Vraag over overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 11:18
IK heb volgend systeem:

Asus P5B-e
Core2 Duo 6300
Asus 7600GT PCI-E
2 Gb Ram Twinmos 6400
NEO-HE 500 watt

Daarbij heb ik het probleem dat als ik met Asus suite aan de CPU-parameters kom de computer meestal vrij snel vastslaat en ik hem daar bijna niet uit kan krijgen.
Zie hier (1e keer probleem, leek te zijn na biosupdate) en hier na inschakelen AI NOS op standaardwaarden. Note dat ik na de eerste keer een andere kast en voeding heb gekregen, maar dat was omdat de kast beschadigd was en de hardware er eigenlijk niet in paste (voeding was dus niet het probleem)

Normaliter draait de computer in 7x266Mhz en klokt automatisch terug naar 6x266. Vandaag heb ik - sinds de laatste keer dat ik dit probleem had - eens geprobeerd om, met AI Suite, de processor eens op andere waarden te laten draaien, dus ik heb m eerst gezet naar 6x200Mh, want overclocken durf ik niet goed door de problemen die ik krijg als de computer vast slaat. Dat leek goed te gaan, computer gereboot en alles werkte.
Daarna heb ik 6x150Mhz ingesteld, en na een reboot sloeg de computer weer vast: geen beeld, geen piepjes, en met veel kloten, rebooten en biosresetten draait ie inmiddels weer op standaard (7x266).

Bij deze settings stonden geheugen en overige zaken op auto, dus die kregen de instellingen zo mee.

Nu is mijn vraag: ik zou normaliter toch zonder problemen de computer op 6x150Mhz moeten kunnen laten draaien? Of zet ik daarmee andere onderdelen van de computer - bijv het geheugen - daarmee zó laag dat ik weer andere problemen krijg?

NB: nee, ik heb geen diepgaande kennis van overclocken (dius geheugentimings en dat soort zaken), maar ik weet dat als je wil overclocken dat je dat in kleine stapjes moet doen en zo, maar ik ben in de veronderstelling dat het geen probleem zou moeten zijn om deze computer op 900Mhz (6x150) te laten draaien.
Ik denk dat ik een instabiel moederbord heb dat niet in staat is zelf te recoveren van verkeerde settings.

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 16-06-2007 11:27 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je vergeten bent je PCI-E of PCI bus te locken. Als deze op "auto" staan gaan ze mee naar boven of beneden bij het veranderen van de FSB en kan je instabiele randapparatuur krijgen.

De PCI-E bus moet op 100MHz staan en de PCI bus op 33MHz.

• Stefke
Admiral Freebee schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 12:11:
Ik denk dat je vergeten bent je PCI-E of PCI bus te locken. Als deze op "auto" staan gaan ze mee naar boven of beneden bij het veranderen van de FSB en kan je instabiele randapparatuur krijgen.

Oke, zal het eens bekijken, tnx

• Stefke
Admiral Freebee schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 12:11:

Helaas, ook daarmee lukt het niet om op 6x150 te draaien. Ik heb het ingesteld, en het systeem hangt direct weer bij het booten :|

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
.

[ Voor 238% gewijzigd door TweakerDwayne op 19-06-2007 23:30 ]

• Stefke
Oke, dat betekent dat ik die dus niet lager dan 266 mhz (x6, laagste FSB = 1,6Ghz) kan laten lopen??

De reden dat ik aan het ONDERclocken ben is omdat het net lijkt alsof mijn computer bij de geringste biosaanpassing (de 1e keer al 2 dagen na het opbouwen bij het updaten van de bios) nogal vastslaat. Hij is niet in staat om zelf te recoveren van verkeerde instellingen, en ik kan slechts met de grootste moeite het mobo weer aan de praat krijgen. Lijkt dus nogal instabiel moederbord oid.
Met onderclocken verwachtte ik dat ik in ieder geval redelijk ver kon gaan met wijzigingen. Daarbij wil ik een C2 duo 2140 aanschaffen als webserver en die flink wat lager laten lopen ivm stroomverbruik, maar dat gaat dus niet?

(200 x 6 is overigens eerder wel gelukt)

[ Voor 67% gewijzigd door Stefke op 18-06-2007 10:41 ]

• TweakerDwayne
.

