Toon posts:

Game PC max €1800

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een hele goeiedag!

Binnen nu en ongeveer 6 weken wil ik een nieuwe pc aanschaffen.

Het belangrijkste is dat ik ermee kan gamen en films kan kijken.

Mijn systeem ga ik samenstellen bij http://www.pcmegastore.nl , omdat ik hier goede recensies over heb gelezen en ze zeer snel reactie geven op gestelde vragen.

Het volgende heb ik zelf in gedachte:

Behuizing: Antec Sonata III 500Watt €110,00

Vind ik een mooie kast met een goede voeding.

Moederboard: Asus P5K €137,95

Asus zie ik als een betrouwbaar en stabiel bordje en daarnaast is dit board voorzien van een FSB van 1333MHz wat ik prettig vind i.v.m. de toekomstige processors.

Processor: Intel Core 2 Duo Conroe E6600 2,40GHz 4Mb €199,50

Behoeft geen uitleg lijkt mij, maar ik twijfel of ik niet nog even moet wachten op de nieuwe serie van Intel die 22 juli uitkomt.

Processorkoeler: Arctic Freezer 7 Pro S775 €20,95

Overclocken ga ik niet, dus voor mij is deze koeler goed genoeg.

Geheugen: Kingston 2048Mb DDR2 Matched Pair PC5300 €67,50

Hier ben ik niet zeker van, ik dacht gelezen te hebben in andere topics dat PC5300 voldoende is als je niet gaat overclocken. Past dit geheugen wel goed bij mijn moederboard of raden jullie toch wat anders aan?

Harde schijf: Seagate 320GB SataII 16MB ST3320620AS €67,95

Daarnaast haal ik mijn Maxtor 250GB SataII schijf nog uit mijn huidige pc, dus ruimte voldoende. Seagate werd mij aangeraden, omdat deze betrouwbaarder zou zijn dan Maxtor, waar ik overigens zelf nooit problemen mee heb gehad.

Videokaart: Asus 640Mb 8800GTS PCI-E €364,95

Deze kaart is goed genoeg voor de komende tijd, daarnaast meen ik dat de GTX niet in de Antec Sonata III zou passen? Is er iemand die dit met zekerheid kan zeggen?

Geluid: Creative I-Trigue 3220 €59,95

Een geluidskaart neem ik niet, mijn onboard geluid is goed genoeg. Ik kies bewust voor 2.1 set, omdat ik geen plaats heb voor 5.1/6.1, op dit moment heb ik op mijn huidige pc ook maar 2 boxen van de 6 aangesloten :+

DVD-speler/brander: Nec DV5800D Black Bulk €25,00

Prima brander naar mijn mening, heb hier nu een langzamere versie van en die doet het goed.

Monitor: Samsung 22" 226BW €324,95

Mooi scherm, past ook goed bij de rest van het systeem aangezien ik alles zwart neem. Breedbeeld is prettig bij het bekijken van DVD's en ook voor de meeste games wordt dit ondersteund volgens mij.

Toetsenboard/Muis: Logitech Classic Keyboard Zwart €13,95

Logitech vind ik fijne toetsenboarden, een muis heb ik niet nieuw nodig, want ik heb nog een Logitech MX510.

Headset: Sennheiser PC150 Microphone Stereo €58,50

Voor het online gamen. Heb nu een Logitech, maar dat bevalt helemaal niet. Sennheiser is een goed merk, maar heb er zelf geen gebruikerservaring mee.

Bewust XP, omdat ik overal lees en hoor dat de ondersteuning van Vista nog niet optimaal is.

