Toon posts:

Windows Vista ' problemen?'

Pagina: 1
Acties:
  • 943 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Sinds vandaag een exemplaar van Windows Vista aangeschaft. Ik heb de Ultimate editie gekozen, omdat als ik dan tog geld uit aan het geven ben, het meteen goed wil doen ;)

Ik trots Windows geinstaleert (verliep geheel vlekkenloos.. had niet anders verwacht)

Maar toen, Vista gestart, verliep nog allemaal goed etc etc. Wat me nu opvalt is dat de pc vrij snel opstart maar de eerste 5 minute een onzettend zware belasting op de HD heeft. M'n hd blijft maar ratele en ratele (Maxtor 250GB 16MB buffer). Nooit problemen gehad in XP. Het rare is ook dat na 5 minuten alles weer rustig is, en ik gewoon kan werken met de computer.

Ik vroeg me af of meer hier last van hebben, en of hier iets tegen te doen valt.

Dan het 2e probleem.

Telkens als ik een programma wil instaleren of iets wil uitpakken moet ik elke keer handmatig toestemming geven, hier word ik nu onderhand wel gestoord van, mensen die dit herkennen? Ik heb geen idee hoe ik dit moet uitschakelen, heb al flink wat gezocht, maar nix gevonden :+ Iemand een idee?

Dan het 3e probleem (en last one).

Als ik op Computer klik (mensen die nog onder XP werken ook wel Deze computer genoemt), krijg je altijd je HD(s) te zien, cd-rom spelers etc. Nou wilt vista mij late gelove dat ik een (A:) floppy drive heb, nou sla mij maar een baksteen op me kop, er zit echt geen floppy drive in mijn systeem :+ (heeft stiekem even door het raampje van z'n pc kast gekeken, maar nee geen floppy drive :P )

Iemand enig idee hoe dit komt? :?

Ik heb natuurlijk al research via google gedaan, over het 2e heb ik wel wat kunnen vinden, maar toen zette ik me windows firewall uit (dat wil ik niet) en overigens was het probleem toen nog niet verholpen.

Alvast bedankt O-)

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
no offence, maar het is wel te vinden op internet.

en

RTFM

[ Voor 35% gewijzigd door Zakkenwasser op 17-06-2007 22:10 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• Intrique
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je eerste probleem wordt veroorzaakt door Windows Superfetch. Windows cache dan programma die je vaak gebruikt alvast in je werkgeheugen zodat die sneller op gaat starten.
Je kan 'em uitschakelen in services.(configuratie scherm -> systeembeheer -> services)

Tweede probleem is het makkelijkst op te lossen door UAC uit te schakelen in (configuratie -> gebruikersaccounts)

[ Voor 18% gewijzigd door Intrique op 17-06-2007 22:13 ]

• Rappie-Prod
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-11-2011

Rappie-Prod

webdeveloper

Je eerste 'probleem' zou ik niks overweten, merk er hier niks van.

Je 2e is het 'befaamde' UAC van Vista, de grootste vernieuwing die er in Vista zit.
Je kan het uitzetten via Control Panel > User accounts (classic view) > Turn UAC on/off.
Vrij irriterend is het inderdaad maar voor veel PC gebruikers opzich wel zo veilig.

Je 3e komt waarschijnlijk doordat Windows gewoon verwacht dat je een Floppydrive hebt, waarschijnlijk is het nog niet in Redmond doorgedrongen dat floppydrives al aanzienlijke tijd geen vast onderdeel van PC's meer zijn.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:08
Probleem 1 gaat vanzelf weg als hij klaar is met indexeren (kan zo wel een week duren).
Probleem 2 kan je omzeilen door UAC uit te zetten, bijv. in het control panel|security center, of bij msconfig, laatste tabblad. Vind het zelf niet echt slim om het te doen, als je eenmaal alles geinstalleerd hebt krijg je het een stuk minder vaak.
Probleem 3 weet ik niet, op mijn laptop laat hij geen a:\ zien.

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-03 15:09
Ikzelf gebruik nog altijd een floppy drive :)

Gebruik ik enkel nog om BIOS van moederbord te flashen

Verwijderd

Wellicht ratelt je schijf ook vanwege de indexing voor de search.