[ Voor 165% gewijzigd door TweakerDwayne op 19-06-2007 23:30 ]

Verwijderd

TweakerDwayne loopt zware onzin te verkondigen... de processor loopt op zijn optimale snelheid (of gespecificeerde snelheid) als hij op 7x266 draait... maar het mag geen enkel probleem zijn om jouw processor zwaar te underclocken... misschien moet je ff met wat voltages spelen. iets hoger / lager wil soms nog wel eens helpen...

wat ik ook wel vreemd vind is dat jij je problemen in alle 3 topics alleen maar bij je videokaart of moederbord legt, terwijl het veel logischer (in mijn ogen dan) is dat je geheugen gewoon niet goed samenwerkt met je moederbord, het schijnt namelijk zo te zijn dat de Asus bordjes nogal picky zijn...

wat ik als ik jou was zou doen is: zet alles 100% op stock maar doe dat wel handmatig (als in je vult zelf in dat je geheugen op 266mhz moet lopen, de timings en het voltage op de juiste instellingen (dit vind je of op het internet of in het boekje/sticker bij je geheugenmodules, de processor op FSB 266 en multiplier 7 met het juiste voltage (weet niet wat het standaard voltage is van een C2D maar ook dit kan je wel op het net vinden). moederbord met PCIe gelocked op 100 en PCI op 33... en eerst eist uitgeschakeld.

daarna ga jij 12+ uur memtest86 draaien om te kijken of je fouten krijgt. al krijg je maar 1 fout dan is je geheugen brak en zou ik dat gaan RMA-en, grote kans dat dan AL je problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen

edit: was een reactie op de voorgaande reactie van tweakerdwayne (niet de vorige maar die daarvoor) en nu begin ik daadwerkelijk bang van hem te worden... hij wil jou met een INSTABIEL systeem nu al laten OVERCLOCKEN... ik kan maar 1 ding zeggen... zorg eerst maar eens voordat je gaat OC'en dat je pc stabiel is...

AND THEN AGAIN: 200MHz FSB moet de processor gewoon STABIEL op kunnen lopen... dus je zit nog steeds te BS'en (waarom noem je jezelf tweaker als je niet eens dit soort dingetjes weet?)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 11:13 ]

• Stefke
TweakerDwayne schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:44:
[...]

Dat klopt. Gewoon even EIST opzoeken en op disabled zetten. De multiplier op 6 en FSB op 300; dan kom je op 1.8GHz standaard snelheid. Daarvanuit langzaam stapjes omhoog. Als je bij de 400MHz bent dan loopt je geheugen gelijk met de FSB wat snelheids winst oplevert. 6x400=2.4Ghz. Wil je nog hoger zet dan de multiplier op 7 en de FSB weer op 266, ga weer langzaam omhoog.

Een FSB van 200 zou best mogelijk zijn, maar dat vindt de computer niet leuk waardoor hij vast loopt.

Probeer nog eens een BIOS update; het kan zijn dat er iets mis is gegaan. Anders even de winkel bellen dat ze een slecht moederbord hebben geleverd.
Na RMA waarbij ik tegen (acceptabele) kosten het moederbord weer als werkend retour kreeg heb ik de bios wel kunnen updaten naar 12.02 (laatste versie in maart).

Nog even voor de duidelijkheid: op 6x200 liep de computer wel goed, toen ik 6x150 probeerde niet meer, maar die stap was duidelijk al te groot. Normaliter ws. niet zo'n probleem, mar mijn mobo kan zelf niet recoveren, dat lukt alleen zeer moeilijk met grote hoeveelheden resets en biosresets.

Ik ga tevens kijken of ik alsnog het moederbord ingeruild krijg.

Edit @ mstreurman : Oke, ik ga dit eerst maar even uitproberen.

edit: mijn doel is op zich niet overclocken, maar ik erger me gewoon aan het feit dat mijn computer bij het geringste helemaal vasthangt en bijna niet meer aan de praat wil, dat is volgens mij niet normaal.
Ik wil graag dus eerst inderdaad gewoon een stabiel systeem waarbij ik weet dat niet alles naar zijn grootje gaat.

Ik ben nog bezig met een ander systeem te bestellen, ik denk dat ik dat geheugen maar eens laat komen en kijken hoe dat werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 18-06-2007 11:25 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

misschien dat deze topic hoort in het overclocken gedeelte... maar ontopic ben ik het eens met freebee, en ook dat je moet proberen eerst je pc helemaal 110% stabiel te krijgen op stock snelheden. Gewoon een nachtje memtest en orthos, dan weet je het zeker. Issie dan stableil, dan kun je verder gaan kijken naar overclocken enzo

soz voor evt. typfouten, ben nog wat dronken.

