Asus P5B bios update mislukt (de zoveelste :( )

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 11:18
Gisteren nieuw systeem ontvangen en in elkaar gezet.

Asus P5B-E
C2 duo 6300
Arctic Freezer 7 pro
2x 1Gb Twinmos 6400
Artic Cooling Silentium T3 500watt
Asus 7600GT

En gewoon mijn oude HDs ingehangen (van de vorige computer), na de nodige herconfiguratie een normaal werkend systeem met op het oog wat hoge temperaturen (niks extreems). Drivers geinstalleerd etc en toen maar eens een biosupdate via de Asus updateutility (windows) om de laatste versie te krijgen. Dat was niet nodig op het eerste gezicht, maar ja, je wil toch de meest uptodate zaken hebben.

Geen problemen gemeld door het programma, en toen een reboot.

Na de reboot niks meer, geen beeld, geen geluid(en). Heb toen alles afgekoppeld wat er af kon (schijven, USB zaken etc), maar dat hielp allemaal niet. Eerste ingeving was om dan maar even (Asus manual) de bios te clearen, en met behulp van de Asus CD de bios opnieuw te flashen.
Zowaar kwam ik in dat scherm, maar helaas had ik de CD-rom-ATAkabel nog los liggen, dus dat werkt niet natuurlijk (geen CD gevonden :| )
Computer weer uit, nog eens clearen en nu opstarten met de CD-rom erin, maar nu blijft het zwart en stil.

Inmiddels van GOT begrepen dat dit probleem zich nogal eens voordoet, en nu baal ik natuurlijk dat ik zo nodig die update weer moest doen :( (maar ja, dat hoort natuurlijk probleemloos te verlopen).

Als ik nu op asus.com http://support.asus.com/d...anguage=en-us&model=P5B-E kijk (ik kon er vanmorgen niet opkomen) zie ik dat de laatste bios voor de P5B-E versie 1002 is, maar dat is helemaal niet het nummer dat ik zag in de updateutility (dat was iets van 60.02 o.i.d.!!!) Nu wil ik niet direct vanalles denken, maar mogelijk heb ik gewoon een verkeerde bios binnengekregen???? :?

Het lukt in ieder geval niet meer om via een bios-reset die CD van Asus te starten....

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

als je er een floppy aanhangt: begint die nog wel te ratelen?

• Stefke
De floppykabel die bij het moederbord geleverd werd miste het verkeerde pinnetje (nl. het 3e gaatje mistte ipv het 2e en ik heb het missende gaatje doorgeprikt), dus ik ben bang dat die zowieso niet werkt.

Toch geprobeerd met een oud kabeltje: de drive spint even op (klik) maar dat is denk ik puur omdat ie dan stroomt krijgt, daarna gebeurt er niks.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 04-02-2007 16:39 ]

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-05 12:36

r.marijnissen

sapphire512mb

Mischien garantie claimen?
Het hoort te werken maar doet het niet toch?

Ik zeg, begin pas aan je bios update als het persee moet.
Ik heb eraltijd problemen mee en heb toch aardig verstand van pc,s.
Ik download bios, erin, maar hij geeft error.

Zit er nu wel of geen bios erin?
Ja oude eruit, niks erin. Daar begint de ellende.

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-04 07:42
moederbord even 5 seconden van netspanning halen en dan weer aanzetten?

• Stefke
Nou, de bios was erin gezet en de verificatie was ook succesvol verlopen: niks aan de hand zou je dan dus zeggen. Maar om te beginnen was de versie die het updateprog aangaf al niet gelijk aan die op de site van Asus.

Edit: complete biosreset al meerdere keren uitgevoerd:
- power unplugged
- batterij eruit
- jumper omgezet voor min. 15 sec
- batterij erin
- power erin
- opstarten met DEL ingedrukt

Zoals gezegd: de eerste keer kwam ik in het biosresetprogramma, maar toen had ik helaas de DVD-speler nog vergeten aan te sluiten. Toen ik nog een keer een biosreset deed maar dan wel de DVD aangesloten had naderhand kwam ie niet meer verder.

Ik denk dat ie terug gaat moeten. Moet toch al e.e.a. terugsturen want ze hebben de verkeerde videokaart geleverd en een SD-kaartje werkt niet.
Niks te nadele van die winkel, want shit happens, maar baal hier wel vn.

edit: ik denk dat het niks uitmaakt of de diskdrive werkt of niet; als ik niet in die biosreset kan komen via bovenstaande procedure dan gebeurd er volgens mij toch niks?

[ Voor 69% gewijzigd door Stefke op 04-02-2007 17:13 ]

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
Had je de nieuwste bios update prog?

Hoe had je het geupdate? Met ''search internet/asus ftp'' of zelf een bios file selecteren.

Ik heb bios vaker met asus s uitility geflashed, ik download eerst nieuwste bios, en daarna doe ik '' flash bios by file''.

Ik denk dat er iets fout is gegaan tijdens het flashen. Niks tegen te doen. RMA.

• Stefke
Via de automatische functie. Zoals ik al zei heb ik het idee dat ik niet de juiste file binnen heb gekregen (een andere die ik zie staan als ik bij de downloads van de P5B-E kijk), alhoewel dat natuurlijk wel erg raar zou zijn.
Een volgende keer dl ik zeker eerst zelf de file voor ik iets ga upgraden.

Heb al gemaild naar de leverancier hoe dit opgelost kan worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Stefke op 04-02-2007 19:44 ]

• Stefke
Nou, probleempje: de winkel heeft het moederbord getest en geen probleem gevonden. De kosten voor testen zijn 15 euro, alleszins redelijk ingeval het moederbord inderdaad niet kapot is. Maar wat is het dan wel?

Wellicht hebben jullie suggesties wat ik kan doen?
  • de voeding is – samen met de kast – retour gegaan onder RMA vanwege een flinke beschadiging bij aflevering, ik kan deze dus niet meer testen. Ik vermoed niet dat de voeding direct een probleem is aangezien alle fans normaal leken te draaien en alle overige hardware in principe ook goed leek te functioneren, buiten het niet opstarten.
  • de processor lijkt mij niet de oorzaak; de computer heeft zeker 1 “dag” goed gedraaid zonder rare temperaturen, het lijkt mij sterk dat toevallig ineens bij het opstarten de processor niet meer goed werkt
  • ik heb ook geprobeerd het moederbord op te starten met minder geheugenmodules, alhoewel ik niet beide geheugenmodules los geprobeerd heb
  • de videokaart heb ik getest: ik heb een wat oudere PCI-videokaart gebruikt zonder enig verschil
Zowieso komt het moederbord retour samen met de nieuwe (andere) kast/voeding, mogelijk werkt alles weer als ik het compleet opnieuw in elkaar zet met nieuwe kast/voeding en oude CPU/ geheugen/videokaart.
Helaas heb ik hier geen andere onderdelen om e.e.a. te testen

Heeft iemand nog ideeen?
Pagina: 1