelateerde zaken niet in SG buiten de examenperiode, of wordt SG helemaal overspoeld met studietopics?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wat voor inhoud zou het forum dan moeten hebben wanneer de examentijd/nieuweschooljaren voorbij zijn? Is het forum tussen Oktober en April dan niet dood?

* Delerium wil extra info hebben wanneer het geen ICT-forum betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Cyphax schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:40:
[...]

Kunnen studiegerelateerde zaken niet in SG buiten de examenperiode, of wordt SG helemaal overspoeld met studietopics?
Ik denk dat studies gewoon meer raakvlak heeft met WI dan met SG wat toch een soort vergaarbak is. Je studeert toch om aan de bak te komen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
Niet alleen nu is 'studie' een onderwerp waar veel Tweakers aandacht aan besteden. Ook tijdens je schooljaar kan er sprake zijn van vragen die te maken hebben met je studie: welke vakken kies je? Hoe kun je bepaalde kwesties het beste oplossen? Hoe bevalt het niet-reguliere programma? Hoe kom ik aan een leuke stage? Noem maar op.
Een themaforum kan ook, maar ik denk niet dat je het onder 'examens' kan vergaren. Vragen waar ik op het moment bijvoorbeeld mee zit zijn wel degelijk studiegerelateerd, maar hebben niets met examens te maken.
Op zich kunnen studietopics ook wel in SG, maar ik ben bang dat het dan toch net in het verkeerde forum staat, omdat het onderwerp van de vraag zo specifiek is. In een 'apart subforum' kijken toch meer tweakers die op de een of andere manier bezig zijn met het onderwerp en dus wellicht meer gerichte antwoorden kunnen, en willen geven. Je leest toch alleen de fora waar je interesses liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

er is al eens eerder een balletje opgegooid, o.a. door ondergetekende, om al die topics die over opleidingen en studie gaan, eens duidelijk onder te brengen in 1 subforum, en de naam van dat forum dan ook te wijzigen naar Werk, Inkomen en Studie oid. Maar "men" vond dat toen niet nodig, weet niet meer precies hoe dat zat, SDD had daar iig het een en ander over te melden toen.

Ik ben iig nog steeds van mening dat het absoluut een goed idee zou zijn om WI naar WIS of WIO te hernoemen, in het kader van de duidelijkheid, maar ik weet niet of dat er inmiddels wel in zit... :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik denk bij studie niet alleen aan de eindexamens (waar imho het Themaforum: Examens alleen voor bedoeld is), maar ook aan de eventuele studiemogelijkheden voor het beroepsonderwijs, of misschien zelfs al voor als je werkt, bijscholing en dergelijke. En dat vind ik dan het beste in WI (plus eventuele toevoeging) passen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 00:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

De policy van Werk en Inkomen geeft het al een beetje aan:
Wat er dan wel mag:

Welke opleidingen zijn relevant voor functie X, welke kansen heb ik met opleiding Y, welke doorgroeimogelijkheden geven functie X als ik opleiding Y heb?
Opleidingsvragen hebben we in WI tot nu toe gewoon toegelaten met de achterliggende gedachte dat zolang het carrière betreft het voldoende raakvlak heeft met Werk en Inkomen. Ik denk niet dat het mogelijk is alle opleiding- en studievragen in WI te plaatsen, er is wel een zekere overlap met SG. Een cursus kantklossen hoort wat dat betreft in SG, een opleiding ICT of iets dergelijks kan prima in WI :)

Het voorstel om Themaforum: Examens te gebruiken zie ik niet zitten omdat het een tijdelijk subforum is waar buiten de examens om te weinig activiteit wordt verwacht. Een specifiek subforum voor opleidingen zie ik dus niet echt zitten omdat zowel SG als WI niet overlopen van zulke topics en het in WI en soms SG prima past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het dan niet een plan om Werk & Inkomen te hernoemen naar Werk, Inkomen & Opleiding*?
Ik vind WIO beter klinken dan WOI :P

* Waarbij de nadruk natuurlijk ligt op post-middelbare school en/of werkgerelateerde opleidingen

[ Voor 28% gewijzigd door anandus op 19-06-2007 20:08 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
Werk, Inkomen En Opleiding == WOEI
:D

Niet alleen post-middelbaar denk ik, ook het kiezen van het juiste profiel met het oog op je toekomst enzo, en welke extra vakken nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 00:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

/me SmartDoDo ziet eenzelfde discussie ontstaan als in Ideetje voor General Chat

Zie ook mijn reply daar:
SmartDoDo schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 16:51:
Epistels zijn niks voor mij, kort en bondig als het even kan :)

Wel een paar quote's om even op terug te komen.

