[OS X] software uninstall-en

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:54

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Topicstarter
software onder macosx die geinstalleerd wordt, zoals bijv. cubase, installed alleen een cubase van 68 mb onder programmas, maar de rest van dat programma, waar komt dat terecht? Of is die 68 mb alles
Als ik die cubase dan weghaal, blijft de rest gewoon staan. Dan wordt je systeem toch ook mooi een zooitje op den duur?

Verwijderd

Het programma bestaat meestal uit 1 bestand of 1 map. Als je die naar de prullenbak sleept deinstalleer je het gelijk. :)

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:32

HJR

Soms wordt een programma via een pkg geinstalleerd. Dan weet je dus niet wat waar wordt gezet. Gebruik dan een tool als Desinstaller om de pkg te verwijderen. Pas hier dus wel mee op want hiermee kan je dus ook systeem specifieke packages verwijderen.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Over het algemeen doet dei .pkg ook niet meer dan alleen maar een programma in de Applications folder gooien. Bij sommige programma's komen er ook nog wel een extensions mee die die je, of via de deinstaller, of met de hand makkelijk kan weg gooien. Verder zijn er ook nog preferences die je weg kan gooien.

Van de laatste twee merk je eigenlijk zeer weinig dat ze aanwezig zijn en ondervind je dan ook geen last of langere laadtijden.

kleurbleur.nl

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:51
De preferences blijven dan meestal hangen in de Library folders van gebruikers. Wat ik doe is dan nog even met Sherlock zoeken naar de naam van het programma en die overgebleven pref files ook weggooien. Staat wat netter.

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 17:02:
Het programma bestaat meestal uit 1 bestand of 1 map. Als je die naar de prullenbak sleept deinstalleer je het gelijk. :)
No "READ ME-files" ?

Verwijderd

Die kunnen toch in die ene map staan? Readme, License, ... .

Overigens merkte ik wel dat Seti @ Home iets in /Library installeerde en toen ik alleen het icoon uit de Applications folder verwijderde, bleef dat mooi staan. Dus handmatig nog even kijken wat er is blijven hangen, kan geen kwaad.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Over het algemeen volstaat het idd dus om het programma weg te gooien. Readme's en EULA's e.d. staan vaak in de .DMG die je vaak toch weer verwijdert of unmount.
En nogmaals, er blijft idd wel een enkele keer wat troep achter, maar dat zijn hoofdzakelijk preferences. Kleine tekstbestandjes, eens in de zoveel tijd ff een keer die map doorploegen.

Je hebt iig geen troep zoals in Windows, 't het beperkt zich tot 1 a 3 bestanden. Geen rare registersettings enzo.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:10
Bovendien vind ik het eigenlijk wel fijn dat de preferences bewaard blijven. Stel dat ik later alsnog nog eens een keertje die software wil gaan gebruiken... Je weet maar nooit natuurlijk :)

Liege, liege, liegebeest!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:51
Wat als je nog een keer die software wil gebruiken? Dat je voor raadsels komt te staan omdat ie niet doet wat je verwacht en/of volgens de gebruiksaanwijzing zou moeten doen...? Nee, mijn standaard handeling is een Sherlockje doen naar de prefs :)

No production networks were harmed during this posting

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik gebruik niet zoveel programma's dat ik niet meer weet wat ik wel en niet gebruikt heb. Ik vind het inderdaad ook wel fijn dat de instellingen voor sommige programma's nog hetzelfde staan als toen ik ze weg gooide. :)

kleurbleur.nl

• buxx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01-2024

buxx

ciao...

Wel een heel erg gaaf systeem van Apple, weggooien is ook weg.
Vindt ik een enorm voordeel tov Windows, die alles in het register plaatst en waarbij je programma's MOET deinstalleren.
Maar dat zal wel met de basis van het OS te maken hebben.

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06-2025
Ik vind het inderdaad een mooi gegeven.

Het werkt namelijk ook andersom... backups maken is een eitje. Je sleept je map met programa's naar een externe HD, en sleept de map daar de nieuwe locatie, en alles draait. En, je kunt programma's gewoon verplaatsen, of laten draaien vanaf de externe HD.

Bijna alle programma's bestaan uit 1 bestand of map, uitzonderingen zijn er... Office bv... :X

In principe gaat het om de map of het bestand, en een preference file, en heel soms een map of bestand in "aplication support"

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:20

chem

Reist de wereld rond

unSOUND schreef op 19 augustus 2004 @ 16:48:

Bijna alle programma's bestaan uit 1 bestand of map, uitzonderingen zijn er... Office bv... :X
Maar Office X repareert zichzelf na het kopieeren!

Dat vind ik eigenlijk helemaal geweldig, eventuele missende bestanden worden automatisch gekopieerd; de installatie is eigenlijk gewoon de applicatie opstarten.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• unSOUND
Ja, maar andere programma's hoeven dat niet eens, omdat ze uit één enkel bestand bestaan...

Dat vind ik in feite nog veel makkelijker...

