Toon posts:

Geschrokken met Cooledit 2 pro

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb vandaag het album "Temple of the Dog" gekocht via een eon-line shop en nu is het binnen. Natuurlijk wilde ik de CD gaan rippen omdat ik mijn muziekcollectie digitaliseer in WMA formaat.

Prachtige muziek, maar ik schrok toen ik in Cooledit 2 pro zag dat het een en al geclipped is. De waarde (VU spectral measurement) blijft rond de 0 db hangen en gaat soms op rood wat betekend dat de muziek oversteered is.

Gelukkig heb ik een redelijke vlotte CPU en vooral heel veel geheugen want ik het het album bewerkt. Ik vind de muziek zo beter en vooral warmer klinken

DSP effect

->Normalize naar -6 db
->5th scientific regime filter over selection (emphases en jitter killen)
->Equalizer erover heen. Ik haal de bass iets naar voren (de 22-100 Hz spectrum op +3.89db)en ik zorg dat het hoog mooi blijft( 12-20KHz +1.5 db). Ik gebruik een zogenaamd FFT filter omdat je hiermee heel secuur te werk kunt gaan in CEP.
->Daarna een envelope filter eroverheen om het geheel mooi op een lijn te krijgen want sommige nummers hebben meer diepe tonen dan andere nummers.
->Daarna nog een normalize naar -4 db. Dat is de waarde waarin muziek opsla. Het voordeel van deze lage waarde is dat er ruimte is voor dynamiek en dat het geheel veel mooier overkomt want je hebt geen clipping meer, dat kan ik met het 5th scientific filter en de normalizefunctie eruit halen (zo heet dat in CEP).

Om 62 minuten aan muziek te bewerken op deze manier kost me 25 minuten. Ik heb het geluk dat heel het album in mijn cache past want hij converteerd alles naar 32-bit en dan kom je al rap op 1273 MB uit voor de wave van 63 minuten.

Ik heb ook wel eens een SA CD weten te rippen en laten we stellen dat die waves er fantastisch uitzien. Ik sla mijn muziek op in WMA versie 10 op 256 kbps CBR. Dat klinkt perfect met de Philips SBC HP840 hoofdtelefoon en op mijn Sennheiser klinkt het ook stukke beter.
Het is niet dat de bas eruit knalt, maar het klinkt voller en eerlijker, ook de WMA'tjes klinken perfect hier, sprankelend.

Ik wil dus een discussie starten over de kwaliteit van opgenomen muziek en ik hoop hobbyisten te vinden die ook ervaring hebben met Cooledit Pro 2 (CEP).

Is het echt zo beroerd gesteld met de studio's (digitalisering van audio) van tegenwoordig? Ik denk dat ik daar maar eens ga solliciteren als master. ik zou het wel weten, echt wel.

Ik bewerk wel vaker muziek voor mensen en allemaal houden ze van mijn stijl :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:42

Cyphax

Moderator LNX
Je bent niet de eerste in ieder geval die ervan geschrokken is.

Kwaliteit cd's tegenwoordig belabberd

* Cyphax vraagt zich af waarom je muziek naar WMA ript en niet naar MP3.

[ Voor 21% gewijzigd door Cyphax op 15-06-2007 18:17 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• computergenie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-01 15:43
hoe rip je een sacd dan

of bedoel je analoog?

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Cyphax schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 18:14:
* Cyphax vraagt zich af waarom je muziek naar WMA ript en niet naar MP3.
Omdat je WMA in losless kwalitiet kan rippen (soms meer dan 1Mb/sec)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:42

Cyphax

Moderator LNX
Tha Ra schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 18:38:
[...]

Omdat je WMA in losless kwalitiet kan rippen (soms meer dan 1Mb/sec)
Ah. Maar dat doet ie niet.
Ik sla mijn muziek op in WMA versie 10 op 256 kbps CBR
Doet er verder ook niet toe, maargoed.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak gebruik van DRM. Mijn WMA's zijn beveiligd en kunnen alleen op de door mij aangegeven media afgespeeld worden. Hier eens niet iemand die alles download wat los en vast zit ;)

Ik bewerk ook muziek voor een band van mijn zus en die hebben helemaal niet graag dat hun muziek gestolen wordt. Ik kan met Vista de DRM zo aanpassen dat je opgeeft op welke devices het kan worden afgespeeld en hoe vaak. Ik gebruik dan wel unlimited, maar als jij het nummer kopieerd naar jouw harddisk zal hij het niet doen. Als ik het nummer op mijn stand-alone DivX speler afspeel kan het wel, maar het ligt dan op welke media ze zijn gezet en hoe ik de DRM heb ingeteld.

Mijn muziekcollectie luister je net binnen 24 uur af, maar wel alles legaal.