[...]

WI is de naam die destijds is gekozen voor het subforum, we zijn van mening dat die gehandhaaft kan blijven op grond van herkenbaarheid. Daarbij is de opzet niet en nooit geweest om specifiek opleidingsvragen kwijt te kunnen in WI, een eventuele O van Opleidingen zal daarom enkel verwarrend kunnen werken omdat het de indruk wekt dat opleidingszaken in WI horen. Dat is dus niet per definitie zo, het ligt er maar net aan in hoeverre ze werk/carrièregericht zijn :)

[...]

Er staan voor de wat langere termijn een aantal faq's in de planning en daar zou eventueel wel wat mee gedaan kunnen worden. Vooralsnog heeft het in ieder geval geen prioriteit.

Wat duidelijkheid betreft wil ik even verwijzen naar de Werk & Inkomen - Policy waarin o.a. het volgende staat:

[...]

Opleidingen die relevant zijn voor werk zijn dus welkom in WI. Wanneer je aankomt met een cursus kantklossen lijkt het me stug dat dat op enige wijze verbonden is aan een carrière.
Een cursus MCSE bijvoorbeeld weer wel. In de praktijk blijft het toch een beetje per geval beoordelen of iets in WI past of toch beter naar SG kan. Globaal gezien kun je stellen dat het werk/carrièregericht moet zijn wil het in WI passen. Is het een vrijetijdscursus dan is het waarschijnlijk passender in SG.

Uiteraard geldt dat wanneer iets een twijfelgeval is, het in een van beide subfora neergezet kan worden. Mocht de crew van mening zijn dat het absoluut ergens anders thuishoort dan is een move snel geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-09 15:14

Beugelfles

I love rusty spoons

Ik ben ook voor een subforum.
Buiten de examenperiodes lijkt mij dat er genoeg stof is om een dergelijk topic te vullen.
Onderwerpen kunnen onder andere zijn: stages, studiekeuze, ervaringen, motivatieproblemen met het schrijven van een scriptie, zoeken van kamer, ib groep informatie et cetera.

Feit is dat veel tweakers nog aan het studeren zijn dus ik denk dat een dergelijk subforum wel klanten krijgt

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

hmm juist, die reply van SDD doelde ik eerder vandaag op :P

Tsja, denk niet dat de mening van de GC crew sindsdien veranderd is helaas, dus ik beschouw het hele gebeuren maar als een feature request voor de lange termijn, want op de korte is het niet haalbaar als ik het zo inschat. Wellicht dat die optie van Ranewen om er WOEI van te maken nog iets kan doen, maar ik verwacht ook daar niet heel veel van :P

Ik blijf het overigens niet handig vinden om SG en WI, maar ook bijv SG en VV niet wat duidelijker te scheiden. Als je het mij vraagt kan iedereen bedenken dat vragen over een cursus kantklossen toch meer in de hobbyhoek gezocht moeten worden, en dus richting SG. Topics over opleidingen vanaf middelbaar onderwijs zoals profielkeuze, studierichting, relevante cursussen voor functie etc zouden imo allemaal richting het zgn, WOEI forum moeten gaan.

Zelfde idee als de in mijn ogen vreemde scheiding van het grote MTB topic wat in VV staat, en het grote Wielrentopic wat in SG staat. Sure, t kan in allebei, maar qua overzichtelijkheid hoor het wat mij betreft allebei in hetzelfde subforum te staan.

Maar ook die discussie is al vaker gevoerd, en tot op heden is men niet erg vatbaar voor mijn/andermans argumenten, dus naja, dan niet :+

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

kamstra schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 22:34:
Als je het mij vraagt kan iedereen bedenken dat vragen over een cursus kantklossen toch meer in de hobbyhoek gezocht moeten worden, en dus richting SG.
Ik denk dat je dan wel een wat te optimistische kijk op de zaak hebt eerlijk gezegd :)
De grootste zorg die bestaat is dat een te duidelijke link naar cursussen/opleidingen al gauw geinterpreteerd wordt als "oh, dan dump ik het wel daar".

Als dat in tech al vaak zat voorkomt dan verwacht ik niet opeens dat dat met opleidingsgerelateerde topics op magische wijze ineens veel beter loopt ;)

Maar wellicht dat een extra toevoeging in de omschrijving geen kwaad kan om (vak)opleidingen wat meer naar WI te kunnen trekken..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 19:57

DinX

Motormuis

Krijg je binnenkort wel dat General Chat evenveel subfora heeft als de Hardware of Software :{

GoT blijft nog altijd een Tech forum. Wordt dat nieuwe forum dan geen half huiswerkforum ?