-_-

Verwijderd

normaal gesproken moet het omzetten van het jumpertje waarbij staat CMOS clear (oid) en daarna 10sec inschakelen van je PC en het jumpertje weer terug zetten voldoende moeten zijn voor het clearen van de cmos, ook je cpu instellingen moeten dan weer op "failsafe" staan... gebeurt dat niet zou ik zelf eerst eens gaan kijken of ik ook daadwerkelijk het goede jumpertje heb gehad... (nofi maar alle, maar dan ook echt ALLE moederborden die ik in handen heb gehad (5+ merken / 100+ types) krijg je zo weer werkend op standaard instellingen... ik heb het ID dat je GFI hebt waar je mee bezig bent...)

offtopic:
M2M met freebee? die roept alleen dat hij zijn PCI-e / PCI moet locken en rept met geen woord over stabiliteit of stock-instellingen (nou jah bijna geen woord over stabiliteit)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 11:24 ]

• TweakerDwayne
.

[ Voor 102% gewijzigd door TweakerDwayne op 19-06-2007 23:31 ]

• Stefke
Ik heb geen ander moederbord gekregen, ik kreeg hetzelfde moederbord terug dat bij RMA bleek te werken (niet toen ik het retourstuurde) en ook werkte toen alles wederom in elkaar zat.
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 11:19:
normaal gesproken moet het omzetten van het jumpertje waarbij staat CMOS clear (oid) en daarna 10sec inschakelen van je PC en het jumpertje weer terug zetten voldoende moeten zijn voor het clearen van de cmos, ook je cpu instellingen moeten dan weer op "failsafe" staan... gebeurt dat niet zou ik zelf eerst eens gaan kijken of ik ook daadwerkelijk het goede jumpertje heb gehad... (nofi maar alle, maar dan ook echt ALLE moederborden die ik in handen heb gehad (5+ merken / 100+ types) krijg je zo weer werkend op standaard instellingen... ik heb het ID dat je GFI hebt waar je mee bezig bent...)

offtopic:
M2M met freebee? die roept alleen dat hij zijn PCI-e / PCI moet locken en rept met geen woord over stabiliteit of stock-instellingen (nou jah bijna geen woord over stabiliteit)
Ja ik weet welk jumpertje dat moet zijn.

Wat ik doe:
Stekker eruit
Batterij eruit
Jumper omzetten (15sec) (zelfs 15 min...)
Jumper terugzetten
Batterij ein
Stekker erin
Aanzetten
De ene keer krijg ik beeps, de andere keer niet. De beeps zijn ook niet altijd dezelfde, meestal (áls ie beept) beeps die lijken te duiden op een videoprobleem, zie andere topics. Vanmorgen kreeg ik een kort-kort-lang die ik in de lijst met AMI-bios-beeps niet eens kan terugvinden.

Zeg jij dat ik de computer moet aanzetten met de jumper op de resetstand?? Dat is weer een nieuwe procedure die ik hoor, maar goed dat kan ik natuurlijk ook proberen.
En moet de batterij er uit of niet?

Deze procedure ook gevolgd (van iemand van hier)

Powerstekker eruit
10 seconden powerbutton indrukken
ATX stekker eruit
Bios batterij eruit
Met een schroevendraaier de twee lipjes van de batterij-houder kortsluiten
Batterij erin
ATX stekker erin
Power erin
BIOS 100% zeker gereset

Dit leek 1x te werken de vorige keer (maar toen had ik al vanalles geprobeerd dus wellicht was dat toeval), maar ook nu geen succes.

Ik heb overigens dit geheugen (alleen oranje alu) en dus een P5B-E moederbord.

[ Voor 42% gewijzigd door Stefke op 18-06-2007 11:47 ]

• TweakerDwayne
Het Twister geheugen van TwinMos bevat ELPIDA geheugenchips. Dit geheugen staat niet op de Qualified Vendor List van Asus. Nu lees ik toevallig in de post hierboven dat je inderdaad dit geheugen hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door TweakerDwayne op 18-06-2007 11:54 ]

Verwijderd

Een CPU kan wel degelijk langzamer lopen en die E6300 kan nog wel op 500 MHz.

Ik denk dat je moederbord niet in orde is. Spelen met multipliers zou ik sowieso niet zo snel gaan doen, maar een E6300 op 3GHz proberen te krijgen wel ;)

• Stefke
Ik ga voorlopig echt niet overclocken ;)
TweakerDwayne schreef op maandag 18 juni 2007 @ 11:41:
Het TwisterX geheugen van TwinMos bevat ELPIDA geheugenchips. Dit geheugen staat niet op de Qualified Vendor List van Asus. Nu lees ik toevallig in de post hierboven dat je inderdaad dit geheugen hebt.
Waar kan ik die lijst vindne? IK weet dat ie bestaat maar kreeg m eerder al niet gevonden.