Ik zie dat topic lopen en sorry dat ik het niet gevonden heb. Ik heb er op gezocht, maar zeker net met de verkeerde woorden waardoor ik een wirwar kreeg en zelf maar een topic startte, daarom.
Ik ben gelukkig niet de enigste die dat zo vervelend vind. Als ik mijn 256 kbps WMA'tjes distributeer naar de leden van de band vinden ze het allemaal goed klinken, maar als je muziek bewerkt en je doet het goed en je gebruikt de enigste encoder die bij Cooledit zelf zit dan zit je goed. Ik gebruik geen decoders van derde zaols LAME of wat dan ook.

De encoders in Cool edit pro 2.1 (die heb ik) dan heb je te maken met ongeveer de beste encoders ter wereld en zelf een 160 kbps WMA klinkt nagenoeg perfect. Pas op 128 kbps hoor ik beperkingen, niet eerder, maar voor de zekerheid zet ik het toch op 256 kbps.

*Ga me verdiepen in de lopende topic.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 19:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ter laatste info, anders moet ik zo moeilijk gaan inhaken.

Dit screenshot is van een enorm gecomprimeerde wave met clipping en alles en dit heb ik er van weten te maken en hij klinkt _/-\o_

http://xs116.xs.to/xs116/07245/Knipsel.PNG

Verwijderd

ik horo hier en daar mensen het over cd's rippen en dan dat de liedje +1mb per sec
hoe doe je dat precies >.<

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Mooi werk!
Wat ik me afvraag is hoe je je zelfgemaakte WMA's voorziet van DRM, heb je een soort distributiecontract afgesloten om DRM-media te maken, of is het met een bepaald programma zelf te produceren?

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Mooi verhaal maar tenzij je beschikt over de losse sporen die je zelf kunt afmixen heeft het re-equilizen wat jij doet weinig zin. Een CD track die door de compressor is gehaald en waarbij alles op 0db is afgemixt krijg je echt niet meer goed. Sterker nog je normalized de track zelf nog twee keer waardoor er nog minder dynamiek overblijft. Ga maar na, als je een clippend signaal hebt op CD Bijvoorbeeld +4db en je normalized het met -6db. Volgens jou zou het signaal dat niet meer clippen. Deze conclusie klopt niet. Je speelt het clippende signaal alleen 6bd minder hard af.
"Crap in is Crap out".
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 18:11:
->5th scientific regime filter over selection
Is dat net zoiets als bifidus essensis in de Activia? ;)
(emphases en jitter killen)
Hoe denk jij jitter te kunnen killen met DSP. Wat heeft volgens jou het één met het ander te maken?

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Moet je voor de grap ook eens de laatste CD van Muse luisteren;
vind het een goede cd. Maar de mastering is absoluut waardeloos. Ben nog nooit eerder (of later) een CD tegengekomen die zo hoorbaar verkracht is door compressie en limiting :/

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-02 08:49
Analyseer voor de gein een willekeurige cd van Nine Inch Nails; een grote blokgolf ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 01:38:
Mooi verhaal maar tenzij je beschikt over de losse sporen die je zelf kunt afmixen heeft het re-equilizen wat jij doet weinig zin. Een CD track die door de compressor is gehaald en waarbij alles op 0db is afgemixt krijg je echt niet meer goed. Sterker nog je normalized de track zelf nog twee keer waardoor er nog minder dynamiek overblijft. Ga maar na, als je een clippend signaal hebt op CD Bijvoorbeeld +4db en je normalized het met -6db. Volgens jou zou het signaal dat niet meer clippen. Deze conclusie klopt niet. Je speelt het clippende signaal alleen 6bd minder hard af.
"Crap in is Crap out".

[...]
Is dat net zoiets als bifidus essensis in de Activia? ;)

Luistert ;)

Dat kan ook niet en daar doel ik ook niet op, maar als je naar zo'n blokgolf luisterd heb je wel zo weinig variatie dat je snel luistermoe wordt. Omdat ik een programma gebruik van mijn zus zelf om DRM te implementeren tot daar en toe, maar ik stel een aantal eisen aan de muziek en laten gelukkig mijn zus en ik precies op een lijn zitten. Mijn zus heeft een band en die band vraagt mij om de muziek af te werken. Dat gebeurt op 32-bit intern zodat er weinig tot onmeetbaar verlies is in de Digital Sound Processors.

Emphases is eigenlijk niets anders als allemaal enen of nullen achter elkaar zonder variatie (wat ik er van begreep) en deze vorm betekend rukmte om op te vullen zonder afbreuk te doen aan kwaliteit.
Jitter is een signaalstoring en dat kun je opzoeken door simpelweg de pitch aan te passen. 1/1000ste kan genoeg zijn. Je laat de muziek net iets langzamer of sneller lopen, maar absoluut onhoorbaar. Je moet Cooledit kennen wil je weten hoe ik het doe, maar laten we een ding zeggen.

Wat eruit komt klinkt mooi, vol en zuiver en alles wat weg te filteren valt aan ongewenste effecten moet benut worden, maar het is de kunst ook were niet te ver te gaan omdat je anders wél de klank aantast.

Het is een leuke hobbie ;)

[...]

Hoe denk jij jitter te kunnen killen met DSP. Wat heeft volgens jou het één met het ander te maken?
Pagina: 1