[TFT] Last concentratie/hoofdpijn gebruik TFT schermen

Pagina: 1
Acties:
  • 367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vroeg mij af of iemand die ook dergelijke klachten heeft bekend is met een bepaald merk of de nieuwere generatie TFT schermen die deze klachten (lees verder) in mindere mate veroorzaken (indien je er gevoelig voor bent)?

Voor de duidelijkheid, toen ik een ruim aantal jaren terug overstapte op een TFT kreeg ik opeens last van een zeer vervelende hoofdpijn, desorientatie, concentratie/korte-termijn geheugen verlies tijdens werken, etcetera.

Dus. Vrij beroerd vond ik dat. Deze http://www.cloanto.com/users/mcb/19960719lcd.html pagina vond ik destijds, een ICT'er die eenzelfde klachten rapporteerde als de mijne.

Blijkbaar zit er een lamp die gebruik maakt van de TL-buis techniek in elk LCD/TFT scherm zoals te lezen is op bovenstaande site. Voor het geval dat mensen dachten dat dat licht magischer wijs automatisch op je beeld verschijnt, nee.

Hoe dan ook, TL-buis licht is bewezen negatief de gezondheid/productiviteit van medewerkers te beinvloeden (in engeland is hier uitgebreid studie naar gedaan) en laat hetgeen waar ik de hele dag naar staar nou net een scherm zijn. Aangezien mijn enigszins ICT achtergrond en het feit dat CRT er steeds meer 'uit' lijkt te gaan is dit nogal vervelend

Trouwens voor de theorie achter waarom het slecht zou zijn, het zou de hele tijd pulsen in combinatie met het type licht dat zeer onnatuurlijk is waardoor het zenuwstelsel overmatig kan reageren, in mijn geval dus.

In de tussentijd heb ik een CRT gebruikt maar het gebruik van een laptop zou hopelijk toch wel mogelijk moeten zijn - al ben ik niet al te optimistisch aangezien de industrie nooit enige blijk heeft gegeven te denken om - al zijn het er misschien relatief weinig, mensen die last hebben van zulk soort aangelegenheden.

Dus mocht iemand uit eigen ervaring of van horen zeggen misschien bekend zijn met de nieuwere generatie TFT/lcd en hoe zich dit verhoudt kwa klachtenpatroon naar destijds, dan zou ik dat graag horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik kan ook minder lang werken achter een tft. Moet zeggen dat de dell schermen op mijn werk wel erg goed zijn gelukkig. verder weet ik dat je een tft altijd op zijn natieve resolutie moet zetten. Heb je dat al wel eens gechecked?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:43
Misschien de refreshrate verhogen naar 75 Hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:30

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

en vooral je brightness terugschroeven. ik kan totaal niet werken op moderne TFT's - d'r komt veel te veel licht uit.

maar eenmaal naar wens ingsteld is het heerlijk. had op 85 en zelfs sommige 100HZ crt's nog last van knipperingen, bij TFT helemaal niet. (1 PVA, andere een oude IPS)

[ Voor 4% gewijzigd door powerflux op 17-06-2007 14:43 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Er bestaan nu ook al TFT's met LED verlichting ipv TL-licht buis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op mijn samsung 226bw de brightness op 28 %, contrast op 75% en dat is meer dan genoeg wat mij betreft... Ik moet zeggen dat ik nog nooit hoofdpijn ofzo heb gekregen met een tft, zelfs op een oude iiyama 17 inch TfT werkte dat bij mij juist andersom... had wel last bij CRT, niet bij TFT.. :/

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2007 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeldKoe
  • Niet online
verloren post..? nouja

Hoe dan ook, bedankt voor de snelle reacties. Wat ik zei is dat het in mijn geval zeer waarschijnlijk niet ligt aan te hoge brightness/contrast of wat dan ook, of te weinig natuurlijke belichting van buiten af. Dit heb ik door te experimenteren al zoveel mogelijk uitgesloten.

