Allround PC - Budget: max. €1800

Pagina: 1
Acties:

• infofiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2018
Daar ik nieuw ben als lid op Tweakers heb ik eerst de CSL FAQ goed doorgelezen en gepoogd hier een degelijke topicstart van te maken. Hopelijk is dit geslaagd.

De gekozen componenten zijn niet zo spannend en zijn al meermaals langsgekomen in diverse topics. Hiervoor mijn excuses. Ik heb mijn vragen zo speficiek en duidelijk mogelijk geformuleerd. Dat scheelt wellicht weer iets.

Dan terzake: na de prijsverlaging van 22 juli ben ik van plan een nieuwe PC aan te schaffen. Zoals in de titel staat is mijn budget max. 1800 euro.
Ik gebruik mijn pc voor de volgende zaken: programmeren, web developing, tekstverwerking, muziek luisteren, fotobeheer en -bewerking, film kijken en van tijd tot tijd een spel spelen.

Ik gebruik Ubuntu Feisty en WinXP 32bit als OS. Vista vind ik vreselijk. Werken de gekozen onderdelen goed onder Linux?

De bedoeling is dat de PC meerdere jaren mee kan. In de praktijk heb ik om de drie jaar een nieuwe PC nodig, maar koop ik ze om de vier a vijf jaar. :P
Verder ben ik niet van plan om te gaan overclocken.

Zelf had ik de volgende componenten in gedachten, waarbij ik voor alles behalve het scherm van de prijzen van Azerty ben uitgegaan, aangezien ik daar alles kan krijgen en dus niet overal één of twee onderdelen hoef te bestellen:

De kast zelf:
Behuizing: Antec Solo € 81,04
Mijn huidige behuizing is een P150 en daar ben ik zeer tevreden over. Met het oog op een nieuw computermeubel dat ik laatst heb gekocht is een zwarte behuizing echter esthetischer verantwoord.

Voeding: Antec NEO HE 430 € 76,36
Met deze voeding heb ik goede ervaringen (zit in de P150). Ik meen dat 430W genoeg moet zijn voor mijn systeem. Als dit niet klopt, dan hoor ik het vanzelf.

Moederbord: Gigabyte GA-P35-DS3R € 129,34
Ik hoor goede verhalen over dit moederbord. FireWire gebruik ik niet en ik ben ook niet van plan om 2 videokaarten te gebruiken, dus dit bord lijkt mij toereikend.

Processor: Intel E6850 € 259,31
Dit lijkt me een goede processor die behoorlijk futureproof is. Quadcore lijkt me vooralsnog overdreven voor mijn doelen.

Geheugen: Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300 € 61,89
2x Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300 € 123,78
Hier twijfel ik. Ik heb begrepen dat als ik niet ga overklokken, ik het beste het geheugen op dezelfde frequentie als de fsb kan laten lopen. Met een fsb van 333 MHz is dat dus PC5300. Nu is het ook mogelijk om het geheugen op een andere frequentie dan het moederbord te laten lopen, dus bijvoorbeeld PC6400 of zelfs PC8500, maar wat ik niet zeker weet is of dat nog snelheidswinst oplevert. Wat is hier aan te raden?
PC5300 is voldoende snel. Op aanraden van Neoptolemos verdubbeld naar 4GB.

Opslag: WD Raptor 74GB € 144,97
Samsung SpinPoint T166 500GB € 111,86
Ik heb geen ervaring met RAID opstellingen, maar ik hoor veel tegenstrijdige berichten over snelheidswinst en betrouwbaarheid. Ook hoor ik tegenstrijdige berichten over de prestaties van de Raptor schijven t.o.v. nieuwere 7200rpm schijven. Zelf ga ik meestal uit van het KIS(S) principe: hou het eenvoudig. Daarom kies ik liever voor 1 snelle (maar dure) schijf dan voor RAID 0. Of is dit echt een vergissing?
Ik zie maar af van het gebruik van RAID. De Raptor is te lawaaierig en niet meer zoveel sneller dan nieuwere 7200rpm schijven. Vandaar nu de keuze voor deze Samsung. Hoog aangeprezen op dit forum en van fatsoenlijk formaat, dus snel (voldoende bandbreedte).

Mijn dataschijf wordt een WD Caviar SE 500, die ik meeneem uit mijn oude systeem.

Videokaart: Asus EN8800GTS 320MB € 281,47
Club3D GeForce 8800GTS 640MB € 347,27
Ik zag dat er nogal wordt gediscussieerd over de keuze voor deze kaart t.o.v. de 2900XT. Ik prefereer een nVidia kaart omdat dit het installeren van Linux aanzienlijk eenvoudiger maakt. De 2900XT beschouw ik derhalve niet echt als een alternatief.
Op aanraden van peke toch de 640mb versie gekozen. De Club3D is 30 euro goedkoper dan de Asus met 640mb dus dat lijkt me mooi meegenomen. Club3D is toch prima?

