[Nieuwe PC + Laptop] +/- 4000 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Hallo,

Aan met huidige PC is op wat harddisks na toch al zeker zo'n 4 jaar niets gedaan, het is daarom echt de hoogste tijd voor een nieuwe. Ik heb ook de meevaller dat ik te veel dagen van het werk over heb en daar dus wat mee kan gaan doen.

Budget:
M'n budget is +/- 4000 euro. Wil daar graag een nieuw systeem voor hebben + laptop.

Nu ben ik vandaag lekker bezig geweest om me te verdiepen in wat op dit moment een goede configuratie is.

Aangezien ik het op het hardware front niet meer zo bij heb gehouden zijn tips + commentaar altijd welkom.

Gebruiksdoeleinde:
Ik ben als ik er over nadenk toch wel een "power-user" ik gebruik een aantal programma's die +/- 3+Gig misbruiken, heb veel muziek, veel netwerk toepassingen en streaming audio + video loop ik ook vaak mee te spelen.

Mijn huidige pc lijkt net een straaljager als ik hem opstart dit zou ik ook graag willen veranderen. Ik heb al jaren geen spelletje meer gespeeld maar zou het toch wel leuk vinden als ik eens de kolder in m'n kop krijg dat er een goede videokaart in kan.

Ik zal mijn spullen denk ik bij informatique bestellen aangezien deze om de hoek zit en er goede ervaringen mee heb.

De laptop.

Macbook 2.16 gig
- 2gig mem
- kleur wit
- brander
€ 1,419.00

Redelijk standaard, wil deze graag aangezien ik steeds meer aan het reizen ben en dat een 17" toch niet echt praktisch is. Zit alleen nog een beetje in over de kleur. Iemand ervaring welke er het "mooist" blijft.

Het systeem.

Kast:
Antec Sonata II Piano Black Quiet Midi Tower, 450W, 95,00

Vond deze er mooi uitzien, staat goed aangeschreven en is een stuk kleiner dan mijn huidige hightower. Weet alleen niet of er nog extra fans in moeten wil hem graag zo stil mogelijk houden.

Processor:
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz, S775, 4MB, Box, 229,00

Deze is volgens mij op dit moment qua prijs/prestatie het goedkoopst.

Moederbord:
-Asus P5B Dlx/WiFi, S775, iP965, 4xDDR2, PCIe, ATX, 173,00

Zag er goed uit en de chipset heeft zover ik gelezen heb geen problemen met linux. (draai geen windows) ook de raid optie is werkend te krijgen.

Geheugen:
- 2x Kingston DChannel 2GB Kit, 2x1GB DDR2 PC2-5300, 150 euro
Ik gebruik een aantal applicaties die zeer veel mem vragen en met de goedkope geheugen prijzen op dit moment is 4gig een mooie optie.

Kingston heb ik nooit problemen mee gehad weet niet of de kwaliteit de laatste jaren is verandert?

Videokaart:
- MSI GeForce 8600 GTS 256MB,HSK, 2xDVI, HDTVo, PCIe, 211 euro

Soms een spelletje spelen kan leuk zijn en m'n 24" scherm moet ook geen problemen opleveren. meer dan dit heb ik echt niet over voor een videokaart.

Geluidskaart:
-geen

Ik zit nog een beetje te twijfelen over m'n geluidskaart. Helemaal aangezien creative op linux gebied slechte drivers maakt, dan maar een onboard kaart of m'n oude live 5.1 die het niet "slecht" doet.

Hardeschijf:
-2x Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II. € 160,00

Ik heb opzicht nog veel meer schrijf ruimte nodig alleen dit worden de schrijfjes voor de raid configuratie. Ben er nog niet uit of ik (heb nu 4 HD's in m'n station) m'n huidige HD's ga overzetten in dit systeem of dat ik ze bij m'n server prik en zo alles via het netwerk doe.

