Toon posts:

Een vraag waar ik niet uit kom (ook na het lezen van de PMG)

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan me pc te gaan upgraden.

Naar een Intel C2D E7850.
Ik heb hier nog geheugen liggen van OCZ DDR2-667 (PC2 - 5400)
Nu stond er in de PMG FAQ wel wat over het kiezen van het juiste geheugen bij een processor maar dat is me niet helemaal duidelijk.

Er staat wat over een FSB. Bij de processor is dit 1333mhz als ik het goed begrepen heb. Bij het geheugen is het maar 667mhz. Dit moet toch gelijk zijn? Ik zal het wel fout hebben omdat ik nergens geheugen heb gevonden met 1333mhz.

Kunnen jullie mij uitleggen wat ik verkeerd doe?
En is het geheugen wat ik heb goed te gebruiken of moet ik dat ook upgraden?

Alvast bedankt

Daniel

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
2*667= ...

spoiler:
1334 dus, wat door wat afrondingen niet gelijk is aan de 1333. Je moet dus dual-channel 667 gebruiken :)
Dit stond ZEKER wel ergens in de FAQ hoor, hoe dual channel werkt ;)

[ Voor 90% gewijzigd door TheZeroorez op 18-06-2007 16:46 ]

• Tommy_G
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-02 09:04
In dual channel zal de geheugenbus verdubbeld worden, 2x667=1333Mhz et voila!

edit: dat scheelde niet veel The_Zeerorez ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Tommy_G op 18-06-2007 16:46 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je de PMG FAQ echt goed had doorgenomen en had proberen te begrijpen had je twee dingen gevonden:

1) de Intel P4 en Core ontwerpen gebruiken een quad-pumped FSB, dus met 4 stukken data per clocktick
2) DDR geheugen werkt met een double-pumped bus, dus met 2 stukken data per clocktick

Al die grote getallen zijn marketingblaat, "1333MHz" FSB draait op 333MHz, "667MHz" geheugen draait op 333MHz. En dus zou PC2-5300 prima synchroon lopen met een E7850.

Maar - en dat is de reden dat dit topic dicht gaat - bovenstaande had je ook in iedere goede review van de C2D-platform kunnen lezen, alsook dat het synchroon draaien mooi is, maar sneller geheugen kan nooit kwaad. Sterker nog, er zijn genoeg reviews die per chipset de performance met verschillende snelheden geheugen geven. En we verwachten toch echt dat je daarnaar op zoek gaat voor je hier post.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.