DVD/CD-brander: NEC AD-7173S, Serial ATA150, Zwart € 30,57
Ik las op dit forum dat dit een prima brander is. Good enough for me.

Extra casefans: 2x Nexus 92MM Case Fan € 13,62
Om de airflow van de kast nog wat te optimaliseren plaats ik voorin de kast deze twee casefans. Samen met de TriCool die al bij de kast geleverd wordt lijkt me dit een prima koeling opleveren.
Er werd geopperd deze fans achterwege te laten aangezien ik niet ga overklokken. Mijn zolderkamer heeft echter de neiging behoorlijk warm te worden en van die 13 euro lig ik niet wakker.

Geluidskaart: on-board € 0
De on-board oplossing lijkt mij meer dan voldoende voor mijn doelen.

Randapparatuur:
Speakers: Logitech Z-2300 € 126,24
Aangezien ik vaak muziek luister via de computer wil ik wel fatsoenlijke speakers aansluiten. Deze lijken mij bijzonder goed. 5.1 of 7.1 surround is voor mij ook overbodig, aangezien ik al die speakers simpelweg geen geschikte plek kan geven.

Toetsenbord: Logitech Internet 350 Keyboard, Zwart € 9,63
Dit lijkt me een prima toetsenbord met geprefereerde old-school indeling.

Muis: Logitech Cordless Click! Plus Rechargeable € 44,85
Deze muis gebruik ik ook op mijn huidige PC en ik vind het een fijn ding.

Subtotaal: € 1353,87

Monitor: Samsung 204B of Samsung 214T ~€ 320,- of ~€ 540,-
Met Samsung beeldschermen heb ik goede ervaringen. Ik twijfel tussen deze twee schermen. Breedbeeld wil ik liever niet, omdat ik de beschikbare hoogte belangrijk vind. De 204B schijnt vrij veel last te hebben van backlight bleeding en de 214T schijnt een zeer goed scherm te zijn. Van die laatste zou ik in ieder geval veel plezier beleven. Jullie advies indezen is zeer welkom. Ik ga ze binnenkort nog eens in actie bekijken in een winkel. Dit helpt me misschien om mijn keuze te maken.
De NEC 2070nx en de HP 2065 werden aangeraden als alternatief. Ik prefereer toch de Samsung schermen, uit persoonlijke voorkeur en omdat Samsung schermen ook op non-native resolutie nog scherp en goed beeld geven. Dat is iets wat ik toch wel eens gebruik (bijv. in spellen) en in de toekomst ook wil blijven gebruiken.

Totaal: ~€ 1670-1900

Vragen samengevat:
Werkt het geheel goed onder linux of gaan sommige onderdelen problemen opleveren?
Is het gekozen geheugen mijn beste optie?
Wat kan ik het beste kiezen voor mijn opstartschijf, RAID0 of Raptor?
Welke van de twee beeldschermen raden jullie aan?

Volgens mij ben ik er zo. Alvast bedankt voor de moeite.

[Edit: wat spelfouten verwijderd.]
[Edit2: Update van geheugen (4GB), videokaart (640mb), harddisk (Raptor wordt Samsung SpinPoint) - reacties geplaatst bij scherm en case fans]

[ Voor 11% gewijzigd door infofiel op 18-06-2007 23:45 ]

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
- Geen verstand van, maar lijkt me geen probleem.
- PC5300 is goed genoeg als je niet gaat overklokken.
- Raptors zijn niet zoveel sneller meer als gewone schijven, en maken veel lawaai. Raid-0 is een persoonlijke keuze, kijk even in 't topic over raid in 't HDD forum en maak zelf je beslissing.
- Ik gebruik persoonlijk de 226BW en vind 'm perfect, heb geen ervaring met die 2 schermen.

Edit: Voor de rest ziet 't er goed uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Neoptolemos op 16-06-2007 23:05 ]

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• infofiel
Bedankt voor je reactie Neoptolemos!
Ik hou het dan op PC5300 geheugen.

Aan je tip van de 226BW heb ik dus niet zoveel, aangezien ik liever geen breedbeeldscherm heb.

Na wat gelezen te hebben in de topic die je voorstelt heb ik besloten RAID maar te laten voor wat het is. Ik wil aan de ene kant wel een lekker snel systeem, maar aan de andere kant wil ik ook weer niet te veel betalen en veel lawaai terugkrijgen. Een stil systeem is toch ook wel een grote pre.
Ik ga nog even kijken bij andere kleine, snelle schijven. Iemand daar nog een goede, stille suggestie?