Oke, voor een ander systeem (MCE) heb ik Corsair TWIN2X2048-5400C4 2048 MB, PC5400, 675 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2 op het oog. Zou ik dat kunnen gebruiken om eens goed te testen?

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 18-06-2007 11:50 ]

• TweakerDwayne
Zeker een goed idee om dat even erin te steken en te testen. De QVL-list kun je vinden op nl.asus.com. Bij producten kun je het moederbord opzoeken waarna je het aan de linkerkant in het menu vindt.

De chips die de Twister modules hebben kun je in het Overclock topic vinden in DDR2 lijst die onderaan de startpost staat.

DDR2 Lijst

[ Voor 35% gewijzigd door TweakerDwayne op 18-06-2007 11:54 ]

Verwijderd

Pf ik vind dit maar een vaag topic hoor. Laat het systeem gans op de normale snelheden lopen en test alles (cpu met stressprogramme, geheugen met memtest etc...) Als alles stabiel loopt kan je verder gaan kijken maar als dit niet zo is heeft dat allemaal geen zin.
Laat dus eerst alles op stock snelheid lopen en kijk dan hoever je komt. Als er problemen zijn omschrijf ze dan zo duidelijk en gedetailleerd mogelijk.
Als je zomaar een beetje alles door mekaar gaat zitten proberen zonder goed te weten wat je doet kan je absoluut geen conclusies trekken. "Ik denk dat het geheugen of mobo kapot is" lijken me dan ook overhaaste conclusies en zaken op goed geluk gaan RMA'en in de hoop dat het probleem opgelost is, is ook geen systematische manier van het zoeken naar een oorzaak.

Verwijderd

dat JIJ geen geheugen kent met deze speeds betekend niet dat het geheugen niet op deze speeds kan draaien... integendeel... het moet JUIST op deze speeds kunnen draaien omdat het geheugen hoger geclocked is (mijn auto KAN 300KM/h, MAAR dezelfde auto kan ook 50KM/h op de binnenwegen waar de snelheid gelimiteerd is... hetzelfde geld voor geheugen... het KAN 533MHz maar het KAN ook 100MHz omdat het binnen de specificaties valt van het geheugen... het kan ook zijn dat het geheugen SNELLER kan als 533MHz maar dan ben je nergens zeker van... oftewel nog meer bullshit van een selfproclaimed tweaker. Dwayne... lees aub ff de geheugenfaq door voordat je nog meer onzin uitkraamt)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 12:12 ]

• TweakerDwayne
Oké. Mij is verteld dat een Core2Duo niet naar behoren werkt met een lagere FSB dan 266MHz. Toch geeft dat geen reden om enkele posts hierboven zo erg uit te halen terwijl ik alleen maar informatie geef.

Btw. Welke auto heb je dan?

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerDwayne op 18-06-2007 18:22 ]

• Stefke
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 11:59:
Pf ik vind dit maar een vaag topic hoor. Laat het systeem gans op de normale snelheden lopen en test alles (cpu met stressprogramme, geheugen met memtest etc...) Als alles stabiel loopt kan je verder gaan kijken maar als dit niet zo is heeft dat allemaal geen zin.
Laat dus eerst alles op stock snelheid lopen en kijk dan hoever je komt. Als er problemen zijn omschrijf ze dan zo duidelijk en gedetailleerd mogelijk.
Als je zomaar een beetje alles door mekaar gaat zitten proberen zonder goed te weten wat je doet kan je absoluut geen conclusies trekken. "Ik denk dat het geheugen of mobo kapot is" lijken me dan ook overhaaste conclusies en zaken op goed geluk gaan RMA'en in de hoop dat het probleem opgelost is, is ook geen systematische manier van het zoeken naar een oorzaak.
Ik doe mijn best om zaken uit te sluiten, maar zonder reserveonderdelen is dat vaak lastig. De videokaart is het niet (want ik heb een andere), de voeding is het niet want die is al vervangen, en meer onderdelen kan ik niet testen.

Ik zie iig geen Twinmosgeheugen op de lijst van Asus, wel ELPIDA. Maar goed, wellicht maar even de aanname doen dat het geheugen niet direct gelukkig gekozen is en ik ga nog maar eens testen.

Ik ga dus in de bios instellen:
7x266Mhz
Geheugen op 266Mhz
PCI-E op 100Mhz
Geheugen op 1,8 volt (van de site van Twinmos)
En dan wat testprogs laten lopen.