Verder staat de resolutie op zn fabrieksstandaard inderdaad, en het scherm zelf op 75Hz.

software, zou je iets meer informatie kunnen geven hierover misschien mocht je dat hebben

en Dinictus208, dus je hebt minder last van 'iets' afhankelijk van het kwaliteitsniveau van de monitor? das in ieder geval al wat hoopgevend

[ Voor 31% gewijzigd door VeldKoe op 17-06-2007 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:43
Ik weet het niet, maar misschien eens cleartype proberen, mogelijk helpt dat iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeldKoe
  • Niet online
Helaas niet, ik werk altijd met cleartype

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je de TFT via DVI of via d-Sub (VGA) aangesloten? Via DVI is de beeldkwaliteit beter, ik zie het verschil en krijg vermoeide ogen bij d-sub aangesloten monitoren. Heb net een gevecht gewonnen met de ICT-afdeling van mijn nieuwe werkgever, die ooit verkeerde mobo's heeft gekocht zonder DVI aansluiting van de onboard video, zie DVI-adapter voor on-board Intel GMA3000 chip. Ik heb geweigerd, en mijn zin gekregen en heb een DVI-aangesloten monitor.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een lcd (tllamp) in combinatie met een tl lamp in het plafond boven je bureau kan inderdaad vreemde effecten geven, heb je er ook last van als de ruimte is verlicht met gloeilampen of als je buiten zit?

ik heb weleens hoofdpijn, vermoeidheid en erger gehad met een crt, maar met tft heb ik nog nooit last gehad.

ps jouw geval valt onder "bijna-ongevallen", deze hoor je te melden bij je werkgever (vgwm-commissie) , je werkgever moet je helpen de problemen te verminderen/verhelpen.
Als jij denkt een bril nodig te zijn, kun je dit aan de bedrijfsarts vragen hoe je die kunt krijgen.

ik bedoel een speciale beeldscherm bril, eigenlijk bedoeld voor knipperende crt's ,maar misschien ook voor jouw een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VeldKoe schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:09:
Helaas niet, ik werk altijd met cleartype
Dan juist uitzetten, ik kan ook absoluut niet werken op een scherm waarop cleartype aanstaat, net alsof ik dubbel zie en ik wordt er enorm misselijk van.

Overigens kan het goed zijn dat je gevoelig bent voor de flikker van de CCFL backlight, maar hier zijn wel technische oplossingen voor te vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2007 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeldKoe
  • Niet online
Ik heb net even gezocht in de pricewatch naar aanleiding van wat software zei, de LED technologie voor LCD schermen. Die zou zo ondertussen al redelijk geintegreerd moeten zijn, afgaande op dit artikel nieuws: Voorjaar 2006 opkomst led-lcd's in notebooks verwacht

is te onderscheiden welke lcd schermen gebruik maken van deze technologie of niet? niet dmv de pricewatch in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 17:42
VeldKoe schreef op zondag 17 juni 2007 @ 14:31:
In de tussentijd heb ik een CRT gebruikt maar het gebruik van een laptop zou hopelijk toch wel mogelijk moeten zijn.
De niewe macbook pro (15,4") van Apple heeft een led-lcd. Misschien dat je dit wel kan verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse99
  • Laatst online: 17-07 12:56

Jesse99

Everything's Tweakable!

Komt me heel bekend voor.
Vroeger met gameconsoles op 50Hz TV's was 't voor mij een ramp en lag ik na een aantal uurtjes vaak misselijk met heftige koppijn op bed. Zelfde met de oude 60Hz CRT pc schermen, hoewel ik het toendertijd met zo'n donker filter ervoor heb kunnen beperken.

Mijn laatste CRT monitor die ik tot enkele weken terug had was een Iiyama 19" draaiend op 100Hz, en daarmee nooit meer last gehad. Ik las vaak dat dit scherm erg donker is en de brightness stond zelfs maar op 50%, maar ik vond het prettig zo (alleen echt donkere scenes in films waren dan slecht zichtbaar).

Nu heb ik een Samsung SM 226BW TFT en na dag 1 achter dat ding had ik 't weer zitten. Zoals eerder gezegd lag dit gewoon aan de hoge brightness en de hoeveelheid licht die eraf komt. Draait op 75Hz (wat wil dit nu nog zeggen op TFT's??) en de brightness ver teruggeschroefd (maar zo dat wit tenminste nog wit blijft), maar af en toe toch nog wel eens last van... :S

New pc under construction...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je ook last van migraine? en dat je soms gekke vlekken gaat zien in je gezichts veld? of dat je gewoon complete delen in de gezichts veld mist? Zegmaar dat je naar iemand kijkt en die gewoon zjin halve hoofdmist en je ipv een soort sneeuw visie krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt mij sterk dat het licht van een tft gebaseerd is op die van een TL buis.
Ikzelf kan namelijk niet confortabel onder TL buizen zitten, maar mijn moni vind ik het liefste dat er is.