DVD-Writer:
-NEC AD-7170S, Serial ATA150, Zwart, OEM. € 31.00

Volgens de BB guide de brander van het moment.

Scherm:
- Dell 24inch 2407WFP, 649

Veel scherm voor weinig geld en alle reviews zijn erg positief hierover.

Wil vooral de native 1920 resolutie gaan benutten.

De rest (muis + toetsenbord + speakers) neem ik allemaal mee van m'n huidige systeem.

Assemblage:
- Denk het wel, vooral de kabels wegwerken lukt me meestal niet zo netjes.

Totale prijs:
€ 3,768.00

Ben nog binnen m'n budget gebleven alhoewel er nog zat ruimte is voor verbetering!

Speciaal voor Guardian Angel: De vragen:
- Macbook voor wit of zwart gaan of toch een ander merk, zolang het maar mobiel is en volledig samen werkt met linux. (dus 13")

Kast: Is die standaard goed of wordt er aangeraden nog extra fans te plaatsen, zal ook nog naar de III kijken.

Geheugen: is Kinston nog steeds een prima merk of is er qua prijs/kwaliteit een betere speler.

Videokaart: Geen verstand van dit is het max bedrag dat ik wil uitgeven, zijn er betere? (geen ati aangezien ik linux draai)

+ algemeen commentaar, zoals het foute moederbord :)

[ Voor 7% gewijzigd door Justin_Time op 18-06-2007 17:51 ]

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 23:12
Oke paar dingen:

Moederbord
Dat Asus bord is op zich oke maar erg duur en levert vrij slechte prestaties. Neem het nieuwe intel P35 chipset ik raad je de Gigabyte P35 DS4 aan voor 155 euro. Dit bord is sneller heeft veel meer heatpipes, solid caps en is beter te overklocken.

Videokaart
Als je op een 24'' scherm wilt gaan spelen kan je 8600GTS dit problemen geven in de toekomst. Met zo'n systeem zou ik je zeker een 8800GTS 320MB aanraden. Deze is maar 65 euro duurder maar is ongeveer 2x zo snel.

Verder toppie systeem d:)b

Specs

Verwijderd

Wacht anders ff op de DELL vostro line voor je laptop

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ben ik nu gek of zie ik nu geen vragen?

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:03:
Idd, ik zie ook geen vragen. En ik zou ook de videokaart de 8800gts 320 of 640 mb overwegen !

• Justin_Time
Guardian Angel schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:03:
Er staat toch echt bij de eerste paar regels

"Aangezien ik het op het hardware front niet meer zo bij heb gehouden zijn tips + commentaar altijd welkom" En bij sommige onderdelen staan er wel zeker specifieke vragen.

Bedankt alvast voor het commentaar. Zal het moederbord zeker overwegen. De videokaart vind ik nu al erg prijzig nog eens 65 euro daarbij.... ik weet het niet, zo vaak speel ik geen games.

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Macbook... Erg prijzig voor de specs, kijk ook eens op laptops4u.nl

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Justin_Time schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:13:
[...]
"Aangezien ik het op het hardware front niet meer zo bij heb gehouden zijn tips + commentaar altijd welkom" En bij sommige onderdelen staan er wel zeker specifieke vragen.
Nou, help me alsjeblieft waar die vragen staan, vat ze onderaan in de startpost dan eens samen. Ik zie ze dus echt niet hoor.

ARME AOW’er

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
SOEPSTENGEL13 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:16:
Macbook... Erg prijzig voor de specs, kijk ook eens op laptops4u.nl
Een macbook koop je voor OSX ;)

edit: Hoe durf je?! >:) :+

[ Voor 9% gewijzigd door Aloys op 18-06-2007 17:44 ]

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Kingston geheugen is nog altijd goed, geluidskaart is niet echt nodig, met een budget van 4000 euro en een 24" beeldscherm zou ik inderdaad toch een 8800 GTS 320/640 overwegen en extra fans heb je in principe niet nodig als je niet overclocked. Toch zouden een paar Nexus fans op laag voltage niet mistaan, en ze zijn onhoorbaar.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• Limit-NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 17:26
Waarom een Sonata II, we hebben inmiddels al een Sonata III. Deze heeft de beschikking over een 500W EarthWatts voeding, een eSATA ingang aan de voorkant en een frisser uiterlijk. En maar marginaal duurder.