Tot slot: assemblage hardware+software €75,00

Heb geen zin om zelf te gaan tobben, met het risico dat ik iets sloop ;)

Totaalprijs: €1617,35

Zoals jullie kunnen zien heb ik eventueel nog wat budget over. Wellicht hebben jullie nog suggesties en/of opmerkingen over mijn configuratie. Daarnaast hoop ik dat jullie een antwoord hebben op de vragen/hersenspinsels die ik tussendoor heb neergezet :P

Alvast bedankt voor het nemen van de moeite voor het bekijken van bovenstaande _/-\o_

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik zou even kijken naar een HD 2900XT 512MB, die bied ook erg goede prestaties. En misschien kan je kijken naar 4GB Ram als je nog wat ruimte heb in je budget.

Voor de rest goed systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 16-06-2007 15:02 ]

Verwijderd

Klopt. Er goed systeem! Misschien kun je idd ff naar de HD2900XT kijken. Heeft erg goede prestaties.

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Ik ben het daar niet mee eens.

Zijn kast heeft niet een extreem goede airflow, en HD2900's willen nog wel eens warm worden, ook maken ze veel lawaai als je niet voor de duurdere HIS versie gaat.
Qua prestaties is hij wel goed maar in enkele games zoals Supreme Commander presteerd hij heel ondermaats.

Ik raad je wel aan om bij die kast een extra kastkoeler erbij te kopen, er zit er maar één standaard in!!

Ook raad ik je aan om even naar de "Antec Nine Hundred" kast te kijken, zeer goede kast met extreem goede airflow, omdat je nog buget over heb kan je ook gelijk een goede voeding erbij aanschaffen.

[ Voor 19% gewijzigd door Fox op 16-06-2007 15:40 ]

Verwijderd

Dat is waar, de X2900XT's maken wel veel herrie. Als toetsenbord zou ik trouwens nog es naar de Logitech G11 of de Media Elite Keyboard kijken.

Verwijderd

Redelijk systeempje, alleen ik zou wel ff checke of die XP 64-bit of 32-bit is. En sinds je budget toch 200 euro hoger is, zou ik er dan ook 2gig extra kingston's bij nemen icm een 64-bit OS.

En verder zou ik toch Vista aanraden, omdat Microsoft in de toekomst vooral Vista zal gaan supporten en de bugs oplossen (groot deel waarvan al opgelost), en ook omdat het zonde is om later nog een extra OS bij te kopen voor weer 90 euro. En met 4GB (of zelfs 2gb) zal vista heel soepel draaien dus geen probleem. (overigens zal ms tot 2011 xp gaan ondersteunen maar toch focussen op vista denk ik)

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:12
4GB Ram is een beetje nutteloos maar ik zou zeker voor een 2900XT gaan ;)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor jullie reacties!

@Soepstengel/Michael_13/Solid_Aapie

Als ik de benchmarks zie, ontlopen de GTS en de HD2900XT elkaar niet heel veel. Maar als ik dan toch moet kiezen, neem ik liever degene die het minste herrie maakt. In idt geval de GTS dus, als ik het goed begrijp?

@SniperFox

Ik ben niet van plan een Antec Ninehundred te nemen, wel zet ik in de Sonata 1 extra koeler, maar die zet ik over vanuit mijn huidge pc.

@Gamesua

Wat betreft 32-bit of 64-bit, dat zal ik eens navragen bij de winkel. Wat betreft Vista begrijp ik je redenatie. Heb jij wel positieve ervaringen met Vista en gaming momenteel? Als ik een aantal topics doorlees hebben toch veel mensen driver problemen tot op heden.

4GB geheugen is denk ik wel een goed idee, al was het alleen maar vanwege het feit dat het geheugen nu erg goedkoop is. Natuurlijk is het wel zo dat je dit pas 'nodig' hebt wanneer je gebruik maakt van een 64-bits OS of Vista.

Wat beteft videokaart blijft dat altijd lastig, smaken verschillen nu eenmaal :) Weet iemand mij te vertellen of het klopt dat een GTX niet in deze kast past? Anders is het gezien mijn budget nog een optie om die te nemen ipv een GTS/HD2900XT.

Verwijderd

Euhh... nope! GTX past niet in de Sonata III. 't scheelt een 1/2 inch.