(daarom baal ik ook van de regering met hun spaarlampen, spaarlampen zijn shitlampen)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Uit de FAQ:
Een TFT werkt anders dan een CRT. Een TFT bouwt het scherm met elke refresh niet opnieuw op , maar de TFT verandert alleen de pixels die nodig zijn. Hierdoor zijn flikkeringen niet meer waar te nemen. Wederom is het verschil goed te merken als men de TFT naast een CRT zet. Naast een 60 Hz TFT blijkt een 85 Hz CRT ineens te flikkeren. Ook kan men door het niet flikkeren van het beeldscherm hoofdpijn en moeie ogen voorkomen. Helaas zijn sommige TFT's van lage kwaliteit waardoor de verlichting van de pixels niet constant is en het beeld dus wel knippert.
Is denk ik wel van toepassing voor VeldKoe. :)

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Zelf had ik toen ik van mijn 17" Belinea CRT overging naar mijn 19" breedbeeld samsung ook eerst heel veel last van hoofdpijn, nu 2 maandn later heb ik echt nergens meer last van, ik heb wel een extra lamp naast mijn beeldscherm gezet, let op NAAST niet voor (als in je zit voor het beeldscherm,) want ik krijg erg snel last van lichtreflectie in mijn ogen vanaf mijn beeldscherm.

Ik zou denken even volhouden en dan vind je het zodadelijk fijner dan eerst, het is eerst even wennen dat het niet knipperd denk ik, en dat er zoveel licht af komt. (misschien kijk je vaak even op, dan moeten je ogen vaak de pupilgrote veranderen. (biologen zeg ik dat zo goed?))

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 16:35
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:25:
Het lijkt mij sterk dat het licht van een tft gebaseerd is op die van een TL buis.
backlight van meeste flat panels is ccfl, wat staat voor cold cathode fluorescent light. zelfde principe als tl-buizen dus.

verticale frequentie van flat panels is niet echt te vergelijken met die van crt: bij een crt wordt er telkens maar 1 pixel tegelik geschreven terwijl er bij zowel lcd als plasma telkens een gans beeld wordt geschreven. flat panels zijn dus meer te vergelijken met een film, die met 24 beelden per seconde genoeg heeft, terwijl crt overeenkomt met een tv waar ze de 100hz technologie niet voor niets hebben ontwikkeld.

ikzelf heb enkel een laptop om te vergelijken, maar die staat standaard op 60hz (ik kan dat blijkbaar ook nergens veranderen) maar flikkeren doet dit allerminst. een backlight is ook iets dat constant aan staat en het beeld is hetgeen verandert. bij een crt bestaat een backlight niet maar de bron van licht is hier dezelfde als die van het beeld, dus die 2 staan daar niet los van elkaar.

zoals therat10430 zegt: je beeldscherm mag nooit de enige bron van licht zijn, want dit werkt te vermoeiend voor de ogen en kan dus hoofpijn veroorzaken. plaats een lamp naast je tv, computerscherm, ...

[ Voor 8% gewijzigd door piet konijn op 19-06-2007 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Dragon91 ik heb inderdaad last van migraine ja. Niet zozeer van vlekken, maar als ik naar een CRT of TV met lage refresh kijk voor 'n middagje ben ik verdomd misselijk.

Bij die Samsung TFT (en lijkt me toch geen lage kwaliteit) heb ik 't niet zo erg, maar ik voel 't wel degelijk. Wat me direct ook opvalt is dat ik er met de schermen waar ik op mijn werk de hele dag achter zit (goedkope serie van Dell die standaard bij complete PC's geleverd wordt) dan weer géén last van heb...

Goed verlichte kamer is iets waar ik altijd voor zorg, ik zit nooit in het donker naar een scherm te kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Jesse99 op 19-06-2007 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jesse99 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 18:58:
Dragon91 ik heb inderdaad last van migraine ja. Niet zozeer van vlekken, maar als ik naar een CRT of TV met lage refresh kijk voor 'n middagje ben ik verdomd misselijk.