Verwijderd

vergeet niet de timings goed in te stellen, is misschien nog wel veel belangrijker als het standaard voltage...

offtopic:
sorry voor het flamen... maar kom op, zoiets is basic knowledge en behoort iedere tweaker te weten... zeker als hij Tweaker in zijn naam heeft staan...
het valt gewoon op dat sinds de overname door VNU er een heel hoop "zogenaamde" tweakers bij zijn gekomen, wat de betrouwbaarheid van dit eens zo fijne forum niet echt ten goede komt...

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 12:17 ]

• TweakerDwayne
Als mijn normale nickname CodeX al bezet is evenals mijn echte naam kies ik voor een nickname waarbij er iets in zit dat gerelateerd is aan de site waarvoor de account is. Dit is makkelijk onthouden. Beoordelen op nicknames is wel een beetje apart :S Doe niet zo treurig man, mstreurman :P

Er staat idd geen TwinMos in die QVL lijst maar als je in de DDR2 lijst kijkt zie je dat TwinMos ELPIDA chips gebruikt en dat zijn de boosdoeners, want die staan ook niet op de lijst. Hoewel ik ook G.E.I.L. geheugen op mijn P5B heb wat volgens mij niet ondersteund wordt.

Extra feit; Tweakers.net is in 2006 overgenomen door VNU, maar ik ben al sinds 2005 geregistreerd.

[ Voor 20% gewijzigd door TweakerDwayne op 18-06-2007 12:25 ]

• Stefke
ELDIPA staat er wel als merk op, ik neem aan dat zijn wel hun eigen geheugen gebruiken (E2508ABetc) ??? En als het niet op deze lijst staat wil dat natuurlijk NIET zeggen dat het niet werkt, alleen is het niet getest door Anus

even een domme vraag dan: ik heb hier alleen een ouwe 512Mb DDR SDRAM PC2700 (333Mhz) liggen (zit in oud systeem), dat gaat niet werken alleen om te testen?

(Denk zelf van niet)

Nee, inderdaad, andere aansluiting zie ik

[ Voor 48% gewijzigd door Stefke op 18-06-2007 12:26 ]

• TweakerDwayne
stefijn schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:20:
ELDIPA staat er wel als merk op, ik neem aan dat zijn wel hun eigen geheugen gebruiken (E2508ABetc) ??? En als het niet op deze lijst staat wil dat natuurlijk NIET zeggen dat het niet werkt, alleen is het niet getest door Anus

even een domme vraag dan: ik heb hier alleen een ouwe 512Mb DDR SDRAM PC2700 (333Mhz) liggen (zit in oud systeem), dat gaat niet werken alleen om te testen?

(Denk zelf van niet)

Nee, inderdaad, andere aansluiting zie ik
Gaat niet passen. Het wil inderdaad niet zeggen dat het niet werkt aangezien mijn G.E.I.L. geheugen ook gewoon werkt.? Heb je al geprobeerd die andere modules in je Anus P5B-E te steken? Of bedoel je Asus? :p

[ Voor 56% gewijzigd door TweakerDwayne op 18-06-2007 12:36 ]

• Stefke
Die heb ik hier niet liggen, maar die zou ik kunnen bestellen voor het nieuwe MCE-systeem. Denk echter dat ik toch maar een Kingston iets neem wat op die lijst staat in dat geval, maar zowieso duurt het nog een weekje voor ik het binnen heb op zijn vroegst.

Tot nu toe is het me niet gelukt (sinds 9u) om de computer aan de praat te krijgen met diverse pogingen. Heb nu alles er weer uit gehaald (GPU, geheugen) en geboot en dan krijg ik lang-kort-kort

en dan boot ie nu wel telkens meteen met biosbeeps lang-kort-kort en dat is toch weer (zie ander topic)

1 long, 2 short Failure in video system An error was encountered in the video BIOS ROM, or a horizontal retrace failure has been encountered
Vaag

Daarna met PCI-videokaart erin, weer lang-kort-kort

edit: Daarna met 1 Twinmos reep erin, hij doet het weer!!!! En dan nu de melding dat de instellingen niet goed waren, ja duh.

Oke, nu dan de default settings erin en met deze éne reep opstarten en testen.

• TweakerDwayne
Mogelijk 1 van de 2 modules kapot.

• Stefke
Oke, voor de duidelijkheid, ik ga de volgende instellingen doen:

CPU 7x266Mhz
CPU 1.3V
Geheugen 533Mhz
Geheugen 1,8v
PCI-E op 100Mhz
PCI-clock op 33Mhz

Is hier nog iets op toe te voegen?