:)

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

unSOUND schreef op 19 augustus 2004 @ 17:56:
Ja, maar andere programma's hoeven dat niet eens, omdat ze uit één enkel bestand bestaan...
Niet echt waar..
OSX presenteert het als 1 bestand zodat het (inderdaad) makkelijk is, maar eigenlijk is het gewoon een directory met allerlei meuk erin.

doe maar eens " ls -al /Applications " in een Terminal, dan zie je dat al je applicaties eigenlijk directories zijn (met .app extensie). De Finder (en andere grafische programma's) laten zo'n map zien als 1 programma.
Overigens is het meestal wel handig om daar gewoon uit & vanaf te blijven :-)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• unSOUND
Dat weet ik ook wel.... ;)

Je kunt ook gewoon control-klikken op een programma en dan kiezen voor: "toon pakketinhoud"

En ik ben daar al geregeld in aan het rommelen geweest... :Y)

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08-2025

fabulaus

Ja toch

Ik heb nu enkele DMG files verwijdert die automatisch op mijn bureaublad terecht waren gekomen na installatie. Echter als ik ook de laatste paar wil verwijderen (naar de prullenbak sleep) verandert de prullenbak in een "eject" tekentje en vraagt hij of ik de media wil verwijderen? Moet ik dit doen wanneer ik bijvoorbeeld MSN Messenger, Firefox en VLC mediaplayer wel wil behouden? Of moet ik deze file's in een bepaalde map zetten? Ik wil namelijk graag mijn bureaublad wat opschonen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sleep de app in de dmg naar je app folder, unmount de image en flikker de dmg weg.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08-2025

fabulaus

Ja toch

en wat is / waar vind ik mijn app folder? ben nog helemaal onbekend met appels

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 03:45

alienfruit

the alien you never expected

Probeer eens CS3 weg te gooien... werkt niet ;) Daarom heb je ook een uninstaller in de Utilities map van /Applications.

• Lassie dutch
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-02 16:53
fabulaus schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 08:24:
en wat is / waar vind ik mijn app folder? ben nog helemaal onbekend met appels
Je applications / programma's folder vindt je zo:

Als je geen programma's open hebt (dus in je menubalk bovenin staat Finder): Shift + cmd + A
(cmd == Apple toets)

of: op je bureaublad staat een pictogram van je HD, dubbelklikken en dan links in het nieuwe venster staat een rijtje met folder, waaronder Programma's (Engels: Applications, vermoed ik)
fabulaus schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 23:40:
Ik heb nu enkele DMG files verwijdert die automatisch op mijn bureaublad terecht waren gekomen na installatie. Echter als ik ook de laatste paar wil verwijderen (naar de prullenbak sleep) verandert de prullenbak in een "eject" tekentje en vraagt hij of ik de media wil verwijderen? Moet ik dit doen wanneer ik bijvoorbeeld MSN Messenger, Firefox en VLC mediaplayer wel wil behouden? Of moet ik deze file's in een bepaalde map zetten? Ik wil namelijk graag mijn bureaublad wat opschonen.
Wat hier fout gaat, volgens mij, is het volgende:

Als je een .dmg download en die dubbelklikt, wordt er een 'image' gemount. Dan verschijnt er dus nog een pictogram op je bureaublad, meestal in de vorm van een witte schijf.
Hierbij staat dus ook de grootte en de ruimte die nog vrij is.

Plaatje: Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/5571/imageapplesu9.png

Als je die dan dubbelklikt, opent je finder een nieuw window met de 'inhoud' van die image. Vaak staat daar dan een .app icoon, die je moet slepen naar je Programma's folder. Soms wordt er een snelkoppeling in de 'image' zelf naar die folder neergezet. Dan is het dus een kwestie van een pictogram een paar pixels verslepen om iets te installeren. Dat vind ik nou typisch Mac.

Maar goed, een .dmg bestand kan je dus gewoon verwijderen, een image niet. Die moet je unmounten. Dit kan door de image te selecteren en Cmd + E, of dus verslepen naar het Eject icoon, waar je prullenbak voorheen stond. Een 3e manier is je HD openen, en dan op het eject icoontje klikken naast de gemounte image.

Hiermee verwijder je dus niet het programma. Programma's zet je meestal in de Programma's folder, en vanuit daar start je ze ook op. Het .dmg bestand is niet meer nodig, en de gemounte image ook niet meer (of tenminste, zelden afaik). Als je dus het setup-bestand wilt bewaren, moet je de .dmg bewaren, en als je dus een programma volledig wilt kopieren moet je de .app uit je Programma folder kopiëren.

Hoop dat alles wat duidelijker is ;-)

[ Voor 70% gewijzigd door Lassie dutch op 16-06-2007 10:10 ]

I live the way I type; fast, with a lot of mistaaakes.

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Je weet vaak niet wat er allemaal word geinstalleerd. Met installers komt er vaak nog wat in je /Home/Library/Preferences en /Startup Disk/Library en weetikveel..
Moeilijk te zeggen tenzij je iets zoals AppDelete gebruikt.(gratis ook nog!) Die verwijdert alles netjes en gooit het in een mapje de Prullenmand. :Y)

Als er een uninstaller bij zit gebruik ik die altijd. Wat dat betreft kan Apple nog iets leren van Windows, daar heb je in 99% van de gevallen een uninstaller die te vinden is in "Add/Remove Programs"..

Zo voorkom je dat er een hoop troep achterblijft.. B)

[ Voor 7% gewijzigd door nilski op 16-06-2007 10:14 ]

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Allemaal leuk en aardig, maar die preference files zijn zo klein en je ziet ze normaal gezien niet, ik zie het probleem niet. Ik gooi het programma weg en laat de rest lekker zitten (tenzij er een uninstaller is). Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel last van die preference files en andere mapjes die zijn aangemaakt.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 03:45

alienfruit

the alien you never expected

Wel als je het programma weer opnieuw installeert enkele maanden of weken later :) Rete irritant

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hmm... heb ik persoonlijk ook geen last van want dan hoef ik niet alles weer opnieuw in te stellen. En mocht het dan misgaan, dan zoek ik het bestandje wel even op met Spotlight. :)

Verwijderd

Ik gebruik meestal Appzapper, een handige uninstall tool. Deze zoekt alle bestanden die bij het programma horen en dan krijg je de keus om deze te verwijderen. Zou eigenlijk standaard in OSX moeten zitten.
Pagina: 1