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
De bandbreedte van een schijf is groter bij grotere schijven.
Een 1TB 7200 is bvb al evensnel als een raptor.
Verder kan je overwegen om 4GB te nemen ipv 2GB, de prijzen hebben een historisch dieptepunt bereikt. Je zal 4GB nooit echt nodig hebben maar het zorgt wel voor minder swapping. :)

Persoonlijk zou ik het houden bij die 500GB schijf die je hebt en dan 4GB ipv 2GB.

Ook kan je beter de 640MB 8800 kopen want voor dx10 games zal 320MB te weinig zijn om op hoge resoluties te spelen.

Als je niet gaat overklokken kan je beter die extra casefans weglaten, de hardware heeft immers genoeg marge om 10 graadjes extra ofzo te verdragen.

1:1 _ ram : fsb is wel een verstandige keuze, de extra bandbreedte zou enkel nuttig zijn voor een quadcore. Wederom: als je niet gaat overklokken is sneller ram niet nodig.

[ Voor 37% gewijzigd door peke op 18-06-2007 11:48 ]

• infofiel
Ik vind het wel fijn om aparte schijven te gebruiken voor het OS en de data. Dus een tweede schijf is wel prettig. Daarvoor raadt jij dus aan gewoon een grote schijf te nemen. Interessant. Daar moet ik eens naar kijken. Dan zou ik bijvoorbeeld de op dit forum veelgeprezen Samsung SpinPoint T166 kunnen nemen. Extra schijfruimte kan natuurlijk nooit kwaad. :)

Als ik ga voor 4GB dan zou ik moeten overschakelen op een 64bit OS. Dat zou dan WinXP x64 worden. Is de ondersteuning daarvoor al in orde?
En hoe gaat dat met linux? Daarover las ik steevast dat x64 op het moment nog afgeraden wordt. Aangezien dat mijn primaire OS is zou het vervelend zijn als ik daar niet al het geheugen kan benutten... :/

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Niet echt nodig, en niet echt verstandig, om over te stappen naar 64-bit op dit moment. Met 32-bit kun je ook nog wel grotendeels gebruik maken van je GBs. Daarnaast is geheugen op dit moment erg goedkoop, dus als je 4GB koopt kun je vooruit tot 64-bit echt ingevoerd is en dan die laatste MBtjes ram benutten.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• infofiel
Ik had begrepen dat van 4GB onder winXP x86 maar 3GB overhou. Hoeveel onder linux beschikbaar is weet ik niet eens. Dat is op zich wel jammer natuurlijk.
Aan de andere kant heb je wel gelijk. Het is nu goedkoop, dus maakt het niet zoveel uit dat nog niet alles beschikbaar is. Ik ga even de prijzen aflopen om te zien of het rendabel is.

[EDIT: 4GB als 2 modules van 2GB is 180 euro bij azerty. Dat is dus ongeveer 110 euro meer dan ik nu voor geheugen had gecalculeerd. Anders kan ik 4x 1GB nemen. Dat scheelt grofweg 60 euro t.o.v. 2 modules. Dan zitten wel alle geheugenbanken vol. Dat is op zich niet erg. Toch blijft het jammer dat die 1GB dan zit te slapen.
Op welke termijn kan ik verwachten dat x64 mainstream wordt? Hebben we het dan over maanden of jaren? In dat laatste geval kan ik het misschien beter in een volgende upgrade meenemen...]

[ Voor 43% gewijzigd door infofiel op 18-06-2007 12:35 ]

• peke
Je kan beter nu 4 gelijke latten halen dan 2 keer 2 met mogelijke compatibiliteitsproblemen achteraf.
Geheugen gaat echt niet meer zakken qua prijs dus 4*1GB lijkt mij wel een goeie oplossing.
Je zal idd maar 3GB overhouden in XP maar dat is ook niet zo'n issue, je betaald dan maar 30 euro meer voor die 1GB die je niet gebruikt (maar in de toekomst wel kunt gaan gebruiken).

Verwijderd

Kijk eens naar de NEC 2070nx als beeld scherm, of de hp 2065. deze zullen zo´n 450-550 euro zijn.

Verwijderd

Als ik ga voor 4GB dan zou ik moeten overschakelen op een 64bit OS. Dat zou dan WinXP x64 worden. Is de ondersteuning daarvoor al in orde?
En hoe gaat dat met linux? Daarover las ik steevast dat x64 op het moment nog afgeraden wordt.
Voor zover ik weet werkt Ubuntu 64bit prima. Het probleem is, dat de win32codecs en bijvoorbeeld niet werken.. Om de problemen met flash op 64 bit kan je met een wrapper aan de gang.