Ik kan overigens in de bios de FSB en CPU freq (7x266Mhz) helemaal niet wijzigen, terwijl deze opties wel beschikbaar zijn. Maar goed, het staat nu vast op 7x266.

Daarnaast heb ik in mijn P5B-E bios geen mogelijkheid om de timings van het geheugen in te stellen, ik kan het iig niet vinden.
edit: ho wacht, zat verstopt :)

Dit zijn de timings standaard:
CAS 5
RAS to CAS Delay 6 clocks
RAS Precharge 6 clocks
RAS Activate to Precha 15 clocks
Write Rec Time 6 clocks
TRFC 42 clocks
TRRD 10
Moet ik hier iets wijzigen?

Verder is ook de Intel Speedstep optie niet te vinden op de plek waar hij wel in de manual staat (ik heb de laatste biosversie)

edit: op http://www.twinmos.com/dram/dram_compatibility.asp is de P5B-E ook niet te vinden..

[ Voor 46% gewijzigd door Stefke op 18-06-2007 13:14 ]

• TweakerDwayne
Dit heet EIST in de bios.

• Stefke
In mijn manual heet ie (screenshot bios) gewoon Intel Speedstep, en zou onder de PECI-optie moeten staan, maar daar is ie niet te vinden in mijn bios (en ook niet ergens anders)

Ho wacht, die optie gaat vanzelf uit als ik de RATIO optie enable (de FSB dus)

edit: ik heb nu 1x in windows geboot, maar daarin kreeg ik de melding dat vanwege nieuwe hardware ik moest rebooten, nu doet ie t niet meer (blue screens). Maar weer alles op auto zetten.

edit2: het kutding hangt weer :(

[ Voor 47% gewijzigd door Stefke op 18-06-2007 13:44 ]

• Stefke
Redelijk snel weer aan de praat gekregen. Windows wil niet meer starten, behalve in Safemode, maar dat vind ik niet zo'n ramp, zet wel effe een image terug (neem aan dat ie dan wel weer werkt)

Het lijkt erop dat als ik de bios reset, zonder geheugen opstart, dan het geheugen plaats en nog eens opstart, dat ie dan redelijk snel weer aan de praat te krijgen is.

Ik ga nu met de default biossettings (dus niet de manual settings) memtest laten lopen, als ik beide rammodules in de computer steek, geeft ie bij eventuele fouten dan aan welke van de 2 modules niet goed is?
Of kan ik ze beter één voor één testen.

[ Voor 25% gewijzigd door Stefke op 18-06-2007 14:16 ]

Verwijderd

eerst 12+ uur (of tot evt. fouten) tegelijk en als er een fout optreed stuk voor stuk 12+ uur testen

zo kan je redelijk snel zien of het goed samenwerkt of niet en of het geheugen werkt of niet

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 18:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:06:
dat JIJ geen geheugen kent met deze speeds betekend niet dat het geheugen niet op deze speeds kan draaien... integendeel... het moet JUIST op deze speeds kunnen draaien omdat het geheugen hoger geclocked is (mijn auto KAN 300KM/h, MAAR dezelfde auto kan ook 50KM/h op de binnenwegen waar de snelheid gelimiteerd is... hetzelfde geld voor geheugen... het KAN 533MHz maar het KAN ook 100MHz omdat het binnen de specificaties valt van het geheugen... het kan ook zijn dat het geheugen SNELLER kan als 533MHz maar dan ben je nergens zeker van... oftewel nog meer bullshit van een selfproclaimed tweaker. Dwayne... lees aub ff de geheugenfaq door voordat je nog meer onzin uitkraamt)
How even, je komt erg bombarisch over terwijl je het goed bedoeld, maar ook geheugen kent een ondergrens en dat komt door het ontwerp van de chips en de SPD. Dat is ook van de CPU bekend. Onder bepaalde snelheden treed afwijking op in de manier en tijd waarin signalen verwerkt worden en als systeembeheerder ken ik het woord Digitale Jitter. Dit is een afwijking is het signaal van een oscilator. Dit kan gebeuren op veel te lage speeds als op veel te hoge speeds.

Jouw voorbeeld auto is designed voor 300 km/h, maar met filerijden krijgt die auto wel een te hete motor, als je snapt wat ik bedoel en verder is die auto verre van efficiënt, hij kan gaan schokken op zulke lage snelheden 'jitter'. Dat krijg je vormfouten van het bloksignaal en dan gaat je systeem alsnog op zijn bek.

Echter praat ik als je bijvoorbeeld 400 MHz geheugen op 20 MHz laat lopen. Daarom zeggen we in de volksmond dat geheugen onbeperkt laag kan, want geen enkel systeem laat toe te draaien op een 20 Mhz bus.