Ik zal zo ff de links editten (ben ze nog druk aan 't terug zoeken). Bron is wel een post van een ander forum, waarbij poster contact zou hebben gehad met een Antec medewerker. Heb daarnaast de maten van de Asus site ernaast gelegd...

Edit: Link gefunden! het was deze post op het Anandtech forum.

"...as long as it is less than 10 inches it should not be a problem.". Aldus poster volgens ene Jeff Smith van Antec.

Specificaties GTX Asus site: Link

10,5 inch dus...

Edit 2: Btw, die Eartwatts 500W zou de 2900XT moeten kunnen trekken. Zie post Arno89 in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 17"

Reply: theodouma in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 17"

Ik zelf zou voor die 8800GTS gaan. De meningen over 8800GTS 640MB vs HD 2900 XT qua prestates/benchmarks zijn verdeeld, eveneens als over het stroomverbruik. Waar geen controverse over bestaat is de geluidsproductie van de 2900XT

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2007 18:07 ]

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 17:19:
Allereerst bedankt voor jullie reacties!

@Soepstengel/Michael_13/Solid_Aapie

Als ik de benchmarks zie, ontlopen de GTS en de HD2900XT elkaar niet heel veel. Maar als ik dan toch moet kiezen, neem ik liever degene die het minste herrie maakt. In idt geval de GTS dus, als ik het goed begrijp?

@SniperFox

Ik ben niet van plan een Antec Ninehundred te nemen, wel zet ik in de Sonata 1 extra koeler, maar die zet ik over vanuit mijn huidge pc.

@Gamesua

Wat betreft 32-bit of 64-bit, dat zal ik eens navragen bij de winkel. Wat betreft Vista begrijp ik je redenatie. Heb jij wel positieve ervaringen met Vista en gaming momenteel? Als ik een aantal topics doorlees hebben toch veel mensen driver problemen tot op heden.

4GB geheugen is denk ik wel een goed idee, al was het alleen maar vanwege het feit dat het geheugen nu erg goedkoop is. Natuurlijk is het wel zo dat je dit pas 'nodig' hebt wanneer je gebruik maakt van een 64-bits OS of Vista.

Wat beteft videokaart blijft dat altijd lastig, smaken verschillen nu eenmaal :) Weet iemand mij te vertellen of het klopt dat een GTX niet in deze kast past? Anders is het gezien mijn budget nog een optie om die te nemen ipv een GTS/HD2900XT.
Ik zelf zit ook te gamen op Vista, Battlefield 2 loopt vloeind behalve in het begin, want dan zit hij van alles te swappen naar de hardeschijf. Waarschijnlijk houd dit op als ik 2GB extra neem, maarja, geen geld :( Dus 4GB is dnek ik wel handig voor Vista.

Ja, ik hoor vaak dat de HD 2900XT toch een betere prijs prestatie verhodung heeft en dat hij vooral lawaai maakt tijdens gamen, maar dat is dan denk ik niet zo storend. Wat ik wel heb gezien is dat de videokaart flinke wachtijden heeft bij lervertijd muv de dure versies bij Azerty. Dus ...

Verwijderd

@soepstengel,

Wat die 2900XT betreft, hè...

Het valt me gewoon op dat daar zo veel verschillende meningen over zijn. In de praktijk lijkt het me beter om a.d.v. die synthetische benchmarks te kijken naar het persoonlijk voordeel. Stel dat die kaart beter presteert in spelletje zus of zo, maar je speelt ze nooit?! Wat ik in die 'synthetische' reviews wel steeds tegen kom is dat men vind dat nVidia een ''well thought product" brengt, ofwel: een verzorgd product. Berichten als dat ATi al snel bezig is om de opvolger R650 uit te brengen omdat ze niet tevreden zijn met de R600 doet me vraagtekens oproepen. Geklooi met de Barcelona's bij AMD, geklooi bij ATI... welke managers/CEO hebben ze daar rondlopen?!! Gedoe over foute drivers (al hebben ze bij CCC 7.5 naar het schijnt nogal wat bugfixes uitgevoerd)

Nogmaals, de controverse doet mij juist afknappen. Het zijn een hoop centen die iemand investeert. Kijk naar je dagelijks praktisch gebruik zou ik zeggen. Als dat beter uitkomt met die 2900XT.. soit!