Ik denk dat de meeste mensen die 64bit Ubuntu afraden zich daarop baseren. Ik ben zelf aan het bekijken of het nuttig zou zijn mijn pcs op het werk over te zetten naar ubuntu 64bit.

• infofiel
Beginpost aangepast:

Doorgevoerde adviezen:
peke, Neoptolemos: Videokaart met meer geheugen, dubbel zoveel systeemgeheugen en een grotere, stillere harddisk die voldoende prestaties zou moeten bieden.

varghan: Ik ga Ubuntu 64bit gewoon als eerste proberen en mocht dat toch niet bevallen schakel ik terug naar 32bits. De genoemde links zijn in ieder geval zeer behulpzaam.

Vooralsnog afgewezen adviezen:
barttange13: Ik prefereer toch de schermen van Samsung boven de genoemde alternatieven. Dit is deels persoonlijke voorkeur en deels de fijne eigenschap van deze schermen om ook op non-native resoluties mooi en scherp beeld te geven. Iets waar ik weleens gebruik van maak.

peke: De case fans hanteer ik, ondanks dat ik niet ga overklokken toch. Ze zijn stil en mijn zolderkamer wordt in de zomer behoorlijk warm.

Dan zit ik, mits ik de Samsung 214T neem, zo'n 100 euro over het budget heen. Ik zie niet zo snel waar ik nog zou kunnen (en willen) snoeien. In het ergste geval neem ik die 100 euro op de koop toe. Het levert volgens mij wel een beest van een systeem op. :P

Verdere suggesties zijn desondanks nog zeer welkom. :)

• infofiel
Geen verdere aanmerkingen meer?

Als er niemand meer reageert dan bestel ik het geheel van de week bij Azerty, denk ik. Ik moet nog wel een maandje wachten, maar dan kunnen de prijzen tussendoor in ieder geval niet meer stijgen. Met name de geheugenprijzen zouden toch op korte termijn stijgen?

Helaas had niemand de gouden tip aangaande de twee schermen. Ik ga ze van de week maar eens in het echt bekijken om mijn keuze te maken. De 214T is aanzienlijk duurder, maar lijkt me sowieso geen miskoop. Ik kijk er toch jaren tegen aan, dus die keuze is wel belangrijk.

Ik wil alvast iedereen die heeft gereageerd bedanken. Jullie inbreng heeft, zoals jullie wel kunnen zien, een behoorlijke verandering in de configuratie tot gevolg gehad. :)
Het lijkt me zo een uitstekend systeem waar ik nog jaren van kan genieten.

• peke
peke: De case fans hanteer ik, ondanks dat ik niet ga overklokken toch. Ze zijn stil en mijn zolderkamer wordt in de zomer behoorlijk warm.
Als je niet gaat overklokken kan je de cpu wel een lagere vcore geven waardoor er minder warmte wordt gegenereerd.
Zo loopt mijn X2 3800+ op 2GHz (250 * 8) met vcore op 1.1V ipv 1.35V.
Tov stock scheelt dit bijna 15 graden onder full load, dus met een beetje geluk kan werkt je cpu probleemloos met 0.2-0.3V lager en heb je geen extra koeling meer nodig. :)
Niet vergeten dat je buiten de aanschafkosten van de fans ook nog eens minder herrie en stroomkosten hebt als je het zo doet. :)

• infofiel
Dat klinkt wel wat omslachtig, zeker als je bedenkt dat die twee fans qua geluidsproductie niet boven de fans van de videokaart en/of cpu uitkomen en ik de stroomrekening toch niet zelf betaal. :+

Daarnaast draai ik het geheel liever zoals het 'bedoeld' is. Hiervoor geldt (voor mij) hetzelfde als voor overklokken: met de vcore setting spelen valt niet onder het gehanteerde KIS(S) principe.

Desondanks is het een creatief idee waar ik zelf nooit op gekomen zou zijn. Weer wat geleerd. :)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Gigabyte GA-P35-DS3R , dan kan je net zo goed de gwone ds3 nemen als je toch geen raid gaat gebruiken.

Speakers tja ik vind 5.1 toch wel echt veel relaxter, ook voor muziek. Je krijgt er een soort all-round stereo van :P

Ik zou op de cpu ook nog een arctic freezer ofzo doen, kost niet zoveel extra en koelt veel beter.
Ook kan je de warmte die de cpu maakt makkelijk door de achterkant afvoeren en warmt je systeem minder snel op.

De voeding is een goed ding alleen heeft hij geen 12cm fan zoals de coolermasters Igreen wel hebben, dit is wel een beetje nadelig voor het afvoeren van je systeem warmte omdat je de tri-cool fan waarschijnlijk niet op zijn hardste stand wil hebben (rdelijk lawaaiig).