Vergelijk het even met een electromotor. Deze heeft een bepaalde aanloopspanning nodig en zo heeft geheugen ook een bepaalde frequentie nodig voor de oscilator en dan heb je gelijk dat het niet aan het geheugen zelf ligt, maar de SPD en geheugncontroller of die nu in de CPU zit of niet.

Hij verdiept zich in de geheugenfaq en jij verdiept je in de preamble settings.

Verwijderd

deal ;)

• Stefke
Oke, vannacht memtest laten draaien, na 9u vier errors. Darop de computer uitgezet en nu loopt ie met één chip dus ben benieuwd vanmiddag./

Deze errors, betekent dat dat daadwerkelijk het geheugen zelf fout is, of kunnen de fouten ook veroorzaakt worden door een slechte combi moederbord/geheugen?

Verwijderd

stefijn schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 08:02:
Oke, vannacht memtest laten draaien, na 9u vier errors. Darop de computer uitgezet en nu loopt ie met één chip dus ben benieuwd vanmiddag./

Deze errors, betekent dat dat daadwerkelijk het geheugen zelf fout is, of kunnen de fouten ook veroorzaakt worden door een slechte combi moederbord/geheugen?
Wacht ff, op standaard settings krijg je fouten? Het KAN veroorzaakt worden door compatibillity problemen, maar ik denk eerder dat een van de reepjes niet goed is aangezien het geheugen op de lijst van Asus staat.
Dat wordt ruilen :)

• Stefke
Ik weet niet goed wat de standaard settings zijn. Toen ik gisteren het geheugen op manual zette kwamen er allemaal waarden in te staan (default neem ik aan?), maar daarmee sloeg de computer meteen weer vast.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
TweakerDwayne schreef op maandag 18 juni 2007 @ 11:25:

Je FSB kan niet stabiel minder dan 200MHz zijn. Als de FSB 266 is loopt het DDR2 geheugen op 533MHz. Wanneer je deze op 200MHz of 150MHz instelt loopt het geheugen op 400 of 300Mhz. Ik ken geen DDR2-geheugen met deze snelheden?! Jij wel?
Wellicht moet je toch even wat meer lezen over overklokken. Met name het hoofdstuk over "dividers". Want jij gaat iedere keer maar uit van een 1:1 relatie. Zo zou je bijvoorbeeld theoretisch best een 150Mhz FSB kunnen draaien bij een 3:8 divider (8x 150/3), uitgaande van PC6400 natuurlijk.

Overigens, ik ben nog nergens tegengekomen dat je een C2D niet lager dan stock frequency zou kunnen laten lopen. Daarbij op te merken valt echter wel, dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat het verstandig is in dat geval ook wat te undervolten (zoals je eveneens navenant overvolt wanneer je hem harder laat lopen). Ik heb dat echter niet getest; maar het klinkt vooralsnog aannemelijk.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Stefke
stefijn schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 08:02:

Vandaag 13u getest met één module; 12 fouten.

Heeft iemand een antwoord op bovenstaande vraag? Is het geheugen daadwerkelijk niet goed, of kan het de combi mobo/geheugen zijn die deze fouten oplevert?

• Stefke
2e rambankje 19u getest, met 1 error. Ik neem aan dat dat "normaal" is? De andere doe ik vannacht nog een keer om nog eens goed te testen en te kijken of het verschil inderdaad zo groot is.

Verwijderd

stefijn schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 23:11:
Heeft iemand een antwoord op bovenstaande vraag? Is het geheugen daadwerkelijk niet goed, of kan het de combi mobo/geheugen zijn die deze fouten oplevert?
Dat kan zeker. Indien mogelijk ook testen in een ander systeem.

• Stefke
dat kan ik niet testen, dat moet de leverancier maar doen dan. Of ik moet mn MCE-systeem eerst bestellen, maar ik wilde dat eigenlijk een beetje misbruiken om wat extra druk op eventuele vervanging van moederbord te leggen of zo.

• Stefke
De tweede chip is iig goed fout:

Chip 1
Afbeeldingslocatie: http://www.stefijn.com/anonymous/pics_online/chip1.jpg
Chip 2
Afbeeldingslocatie: http://www.stefijn.com/anonymous/pics_online/chip2.jpg

Als het aan de combi geheugen/moederbord, of het moederbord zelf, zou liggen dan was het verschill tussen de 2 geheugenmodules niet zo groot denk ik. Het móet wel 99% zeker het geheugen zijn.