Verder; waarom een P5B Deluxe en niet een P35-gebaseerd bord zoals de Gigabyte GA-P35-DS3P? Jammer genoeg zijn de DS3R en de DS4 niet te krijgen, anders had ik een van die twee aangeraden.

• Justin_Time
Aloys schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:20:
[...]

Een macbook koop je voor OSX ;)
Sorry voor alle fans maar d'r gaat KDE op draaien ;)

• Justin_Time
l1m1t schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:29:
Waarom een Sonata II, we hebben inmiddels al een Sonata III. Deze heeft de beschikking over een 500W EarthWatts voeding, een eSATA ingang aan de voorkant en een frisser uiterlijk. En maar marginaal duurder.

Verder; waarom een P5B Deluxe en niet een P35-gebaseerd bord zoals de Gigabyte GA-P35-DS3P? Jammer genoeg zijn de DS3R en de DS4 niet te krijgen, anders had ik een van die twee aangeraden.
De Sonata II heb ik toevallig in het "echt" gezien en vind hem erg mooi. Ik zal ook naar de III kijken.
Het moederbord is blijkbaar een slechte keuzen, ik zal idd even kijken naar de P35 en uitzoeken of er geen problemen i.z.m linux is.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Iets zegt me dat ik wordt genegeerd. Ik zie nog steeds geen vraag.

[ Voor 29% gewijzigd door Guardian Angel op 18-06-2007 17:49 ]

ARME AOW’er

• Justin_Time
Guardian Angel schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:19:
[...]

Nou, help me alsjeblieft waar die vragen staan, vat ze onderaan in de startpost dan eens samen. Ik zie ze dus echt niet hoor.
Speciaal voor jou heb ik ze ook nog eens aan het einde van m'n post gezet.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zijn dit de vragen?

OK:

Welke kleur jouw laptop moet hebben is toch alleen door jou te beantwoorden? Wit of zwart als kleur heeft geen enkele discussiewaarde maar heeft alleen te maken met iemands voorkeur.

Hetzelfde geldt voor de kast waarbij een fabrikant altijd wel voldoende fans voor een normaal systeem, het jouwe is niet uitzonderlijk, erbij zal leveren. Achteraf een paar fans erbij kopen kan altijd.

Omdat Kingston telkens in reviews goed naar voren komt mag je met een gerust hart aannemen dat dat dan ook zo is. Wel is het aan te bevelen altijd even op de QVL van het MB te kijken of er misschien comptabiliteitsproblemen zijn.

Tja, de VGA-kaart.... je zou tenminste een poging kunnen doen om zelf op het HW-deel van het forum te lezen wat zoal actueel en goed is. Als je niet gamed, of weinig, lijkt me elke kaart uit het topsegment overkill.

Eigenlijk zijn dit geen vragen hoor. :)

ARME AOW’er

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:21
Justin_Time schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:41:
[...]

Sorry voor alle fans maar d'r gaat KDE op draaien ;)
Waarom dan een Macbook? Voor de looks? Voor die prijs kun je iets krijgen wat kwa specs veel beter is of ongeveer dezelfde specs maar dan goedkoper.

• Neoptolemos
Gewoon even vragen of er op- of aanmerkingen zijn over een systeem voordat men tot koop over gaat lijkt me valide en wel een topic waard.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

offtopic:
@Neoptolemos
Nee, dit topic heeft geen enkele discussiewaarde maar is alleen nuttig voor de TS en daar is dit forum niet voor. Geen enkele van de fora trouwens. Zie ook Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? **lezen**

De gestelde vragen zijn met enkele seconden zoeken (of nuchter nadenken) te beantwoorden. Zie ook mijn eerdere reactie waarop je reageerde.