Nukezone FTW

• infofiel
Ik hou liever wel de optie om RAID ooit nog eens te gebruiken. Dus dat moederbord laat ik denk ik zo.

Nu heb ik 4.1 surround en die 4 speakers staan gewoon allemaal voor mijn neus naast het scherm. Dat vind ik toch wel suf en aangezien ik die dingen gewoon niet de plek kan geven die ze nodig hebben kies ik gewoon voor een simpele en goede 2.1 speakerset. Dat ziet er ook netter uit en die Logitech Z-2300 zou toch goed geluid moeten leveren dacht ik zo.

Een nonstock koeler voor de processor lijkt me op dit moment gewoon overbodig. Zoals peke al opmerkte zijn de extra case fans misschien al overkill, hoewel ik die nu ook heb en erg prettig vind. De enige reden dat ik een andere koeler zou plaatsen zou zijn dat de stock koeler veel lawaai maakt. Ik heb vooralsnog begrepen dat dat wel meevalt. Daarnaast denk ik dat de GPU koeler meer herrie produceert. :)
Bovendien heb ik die 120mm fan achterin al om de warmte af te voeren. Die zit toch dicht bij de processor in de buurt. Op de laagste stand is die stil en levert toch al aardig wat luchtverplaatsing op.

In mijn huidige setup komt uit de voeding inderdaad iets warmere lucht vandaan dan bij de 120mm fan, maar die is nog steeds niet echt warm (bij kamertemperatuur 25 graden).

Dus qua koeling is het geheel wel in orde denk ik.

[Edit: Net even de settings van de TriCool fan geprobeerd: op medium hoor je eigenlijk geen verschil. De GPU en CPU koeler zijn gewoon veel luider. Op de hoogste stand begint hij inderdaad naar te brommen. Maar de middelste stand (nu mijn nieuwe default :) ) is dus ook goed bruikbaar.]

[ Voor 13% gewijzigd door infofiel op 20-06-2007 16:54 ]

• nero355
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

infofiel schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 22:59:Opslag:Ik zie maar af van het gebruik van RAID. De Raptor is te lawaaierig en niet meer zoveel sneller dan nieuwere 7200rpm schijven. Vandaar nu de keuze voor deze Samsung. Hoog aangeprezen op dit forum en van fatsoenlijk formaat, dus snel (voldoende bandbreedte).
Hier ben ik het helemaal niet mee eens !! Ik heb op het moment 2x 150 GB Raptor's en die maken minder herrie dan menig Maxtor HD die ik heb gezien en worden ook minder warm :P

Ik heb niks tegen die 500 GB Samsung schijf ofzo, maar als je het toch al van plan was zou ik er nog een keer effe goed naar kijken.

FYI : Ik ben Samsung addict :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

je zegt geen firewire te gebruiken, maar je mobo heeft het wel. Mocht er meer op zitten dat je niet gebruikt, kan je misschien beter een goedkopere variant uitzoeken.

Verwijderd

- Raptors zijn niet zoveel sneller meer als gewone schijven, en maken veel lawaai.
Niet mee eens, ik heb een Raptor 74 GB en een Samsung 400 GB in mijn Antec P180 kast zitten en ik hoor beide helemaal nooit! De combinatie van die 2 schijven werkt echt heerlijk snel.

• infofiel
Hmmm, ik heb toevallig gisteren bij iemand anders een Raptor (74GB versie) in actie gehoord en die klonk toch aanzienlijk luider dan de WD500KS en de Maxtor DiamondMax 10 250GB die ik op dit moment in mijn pc heb zitten (Ook met behuizing open, dus aan de demping in mijn kast kan het niet liggen).
Verder zie ik in de reviews verschillende resultaten. Dan weer meent men dat de Raptor veel sneller is en dan weer lees ik dat de nieuwe 7200rpm schijven vrijwel even snel zijn.
Als ik dan kijk naar de prijs, dan levert een Samsung gewoon veel meer op: bijna even snel, stiller, veel meer opslagruimte.

Daarnaast zou ik niet weten wat ik zou moeten veranderen in de configuratie om weer ruimte te maken voor die Raptor. Het budget vind ik inmiddels wel genoeg gestretcht. Wat zou je daar dan aanraden?

• infofiel
Hann1Bal, volgens de specs van het moederbord heeft de DS3R geen FireWire poorten. Of zie ik iets over het hoofd? Alleen RAID heeft hij wat ik nu niet zal gebruiken, maar miss. over een paar jaar wel. Daarom lijkt dit moederbord mij perfect. Wat zit er volgens jou verder op dat overbodig is?