Voor de zekerheid stuur ik maar moederbord en geheugen retour voor RMA. De winkel heeft gezegd dat ze beide items zullen testen en geen kosten in rekening brengen bij een fout product (ook al blijkt één van de items goed te zijn, bijv. moederbord)
Spul gaat maar terug dus.

Ik wil echter, als het geheugen kapot blijkt te zijn, toch ook ander merk geheugen, want ik vertrouw dit niet echt meer.

Wat raden jullie aan in dat geval om problemen te voorkomen? Ik zie door de bomen het bos niet meer

G.skill f2-6400cl5d-2gbnq: http://www.azerty.nl/prod...70/f2-6400cl5d-2gbnq.html
Geil gx22gb6400dc: http://www.azerty.nl/prod...4/31153/gx22gb6400dc.html
Corsair twin2x2048-6400: http://www.azerty.nl/prod...9594/twin2x2048-6400.html
Kingston khx6400d2llk2-2g: http://www.azerty.nl/prod...397/khx6400d2llk2-2g.html

Waarbij de eerste het goedkoopst is, de laatste het duurst (ik zal bij moeten betalen aangezien het geheugen dat ik nu heb goedkoper was, en nu op een prijsniveau van 73 euro zit)

Ik ga alleen nog effe kijken of het lukt om regelmatig onder- of licht over te klokken zonder vastlopers als ik alleen memchip 1 gebruik (die maar 1 error had, de goede zeg maar even voort gemak) voor ik alles terug stuur.

edit: ik kan iig overclocken naar 7x320Mhz (geheugen op 640), dat lijkt stabiel te lopen als ik m stress, 7x350 (2,45Ghz) lukte niet meer. Toen bleef ie weer hangen.
Heb nu wel ontdekt dat als ik op dat moment de "goede" geheugenchip eruit haal, opstart zonder geheugen (piep piep piep), en dan weer start mét de "goede" geheugenchip, dat ie daarna wél een recovery doet :)

Helaas kan ik niet hoger met de CPU met een lagere FSB, omdat ik geen hogere multiplier aankan (alleen 6 of 7) dus ik kan niet zien of bijv. 8x306 (ook 2.45Ghz) wel werkt. Blijkbaar een beperking van die P5B-E mobo's? (of nee, dat is de max van de CPU als ik me niet vergis) Het geheugen zou iig toch 800Mhz moeten kunnen gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door Stefke op 22-06-2007 13:27 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
stefijn schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:50:
Ik wil echter, als het geheugen kapot blijkt te zijn, toch ook ander merk geheugen, want ik vertrouw dit niet echt meer.

Wat raden jullie aan in dat geval om problemen te voorkomen? Ik zie door de bomen het bos niet meer

G.skill f2-6400cl5d-2gbnq: http://www.azerty.nl/prod...70/f2-6400cl5d-2gbnq.html
Geil gx22gb6400dc: http://www.azerty.nl/prod...4/31153/gx22gb6400dc.html
Corsair twin2x2048-6400: http://www.azerty.nl/prod...9594/twin2x2048-6400.html
Kingston khx6400d2llk2-2g: http://www.azerty.nl/prod...397/khx6400d2llk2-2g.html

Waarbij de eerste het goedkoopst is, de laatste het duurst (ik zal bij moeten betalen aangezien het geheugen dat ik nu heb goedkoper was, en nu op een prijsniveau van 73 euro zit)
Ik zou zeker voor het laatste gaan: de Kingston HyperX, die d2ll variant. Heb ik ook, en is perfect. Lekker Low-Latency CL4 (4-4-4-12), op 2.0 vdimm. ASUS en Kingston is sowieso een goede combinatie.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Stefke
Effe een updateje: het geheugen was kapot, maar ook het moederbord. Beide retour voor RMA en vervangen dus.

Geheugen wordt Kingston, moederbord is niet meer leverbaar dus effe wat anders zoeken.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 17:39
albatross schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 12:50:
[...]

Ik zou zeker voor het laatste gaan: de Kingston HyperX, die d2ll variant. Heb ik ook, en is perfect. Lekker Low-Latency CL4 (4-4-4-12), op 2.0 vdimm. ASUS en Kingston is sowieso een goede combinatie.
Daar moet ik je ongelijk geven.
Asus en Kingston is geen goeie combi, vooral bij de Asus P5K niet.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
stijnos1991 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 19:42:
[...]

Daar moet ik je ongelijk geven.
Asus en Kingston is geen goeie combi, vooral bij de Asus P5K niet.
Moet je daarvoor een topic van een half jaar oud kicken ?
Pagina: 1