Toon posts:

De overstap gemaakt....

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Sinds maandag heb ik de overstap gemaakt. Van een kennis die gaat emigreren, heb ik een 2 weken geleden een (1,5 jaar oude) iMac en een (2 maanden oude) MacBook over kunnen kopen voor een zeer schappelijke prijs.

Eerst "geloofde" ik niet in OSX. Ik vond het vreemd werken. De Mac's zien er fantastisch uit. Het design is echt fantastisch. De eerste keer was het zoeken naar de power button. Die is werkelijk fantastisch weggewerkt. Maar ik twijfelde zeer aan de bruikbaarheid van OSX.

Na een weekje raakte ik er toch aan gewend, Het werkt zelfs fantastisch. Vandaag gaat zelfs de Windows bak weg. Ik ben nu dus overgestapt naar OSX.

Maar ik heb toch een aantal vragen. Als deze vragen al eens gesteld (en beantwoord) zijn, biedt ik alvast mijn excuses aan.

1) Kan die zeehoorn bij het opstarten uit en/of stiller? Aangezien ik vaak 's nachts thuis kom, is zo'n harde toeter niet goed voor de nachtrust van andere bewoners.

2) Uitzetten van een Mac. Wel of niet? Op diverse site's las ik dat de Mac 's nachts een onderhouds programma uitvoert. Klopt dit, of is dat een broodje aap verhaal?

3) Deïnstalleren van software. Is het echt zo eenvoudig, door alleen maar de Icon naar de prullenbak te slepen? Of blijft er in een registery gegevens achter?

4) Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten bij het gebruik van een Apple? Windows had geen geheimen meer, maar Apple (waarschijnlijk) wel.

Nogmaals, als deze vragen al gesteld zijn, dan bied ik daar alvast mijn excuses voor aan.

Verwijderd

Wat betreft puntje 3, ik kwam net langs dit topic: [OS X] software uninstall-en

Verwijderd

Heb jij al gezien dat we hier sinds kort FAQ's hebben.
Daar staat alles netjes in wat jij vernoemt.

Verwijderd

1) Heb deze sind gister geinstalleerd: http://www.macinstruct.com/node/138
vandaag voor het eerst geboot en werkt goed :)

2) Ik heb zelf een macbook en hij staat vrijwel nooit uit, klap hem altijd dicht.
Kan niks zeggen over dat onderhouds programma heb er iig nog niks van gemerkt :?

3) Volgensmij voor het grootste gedeelte van de programma's wel, maar ik gebruik zelf Clean app om programma's volledig te verwijderen.

4) Daar weet ik zo geen antwoord op.

Dit zijn mijn ervaringen als iemand me wil verbeteren graag!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:45:
Heb jij al gezien dat we hier sinds kort FAQ's hebben.
Daar staat alles netjes in wat jij vernoemt.
Nee, dat had ik nog niet gezien.

Maar ik zal die gelijk gaan lezen. Bedankt voor de info

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 20:54
Kijk anders ook even rond op http://www.macmiep.nl/. Zeer veel info, ook voor overstappers. Succes! :)

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

2) Is gewoon onzin... Je Mac staat dan in de slaapstand en doet totaal niets meer....

Edit:
Teminste er zijn mensen die geloven dat hij in de slaapstand ook van alles doet...

Gewoon een keer in de zoveel tijd "Schijfhulpprogramma" draaien...

/etc/crontab is hier standaard gewoon helemaal leeg, dus wat start en draait hij s'nachts dan?

3) Opzich wel jah... Al komt het wel vaak voor dat er nog bestanden met pref instellingen op een andere plek blijven staan.... En "registery"? Ga je Wintendo mond ff spoelen wil je... :+

[ Voor 31% gewijzigd door Hexley op 16-06-2007 19:53 ]

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Hexley schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:22:
2) Is gewoon onzin... Je Mac staat dan in de slaapstand en doet totaal niets meer....