Probleem 2 heb ik niets meer aan toe te voegen. Edit: Je moet je computer opnieuw opstarten als je het uit zet. :/

Floppydrive op "None" zetten in je BIOS helpt. Floppy is namelijk niet Plug & Play, waardoor je hem handmatig aan / uit moet zetten in de BIOS. Als deze aan staat, gaat elke Windows (en wellicht ook andere OSes) er van uit dat er eentje aan hangt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2007 22:19 ]

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de sneller reacties. Probleem 2 is opgelost, 1 ben ik nu mee bezig, en 3 nog even afwachten of het vanzelf stopt.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:08
Aan probleem 1 hoef je dus niets te doen, het ligt waarschijnlijk aan de indexering en niet aan superfetch (bij superfetch zou die niet moeten blijven ratelen).

Verwijderd

Topicstarter
sewer schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:25:
Aan probleem 1 hoef je dus niets te doen, het ligt waarschijnlijk aan de indexering en niet aan superfetch (bij superfetch zou die niet moeten blijven ratelen).
Dus ik hou alleen probleem 3 nog over. Net de bios gecontroleert, maar ik had (zoals ik verwachte) floppy niet aan staan, niet als boot optie, niet bij apparaten nergens dus.

Verwijderd

Het derde probleem heb ik toevallig ook. Dan toevallig alleen wel op m'n desktop en niet op m'n laptop. Gewoon disabelen in je Device Manager, echt storend is het niet..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:28:
Het derde probleem heb ik toevallig ook. Dan toevallig alleen wel op m'n desktop en niet op m'n laptop. Gewoon disabelen in je Device Manager, echt storend is het niet..
Heel erg bedankt :)

1e probleem tja.. kan dus niet veel aangedaan worden (heb processen al uitgeschakelt die niet nodig zijn, maar had geen effect dus weer ingeschakelt.

M'n systeem zal het niet aan liggen denk ik (AMD 4000+,, 2GB,, AX800PRO)

En heb nu wel zoon irritante rode melding rechts onderin van dat UAC niet ingeschakelt is, marja beter dan telkens toestemming geven aan alles.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Dat geratel gaat vanzelf over als het indexeren klaar is. Er was een manier om dat op te vragen hoe ver 'ie daar mee is maar het is me even ontschoten helaas. Wat ook een mogelijkheid is, is om vanuit taakbeheer de performance monitor te starten, dan kan je zo zien welk programma of service je HDD bezig houdt :).

Verwijderd

Topicstarter
Rafe schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:42:
Dat geratel gaat vanzelf over als het indexeren klaar is. Er was een manier om dat op te vragen hoe ver 'ie daar mee is maar het is me even ontschoten helaas. Wat ook een mogelijkheid is, is om vanuit taakbeheer de performance monitor te starten, dan kan je zo zien welk programma of service je HDD bezig houdt :).
Dat zijn er nogal veel, maar na 5 minuten is het ook weer compleet stil. Alleen bij een zeer zwaar programma of spel heb ik weer even wat geluid van m'n HD, maar dit is meestal ook alleen bij het opstarten of laden van dingen.

Maar zo de reacties te lezen, eerst een week aankijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2007 22:47 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:31:
[...]

Heel erg bedankt :)

1e probleem tja.. kan dus niet veel aangedaan worden (heb processen al uitgeschakelt die niet nodig zijn, maar had geen effect dus weer ingeschakelt.

M'n systeem zal het niet aan liggen denk ik (AMD 4000+,, 2GB,, AX800PRO)

En heb nu wel zoon irritante rode melding rechts onderin van dat UAC niet ingeschakelt is, marja beter dan telkens toestemming geven aan alles.
Enable Administrator account, dan staat UAC af, en krijg je dat irri icoontje niet ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Twee van de drie vragen staan in de Windows Clients - Vista FAQ letterlijk uitgelegd, de derde vraag is een configuratieprobleem in je hardware die je zelf ook had kunnen vinden door je BIOS manual begrijpend door te lezen.

Wil je een volgende keer alsjeblieft zelf ook dingen uitzoeken voor je een topic opent?
Dit is in ieder geval niet het nivo van topics die we hier graag zien.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.