Verwijderd

Daarnaast zou ik niet weten wat ik zou moeten veranderen in de configuratie om weer ruimte te maken voor die Raptor. Het budget vind ik inmiddels wel genoeg gestretcht. Wat zou je daar dan aanraden?
Aangezien je budget genoeg opgerekt is zou ik je aanraden om bij je huidige keuze te blijven. De Samsung T166 is erg goed en zal het alleen qua access time verliezen van de Raptor. Je kunt er altijd later nog een 10K RPM schijf bijzetten mocht je dat willen.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

infofiel schreef op maandag 18 juni 2007 @ 23:57:
Beginpost aangepast:

Doorgevoerde adviezen:
peke, Neoptolemos: Videokaart met meer geheugen, dubbel zoveel systeemgeheugen en een grotere, stillere harddisk die voldoende prestaties zou moeten bieden.

varghan: Ik ga Ubuntu 64bit gewoon als eerste proberen en mocht dat toch niet bevallen schakel ik terug naar 32bits. De genoemde links zijn in ieder geval zeer behulpzaam.
Ik snap niet waarom je 64 Bits nodig hebt uberhaupt. Als het goed is kan Linux gewoon overweg met 4 GB aan geheugen en door het gebruik van 64Bits Ubuntu krijg je alleen maar negatieve ervaringen omdat het aan de praat krijgen van apps een ware hell is voor de beginner( zelfs ervaren beginners vinden het lastig) Daarom voor het gemak zou ik gewoon direct 64 Bits aanraden ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• infofiel
Ik denk dat je gelijk hebt nikonian. De huidige configuratie ziet er goed uit. Mijn budget is genoeg opgerekt en ik denk toch niet dat een Raptor boven de Samsung verkiezen geen significante winst oplevert; de Samsung heeft gewoon veel meer voordelen. Bovendien kan ik altijd nog een Raptor bijplaatsen als dat toch beter blijkt te zijn.

Touchdomex, ik ben wel benieuwd naar 64bit Linux. Daarom wil ik het wel een kans geven. Het is toch de toekomst en vroeger of later moet ik er toch aan geloven. Maar bevalt het niet kan ik alsnog 32bit Linux installeren. Dat vind ik niet zo'n punt hoor ;)

Overigens gebruik ik Linux nu ongeveer 3 maanden als primaire OS. Ik ben dus nog best een beginner, maar zelfs als ik tegen grote problemen oploop in 64bit Linux dan is dat gewoon een goede leerschool en die ervaring is mooi meegenomen. Ik zal er heus niet zomaar een slechte nasmaak aan overhouden. En er is dus altijd nog 32bit Linux wat zeker werkt. Ik kan het ook dualbooten. Met die Samsung heb ik toch veel meer schijfruimte dan ik aanvankelijk dacht te krijgen. :P
Dat komt dus wel goed. :)

• Hann1BaL

Hann1BaL

infofiel schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 17:14:
Hann1Bal, volgens de specs van het moederbord heeft de DS3R geen FireWire poorten. Of zie ik iets over het hoofd? Alleen RAID heeft hij wat ik nu niet zal gebruiken, maar miss. over een paar jaar wel. Daarom lijkt dit moederbord mij perfect. Wat zit er volgens jou verder op dat overbodig is?
De mijne heeft anders toch echt een firewire aansluiting. 1 achterop en een aansluitmogelijkheid voor een frontpanel. Het is een mooi bord, zeker, maar is er geen goedkoper type dat bijv minder SATA aansluitingen heeft en waarbij firewire ontbreekt? Kan je misschien toch weer 3 tientjes besparen op je moederbord.

edit: Dus.... DS3R en ik heb de DS3P, hmm, goed lezen voortaan..

Overigens ben ik geen fan (als in liefhebber, niet als luchtverplaatser) van Club3D. Ik betaal graag een paar tientjes meer voor een Asus. Ik heb met meerdere kaarten koelingsproblemen gehad met Club3D, maar iemand anders kan wel compleet andere ervaringen hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Hann1BaL op 21-06-2007 10:31 ]

• infofiel
Hann1Bal, jouw signature toont dat jij de GA-p35-dS3P versie hebt. Dat is een heel ander bord dan ik op het oog heb. Ik kies voor de R-versie. Die heeft 'maar' 1 PCI-E x16 aansluiting en geen FireWire. Jouw P-versie heeft 2 PCI-E x16 aansluitingen en FireWire. Het is dus niet hetzelfde bord.
Zoals ik eerder al zei heb ik dan alleen de RAID feature 'teveel', maar dat wil ik miss. later nog kunnen gebruiken. T.o.v. de DS3 (die geen RAID heeft) scheelt dat een paar euro, dus dat verschil geloof ik wel.

[Edit: Beste Mod, mijn excuses voor deze overbodigheid.

Bij deze staat het dan vast. Ik ga het systeem nu bestellen. Bedankt voor de zeer behulpzame feedback!]