Edit:
Teminste er zijn mensen die geloven dat hij in de slaapstand ook van alles doet...

Gewoon een keer in de zoveel tijd "Schijfhulpprogramma" draaien...

/etc/crontab is hier standaard gewoon helemaal leeg, dus wat start en draait hij s'nachts dan?
Niet in slaapstand, wel als ie aan staat: de maintenance scripts. daily, weekly, monthly
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107388
en voor het handmatig draaien hiervan
http://www.google.com/sea...eekly+monthly&btnG=Search

Zoef

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:41:
2) Uitzetten van een Mac. Wel of niet? Op diverse site's las ik dat de Mac 's nachts een onderhouds programma uitvoert. Klopt dit, of is dat een broodje aap verhaal?

3) Deïnstalleren van software. Is het echt zo eenvoudig, door alleen maar de Icon naar de prullenbak te slepen? Of blijft er in een registery gegevens achter?

4) Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten bij het gebruik van een Apple? Windows had geen geheimen meer, maar Apple (waarschijnlijk) wel.

Nogmaals, als deze vragen al gesteld zijn, dan bied ik daar alvast mijn excuses voor aan.
Puntje 2 : persoonlijke keuze.
In Windows heb je ook "stand-by, uitzetten of slaapstand (hibernate)
Zelf werkte ik sinds XP altijd met hibernate, want je gaat toch niet elke dag vanaf 0 beginnen?
Slaapstand/Hibernate is bij mac hetzelfde: De hibernate heet deepsleep, en dit gaat vanzelf.
Mijn iMac staat altijd aan / in de slaapstand & wordt alleen bij een noodzakelijke update herstart.

Puntje 3:
Doe es hier kijken ;)

http://www.apple.com/down...isk_utilities/index1.html

Ik heb " Maintenance" via een iCal script geautomatiseerd
http://www.apple.com/down...tilities/maintenance.html
Dit is een Apple.com staff pick.

En kijk ook eens op apple.com,

Verwijderd

congrats ;) je hebt een goede keus gemaakt..

Verwijderd

Na een jaar geswitcht te zijn (en nooit meer terug te willen (nooit, voorlopig nietmeer, whatever, zeg nooit nooit :) ); zijn er ook mensen die OSX veel plezanter vinden werken, toch XP professioneler vinden ogen?
Ik vind de dock iets 'speelgoedachtigs' hebben (maar toch overheerlijk, zeker in combinatie met spotlight, killer combinatie!). Het startmenu van XP is een grote rommel en veel te omslachtig in mijn ogen...
Kleine bemerking die ik de afgelopen maand gekregen heb :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2007 22:53 ]

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 22:49:
Na een jaar geswitcht te zijn (en nooit meer terug te willen (nooit, voorlopig nietmeer, whatever, zeg nooit nooit :) ); zijn er ook mensen die OSX veel plezanter vinden werken, toch XP professioneler vinden ogen?
Kleine bemerking die ik de afgelopen maand gekregen heb :)
"Professioneel" zoals een bo-ring grijs Van Gils-pak "professioneel" is: Ja (als je het over de W2k-look hebt, trouwens. Niet de teletubbie-look, die is verrre van professioneel imho).

Zoef

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Hoi McLaren_Fan, welkom op GoT :)
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:41:
Als je eerst had gezocht, dan had je je excuses niet hoeven aan te bieden :)

De vragen die je hebt zijn al uitgebreid en meerdere malen beantwoord in dit forum. We verwachten hier op GoT dat je eerst zelf wat moeite doet om antwoord te vinden op je vragen, voordat je een nieuw topic opent. Misschien is het handig om Het algemeen beleid en Policy Apple Talk (update 10 juni 2007) 'ns door te lezen om te kijken wat er wordt verwacht hier :) Dit topic gaat in ieder geval op slot.

Mocht je nadat je gezocht hebt nog vragen hebben, dan mag je uiteraard een nieuw topic openen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.