[ Voor 34% gewijzigd door DinX op 23-06-2007 15:07 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 06:56
Hoofdzaak lijkt me in deze discussie dat er op GoT altijd een plaats is voor topics mbt opleidingen: SG of WI :) Als het moet verplaatsen we wel.
alt-92 schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 15:00:
Maar wellicht dat een extra toevoeging in de omschrijving geen kwaad kan om (vak)opleidingen wat meer naar WI te kunnen trekken..
Op dit moment horen (vak)opleidingen al in WI. Persoonlijk denk ik dan aan middelbaar en hoger onderwijs en vakspecifieke opleidingen: MBO, HBO, WI, certificeringen, etc. De focus van WI-topics zal dan typisch liggen op de inhoud van de studie/opleiding en de relatie tot werk.

De 'sociale' topics passen beter in SG. Ik denk hierbij aan het merendeel van de topics over voortgezet onderwijs, en topics als 'wie gaat er studeren bij X', 'introductie universiteit YYY', 'waar haal ik m'n rooster' (slotje ;)), 'conflict over tentamenuitslag'. Dit soort topics past veel minder goed in het profiel van WI.

Overigens zijn er ook nog specifieke topics in de techfora over certificeringen op bepaalde vlakken (MCSE, Oracle, etc.). Die staan m.i. daar prima, al zouden ze ook in WI mogen.

De policy van WI kan wellicht iets verduidelijkt worden om bovenstaande weer te geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 23-06-2007 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik denk dat je altijd moet bekijken waarom je er een nieuw subforum bij zou willen. Daar bedoel ik mee dat een dergelijk nieuw forum vooral kans van slagen heeft als ergens uit gebleken is dat er veel vraag naar is, namelijk omdat het in andere fora onevenredig veel topics oplevert.

Nu is dat volgens mij (nog) niet zo in het geval van studies, we hebben dan wel de jaarlijks terugkerende examens met bijbehorende studie-perikelen, maar daar hebben we een themaforum voor die nou ook niet overloopt van levendigheid. Mij lijkt daarom dat we met SG en WI al voldoende opvang hebben voor dergelijke topics. SDD heeft ook al aangegeven dat met de plaatsing soepel omgegaan wordt, ik heb er iig nog nooit klachten over gehoord.

Het idee is an sich zeker niet slecht, maar ik denk dat binnen de GC op dit moment voldoende plek is om de topics kwijt te kunnen. Mocht blijken dat in de toekomst alsnog ontzettend veel vraag is naar een dergelijk iets, dan is het natuurlijk altijd de moeite waard om er opnieuw naar te kijken ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het dan zo dat de criteria voor het starten van een non-tech subforum anders zijn als die voor een tech subforum? (Iets wat ik me wel logisch lijkt gezien GoT toch een tech forum is).

Als ik bijvoorbeeld kijk naar het DOC subforum wat al een tijd dood is en de vraag die blijkbaar aanwezig is voor een opleiding gerelateerd subforum dan lijkt me dat zo'n subforum zeker bestaansrecht heeft indien DOC bestaansrecht heeft (wat een andere discussie is).

Misschien dat een van de heren hier even uitsluitsel over kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Zonder het specifiek over DOC te willen hebben: In zijn algemeenheid zou je kunnen zeggen dat een forum een toegevoegde waarde moet hebben. Dat impliceert dat als het forum niet zou bestaan, er wat verloren zou gaan. Als je kijkt naar DOC, dan is de gedachte dat er een specifiek publiek komt naar dat forum die zich anders niet op GoT vertonen. In die zin is er dus iniedergeval in theorie een toegevoegde waarde van dat forum.

Meestal heeft het openen van een forum wat minder te maken met het aantrekken van een bepaald publiek, maar meer met overzichtelijkheid en het bijeenbrengen van een al aanwezig (sub)publiek. Dat geld natuurlijk al helemaal voor GC. Uit dat principe in combinatie met de argumenten hierboven gegeven volgt dan lijkt me ook dat dat niet direct voor een studiesubforum zou gaan :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ranewen schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 12:14:
Niet alleen nu is 'studie' een onderwerp waar veel Tweakers aandacht aan besteden.
Waar zijn die topics nu dan? Ik vind niet meer dan een handje vol topics en dat lijkt me niet genoeg voor een eigen forum of uberhaubt geregelde / voorschreven inpassing in WI

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JHS:

Lijkt me duidelijk, bedankt voor de uitleg.
Pagina: 1