Edit: We kunnen overigens tot sint juttemis wachten, maar ik verwacht veel van die 65nm kaarten, nVidia of ATI. 'Ben bang dat nVidia qua release wederom sneller zal zijn (weer dat CEO/managers verhaal)...

Nog ff wat research doen hierover!

Edit 2: Begon te twijfelen, maar idd.: 2900XT is 80nm

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2007 18:55 ]

• chukkepukke
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-01 09:40
Ik zou zeker gaan voor een Vista pc met 4 gb geheugen, mijn broer heeft een Vista gamen gaat er prima op, voor de rest... Zeer mooi systeem!!!

Verwijderd

Voor je harde schijf zou je ook de samsung spinpoint T166 nemen. Ook 16MB en SATA II, en ongeveer even duur. Alleen heeft samsung wat technieken wat er voor zorgt dat je HD zeer stil is. Ik heb verschillende gehoord en gezien dat de seagate B.10 o.a. nogal ratelt en lawaai maakt.

Verwijderd

Welkom MysticDogg!

... en zo nu en dan een piepgeluid, als ik sommige GoTers mag geloven. Als stlite je prio is, idd. zo'n Samsung nemen. Qua speed lopen de Seagates momenteel nog ietsjes voor.

Btw.: 'heb zelf wat met stilte, dus...

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De discussie m.b.t. de 7200.10 disk v.s. de T166 is al eens gevoerd, deja vu. :P Zie: 500GB - Seagate 7200.10 vs Samsung T166

Verwijderd

Aikeleer schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 20:07:
De discussie m.b.t. de 7200.10 disk v.s. de T166 is al eens gevoerd, deja vu. :P Zie: 500GB - Seagate 7200.10 vs Samsung T166
En dus...??

Goed bedoelde tip, neem ik aan. Misschien is je modo status iets waar ik wat zenuwachtig van wordt... :) !

Btw: Das toch een 500MB discussie (niet dat dat wezenlijk verschil maakt, lijkt me)? Die Samsung blijft stiller - net wat je prio is. Samsung S-serie, bv. S250 binnenkort misschien?

CSL blijft CSL, dus ook ff HD's... toch?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 20:25:
[...]
En dus...??

Goed bedoelde tip, neem ik aan. Misschien is je modo status iets waar ik wat zenuwachtig van wordt... :) !

Btw: Das toch een 500MB discussie (niet dat dat wezenlijk verschil maakt, lijkt me)? Die Samsung blijft stiller - net wat je prio is. Samsung S-serie, bv. S250 binnenkort misschien?

CSL blijft CSL, dus ook ff HD's... toch?
Er zijn eigenlijk ook weer in deze topicstart geen vragen die niet eerder beantwoord zijn. Om die reden is het zo dat op korte termijn dit soort topics überhaupt niet meer geopend mogen worden in CSL.

Het is en blijft een herhaling van zetten. Telkens weer dezelfde racties en dat is wat ik lees in de post van de moderator.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Dat Samsung harde schijven ook erg stil zijn was mij niet bekend, dus bedankt voor de reply O+

In principe denk ik dat ik dankzij jullie wel kan zeggen dat ik eruit ben.

T.o.v. mijn topicstart neem ik dan de Samsung HD en 4GB geheugen + Vista. Enige vraag die voor mij nog resteerd is, zal ik wachten op de nieuwe Intel processors die de 22e uitkomen? Of zijn die het wachten toch niet waard?