Bij die Samsung TFT (en lijkt me toch geen lage kwaliteit) heb ik 't niet zo erg, maar ik voel 't wel degelijk. Wat me direct ook opvalt is dat ik er met de schermen waar ik op mijn werk de hele dag achter zit (goedkope serie van Dell die standaard bij complete PC's geleverd wordt) dan weer géén last van heb...

Goed verlichte kamer is iets waar ik altijd voor zorg, ik zit nooit in het donker naar een scherm te kijken.
ik wil al een tijdje een 19 inch breedbeeld schermpje zodat ik mijn scherm voor mijn neus kan zetten. en dus kleiner bureau nodig heb die welop mijn kamertje past. Ik heb geen geld voor super duren spulletjes omdat ik geen werk heb. Ik heb wel regelmatig last van hoofdpijn en aspirintjes zijn zowat mijn maaltijd. Zijn er dingen waar ik op moet letten? Voordat ik er 1 aanschaf.

owja. af en toe even naar buiten gaan na uurtje ocmputere nofzo helpt ook erg goed. en veel slapen is ook aan te raden. Dus meschien aan je werkgever vragen of je anders om het uur/2 of zelfs 3 uur even kwartiertje naar buiten mag.

kijk ook is voor de lol als je hoofdpijn krijgt inde spiegel naar je iris (dat gekleurde in je oog) en kijk dan ook naar die pupil ofwel je kijkgaatje 8)7 als je pupil van klein naar groot onregelmatig veranderd en erg snel dan is het tijd om even iets anders te doen. en ook al vaak te laat.

Meschien ook raadzaam om meschien naar dokter te gaan of speciale computer bril te kopen? ik weet dat ze bestaan want een vriend van mij had dat ook

@therat10430
dat heet een iris ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeldKoe
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:25:
Ikzelf kan namelijk niet confortabel onder TL buizen zitten, maar mijn moni vind ik het liefste dat er is.

(daarom baal ik ook van de regering met hun spaarlampen, spaarlampen zijn shitlampen)
Volgens het artikel in mn eerste post is dit wel het geval.
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 18:28:
heb je ook last van migraine? en dat je soms gekke vlekken gaat zien in je gezichts veld? of dat je gewoon complete delen in de gezichts veld mist? Zegmaar dat je naar iemand kijkt en die gewoon zjin halve hoofdmist en je ipv een soort sneeuw visie krijgt?
Nee, daar heb ik geen last van
piet konijn schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:12:
[...]
zoals therat10430 zegt: je beeldscherm mag nooit de enige bron van licht zijn, want dit werkt te vermoeiend voor de ogen en kan dus hoofpijn veroorzaken. plaats een lamp naast je tv, computerscherm, ...
Dat zal allemaal wel, maar niets helpt. zelfs een goed verlichte ruimte niet. Aangezien ik dit alleen met een TFT heb kan ik niet anders dan concluderen dat ik blijkbaar hyper reageer op dat type licht.

Modbreak:Als je zelf de laatste persoon bent die in de afgelopen 24u gepost heeft en je wilt wat nieuws toevoegen, gebruik dat de Edit knop. Quote's kun je zo vanuit een ander venster kopieren voor het geval je net als mij lui aangelegd bent ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Ultraman op 21-06-2007 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeldKoe
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:28:
[...]
Overigens kan het goed zijn dat je gevoelig bent voor de flikker van de CCFL backlight, maar hier zijn wel technische oplossingen voor te vinden.
Welke technische oplossingen zijn hiervoor als ik zo vrij mag zijn dat te vragen. Een van jullie zei dat er TFT schermen zijn gebaseerd op verlichting dmv LED technologie, en dat zou mooi zijn, maar afgezien van de apple laptop die eerder is genoemd wordt hier verder niet blijk van gegeven in de specs in de pricewatch.

Verder heb ik niet het idee dat ik te doen heb met een lagere kwaliteit TFT. Ik heb op meerdere TFT schermen gewerkt, en ze hebben praktisch allemaal hetzelfde effect op me.