[ Voor 14% gewijzigd door infofiel op 22-06-2007 11:07 ]

• infofiel
Ik heb zelf geen ervaring met Club3D, maar de reviews die ik gelezen over deze kaart specifiek zijn positief. Heeft iemand anders ervaring met deze kaart (goed, danwel slecht)?

Modbreak:We hebben hier een edit-functie, niet voor niets. ;) Twee keer achter elkaar posten is vaak niet nodig, bewerk gewoon je bericht om er iets aan toe te voegen.

[ Voor 33% gewijzigd door Laurent op 21-06-2007 17:22 ]

• Powrskin
  • Niet online
op de Club3d zit pcies dezelfde koeler of ze ook 3jr garantie geven net als Asus weet ik niet.
Trouwes je GPU is echt wel veel stiller als de stock cpukoeler, maar dat zal je snel genoeg merken.

Qua hdd, zou ik msschien toch minstes 2 nemen, dat scheelt veel met kopieren van en naar + windows+ progs op het begin van schijf 1 en bestanden en spellen op begin schijf2. Aan het eind altijd films en nietveel gebruikte grote bestanden doen, daar is je schijf 3x zo sloom namelijk.
Uiteraard heb je dan ook al de raid mogelijkheid in huis.

Ik ga het systeem nu bestellen. 22juli toch pas :P

Nukezone FTW

• infofiel
Nee, ik bestel het nu vast, aangezien de prijzen van het geheugen langzaam stijgen. :(

Ik heb er ook 2 harddisks in. Ik neem namelijk mijn nog vrij nieuwe 500gb WD500KS mee uit mijn huidige systeem. Linux en Windows komen dan op de Samsung met een extra partitie voor data. De WD schijf is dan ook helemaal voor data.

Als de GPU koeler echt veel stiller is neem ik miss nog wel een andere CPU koeler. In mijn huidige systeem (6800GT met P4 2.8GHz) hoor ik de GPU koeler echter veel harder dan de CPU.

In ieder geval is de bestelling geplaatst. Ik neem een afkoeldagje en als ik morgen nog steeds tevreden ben maak ik het geld over. :)

• peke
Een fan ken je enorm veel stiller maken door deze op 7V te laten draaien.
Natuurlijk past dit ook niet in je KISS redenering. ;)
Echter is het 2 minuten werk om enkele draadjes door te lussen en vast te tapen zodat je fan op 7 draait.
De gpu fan loopt op 5V.
1 grote 120 mm op 12V ('t is een Papst) koelt cpu, ram, north - en southbridge.

• infofiel
Draadjes doorlussen en vasttapen? Kun je wat uitgebreider vertellen wat ik dan zou moeten doen?

Overigens wacht ik nu eerst maar af hoe luid het systeem zal zijn en dan kan ik wel beslissen wat er eventueel nog aan moet gebeuren.

• peke
infofiel schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 22:10:
Draadjes doorlussen en vasttapen? Kun je wat uitgebreider vertellen wat ik dan zou moeten doen?

Overigens wacht ik nu eerst maar af hoe luid het systeem zal zijn en dan kan ik wel beslissen wat er eventueel nog aan moet gebeuren.
Je voedig heeft molex connectoren, dat zijn die witte met 4 draden in.
1 gele : de 12V draad.
2 zwarte : beide massa, 0V dus.
1 rode : de 5V draad.

Spanning (uitgedrukt in Volt) is een potentiaalverschil. Dwz dat als men spreekt van spanning er tussen 2 fysieke punten een verschil zit wat de kracht bepaald waarmee elektronen in beweging (stroom) zich verplaatsen.

___voeding___
|....................|
|....................|
Punt 1 _ Punt 2 (= molex connector)
|....................|
|....................|
|____fan_____|

Normaal gezien heb je op punt 1 de gele draad (12V) en op punt 2 de zwarte (0V).
Het spanningsverschil tussen die 2 punten is 12V want 12 - 0 = 12. ;)
Stel:
Je wil een fan op 7V laten lopen waardoor de snelheid waarmee de elektronen in beweging (stroom) zich verplaatsen afneemt en dus ook het vermogen en dus de snelheid van je fan, dan moet je het verschil tussen punt 1 en 2 verkleinen.
Dus op punt 1 zet je 12V (gele draad) en op punt 2 zet je 5V (rode draad).
Het verschil is nu 12 - 5 = 7V.
Voor 5 V is het punt 1 rode draad en punt 2 zwarte.

Nog even wat tips:
* Het maakt niet uit welke zwarte draad van de molex je neemt, beide zijn 0V (massa).
* Trek nooit een molex connector uit of plug 1 in als de pc draait, je kan een vonk krijgen met als gevolg kortsluiting en defecte hardware.
* Via 2 draadjes kan je een de fan met een molex verbinden, tape die altijd goed vast want je wil niet dan een draad die onder spanning staat losraakt en je dure hardware op zeep kan helpen.
Ik zal straks even een picje maken.