In ieder geval allemaal bedankt voor de hulp! ;)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

4 GB en XP gaat niet werken in die zin dat je niet de volle 4 GB kunt gebruiken. Lees hierover maar de diverse topics. Je hebt daarvoor altijd de 64 bits-versie nodig.

De prijzen gaan omlaag dus als je kunt en wilt wachten dan mag je dat zelf bepalen. :)

ARME AOW’er

• Tweakerhenk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-01 12:13
Kijk ook eens naar de reviews van de creative gigaworks T20, ik heb deze 1 dag in mijn bezit en ben zoals veel andere eigenaars onder de indruk van het geluid wat uit 2 zulke kleine speakers kan komen.
Ze zijn blijkbaar zo goed dat ze wel steeds duurder worden.

http://tweakers.net/productreview/3865

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 21:40:
4 GB en XP gaat niet werken in die zin dat je niet de volle 4 GB kunt gebruiken. Lees hierover maar de diverse topics. Je hebt daarvoor altijd de 64 bits-versie nodig.

De prijzen gaan omlaag dus als je kunt en wilt wachten dan mag je dat zelf bepalen. :)
Dat weet ik, daarom neem ik dan ook Vista zoals ik in mijn voorgaande post al meldde :P

@Tweakerhenk

In principe twijfel ik niet aan het geluid, ik vind alleen de boxen zelf niet zo mooi :+

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2007 21:52 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Tja, je startpost is niet aangepast. En ik kan zo snel geen post van je vinden waarin dat staat. :)

Goh, wat onopvallend staat het er toch. :)

[ Voor 61% gewijzigd door Guardian Angel op 16-06-2007 21:48 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Wat betreft de HD zou ik een Western Digital proberen, Seagate schijven maken meestal een hoop lawaai. Voor het moederbord zou ik kijken voor een ASRock, dit zijn gewoon Asus moederborden, maar onder een goedkope naam verkocht. Ze werken prima, ik heb er zelf ook een. Moet je wel even het goede ASRock moederbord bij het Asus moederbord zoeken.

Nog een laatste tip: ga naar de computerbeurs (www.interexpo.nl) daar is het over het algemeen ongeveer 30%-50% van de prijs die je in een winkel of webshop betaalt, dus heel erg veel goedkoper. Kan je misschien een nog betere pc voor je geld kopen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

EDIT: Voor grafische kaarten is het misschien handig om te weten dat een hoop Nvidia kaarten gewoon ATI-chipsets hebben, maar dat Nvidia kaarten over het algemeen net een paar euro duurder zijn. Zelf ben ik overtuigd ATI-fan :)

EDIT2: ASRock moederborden hebben een prima ingebouwde geluidskaart van C-Media (Realtek) met 5.1 geluid (line in is in te stellen als 2e line out, in het geval van 2 sets boxen) en een prima config app.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2007 21:56 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 21:50:
Nog een laatste tip: ga naar de computerbeurs (www.interexpo.nl) daar is het over het algemeen ongeveer 30%-50% van de prijs die je in een winkel of webshop betaalt, dus heel erg veel goedkoper. Kan je misschien een nog betere pc voor je geld kopen.
Wanneer was je voor het laatst op zo'n beurs? Ik ging vroeger wel maar sinds een aantal jaren zijn de beursprijzen meestal hoger hoor. Daarnaast staan er tegenwoordig nog maar een paar hardwareboeren en dan nog van een duister niveau ook.
Hopelijk heb je hier iets aan.

EDIT: Voor grafische kaarten is het misschien handig om te weten dat een hoop Nvidia kaarten gewoon ATI-chipsets hebben, maar dat Nvidia kaarten over het algemeen net een paar euro duurder zijn. Zelf ben ik overtuigd ATI-fan :)
Nou, hier kijk ik toch wel van op. Waar heb je die kennis vandaan? Misschien van dezelfde bron die vermeldt dat Intel CPU's eigenlijk mislukte AMD'S zijn.... of was het nu andersom... of was dat toch misschien Apple?

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 16-06-2007 22:06 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1