Ik zal eens kijken naar een computerbril inderdaad

[ Voor 40% gewijzigd door VeldKoe op 20-06-2007 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 20:48:
Ik heb wel regelmatig last van hoofdpijn en aspirintjes zijn zowat mijn maaltijd.
offtopic:
Je weet toch dat overmatig gebruik van pijnstillers extra hoofdpijn en zelfs chronische hoofdpijn kan veroorzaken? Ik zou toch eens met je huisarts gaan praten als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 18:28:
wow :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:22

Cheezus

Luiaard

VeldKoe schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:04:
Een van jullie zei dat er TFT schermen zijn gebaseerd op verlichting dmv LED technologie, en dat zou mooi zijn, maar afgezien van de apple laptop die eerder is genoemd wordt hier verder niet blijk van gegeven in de specs in de pricewatch.
Backlight verlichting d.m.v. LEDs is nog vrij nieuw en (nu nog) duurder te maken dan CCFL backlight. De techniek zit nu naast die apple laptop volgens mij alleen nog maar in grote LCD-tv's omdat ccfl's moeite hebben een groot oppervlak egaal te verlichten en je dus duidelijk kunt zien waar je extra voor betaald.

Pas als LED-backlight verlichting weinig meer kost dan een CCFL en de consument de meerprijs rechtvaardig vind zal het in je standaard 19" TFT'tje komen te zitten, dat kan nog wel even duren ben ik bang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeldKoe
  • Niet online
primusz schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:29:
[...]

Backlight verlichting d.m.v. LEDs is nog vrij nieuw en (nu nog) duurder te maken dan CCFL backlight. De techniek zit nu naast die apple laptop volgens mij alleen nog maar in grote LCD-tv's omdat ccfl's moeite hebben een groot oppervlak egaal te verlichten en je dus duidelijk kunt zien waar je extra voor betaald.

Pas als LED-backlight verlichting weinig meer kost dan een CCFL en de consument de meerprijs rechtvaardig vind zal het in je standaard 19" TFT'tje komen te zitten, dat kan nog wel even duren ben ik bang..
och, balen zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:28:
[...]

Dan juist uitzetten, ik kan ook absoluut niet werken op een scherm waarop cleartype aanstaat, net alsof ik dubbel zie en ik wordt er enorm misselijk van.

Cleartype is inderdaad echt verschrikkelijk. Ik heb de brightness op mijn scherm op 50% staan (Nec multisync 20wgx2) en dat is echt zat (vanaf 20% is het eigenlijk acceptabel, op 100% moet ik een zonnebril op...als je de specs van dit scherm weet dan weet je wel waarom 8)7 ).

Denk dat de topicstarter gevoelig is voor de flikkering van het backlight, enige oplossing is nog even geduld te hebben: LED backlight schermen zijn er bijna :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Toevallig, ik krijg tranende ogen als ik te lang naar 2 CRT's kijk. Op TFT heb ik dit totaal niet. Brightness heb ik al op 75 en contrast op 75 maar merk het nog steeds. He 1 scherm op 85 hz staan en 1 op 60 herz, die kan niet meer aan. Ik weet niet hoe het kan, maar ik vind het irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:44:
[...]

offtopic:
Je weet toch dat overmatig gebruik van pijnstillers extra hoofdpijn en zelfs chronische hoofdpijn kan veroorzaken? Ik zou toch eens met je huisarts gaan praten als ik jou was.
nu je het zeg. ik heb vandaag totaal geen aspirintjes ingenomen en mij hoofdpijn is vandaag tot nu toe niet zo erg als normaal *klopt even af aan de tafel* ik heb morgen om kwart voro 12 eindelijk vakantie. ik zal dan is alles beetje gaan uitzoeken. Heb wel gelezen dat mensen met migraine vaak een gat in hun hartwand hebben zitten. Die is dan niet helemaal dichtgegroeit na de geboorte. Dat soort ervoro voor hogere bloed druk en krijg je kloppende pijn in je hoofd door het extra beetje bloed dat door je hoofd heen stroomt.
Eerste keer dacht ik ook wow. todat ik nog maar alleen het midden van mijn visie kon zien (zelfs daar liep een streep door) en nergens meer tegenkon van de hoofdpijn en ik hele middag+avond boven een emmer heb gehangen. dan is het opeens niet meer wow. 8)7

B2T:

ik denk dat een computer bril helemaal niet zo duur kost. maar weet ik niet zeker. zowel meshcien eerst is proberen met een goedkope en kijke of het beetje werkt?

waar ik ook aan zat te denken. soms zie ik mensen die de aller grootste resolutie in windows hebben aangevinkt. wel erg leuk enzo maar dan is alles veel kleiner met een 17 inch schermpje. Vooral lettertjes etc. Meschien idee om resolutie lager te zette en dat alles wat groter is? of meschien zelfs een leesbril als een computer bril niet werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GandalfTheGrey
  • Laatst online: 01-12-2024

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

@TS Erg vervelend dat je daar last van hebt.