[ Voor 22% gewijzigd door Guardian Angel op 18-06-2007 21:47 ]

ARME AOW’er

• Neoptolemos
Je leest alleen wat je wilt lezen.
Guardian Angel schreef op maandag 18 juni 2007 @ 18:09:
Welke kleur jouw laptop moet hebben is toch alleen door jou te beantwoorden? Wit of zwart als kleur heeft geen enkele discussiewaarde maar heeft alleen te maken met iemands voorkeur.
Hij vraagt ook om eventuele alternatieven.
Hetzelfde geldt voor de kast waarbij een fabrikant altijd wel voldoende fans voor een normaal systeem, het jouwe is niet uitzonderlijk, erbij zal leveren. Achteraf een paar fans erbij kopen kan altijd.
Hij vraagt zich af of extra fans nodig zijn voor zijn systeem, dat niet echt standaard is.. (of wil je een 2000+ euro computer standaard noemen?) en of die wel dan niet meer lawaai zullen maken. Niks mis mee, toch?
Tja, de VGA-kaart.... je zou tenminste een poging kunnen doen om zelf op het HW-deel van het forum te lezen wat zoal actueel en goed is. Als je niet gamed, of weinig, lijkt me elke kaart uit het topsegment overkill.
Granted, hij had hier wat meer research naar kunnen doen. We zijn niet allemaal perfect.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

offtopic:
Hij moet zelf alternatieven geven na te hebben gezocht en wat is er nu NIET standaard aan dit systeem? Niets iig niet zodanig dat de hardware veel extra koeling nodig zal hebben. Het is eerder een eenvoudige dan een middenklasse PC laat staan een heftige configuratie. Verder kun je jouw mening kwijt in [CSL] Nieuw systeem samengesteld.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 18-06-2007 21:47 ]

ARME AOW’er

• Justin_Time
Flying schreef op maandag 18 juni 2007 @ 18:15:
[...]

Waarom dan een Macbook? Voor de looks? Voor die prijs kun je iets krijgen wat kwa specs veel beter is of ongeveer dezelfde specs maar dan goedkoper.
Ik moet zeggen dat ik de looks erg mooi vind maar wat ik ook vooral belangrijk vind is dat al de hardware goed ondersteunt word in linux. Dingen als hibernate / acpi kunnen soms toch nog erg vervelend werken. Aangezien mac een *BSD systeem is (ja ok, niet helemaal) heb ik iig de garantie dat het meeste werkt.

Over de rest. Ik wilde idd alleen controleren of ik geen domme fout heb gemaakt (zoals het moederbord) en of er mensen waren die het anders gedaan hadden.

Misschien had ik m.b.t de videokaart iets meer research moeten doen maar ik vind een videokaart op dit moment dan ook weer niet zo belangrijk. Het hoeft op dit moment alleen maar van nvidia te wezen, mijn monitor ondersteunen en een allerdaags spelletje te kunnen afspelen.

Over het "niet speciale" van de configuratie ben ik het nu ook weer niet eens. Ik had aangegeven dat er later best een wat zwaardere videokaart in kan en dat er waarschijnlijk op de twee HD's na nog een aantal andere inkomen.

Ik vind het iig nog steeds veel geld voor een PC, wellicht heeft een ander er nog iets aan.

Iig bedankt voor de reply's tot nu toe, het heeft het systeem alleen maar beter gemaakt.

• Justin_Time
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:59:
Wacht anders ff op de DELL vostro line voor je laptop
Wat ik van de geruchten gelezen heb is de kleinste een 15", ik zou graag 13" willen hebben.

Pagina: 1