• infofiel
Het plaatje komt niet meer?
Sorry, maar ik blijf dit toch een beetje een omslachtige methode vinden. Als de CPU koeler echt te luid blijkt te zijn vind ik nog steeds makkelijker en prettiger om er gewoon een non-stock koeler op te zetten voor een paar tientjes. Dat vind jij misschien geld weggooien, maar ik zie het dan als een degelijke investering. Een paar tientjes op het uitgegeven budget is verwaarloosbaar.
Bovendien zie ik het gewoon niet zo zitten om op zo'n manier in een gloednieuwe computer, waar ik jaren van afhankelijk zal zijn, te spelen. Als het nou een oudje was lag het al heel anders...

• peke
infofiel schreef op zondag 24 juni 2007 @ 20:23:
Het plaatje komt niet meer?
...
;)
Als je echt zo bang bent iets fout te doen test het dan eerst even uit op een ouwe bak.
Je zal versteld staan van het verschil in geluid, de extra warmte is ook geen probleem als je niet overklokt, tenzij je een Prescott zou nemen natuurlijk. ;)
Bij de lokale pc boer kan je wel een verloopkabeltje krijgen van 2 euro voor een cpu fanaansluiting naar molex (zeg dat je geen fan headers meer hebt op je mobo voor je case fans).
Een pin uit een molex krijg je los door met een naald de 2 flapjes in te drukken en huppa pin is zo los, buig ze dan weer een beetje naarbuiten, stop ze in het juiste gaatje en je bent klaar.
Kijk gewoon eens van dichtbij in de connector en het w meteen duidelijk wat je moet doen. :)

Het enige dat je verkeerd kan doen is de + en de - omdraaien waardoor de fan niet zal werken, schakel dan de pc onmiddellijk uit en sluit het zaakje goed aan want er staat immers wel spanning op de fan, alleen een negatieve dan (bvb -7V).

Normaalgezien moet je de gele (of rode) draad laten zitten en de zwarte (of blauwe) anders steken zodat die op de 5V (rode) van de voeding komt te zitten ipv een zwarte (massa).

Op de pic draait de fan op 7V, had de blauwe draad in 1 vd andere 2 gaatjes gezeten (massa) dan zou de fan op 12V draaien (standaard snelheid).

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/fdr.be/stille_pc.png

• infofiel
Zie ik nou goed in de plaatjes dat je als CPU koeling alleen een 120mm fan gebruikt? Zo ja, hoe heb je die daar vast gekregen?

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik zou het jezelf 10x makkelijker maken door gewoon een Artic Freezer te bestellen van nog geen 2 tientjes.

• infofiel
Dat is dus ook mijn gedachte. Ik vind het een te gezochte oplossing om geluid terug te dringen. Het zal vast heel goed werken, maar er zijn gewoon goede standaardoplossingen.

• peke
infofiel schreef op zondag 24 juni 2007 @ 22:27:
Zie ik nou goed in de plaatjes dat je als CPU koeling alleen een 120mm fan gebruikt? Zo ja, hoe heb je die daar vast gekregen?
Met 1 schroefje rechtsboven in hetzelfde gaatje als waar de gewone cpu koeler zat.
(Is duidelijk te zien op de 2e pic.)
Doordat het gewicht links en rechts van het schroefje gelijk is blijft die ook mooi recht hangen. :)
Die ene fan koelt:
cpu,
2 latjes ram,
northbridge,
southbridge.
Ik zie niet in hoe je al die componenten kan koelen met een Arctic freezer. :)

[ Voor 3% gewijzigd door peke op 25-06-2007 14:48 ]

• Powrskin
  • Niet online
@Peke ik zie dan ook wel meteen dat het een Papst fan is die een aardige airflow heeft.
Absoluut voldoende koelend :P.

Infofiel. Het is niet dat de stock cpukoeler echt veel lawaai maakt (vooral niet op standaard cpu snelheid), maar dat de GTS koeler super stil is. Die hoor je dus gwoon echt niet.

Nukezone FTW

• infofiel
Powrskin, dat zou een leuke afwisseling zijn. Toen ik de videokaart in mijn huidige systeem verving (Geforce4 mx 400 64mb => GeForce 6800GT 256mb) werd de computer ineens aanzienlijk luider. Fijn om te horen dat er sindsdien grote vooruitgang in geluidsproductie is ontstaan. :)

Nogmaals, ik vind een stille pc best belangrijk, dus mocht die koeler te luid zijn vervang ik hem.
Pagina: 1