Ik had precies hetzelfde toen ik een paar weken terug een 226BW gekocht had. Deze heb ik dan om deze reden ook weer verkocht (Na 2 weken koppijn gehad te hebben). Terwijl ik al 3 jaar probleemloos achter een 17" TFT zit. Misschien kijken of bij jouw de grootte ook invloed heeft?

Computer Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:32

_Apache_

For life.

Ik had wel eens last van men ogen als k een hele werkdag bezig was.. Maar een aantal kleine aanpassingen hebben het veel aangenamer gemaakt..

- Achtergrond kleur van windows ( in thema's ) van wit naar creme geel gemaakt.
- Resolutie verlagen naar 1280*1024
- Hertz verhoogt van 65 naar 75
- Zorgen dat je beeldscherm op goede hoogte staat en genoeg meedraait ( mits nodig )

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Ik zit al een tijdje met de instellingen te experimenteren.
Ik had de helderheid teruggeschroefd naar 50, de contrast stond op 75. De calibratie van het scherm was nog redelijk in orde zo maar ik had er nog steeds last van.

Nu heb ik de laatste tijd gemerkt dat vooral de hoge contrast een boosdoener lijkt en zorgt dat wit nogal fel licht in de ogen is. De contrast heb ik nu op 60 staan en wit is duidelijk meer gedimd nu, maar het probleem lijkt geminderd te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Veldkoe

Mijn vorig escherm, een 17 inch AGM had de vervelende truuk om de interpoleren met kleuren. Dat resulteerd in een matrix achtig beeld bij bewegen en zelfs bij stilstaand beeld. Dit gaat heel snel en is lastig voor de ogen. Ik kreeg er ook hoofdpijn van en altijd als ik achter dat scherm heb gezeten.

Nu heb ik een 22 inch breedbeeld scherm van NovitA en voor de prijs een prachtig apparaat en dit is de eerste TFT waar ik nog geen hoofdpijn van heb gekregen en ook niet na 3 uur intensief gamen waarvan een half uur in het donker.

Als ik dan het scherm van heel dichtbij bekijk staat het beeld ook gewoon stil en niet dat er storing is in het beeld en ik heb nog wel een analoog scherm op 1680x1050. Op het werk hebben we DVI-I schermen en de letters daarvan zijn net zo scherp als de mijne op analoog. Ik heb gewoon zitten te tweaken en ik hou van een rustig beeld.

In TFT zitten CCFL lampen en dit zijn Flourlampen en die geven een breed spectrum aan licht af, maar het is kunstmatig en dat kan ook hoofdpijn geven. Daar moet je tegen kunnen en de meeste mensen kunnen er ook goed tegen anders zou het feit TFT niet bestaan.

Ik rook en aan de rook langs het beeld kan ik zien dat het absoluut stilstaat vergeleken met de muur en de planten vanzij en achter. Dat was bij mijn vorige scherm niet. Ik had het idee af en toe wat paranoïa te worden van het beeld en het leek of het beeld af en toe schiemerde en dat waren niet de lampen, dat was echt pixelwerk. Rare vage strepen in de linkerkant en die grapjes meer, maar het scherm deed het wel altijd (en nu nog). Er is niets kapot, maar het hjeeft te maken dat ik een 6-bit TN-panel had die het kunstmatig oprekte naar 8-bit en dan zul je om en om moeten werken als je snapt wat ik bedoel.
Nu heb ik een 8-bit ?-panel, maar die blijft lekker op 8-bit staan en gaat niet raar liggen te schiemeren om de kleuren. Dit beeld is super em supergroot en geen hoofdpijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik wat moe ben en ik kijk naar m'n tft (hp pavilion f1723) word ik alleen maar moeier. Van mijn crt (Iiyama vision master pro 410) blijf je wakker :)
Pagina: 1