Je applications / programma's folder vindt je zo:
Als je geen programma's open hebt (dus in je menubalk bovenin staat Finder): Shift + cmd + A
(cmd == Apple toets)
of: op je bureaublad staat een pictogram van je HD, dubbelklikken en dan links in het nieuwe venster staat een rijtje met folder, waaronder Programma's (Engels: Applications, vermoed ik)
fabulaus schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 23:40:
Ik heb nu enkele DMG files verwijdert die automatisch op mijn bureaublad terecht waren gekomen na installatie. Echter als ik ook de laatste paar wil verwijderen (naar de prullenbak sleep) verandert de prullenbak in een "eject" tekentje en vraagt hij of ik de media wil verwijderen? Moet ik dit doen wanneer ik bijvoorbeeld MSN Messenger, Firefox en VLC mediaplayer wel wil behouden? Of moet ik deze file's in een bepaalde map zetten? Ik wil namelijk graag mijn bureaublad wat opschonen.
Wat hier fout gaat, volgens mij, is het volgende:
Als je een .dmg download en die dubbelklikt, wordt er een 'image' gemount. Dan verschijnt er dus nog een pictogram op je bureaublad, meestal in de vorm van een witte schijf.
Hierbij staat dus ook de grootte en de ruimte die nog vrij is.
Plaatje:
Als je die dan dubbelklikt, opent je finder een nieuw window met de 'inhoud' van die image. Vaak staat daar dan een .app icoon, die je moet slepen naar je Programma's folder. Soms wordt er een snelkoppeling in de 'image' zelf naar die folder neergezet. Dan is het dus een kwestie van een pictogram een paar pixels verslepen om iets te installeren. Dat vind ik nou typisch Mac.
Maar goed, een .dmg bestand kan je dus gewoon verwijderen, een image niet. Die moet je unmounten. Dit kan door de image te selecteren en Cmd + E, of dus verslepen naar het Eject icoon, waar je prullenbak voorheen stond. Een 3e manier is je HD openen, en dan op het eject icoontje klikken naast de gemounte image.
Hiermee verwijder je dus niet het programma. Programma's zet je meestal in de Programma's folder, en vanuit daar start je ze ook op. Het .dmg bestand is niet meer nodig, en de gemounte image ook niet meer (of tenminste, zelden afaik). Als je dus het setup-bestand wilt bewaren, moet je de .dmg bewaren, en als je dus een programma volledig wilt kopieren moet je de .app uit je Programma folder kopiëren.
Hoop dat alles wat duidelijker is ;-)
[
Voor 70% gewijzigd door
Lassie dutch op 16-06-2007 10:10
]
I live the way I type; fast, with a lot of mistaaakes.